Hae Anna.fi-sivustolta

yllätysvauva

Viestiketju osiossa 'Julkkisjuorut' , käynnistäjänä mamma, 22.08.2005.

1. mamma Vierailija

Luin päivän iltasanomista miten joku kokkolasta kotoisin oleva 23-vuotias nainen oli viety kovien vatsakipujen takia sairaalaan ja synnyttänyt sitten vauvan! Ja itse oli täysin tietämätön asiasta ja mieskin. Ihmettelen tässä että miten ei voi huomata olevansa raskaana? Vaikka ei olisi varsinaisia oireita (menkat jää pois, rintojen aristus, pahoinvointi) niin kyllä se MAHA kasvaa ja näkyy. Toki voi olla yksilöllisiä eroja vatsan koossa, mutta silti. Olipa vaan ollut menkat ja popsinut iloisena e-pillereitä koko raskauden ajan. Ymmärrän jos kyseessä olisi ollut 15-vuotias teini. Mitenhän se beibi voi, toivottavasti hyvin.

2. tiina Vierailija

Myös eräs tunnettu henkilö, politiikko, sai samanlaisen yllärin. Ja nainen oli siis sentään aika fiksu! ja vahnempi kuin vähän yli 20 vee.

3. Niina Vierailija

Ei ole muuten edes ensimmäinen kerta kun vastaavasta jutusta saa lukea. Olen kuullut samanlaisista tapauksista aikaisemminkin ja luulen, että mukana on myös alitajuista asian kieltämistä eli vaikka itselle ehkä tuleekin mieleen, että saattaisi ehkä mahdollisesti olla raskaana niin jos asia on ei-toivottu, niin sen kieltää omassa päässäänkin. Ja jos vauva on ensimmäinen ja täysi yllätys, niin äiti ei ehkä osaa tunnistaa raskauden oireita vaan pitää niitä tosiaan ""normaalina lihomisena"" jne. Olen tavannut muuten naisia, joilla on todella pieni, melkein huomaamaton maha, vielä loppuraskauden aikanakin. Mummoni kertoi myös joskus, että jos käyttää samoja, kiristäviä farkkuja koko raskauden ajan niin maha ei pääse kasvamaankaan kovin suureksi. Näin on kuulemma salassa pidettyjen, ei-toivottujen vauvojen kohdalla joskus muinoin menetelty eli äiti on käyttänyt esimerkiksi tiukkaa vyötä väljän hameensa alla tms, että raskaus ei olisi näkynyt niin selvästi.
    Kätilöystäväni sanoi, että se, että kuukautiset jatkuisivat normaalisti koko raskauden ajan on fysiologinen mahdottomuus: jotakin vuotoja tms saattaa olla, mutta kuukautisia sanan varsinaisessa merkityksessä ei VOI tulla, jos on raskaana.

4. Tinke Vierailija

Mä luin ihan saman jutun ja ihmettenpä vaan! Ihan uskomaton stoori ja vielä omituisempaa, että sairaalassa ei asiaa huomattu!

5. Claudia Vierailija

Jokunen vuosi sitten oli samanlainen tapaus lehdissä. Jälkeenpäin kuulin, että äiti oli ns. kehitysvammainen, samoin isä. Ei kai tuota muuten voi selittää.

6. hm Vierailija

Ja eikö se vauva potki..?

7. n Vierailija

Mun sisko oli kuudennella kuukaudella raskaana, kun meni vatsakipujen takia lekurille. Oli raskaana, vaikka menkat oli tullut säännöllisesti. Oli myös laihtunut raskauden aikana eikä senkään vuoksi uskonut olevansa raskaana. Kyse on siis kooltaan vähän pyöreämmästä ihmisestä.

8. Molly Vierailija

Joillakin naisilla on myös mahdollista että vauva kasvaa ""sisäänpäin"" eli kun tavallisesti vatsa pullistuu ulos ja eteen se pullistuukin taakse ja sisäänpäin. Kyse on fyysisestä poikkeavuudesta vatsan elimissä. Minä kymmenkunta vuotta sitten kuopusta odottaessani sain kuulla hämmästelyjä raskaudestani vaikka olin aivan viimeisilläni. Olen vain 155-senttinen ja hieman pyöreä ja kun päällä oli esim. tavallinen takki ei vieras ihminen tajunnut että olin raskaana. Lapsi kuitenkin oli aivan täysiaikainen ja kooltaan normaali. Todennäköisesti tässä tapauksessa äiti on vain jollakin tasolla kieltänyt koko vauvan, vaikka on raskauden tajunnut.

9. No jopas.. Vierailija

Ihmeitä mahtuu maailman näköjään. Luulisi toisaan vauvan liikkeistä alkavan epäillä jotain. Vai lieneekö nekin sitten olleet olemattomia. Mitenhän vaikuttaa e-pillereiden popsiminen vauvan hyvinvointiin tai mahdolliset muutkin huomioimatta jääneet odotusajan elämäntavat. Toivottavsti vauveli on kunnossa ja yllätyksestä huolimatta tevetullut.

10. T Vierailija

Olihan tässä tapauksessa lääkärikin tutkinut naisen ja todennut kivut virtsarakon tulehduksen aiheuttamaksi ja antanut antibioottikuurin ja passituksen kotiin.

11. Miiku Vierailija

Onko missään mainittu mitä e-pillereitä tämä tyttönen söi? En ole lehtiä päässyt lukemaan ja kiinnostaisi kovasti! Ymmärsin että tyttö söi pillereitä koko raskausajan?

12. Mira Vierailija

Ja minä taas kerran olin (opintojen päättötyövaiheessa) jutellut ensin puoli tuntia erään luokkakaverini kanssa ja hän sitten jatkosuunnitelmia kysyessäni sanoi jäävänsä vajaan kuukauden päästä äitiyslomalle... Eli synnytykseen oli aikaa alle kaksi kuukautta ja minä en huomannut mitään. Samat vaatteet päällä kuin aina ennenkin (no, talvella kylläkin toppahousut, mutta silti) ja liikkuminenkin ihan yhtä sutjakkaa.

Joillakin maha vaan jää ihan käsittämättömän pieneksi. Jos vielä sattuisi olemaan sopivasti lihava, että raskausmahan päälle jäisi vielä pehmeää läskiäkin ja raskauden aikana laihtuisi hieman, niin voin tuon em. kokemukseni perusteella uskoa aivan täysin, ettei joku tajua olevansa raskaana, jos mitään oireita ei ole. Ja mitä tulee niihin potkuihin, niin kyllähän meillä (naisilla varsinkin) on niin monenlaisia vatsatuntemuksia aina välistä, että ihan hyvin voi pienet potkut mennä muiden vatsavaivojen piikkiin, kuten tässäkin tapauksessa ilmeisesti oli käynyt, kun virtsistä epäiltiin.

13. Hazel Vierailija

Mitäs ihmeellistä siinä on jos ei tiedä olevansa raskaana? Sitten olis jo uutinen jos olis raskaana eikä olis koskaan ollut ollut miehen kans sillai... Näin on muuten täällä meillä päin joskus muinoin joku tytteli kiven kovaan väittänyt!

14. kaisla Vierailija

Yleensä nämä yllätysvauvoja saavat ovat poikkeuksetta hyvin lihavia. Kun vatsanpeitteen ovat kovin paksut ei potkutkaan tunnu. Samoin ""vauvamaha"" uppoaa läskejen joukkoon.

Ystävättäreni on tälläinen lihava henkilö. Kun hän oli raskaana, kukaan ei huomannut onnitella, koska hän oli ihan samannäköinen kuin tavallisesti. Jotkut ylipainoiset laihtuvat raskauden aikana, kun voivat huonosti. Näin kävi toiselle ystävätterelleni. Hän laihtui 12kg odotusaikana. kukaan ei ollut huolissaan, koska lähtopainokin oli yli 100. Vauva ottaa siitä rasvamäärästä oman energiansa kepoisesti, tai oikeammin äiti elää vararavinnollaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri