Yllätysraskaus,elämäntavat :(

  • Viestiketjun aloittaja sad secret mama
  • Ensimmäinen viesti
Lopeta jo...
TÄMÄ EI OLE VITAMIINIKESKUSTELU: TERVEYDENHOITAJA; Luepa alkuperäisen kirjoitus uudestaan! Asia loppuunkäsiteltiin jo. Tee palvelus eli tee kuten Sannis. Ole ystävällinen.
 
Naistentautien erikoislääkäri
Voi jösses kun jotkut sitten jaksaa.
Ihan kuin uskottavuutta saisi nimimerkillä. Kuten toi "terveydenhoitaja". Mistäs me tiedetään kuka IRL olet. Voithan olla vaikka putkimies :)))

Mä suosittelen vitamiinilisää raskauden aikana. Sannis ja alteregonsa hannikka ja terveydenhoitaja ovat väärässä :)))
 
Terveydenhoitaja
Kylläpä joillakin ottaa koville eriävät mielipiteet. On näköjään myös vaikea uskoa että useampi ihminen olisi samaa mieltä, siksipä aletaan tuo alteregohuutelu. Mahtoi osua arkaan paikkaan tämä keskustelu. Olisi kiinnostavaa tietää minkä ikäisiä odottajia täällä oikein keskustelee kun noin koville ottaa.

Tämä ei tosiaan alunperin ollut vitamiinikeskustelu, miksi siis ap:tä alettiin neuvoa vitamiinipillereiden käyttöön? Mielestäni on ainoastaan aiheellista että jos joku neuvoo käyttämään pillereitä niin joku muu antaa toisenlaistakin informaatiota. Näin ap voi itse punnita asiaa kummaltakin kantilta mikäli haluaa. Mutta varotaan toki tästä eteenpäin eksymästä aiheesta. Oliko ap:n tarkoitus muuten häätää osa keskustelijoista pois vai pysyttekö mielestänne aiheessa kun niin teette? Onhan se tietysti helpoin tapa menetellä, kun ei enää muita argumentteja ole.
 
Perinatologian johdon assistentti
Haha, ai SINÄ pyydät kertomaan faktatietoa itsestämme, "terveydenhoitaja". Saitkin jo hyvän vinkin aloittaa oman ketjun, mutta kehottaisin kuitenkin perustamaan ihan oman blogin, jossa voit vääntää rautalangasta tuota foolihapon ilosanomaasi kaikille sosiopaattisille pragmaattisille marjansyöjä-alteregoillesi.
 
Terveydenhoitaja
Onko se nyt noin vaikea uskoa että kirjoitan yhdellä nimimerkillä? On varmaan kun itselläsi niitä näyttää kertyvän jo melkoinen määrä. Vaikea varmaan myös uskoa että joku olisi voinut kouluttautua näinkin uskomattomaan ammattiin kuin terveydenhoitaja. Uskomatonta ja harvinaista se onkin, meitä ei tästä maasta montaa löydy. :)

Mene nukkumaan, se helpottaa. Lapsiakin alkaa aina kiukuttaa kun väsyttää.
 
Putkimiehen au pair
En ole kertaakaan kieltänytkään; luin ketjun ja kirjoitin ensimmäisen viestini Pääministerin morsiamena, toisen Perinatologian johdon assistenttina.

Kiitos huolenpidosta, en ole väsynyt. Toisekseen, huomaan kyllä että olet tosiaan terveydenhoitaja; kukapa korkeamman koulutuksen saanut käyttää hymiöitä tehostaakseen tekstiään.

Kysymykseesi, olen yli 30v, alle 35v. Yhden lapsen olen synnyttänyt ja toinen lapsemme on syntynyt Chilessä. Pidän tästä palstasta, huolimatta kaltaistesi kykenemättömyydestä pohtia asioita monilta kanteilta.

Alkuperäiselle onnea matkaan! Tiedän miltä lapsettomuus tuntuu, ja tiedän myös sen uskomattoman tunteen kun on viimeinkin raskaana.
 
kaneliomppu2
Neuvolasysteemi on toki hyva Suomessa. Suomi tosiaan oli malli maa, jossa koyhassa maassa saatiin lapsi-ja imevaisyyskuolleissus laskettua radikaalisti sodanjalkeen. Neuvola on varmasti edelleen varsin toimiva systeemi, mutta taytyy kylla sanoa, etta kylla muuallakin saa hyvaa odotusajan hoitoa. Suomalaisten on turha tuudittautua siihen kuinka terveydenhuolto on erinomaista ja Suomi on ylitse muiden maiden terveydenhuoltosysteemeineen. Tosiasia kuitenkin on etta Suomen ajat mallimaana ovat pian menneisyytta, mikali nykyinen meno jatkuu. Patkatyot ja leikkaukset terveydenhuollossa heikentavat tasoa ja jo nyt monella mittarilla Suomi ei kuulu karkipaahan. Itse odotan Yhdysvalloissa ja myonnetaan, etta kuulun onnekkaisiin, joilla on hyva sairasvakuutus, mutta olen kylla ollut varsin tyytyvainen saamaani hoitoon. Minulla on samanverran kontrollikaynteja (tosin sain itse valita haluanko kayda katilon vai laakarin vastaanotolla) ja minulle tehdaan samat testit kuin Suomessa. Paitsi, etta saan jo nyt Downin veriseerumi+np ultran, jotka Suomessa tulevat vasta tulevaisuudessa kaikille aideille. Myos mina olen kaynyt lapi parisuhdettani ja ravintoasioita, kuten Suomessa tavataan tehda ja mika on ollut mukavaa minulla on koko ajan ollut sama henkilo, jonka kanssa olen asioinut. Kun tulin maahan, pidin Suomea ihanneyhteiskuntana, mutta nyt olen hiukan muuttanut kasityksiani. Mista en pida Suomen neuvoloissa, on se etta niiden tasossa nayttaa olevan todella suurta vaihtelua. Valilla terveydenhoitajien neuvot tuntuvat lahes taikauskoisilta ja valilla kunnollisia vastauksia ei meinaa saada JA vastaukset vaihtelevat suuresti nevoloittain. Tama on mielestani asia, jossa voitaisiin katsoa peiliin, jos halutaan sailyttaa jatkossakin Suomen asema neuvolasysteemin mallimaana. Neuvolatateja tulisi kenties myos kouluttaa varsinaisen ammattiinkouluttautumisen jalkeenkin, koska valilla tuntuu, etta joidenkin tatien opit ovat 50-luvulta eika haluakaan uuden tiedon omaksumiseen ole. Ymmarran siis varsin hyvin, etta ihmisilla (nykyisin korkeammin koulutetuilla) on halu etsia itse tietoa ja kyseenalaistaa neuvolantatien ohjeita. Ongelma toki silloin on, etta lahteita on moneksi ja kaikki eivat kykene kaymaan lahdeanalyysia terveydenhuollon julkaisuista. Malli esimerkki oli taannoinen katiloiden julistus, kuinka epiduraali on yleistynyt liikaa kuten sektiotkin. Kuitenkin kaytannossa juuri katilot tuputtavat epiduraalia potilaille ja toisaalta katilot eivat millaan muotoa aja esim. pehmeiden kivunlievitysvaihtoehtojen lisaysta tyopaikoilleen. Ja laakarit kasittaakseni paattavat sektioista-eivat aidit!!! Oliko julistuksen tarkoitus lahinna syyllistaa aiteja? Tietty loogisuus terveydenhuollossa toisi lisauskottavuutta! Nykyaikana terveydenhuollon asiakkaat (kylla luitte oikein:asiakkaat) eivat ole kaikki perahikioiden mammoja vaan tiedostavia lukutaidon omaavia yksiloita, jotka hankkivat tiedon, mista saavat.
 
tieteiskirjailija
Alkuperäinen kirjoittaja Terveydenhoitaja:
Onko se nyt noin vaikea uskoa että kirjoitan yhdellä nimimerkillä? On varmaan kun itselläsi niitä näyttää kertyvän jo melkoinen määrä. Vaikea varmaan myös uskoa että joku olisi voinut kouluttautua näinkin uskomattomaan ammattiin kuin terveydenhoitaja. Uskomatonta ja harvinaista se onkin, meitä ei tästä maasta montaa löydy. :)

Mene nukkumaan, se helpottaa. Lapsiakin alkaa aina kiukuttaa kun väsyttää.
Et sä mikään terveydenhoitaja ole. Älä valehtele!!!!!
 
suomalainen mutta silti realisti
Alkuperäinen kirjoittaja Terveydenhoitaja:
[ En myöskään laittaisi paljoakaan painoarvoa sille mitä esim. Unkarissa suositellaan foolihapon (tai muunkaan) suhteen. Uskon että Suomessa asiaan liittyvä tutkimus on hiukan edistyneempää.


Tama Suomessa sitkeaan elava kasitys siita, etta meilla kaikki on parempaa ja edistyneempaa ja korkeatasoisempaa on aika valitettavaa ja valilla lahentelee jo jonkinlaista "kulttuurirasismia".
Suomen terveydenhoitojarjestelma ei monessakaan suhteessa todellakaan ole enaa mitaan maailman huipputasoa eivatka suomalaiset aina ole automaattisesti oikeassa kaikessa.

Samoin aina kun talla palstalla kaydaan jotain listeria-hysteria-keskustelua niin jatkuvasti toistellaan etta kaikkea KOTIMAISTA voi kylla syoda turvallisin mielin mutta ulkomaiset tuotteet on automaattisesti epailyttavia ja mahdollisesti vaarallisia...
 
Nin-a
Alkuperäinen kirjoittaja kaneliomppu2:
Neuvolasysteemi on toki hyva Suomessa. Suomi tosiaan oli malli maa, jossa koyhassa maassa saatiin lapsi-ja imevaisyyskuolleissus laskettua radikaalisti sodanjalkeen. Neuvola on varmasti edelleen varsin toimiva systeemi, mutta taytyy kylla sanoa, etta kylla muuallakin saa hyvaa odotusajan hoitoa. Suomalaisten on turha tuudittautua siihen kuinka terveydenhuolto on erinomaista ja Suomi on ylitse muiden maiden terveydenhuoltosysteemeineen. Tosiasia kuitenkin on etta Suomen ajat mallimaana ovat pian menneisyytta, mikali nykyinen meno jatkuu. Patkatyot ja leikkaukset terveydenhuollossa heikentavat tasoa ja jo nyt monella mittarilla Suomi ei kuulu karkipaahan. Itse odotan Yhdysvalloissa ja myonnetaan, etta kuulun onnekkaisiin, joilla on hyva sairasvakuutus, mutta olen kylla ollut varsin tyytyvainen saamaani hoitoon. Minulla on samanverran kontrollikaynteja (tosin sain itse valita haluanko kayda katilon vai laakarin vastaanotolla) ja minulle tehdaan samat testit kuin Suomessa. Paitsi, etta saan jo nyt Downin veriseerumi+np ultran, jotka Suomessa tulevat vasta tulevaisuudessa kaikille aideille. Myos mina olen kaynyt lapi parisuhdettani ja ravintoasioita, kuten Suomessa tavataan tehda ja mika on ollut mukavaa minulla on koko ajan ollut sama henkilo, jonka kanssa olen asioinut. Kun tulin maahan, pidin Suomea ihanneyhteiskuntana, mutta nyt olen hiukan muuttanut kasityksiani. Mista en pida Suomen neuvoloissa, on se etta niiden tasossa nayttaa olevan todella suurta vaihtelua. Valilla terveydenhoitajien neuvot tuntuvat lahes taikauskoisilta ja valilla kunnollisia vastauksia ei meinaa saada JA vastaukset vaihtelevat suuresti nevoloittain. Tama on mielestani asia, jossa voitaisiin katsoa peiliin, jos halutaan sailyttaa jatkossakin Suomen asema neuvolasysteemin mallimaana. Neuvolatateja tulisi kenties myos kouluttaa varsinaisen ammattiinkouluttautumisen jalkeenkin, koska valilla tuntuu, etta joidenkin tatien opit ovat 50-luvulta eika haluakaan uuden tiedon omaksumiseen ole. Ymmarran siis varsin hyvin, etta ihmisilla (nykyisin korkeammin koulutetuilla) on halu etsia itse tietoa ja kyseenalaistaa neuvolantatien ohjeita. Ongelma toki silloin on, etta lahteita on moneksi ja kaikki eivat kykene kaymaan lahdeanalyysia terveydenhuollon julkaisuista. Malli esimerkki oli taannoinen katiloiden julistus, kuinka epiduraali on yleistynyt liikaa kuten sektiotkin. Kuitenkin kaytannossa juuri katilot tuputtavat epiduraalia potilaille ja toisaalta katilot eivat millaan muotoa aja esim. pehmeiden kivunlievitysvaihtoehtojen lisaysta tyopaikoilleen. Ja laakarit kasittaakseni paattavat sektioista-eivat aidit!!! Oliko julistuksen tarkoitus lahinna syyllistaa aiteja? Tietty loogisuus terveydenhuollossa toisi lisauskottavuutta! Nykyaikana terveydenhuollon asiakkaat (kylla luitte oikein:asiakkaat) eivat ole kaikki perahikioiden mammoja vaan tiedostavia lukutaidon omaavia yksiloita, jotka hankkivat tiedon, mista saavat.
Kirjoitat asiaa. Vähän jäi kuitenkin kiinnostamaan tuo np-ultra ja veriseerumi jotka saat automaattisesti. Eikö tilanne ole sama suomessakin? Jokainen odottaja saa np-ultran HALUTESSAAN sillä ketäänhän ei voi pakottaa seulomaan sairauksia. Mikäli np-ultra näyttää hälyttävältä niin pakettiin käsittääkseni aina lisätään verikokeet.
Jenkeissä tosiaan tietysti (kuten muissakin edistyneissä maissa) on mahdollista saada hyvää terveydenhuoltoa. Siellä ongelma liittyy enemmän juuri siihen ettei se tavoita kaikkia, toisin kuin suomessa jossa kaikki kuuluvat terveydenhuollon piiriin. Ongelmat siis sijaitsevat hiukan eri alueilla. En myöskään usko siihen etteivätkö suomalaiset kätilöt/terveydenhoitajat kouluttaisi itseään. Osa varmasti kouluttaa itseään jatkuvasti lisää ja lukee alan uusimpia tutkimuksia. Toki mukaan mahtuu niitäkin jotka eivät näin tee, samoin tilanne on varmasti Jenkeissäkin. Uskon myös että sielläkin vastaukset saattavat vaihdella vastaajasta riippuen ja taso muutenkin vaihdella paljon juuri riippuen siitä minkälaiseen hoitoon on varaa. Ongelmia löytyy kaikkialta.

Nuo kätilöiden sanomiset mielestäni muuten liioteltiin iltapäivälehdissä (kuten tapana on) hiukan pois asiayhteydestä. Alunperin juttu taisi koskea tosiaan tuota keisarinleikkausta, jossa nykyään on yleistymässä trendi jossa vanhemmat haluavat valita lapselleen tietyn syntymäpäivän (esim. toisen vanhemman työn takia) ja siitä syystä haluavat sektion. Tuollaisissa tapauksissa sitä on syytäkin rajoittaa, ei tietenkään silloin kun sille on oikeasti tarvetta.
 
Otetaan selvää ennen kuin kirjoitetaan
VERISEULASTA: Vuoteen 2010 mennessä täytyy kaikille odottajille Suomessa tarjota ilmaiseksi np-ultran yhteydessä otettava veriseula. Tällä hetkellä se on ilmainen vain joillain harvoilla paikkakunnilla, ei läheskään kaikilla. Mutta siis vuoteen 2009-2010 mennessä uuden lain perusteella jokaisen on se saatava, tai sitä pitää siis tarjota jokaiselle halukkaalle ilmaiseksi.

Minä halusin sen ja jouduin yksityisellä siitä maksamaan noin 60 euroa. Eli ilmaisesta np-ultrasta pyysin lähetteen yksityiselle, jossa se tehtiin. Jos olisin odottaja esim. Espoossa, olisin sen jo saanut ilmaiseksi.

Tällä hetkellä, jos np-ultra hälyttää (=korkea riski) ainoa ilmainen toimenpide on ilmainen lapsivesipunktio.
 
kaneliomppu2
Tarkoitukseni ei ollut vaittaa, etta jenkeissa systeemi/katilot/hoitajat olisivat parempia kuin Suomessa. Vaan todeta, etta Suomi ei ole taysin ylivertainen terveydenhuollon alueella ei edes neuvola-alueella, kuten niin usein terveydenhuollon ammattilaiset antavat ymmartaa. Myos muissa maissa (erityisesti lantisen sivistyksen maissa) osataan hoitaa seka aiteja ja lapsia. Se hyva taso ja maine, joka meilla on, sailytetaan kovalla tyolla ei vanhojen muistelulla ja turhalla elamololla. Olen jutellut usean terveydenhuollon ammattilaisen kanssa (erit. laakareiden) eika heilla todellakaan kaikilla ole niin ruusuinen kuva terveydenhuollon tasosta Suomessa kuin mita julkisesti annetaan ymmartaa. Taso myos vaihtelee paikkakunnittain, mita pidan epatasa-arvoisena maassa, jossa vaitetaan kaikkien saavan hyvaa hoitoa.

Ja noiden katiloiden lausunnoista sen verran, etta kavin myos lukemassa katiloiden virallisen lehdistotiedotteen, joka ei ollut paljon kummoisempi kuin lehdistossa esitetyt paaasiat. Enka edes ymmarra katiloiden lausuntoa keisarinleikkauksista, koska kunnallisessa terveydenhuollossa Suomessa ei vanhemmilla pitaisi kasittaakseni olla sellaista sananvaltaa, etta he kykenisivat sairaaloille sanelemaan keisarinleikkauspaivamaaria?? Moiset paatokset ovat mahdollisia, jos vanhemmat ostavat keisarinleikkauksen kovalla rahalla, mutta en edes tieda, tehdaanka sektioita yksityispuolella Suomessa. Lausunto oli taysin naurettava keisarinleikkausosioltaan. Luulisi katiloilla olevan suurempiakin epakohtia ratkottavanaan...Varsinkin kun samaan aikaan ollaan Ita-Suomesta lakkauttamassa ilokaasun kaytto synnytysten yhteydessa kivunlievityksessa. Syyna on se, etta ilokaasua vuotaa liikaa ymparistoon. Tahanhan olisi toki olemassa myos ratkaisu, jossa tilojen ilmanvaihtosysteemia uusittaisiin, mutta ehkapa Ita-Suomen katiloita ei kiinnosta pehmeammat kivunlaakitysmuodot eika sairaanhoitopiiria satsaukset remontointiin?

Ja viela tuosta tutkimuksen tasosta Suomessa ja maailmalla, johon aiemmin vedottiin. Jos yhtaan ollaan realisteja kansainvalisiin julkaisuihin (=riittavan tasokkaat tutkimukset, jotka valitaan julkaistavaksi alan huippu lehtisarjoihin) Suomi tuottaa julkaisuja varsin vahan, mika on ymmarrettavaa, koska olemme pieni maa ja meilla on rajoitetut resurssit kaytettavissa tutkimukseen. Suomessa toki tehdaan hyvaa kansainvalisen tasoon yltavaa tutkimusta, mutta tuotamme tuloksia murto-osan maailmanluokan mittakaavassa ja erityisesti, jos verrataan tieteen "jattimaihin".Tieteessa kansainvalisyys on valttia ja tarkoituksena on, etta tasokkaat tulokset julkaistaan kaikkien kayttoon, arvioitavaksi ja hyodynnettaviksi. Eriasia on sitten kuinka perehdymme uuteen tietoon, puntaroimme sen hyodyllisyytta ja otamme kayttoomme uusia metodeita etc. Tama on asia johon haluaisin kiinnittaa huomiota onko Suomella enaa nykyisin varaa ottaa uusia hoitomuotoja kayttoon tai onko edes haluja?

Pahoitteluni, ketjun aloittajalle, etta juttu hiukan luiskahti raiteiltaan. Onnellista loppuraskautta, mita suurimmalla todennakoisyydella kaikki on hyvin masussasi:)

Vitamiini kiistassa uskon siihen, etta monipuolinen, terveellinen ruokavalio on paras odottavalle aidille, mutta mikali tahan ei kyeta on parempi kayttaa turvallisia vitamiinilisia kuin olla kayttamatta. Ravinteet kuitenkin imeytyvat yleensa paremmin ruuan mukana, kuin puristeista. Tuo foolihappo suositus on nimenomaan alkuvaiheessa raskautta ja raskautta suunniteltaessa, koska on havaittu etta eraissa tapauksissa foolihapon syominen vahentaa keskenmenoja. Foolihappo muistaakseni vaikutti sikion hermostoputken sulkeutumishairiohin vahentaen ko hairioita.
 
hannikka
Minä olen 33-v. erikoislääkäri, en kuitenkaan gynekologi vaan eräältä muulta operatiiviselta erikoisalalta. Lääkärikoulun Suomessa 90-luvulla suorittanut. Tähän ihmeelliseen kiistely-keskusteluun en enää juuri lisää aio kirjoittaa paitsi muistutuksen siitä, että hermostoputken sulkeutumishäiriöt (joiden vuoksi foolihappolisää suositellaan) ovat Suomessa harvinaisia (harvinaisempia kuin esim. Yhdysvalloissa). Oma käsitykseni USA:n terveydenhuoltojärjestelmästä ei ole niin ruusuinen kuin kaneliompulla: kalliimpi ja heikkotasoisempi kuin esim. Suomessa, sehän tutkimuksissa todettu. Toki rikkaat varmasti saavat USAssa huippuhoitoa, mutta Suomessa hoidetaan kaikki, varallisuuteen katsomatta, riittävän korkeatasoisesti. No, vanhusten ja psykiatristen potilaiden hoidossa lienee vielä parantamisen varaa.
 
Näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Otetaan selvää ennen kuin kirjoitetaan:
VERISEULASTA: Vuoteen 2010 mennessä täytyy kaikille odottajille Suomessa tarjota ilmaiseksi np-ultran yhteydessä otettava veriseula. Tällä hetkellä se on ilmainen vain joillain harvoilla paikkakunnilla, ei läheskään kaikilla. Mutta siis vuoteen 2009-2010 mennessä uuden lain perusteella jokaisen on se saatava, tai sitä pitää siis tarjota jokaiselle halukkaalle ilmaiseksi.

Minä halusin sen ja jouduin yksityisellä siitä maksamaan noin 60 euroa. Eli ilmaisesta np-ultrasta pyysin lähetteen yksityiselle, jossa se tehtiin. Jos olisin odottaja esim. Espoossa, olisin sen jo saanut ilmaiseksi.

Tällä hetkellä, jos np-ultra hälyttää (=korkea riski) ainoa ilmainen toimenpide on ilmainen lapsivesipunktio.
Meillä ei Hämeen kupeessa ole ilmaista np-ultraa, eikä tuota veriseulaa. Kunta tarjoaa yhden ultran jonka ihan itse saa päättää missä vaiheessa sen käy. Itse olen myös käynyt yksityisellä tuon np-ultran. JOS kunnan kustantamassa ultrassa selviää jotain mitä tarvii seurata, niin se on ilmainen.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Astronautti*:
Alkuperäinen kirjoittaja hannikka:
Minä olen 33-v. erikoislääkäri, en kuitenkaan gynekologi vaan eräältä muulta operatiiviselta erikoisalalta. Lääkärikoulun Suomessa 90-luvulla suorittanut..
Joopajoo... aivan varmasti olet ;)))
Luuletko tosiaan että tälle palstalle kirjoittavat vain täysin kouluttamattomat ihmiset? Onko se nyt niin vaikea uskoa että jotkut ovat lääkäreitä siinä missä joku muu kirjoittaja on kaupan kassa.
 
Otetaan selvää ennen kuin kirjoitetaan
Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Otetaan selvää ennen kuin kirjoitetaan:
VERISEULASTA: Vuoteen 2010 mennessä täytyy kaikille odottajille Suomessa tarjota ilmaiseksi np-ultran yhteydessä otettava veriseula. Tällä hetkellä se on ilmainen vain joillain harvoilla paikkakunnilla, ei läheskään kaikilla. Mutta siis vuoteen 2009-2010 mennessä uuden lain perusteella jokaisen on se saatava, tai sitä pitää siis tarjota jokaiselle halukkaalle ilmaiseksi.

Minä halusin sen ja jouduin yksityisellä siitä maksamaan noin 60 euroa. Eli ilmaisesta np-ultrasta pyysin lähetteen yksityiselle, jossa se tehtiin. Jos olisin odottaja esim. Espoossa, olisin sen jo saanut ilmaiseksi.

Tällä hetkellä, jos np-ultra hälyttää (=korkea riski) ainoa ilmainen toimenpide on ilmainen lapsivesipunktio.
Meillä ei Hämeen kupeessa ole ilmaista np-ultraa, eikä tuota veriseulaa. Kunta tarjoaa yhden ultran jonka ihan itse saa päättää missä vaiheessa sen käy. Itse olen myös käynyt yksityisellä tuon np-ultran. JOS kunnan kustantamassa ultrassa selviää jotain mitä tarvii seurata, niin se on ilmainen.
Unohdin mainita, että siis vuoteen 2010 mennessä myös niskapoimu-ultra tulee kaikille odottajille ilmaiseksi, riippumatta asuinpaikasta. Samalla on sitten mahdollisuus ottaa tuo veriseula joka myös tulee ilmaiseksi (kaikille halukkaille).

 
myyjätär
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Luuletko tosiaan että tälle palstalle kirjoittavat vain täysin kouluttamattomat ihmiset? Onko se nyt niin vaikea uskoa että jotkut ovat lääkäreitä siinä missä joku muu kirjoittaja on kaupan kassa.

Ja miksiköhän "?" olettaa ettei kaupan kassa ole kouluttautunut??? Oletko kuullut esimerkiksi myynnin ammatti- ja erikoisammattitutkinnoista?
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja myyjätär:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Luuletko tosiaan että tälle palstalle kirjoittavat vain täysin kouluttamattomat ihmiset? Onko se nyt niin vaikea uskoa että jotkut ovat lääkäreitä siinä missä joku muu kirjoittaja on kaupan kassa.

Ja miksiköhän "?" olettaa ettei kaupan kassa ole kouluttautunut??? Oletko kuullut esimerkiksi myynnin ammatti- ja erikoisammattitutkinnoista?
Kylläpä taas sai näppärästi vedettyä herneen nenään kun lukee mitä haluaa. En suinkaan tarkoittanut ettei kaupan kassa olisi koulutettu vaan ettei lääkäri ole yhtään sen uskomattomampi ammatti kuin mikään muukaan. Yhtä hyvin tänne kirjoittavat lääkärit kuin minkä tahansa muunkin ammattikunnan edustajat.
 

Yhteistyössä