Hae Anna.fi-sivustolta

Ylivilkkaus

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä Huolehtija, 02.07.2005.

1. Huolehtija Vierailija

Mistä tietää onko lapsi ylivilkas vai vain vilkas???? En tiedä pitäisikö epäillä jotain adhd:ta tai muuta vastaavaa, kun yksi lapsistamme on monin verroin vilkkaampi kuin muut sisarukset. Vilkas esim. ei nukahtaessaan voi olla hiljaa paikallaan vaan aina käsi tai jalka liikkuu, hankaa, hinkkaa, vinkkaa tmv. kunnes viimein uni vie voiton. Sylissä ei voi olla rauhassa vaan aina alkaa tekmään jotain itselleen tai sylissä pitäjälle (ihan hellästi kyllä, mutta liikettä kuitenkin. Jos esim. yritän hieroa tai silitellä, ei se onnistu, koska lapsikin haluaa tehdä sitä. Jos laulan ja hän on sylissä niin alkaa katsella muualle ja tehdä jotain.

Kuitenkin kirjaa lukiessa seuraa tarkasti ja rauhassa. Palapeliä tai rakennussarjan osia voi koota helposti 10-20 min ihan rauhassa.

Linja-autossa, kaupassa, kylässä jne. ei tietysti mikään ole Vilkkaan tutkimiselta turvassa. Muskarissa ei viihtynyt tai jaksanut keskittyä, kerhossa taas laulaa ja leikkii innokkaasti, koska siellä leikitään ja lauletaan aina samat tutut jutut.

Onko täällä joku vilkkaan tai ylivilkkaan vanhempi lukijana? Miten tilanne selvisi teille? Meidän Vilkas on vasta 3 v. mutta haluaisin ajoissa ainakin itse selvittää tilannetta, että osaisin hakea mahdollista apua ajoissa. Vilkaan 2 isompaa sisarusta kun ovat olleet paljon rauhallisempaa ja keskittymiskykyisempää laatua.

2. Nanna76 Vierailija

Heippa! Meillä poika, pian 4v, todettiin hyperkineettinen oireyhtymä viime lokakuussa. Samanlainen lapsi tuntisi olevan kuin teillä, lisänä vaan sosiaaliset ongelmat,ei tule toisten lasten kanssa toimeen. Jos asia mietityttää, ota yhteyttä esim terveyskeskus-lääkäriin ja pyydä lähete jatkotutkimuksiin. Jos ei mitään todeta, hyvä niin. Ja jos todetaan, lasta pystytään kyllä hyvin auttamaan.

3. Vilperttien äiti Vierailija

Kysypä asiasta neuvolasta tai soittele johonkin vastaavaan paikkaan. Minusta lapsesi kuulostaa ihan normaalilta. Meillä on 3 samanlaista lasta (tyttöjä ja poikia) ja ihan ovat normaaleja, vanhimmat ovat jo koulussa ja ihan ok keskitasoa tai vähän sen yli menee. Ikä tuo keskittymiskykyä lisää ja luonteet voivat sisaruksillakin olla hyvinkin erilaisia.

Keltinkangas-Järvisen kirjassa Temperamentti kuvataan hyvin lasten(kin) eroja ja myös kulttuurieroja. Esim. amerikassa ollaan vähän ujoa/arkaa lasta viemässä lääkäriin ja hoitoon, kun taas aasiassa kauhistellaan liian tuttavallisia ja paljon puhuvia lapsia.

Lapsesi pystyy rauhoittumaan esim. satuja luettaessa. Jos lapsi tekee päämäärätietoisesti jotain asioita (palapeli loppuun asti, sadun kuuntelu loppuun asti, tutkii uusia ja hänelle ihmeellisiä asioita nopeassa tahdissakin mutta järkevästi esim. ei riko tavaroita jne.) niin en olisi huolissani.

4. nn Vierailija

Mun mielestä normaali, vilkas 2-3-vuotias lapsi on aina liikkeessä ja aina äänessä. Kuitenkin osaa myös hetkiä keskittyä. Ylivilkas pyörii ylikierroksilla ja hänellä on paha olo sen takia. Yleensä ylivilkkailla on myös hahmotus- ja oppimisvaikeuksia.

Perheen sisällä sisarukset saattavat olla keskenään erilaisia, koska voihan heistä osa tulla äitiin ja loput isään ;)

Minä ja sisarukseni olemme olleet varsinaisia elohiiriä lapsena emmekä ole olleet hetkeäkään paikoillaan. Turha luulo, että minä olisin kuulemma 2-3-vuotiaana rauhoittunut rannalla leikkimään, koska juoksin kuin päätön kana ja hypin edestakaisin. Sisareni muistaa tämän karvaasti, koska olisi itse halunnut ottaa aurinkoa. Ikää hänellä oli 16v.

Minulla ei silti ole minkäänasteista tarkkaavaisuushäiriötä, vaikka pikkulapsena olinkin aamusta iltaan liikkellä oleva papupata ja tättähäärä.

5. jeesmamma Vierailija

Minkälainen oireyhtymä tämä hyperkineettinen on? ADHD.sta tiedän, mutta moista en ole kuullutkaan. Itse epäilen tyttärelläni jotakin vastaavaa. Aina äänessä, koko ajan joku paikka heiluu, ei pysy paikallaan, ei kuuntele, kärsimätön, levoton, huolissaan usein mitättömistä asioista, ikäistään nuoremman oloinen 12v tyttö. Pärjää hyvin koulussa ja omaan maailmaansa vajottuaan jaksaa keskittyäkkin johonkin tekemiseen, mutta yleensä aivan mahdoton menijä ja pölisijä. Vaatii jatkuvaa huomiota ja pitkää pinnaa vanhemmiltaan ja sisariltaan. Mistähän voisi olla kysymys? Mistä kannattaa lähteä hakemaan mahdollista diagnoosia, mitä maksaa, minkälaista apua tarjotaan? Onko lääkitykselle vaihtoehtoja, saako esim. kuntoutukseen/terapiaan rahallista tukea kelasta tms?

6. Nunnu Vierailija

Hyperkineettinen oireyhtymä on ADHD toisella tavalla sanottuna.

7. Nanna76 Vierailija

Ota yhteyttä omaan terveyskeskus-lääkäriin tai koulu-lääkäriin. Onko opettaja kiinnittänyt huomiota lapsen käytökseen? Pyydä lähete neurologisiin tutkimuksiin, jotka tehdään sairaalassa. Lääkitys on aina viimeinen vaihtoehto, terapiaa on tarjolla monenlaista ja kelan kustantamana,kun vaan diagnoosi on saatu ja ilm. vaaditaan myös oikeus hoitotukeen. Nykyään näihin ongelmiin löytyy paljonkin apua, aikaisemmin ylivilkkaat lapset olivat ""tarkkiksia"" tai ""heikkoälyisiä"".

8. Muistan kun äitini kertoi lääkärin antaneen minulle diagnoosin ""ylivilkas"". Olin silloin 3-4v. Koskaan minulla ei ole ollut ongelmia koulussa eikä ihmissuhteissa. Olen naimisissa ja kahden lapsen äiti, tosin nuoremmalla dysfasia-diagnoosi. Yritän vaan tässä sanoa, että rasavilli ""elohopea"" lapsi ei aina ole erityislapsi. Iloista syksyä kaikille kaduntallaajille!

9. Marko Vierailija

10 v poika ei osaa pysyä paikoillaan joten lääkärit neuvoivat pistämään pojan yöksi jalka Ja käsi siteillä kiinni sänkyyn Ja oliko tähän todella tarvetta?

10. Allergia meillä Vierailija

Meillä raivokohtaukset, ylivilkkaus ja kärttyisyys, ja tottelemattomuus yms. hullu meno paikasta toiseen oli 3-vuotiaalla maito- ja vehnäallergiaa. Ainakin nämä kaksi, myös mahd. muut allergiat, voivat tällaista todella haastavaa käyttäytymistä aiheuttaa. Kokeiltiin kerran muista kuin allergiaepäily syynä maidotonta ja viljatonta ruokavaliota kahden viikon ajan, ja poika muuttui täysin eri ihmiseksi! Sitten tämän oman kokeilun jälkeen mentiinkin sitten allargiatesteihin. Verkokeissa kumpikaan ei näkynyt, mutta tuli selville ns. altistuskokeissa, kun ensin oltiin ilman ko. tuotteita, sitten otettiin käyttöön. Muutaman päivän tai parin viikon sisällä poika muuttui taas ylivilkkaaksi ja tosi haastavaksi, kun maito ja vehnä otetttiin käyttöön.... (eli riehumista, tavaroiden heittämistä, haastamista eli tulee läpsimään, vaikea nukuttaa nousee ylös jopa 20 kertaa vaikka rauhallisesti hiljaa laittaa takaisin sänkyyn, ei kykene leikkimään rauhassa yhden jutun parissa, menee ympäriinsä, itkuinen myös todella helposti, ns. mahdoton lapsi, puhuisin jo itse jopa adhd:stä tai muusta käytöshäiriöisestä) Ei siis ollut oireina perusihottumaa, vain joitakin kertoja oksentanut, ja joskus satunnaisesti löysää/kovaa kakkaa tai pientä vatsan väännettä (joka voi muutoinkin olla ihan normaalia), jotka ovat perusoireita maitoallergiassa. Eli pääoireena tämä käyttäytymisen muutos. Tätä maidotonta ainakin, ehkä myös viljatonta, kannattaa kyllä kokeilla ainakin viimeisimpänä keinona, jos muut jutut ei auta. Meillä poika muuttui heti tuhoajasta ja riehujasta ja ylivilkkaasta sovinnonhaluiseksi ja ihanaksi reippaaksi pikkumieheksi, kun maito ja vehnä jää pois.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri