Hae Anna.fi-sivustolta

Yllätysjuhlat kotona

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Juhlaa arkeen, 15.03.2010.

1. Juhlaa arkeen Vierailija

Millaisia erilaisia juhlia olette järjestäneet kotona yllätyksenä joko perheen jäsenille tai myös kavereiden kera?

Siis piristystä arjen keskelle ja yllätys harmaan arjen keskelle?

Juhliahan voi milloin vaan ja syyksi riittää jokin teema vaikka. Vaivan palkitsee yllättyneet ilmeet ja tulevat hauskat muistot.

Kaipaan ideoita lisää!

2. Yllättynyt Vierailija

Tarkoitatko yllätysjuhlilla sitä, että joku täyttää 40 vuotta ja kotiväki järjestää juhlat kotona eikä henkilö tiedä siitä mitään ja hänen kotiin tullessaan vieraat pöllähtävät esiin ja synttärijulat alkaa. Ei kiitos ainakaan minulle tuollaisia yllätysjuhlia. Muunlaisia yllätysjuhlia en oikein tiedä, minkälaisia juhlia tarkoitit ?

3. ylläripylläri Vierailija

Minäkään en varmasti kestäisi, että tulisin esim. väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen, hieman nuutuneen näköisenäkin luultavasti ja toiveena olisi päästä oikaisemaan hetkeksi hyvän kirjan kera tms. - ja sitten huonekalujen takaa pölähtäisi mieheni johdolla joukko juhliin laittautuneita ihmisiä huudellen yllätystä... Luultavasti heittäisin kaikki ulos samon tein ;)

Mutta muuten en juhlia vastusta, päinvastoin, ne ovat mukavia ja minulle osa juhlatunnelmasta syntyy jo siinä, että laittautuu hienosti ennen juhlia. Olen ollut esim. puutarhajuhlissa, jotka yllättäen olivatkin oikeasti hääjuhlat (kaikki olivat pukeutuneet puutarhajuhlahengessä), kastejuhlassa, jotka nekin olivat sitten samalla yllättäen hääjuhlat sekä yo-juhlissa, joissa samalla juhlittiin äidin 50-vuotispäivää... Nämä tulevat pikaisesti mieleen, varmasti muitakin tällaisia tilaisuuksia on elämän varrelle mahtunut, että olen luullut meneväni juhlaan A, mutta samalla se on ollut myös juhla B.

4. juhlaa arkeen Vierailija

Tarkoitin että kotiväkeä piristetään jollain yllättävällä, juhlavalla tavalla. Joku voi kutsua perheen ulkopuolisiakin, tottakai. Miksei mummon, vaarin tai tädin, sedän tai hyvän ystävän.

Esim. kun muut tulevat kotiin on katettu "pöytä" tms. odottamassa vaikka piknik muodossa. Iloa arjen keskelle. Vaikkapa kynttilöitä, syötävää, juotavaa, koristeita jollain teemalla höystettynä vaikka. Aiheita keksii kyllä.

5. yllättynyt Vierailija

juuri tätä tarkoitan. Olisi todella raivostuttavaa tulla kotiin väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen ja huomata, että sinne on järjestetty jotkut kissanristiäiset.
    Minulle on ensisijainen tarve kotiin tullessa vaihtaa pötköttelyvaatteet ja laskeutua soffalle levähtämään.
    Kissanristiäiset on ihan ok kun tiedän sen ennakkoon. Olen ollutkin kissanristiäisissä "pappina" ja hauskaa oli.
    Hauskaa olisi jos juhlat muuttuvat kesken kaiken kuten ylläripylläri kertoi.

6. N50* Vierailija

Nuo pari ensimmäistä yhdistettyä juhlaa ovat minusta ok, mutta on tylsää nuorelle ylioppilaalle että hänen juhlansa on samalla myös äidin 50-vuotisjuhla!

Äidiltä vähän ajattelematonta. Olisi pitänyt erikseen omat juhlat tai jättänyt pitämättä.

7. ylläripylläri Vierailija

Äidin 50-vuotispäivä ei näkynyt muulla tavoin kuin että siellä oli toinenkin kakku ja se oli se synttärikakku. Tähän ratkaisuun päätyivät siksi, että monet olivat sanoneet, että tulevat joka tapauksessa, piti hän juhlia tai ei (muistaakseni synttärit olivat viikon päästä) ja näin hän sai sitten sanottua, että tässä juhlitaan samalla niitä viisikymppisiä.

8. meillä on juhlittu vähän sitä sun tätä yhteisjuhlilla. Meistä se on tosi kivaa.
    Viimeisimmät yhteisjuhlat olivat muutama vuosi sitten kesämökillä yhtenä lauantaina.

Kutsuttiin lähisukulaiset ja ystävät pihatalkoisiin jonka jälkeen grillattaisiin ja saunottaisiin. Kaikki kutsutut lupasivat tulla ja tulivatkin. Asutaan aika lähekkäin joten matkat eivät ole ongelma.
    Kauimmaiset vieraat tulivat n. 100km päästä.
    Vieraat eivät tienneet toisistaan mitään, tosin osa arvasi jotakin kun olivat jutelleet keskenään.. mutta eivät kuitenkaan sitten sen enempää spekuloineet ajankohdalla.

Pihatalkoot olivat oikeasti 80v mummin, 30v pojanpojan, eli vävypojan, ja 10v pojanpojanpojan synttärit. Syntymäpäivät sattuvat näillä kolmella samalle kk:lle. Mummi oli ilmoittanut paikallislehdessä ettei juhli syntymäpäiviään. Hän kun ei halunnut mitään hössötystä enää noin vanhana. Mummin synttärit olivat olleet viikkoa aiemmin ja hänen luonaan oli käynyt vain ihan lähimmät sukulaiset.
    Mummi oli tosiaan iloisesti yllättynyt, sitten kun järkytyksestään toipui, ja todella riemuissaan siitä ettei tullut yhtään "joutavanpäiväistä" lahjaa kaappia täyttämään. 30v ja 10v olivat taas innoissaan juhlan järjestämisestä. Kaikki synttärisankarit saivat kyllä yhden lahjan ennen vieraiden tuloa, siis meiltä omalta perheeltään.

Meitä oli enimmillään yhteensä 73 ihmistä.
    Mahtavat juhlat, muksut juoksivat ympäriinsä ja lutrasivat järvessä koko päivän. Tosi ihana ilma, grillattiin, uitiin, syötiin, paistettiin muurinpohjalettuja, kokattiin taas, miehet tekivät pienen vajan nurkkalauta-asennushomman, talkoisiin kun olivat kerran tulleet :). Ruoka riitti hyvin, ainoastaan kotikalja loppui kesken.
    Olin tehnyt ruuat valmiiksi pakkaseen. Meillä on hyvä jääkaappi/pakastinratkaisut mökilläkin kun me säilömme tosi paljon. Mansikat saatiin omasta maasta, uudet perunat oli naapurissa harson alla kasvaneet syöntikokoisiksi. Sillejä, perunoita, keittoa, lihapataa, suolaisia piirakoita, monta kulhollista salaattia ja villivihanneksia, itse tehtyä leipää ja sämpylöitä jne.

Mökillämme on sängyt 12 hengelle. Yöllä aamukahden aikaan paikalla oleville pedattiin iso siskonpeti ja köllähdettiin nukkumaan. Aamupuurolla oli 26 ihmistä. Sunnuntaina vietettiin vielä rääppiäisiä. Viimeiset vieraat lähtivät klo 15.00 sunnuntaina.
    Varmasti naurettiin sinä viikonloppuna enemmän kuin koko vuonna muulloin yhteensä.
    Vieraiden ikäjakauma oli 83v - 2 kk.
    Niin ja mitä vaatteisiin tulee, eipä tullut kenellekään paineita pukeutumisen suhteen. Kaikki olivat arkivaatteissa, mukana vaihtovaatteet, omat pyyhkeet ja uikkarit. Naiset sanoi, että oli hyvä kun ei tarvinnut miettiä mitä laittaa päälle eikä sitä ainaista meikkaamista ja tukan kääntämistä.
    Eikä tarvinnut miettiä likaantuvatko vaatteet vai ei vaikka istuttiin välillä nurmikollakin.

Keskiolutta kului noin 10 pulloa saunakaljoina. Me kun ei olla kovinkaan hyviä tuossa ryyppäämispuolessa. Koko suku on syntymähumalassa, joten hauskaa on ilman viinaakin.

Nyt porukat kyselevät joka kesä koska meillä olisi taas talkoot. Tulevalle kesällehän on luvattu hyvää säätä. Pitää varmaankin pitää lastenlasten leikkimökin rakennustalkoot jossain välissä :).

9. ylläripylläri Vierailija

Joku tuollainen yllätysjuhla juuri on kiva kuin mitä "kiva järjestetty yllätys" kertoi, eli luulee olevansa - kaikkien muiden tavoin - menossa mökille, mutta siellä onkin sitten tarjolla vaikka kuinka paljon kaikkea kivaa talkoiden lisäksi tai sijaan.

Tällaisia yllätysjuhlia vastaan ei minullakaan tosiaan ole mitään - minullekin tuli ensimmäisenä mieleen vain juurikin se, että raahaudun syntymäpäivänäni töistä väsyneenä ja hieman ehkä nuutuneena ja kotona loikkiikin tuolien ja sohvien takaa legioona juhlakuteisiin pynttäytyneitä ihmisiä ja tälle sanon jyrkästi, että kiitos, mutta EI kiitos ;)

Minulla ei olisi myöskään mitään sellaisia yllätysjuhlia vastaan kuin mitä "juhlaa arkeen" kuvailee, esim. otetaan tuo sama tilanne, että minulla olisi syntymäpäivä, raahaudun töistä väsyneenä ja nuutuneena ja olen ajatellut, että edessä on ihan tavallinen ilta, mutta sitten mies onkin pannut pöydän koreaksi ja tulee kukkakimpun kanssa ovelle vastaan. Tämäkin käy : )

10. Avokki Vierailija

Hmm, ajattelinpa googlata aiheen yllätysjuhlat saadakseni hyviä vinkkejä, sillä olen järjestämässä salaa miehelleni pienimuotoiset (max25 hlöä) 30v juhlat. kaikki kutsutut vieraat ovat innoissaan mukana suunnittelussa ja odottavat juhlia. Mutta nyt kun näitä kommentteja luin, tulin miettineeksi, että ajatteleekohan mieheni samalla tavalla, että ei kiitos mitään yllätyksiä. miten joku voi suuttua siitä, että hänen miellyttämisekseen on keksitty jotain kivaa eikä edes oleteta, että olisi "freesimmillään" juuri sillä hetkellä.
    Miehelläni alkaa kesäloma ja hänelle kalastus on kaikki kaikessa. ajattelin naamioida yllätyksen toisenlaiseksi yllätykseksi alkuun, että ensimmäisenä loma-aamuna valmistan aamupalan ja annan kuoren, jossa mies saa "käskyn" lähteä kalaan kavereidensa kanssa loman alkamisen kunniaksi, auto odottaa jo. ja tämän jälkeen teen valmistelut illan juhlia varten, vien lapset hoitoon ja haen pitkänmatkalaiset vieraat asemalta yms. ja kalakaverusten saapuessa olisi vuokrattu kylpytynnyri lämmitetty ja sauna lämmin, ruoka valmisteilla ja vieraat rennossa fiiliksessä odottelemassa - toivon todella, että mieheni ei loukkaannu tästä yllätyksestä... :)

11. ylläripylläri Vierailija

Uskoakseni minä olen se, joka on kirjoittanut nimimerkillä "ylläripylläri" tähän ketjuun aiemmin - ellen ole, kirjoittajan täytyy olla kaksoisolentoni ;)

Mutta joo, kuten tosiaan kerroin, minä mielsin aluksi yllätysjuhlat tosiaan sellaisiksi, joissa joukko juhlatamineisiin pukeutuneita ihmisiä loikkisi esiin huonekalujen takaa itse tullessani, mahdollisesti väsyneenä, töistä. Siitä juuri minä en pitäisi, sillä kuten kirjoitin, minulle osa juhlatunnelmaa on jo se, että saan valmistautua. Olen ehkä tylsä ja tiukkapipo, mutta tuntisin oloni "ikäväksi", jos kaikki muut olisivat parhaimmissaan ja juhlatuulella ja minä ainoana arkisessa lookissa...

Mutta meitä on moneksi, sinä varmasti tunnet miehesi niin hyvin, että tiedät, kokisiko hän samoin kuin minä :) Niinkuin miehenikin tietää sen, että tuonkaltaiset yllätykset eivät olisi juuri minulle mieluisia. Minulle paljon mukavampi yllätys olisi vaikka se, että kun tulisin kotiin, olisi mies ostanut vaikka kukkia ja tarjoaisi lasin kuohuvaa ja kertoisi sitten, että olen valmistellut juhlat paikassa X/pöytä on varattuna paikasta Y jne., jolloin minulle jäisi aikaa tälläytyä.

12. kiinnostavaa Vierailija

Kai sinä nyt miehesi tunnet jotta tiedät millainen hän on luonteeltaan, tykkääkö huomiosta ja keskipisteenä olosta, onko hän spontaani ihminen muutenkin, lähteekö yleensä mukaan innolla kavereiden pippaloihin tms.

Minä inhoan yllätyksiä ja mieheni kyllä tietää sen eikä ikinä järjestäisi minkäänlaista juttua johon minun pitää osallistua tietämättä etukäteen.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri