ymmärtämättömyys

  • Viestiketjun aloittaja Heinä
  • Ensimmäinen viesti
Heinä
Oletteko törmännyt ystävissä/sukulaisissa ihmisiin, jotka eivät tajua/ (ajattelemattomia) sitä, että raskaana ei jaksa tai voi tehdä kaikkea samaa, kuin ennen? Minä ainakin olen hiukan närkästynyt tästä. Esim: anoppi kutsui minut vähäksi aikaa savuiseen baariin katsomaan hänen juomistaan...Haloo! Ja muitakin vastaavia tilanteita on sattunut, mutta enpä jaksaa enempää tilittää ;)
 
meillä...
meillä mies ei ymmärtänyt väsymystäni rv 13 aikoihin...vaan valitti että joudutaan pian asuu rottien kanssa kun en saanut aikaiseksi siivota...mielestäni tuossa vaiheessa työtkin tuntuivat 'liialta' vaatimukselta...nyt rv 34 asiat paremmin ku masu näkyy ni mieskin 'tajuaa' ettei kaikki käy yhtä lailla kädenkäänteessä....

se kans joskus ärsyttää ku ihmiset kyselee, että vieläkö jaksan lenkkeillä (siis juosta),,,hyvä ku jaksaa muutaman kymmenen minsan kävelylenkkiäkään....
 
SannaA
Osa ei välttämättä ymmärrä tai osaa ajatella ja toiset on vähän liiankin ""ajattelevaisia"".

Yhteen vaiheeseen mieheni kulki perässäni kertomassa mitä en saa tehdä tarttumatta itse kuitenkaan toimeen...ja hetkeä myöhemmin laittoi minut yksin hakemaan puutarhaliikkeestä 5 säkkiä multaa...pettämätön logiikka! ;) Siis ei se silleen haitannut, mutta tuo miesten logiikka pisti vähän hymyilyttämään...

Sitten omat vanhempani pistävät/antavat minun kannella renkaita ja kodinkoneita ilman mitään sanomisia...tai oikeastaan ""pyytävät"" että minä voin käydä ne ja ne laittamassa... Joo-o.

Mutta! Sitten on taas sellaisia kavereita jotka kyllä huomioivat vähä liiaksikin tuon mahan kasvun! Hyvä, että edes omaa käsilaukkuaan saa kantaa :) Ja varoittelevat jok mutkassa milloin mistäkin kumarruksesta ja liikkeestä...

Eli keskimäärin on ihan hyvä :)
 
Alkuperäinen
Juu, meilläkään mies ei aina tajua minun jaksamisia. Toki hänkin on hiukan paremmin ottanut asiat huomioon mahan paisuessa. Niillä on se mentaliteetti, että poissa silmistä, poissa mielestä ;)
 
Totta
Kaikkein eniten ärsyttää tupakanpoltto. Kaverini polttaa edelleen ketjussa seurassani, arvostaisin että yrittäisi hiukan hillitä. Tai sanotaan niin, että tuo voi vaikuttaa minun osaltani tapaamishalukkuuteen.
 
:-)
Mua ärsyttää pikemminkin päinvastainen: jotkut alkaa hosua ja varoitella ja kertoa jotain muinaisaikojen kauhujuttuja siitä mitä kaikkea tapahtuu jos en tee niin ja näin. EN KAI VAAN enää aja fillarilla tai kävele ulkona tai nosta yli kilon painoisia esineitä tai pese ikkunoita...

Argh! Olen terve nuori nainen, en mikään invalidi! Ei siitä mahasta tarvii koko ajan muistuttaa!
 
Tessa
Mun miehellä meni ihan yli hilseen se alkuraskauden väsymys, joka lamaannutti ja yllätti myös mut ihan täysin. En jaksanut enää siivoota tai tehdä y h t ä ä n mitään muutakaan; kävin vain töissä ja nukuin. Mies ei myöskään ymmärtänyt hormoonien vaikutusta; itkuisuutta ja erittäin lyhyttä pinnaa... Sitä ärsytti suunnattomasti myös mun jatkuva puhe vauvasta.

Meillä on ollut sellainen työnjako, että minä käyn kaupassa kotimatkalla. Noin viikolla 17 mulla alkoi kerran sattumaan ihan hirveästi mahaan, kun raahasin painavaa kauppakassia loskapaskassa... Kun pääsin kotiin, sanoin miehelle, että jospa se kävis loppuraskauden kaupassa. Ilme oli näkemisen arvoinen ;) Nyt on käynytkin ihan hyvin ja itse pidän huolen, etten ainakaan kissanhiekkasäkkejä enää raahaa.
 
VP 16+6
Nyt alkaa mies ymmärtää väsymystä. En muutenkaan ole mitenkään siisti tyyppi, mutta kaikki energia meni töissäjaksamiseen ja siivous ja kaikki muutkin kotihommat jäivät osaltani vähemmälle. Olisi kuulemma pitänyt jättää työt pois, että jaksaa kodin hoitaa. Siis TÄH?! Herra ei voinut lisätä mitenkään vastuutaan yhteisestä kodista. Eikä vieläkään suostu yksin kauppareissulle, vaan joko minä käyn tai sitten mennään yhdessä. Pitänee ottaa asia kunnolla puheeksi ennen loppuraskautta ja synnytystä.

Oma äitini on toinen kompastuskivi. Olen jäämässä niin monen äidin tavoin täydelliselle äitiyslomalle siitä huolimatta, että ensi kesänä olisi tiedossa todella mielenkiintoisia työprojekteja, joita voisi tehdä osa-aikaisesti. Etukäteenkin jo vähän nipistää, etten pääse mukaan, kun olisivat urankin kannalta merkittäviä meriittejä.Äitini ihmettelee isoon ääneen, kun jätän menemättä: ""Voihan sitä nyt tuollaiseen pikkujuttuun osallistua."" Se on niin innoissaan tulevasta mummuilusta, että haluaisi hoitaa jo nyt lasta, joka ei ole vielä edes syntynyt. Äitini ei taida ymmärtää, miten toivottu ja harkittu tämä lapsi on. Minä haluan nyt vuorostani olla täyspäiväinen äiti ainakin lapsemme vauva-ajan. Kyllä niitä työtarjouksia tulee äideillekin sitten, kun on taas sen aika.
 
Sasa 23+0
Minulla paras kaveri lähinnä jaksaa ihmetellä viikoittain miten en jaksa käydä jumpassa ahkerasti ja juosta päivittäin.
Mulla on vaihtunut urheilu supistelujen ja kipujen takia lähinnä kävelyyn, mutta kaikki muut kuulemma jaksaa vielä bodypumpissa samoilla painoilla vielä juuri ennen synnytykseen lähtöä.
En kuitenkaan usko että olen aivan outolintu, vaikken pystykkään rehkimään...
 
Freeda
Meillä töissä ihmeteltiin, kun jäin äitiyslomalle silloin kun lakisääteisesti se alkoi. Ilmeisesti olisi pitänyt synnytykseen saakka väkisin olla töissä näyttääkseen olevansa motivoitunut. Tässä vaiheessa vaan kaikki energia menee ylipäänsä olemiseen. Hyvä kun jaksaa sarjakuvaa lukea.
 
Julietta
Helpottavaa kerrankin kuulla, että muilla on sama ongelma. Täällä on meneillään vasta rv 17, mutta koko syksy on mennyt uupumuksen merkeissä.

Ukko ei ymmärrä, että asiat, jotka sujuivat kesällä leikiten, ovat nyt vaan liikaa. Siivousintoilija ei ole, eikä siis narise, muttei tee itsekään yhtikäs mitään. Siitä jaksaa valittaa, että en ole enää juurikaan laittanut ruokaa - pitää paistetusta lihasta, ja sitä hajua en siedä.

Itseäkin rassaa, kun ei ole saanut mitään aikaan (juuri nyt en ole töissä, onneksi). Hampaat irvessä olen yrittänyt käydä jumpissa, vaikka kunto on kuin vanhuksella (oli kesällä hyvä, en ymmärrä...). Hevosen selässä käyn vielä säännöllisesti, se on kuin muistutus että olen vielä elävien kirjoissa...
 
Sanna
Lueskelin tätä ketjua ja silmiin pisti melkein joka viestissä että mies ei tajua ettei nainen jaksa siivota. Miksei se mies siivoa? Meillä on muutenkin sellainen työnjako että mies imuroi, minä tiskaan ja pyyhin pölyjä. Kaupassa kyllä osataan käydä yhdessä ja erikseen ja mies kantaa muutenkin aina ostokset. Mies sanoi jo raskauden alkuvaiheessa että loppuvaiheessa hän hoitaa kakki siivoukset :) Pitääkin alkaa kunnioittaa miehen tekemisiä vielä enemmän kun tätä palstaa lukee :)
 
meillä...
Vastailin jo aiemmin...mutta tuosta siivouksesta. En ees tiä miksei mies siivoa kuten meidän alkuaikoina teki mukisematta. Kuulemma mies voisi siivota, mutta naisen kuuluu tehdä aloite eli sanoa esim. että siivotaan. Jos en siis ollut tehnyt mitään siivotakseni enkä asiasta maininnut, niin mies alkoi 'marttyyrinä' siivoamaan ja valituksesta tuli niin sairaan paska fiilis ja huono vaimo / huono tuleva äiti olo....että päätin ettei toista kertaa tuota tapahdu. nyt rv 34 ja tuon yhden valituskerran jälkeen olen kiltisti siivonnut.

Vielä yksi asia joka muä ärsyttää tulevassa ä-loma ajassa. Eli esim. työnantaja sanoi todella painokkaasti että 'sittenhän sulla on aikaa...silloinhan ehdit tehdä väikkäriäsi'...siis hä???? En varmaa stressaa ä-lomaa ja mahd. parin kk:n hoitovapaata mihkään tuollaiseen vaan aijon nauttia vauvan kans olemisesta..prkl että jotkut miehet ei tajua mitään!!!!!!
 
mm
Juu ei munkaan mies käsitä, kuinka väsynyt mä oikeasti olen. Alkuraskauden aikana se kyllä itse asiassa hoiti kaiken siivouksen ja kotihommat, mutta kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa hiukan huomautti... no, alkuväsymyksen jälkeen kyllä sitten taas siivosin yms., mutta nyt en taas jaksa (rv 26). Ja nyt kyse ei enää ole vain väsymyksestä, vaan siitä, että en yksinkertaisesti PYSTY enää moniin asioihin. Mä luulen, että mun miehen on vain yksinkertaisesti vaikea kuvitella tällaista fyysistä heikkoutta, että on päiviä, jolloin ei yksinkertaisesti pysty tiskaamaan tai kantamaan pientäkään kauppakassia, tai tekemään yhtään mitään töiden jälkeen, ellei sitten tyynesti päätä olla seuraavaa päivää sairaslomalla.

En kyllä itsekään olisi uskonut, että ihan oikeasti kilometrin työmatkan käveleminen olisi näin rankkaa. Ja mä olen todella huono valittamaan mistään ja kertomaan, kuinka tiukoilla mun jaksaminen todella on. Jotenkin vaikea vaatia, että mä saisin auton käyttööni sitä kilometrin työmatkaa varten, kun miehen työmatkat ovat todella paljon pidemmät ja niin hankaliin aikoihin, että julkisten kulkuneuvojen käyttö olisi oikeasti aika vaikeaa.

Mutta musta on kyllä ihan turhaa tulla kenellekään sanomaan, että ""sä et voi tehdä sitä ja tätä koska oot raskaana"". Jokainen varmasti tietää omat rajansa ja joutuu ne tunnustamaan jossain vaiheessa. Mullekin joku töissä kauhisteli, että en kai mä nyt vaan enää näillä keleillä ja tässä tilassa pyöräile, mutta enpä viittinyt sanoa, että kyllä pyöräilen, koska pyöräilemään mä pystyn, toisin kuin kävelemään!
 
popo
Kuulukohan ihan ""harvinaiseen"" ryhmään, kun mieheni on tuntunut ymmärätävän minun väsymyksen ja ""yleisen"" haluttomuuden.
Mieheni auttelee joka päiväisissä kotitöissä, vaikka hän käy töissä ja minä likka vaan ""pötkötän"". Tottakai minäkin teen töitä, mutta en enään, niin suurella mittakaavalla, kuin ennen.
Eilen tehtiin jo joulusiivous, mies vei matot ulos ja tamppas matot ja imuroi, kun minä pyyhin pölyt ja lattiat kostealla.

Kaupassa käymme yhdessä n. 2xvko haetaan kaikki isot ostokset silloin, ja lähikaupasta haen maitoa vain. Itse olen kovin tyytyväinen ja iloinen, että meillä asiat näin hyvin.
Vaikka voisi luulla, että olisi asiat huonomminkin, kun ollaan mukamas, niin nuoria :) (N:22v. ja M:25v. ei siis enään NIIN nuoria, onhan sitä nuorempiakin tulevia vanhempia, jotka pärjäävät hienosti!)

Oma äitini, mummoni ja anoppini ovat olleet myös alusta asti auttavaisia, ei mitenkään yliampuvia, vaan sanoneet, että jos ei jaksa siivota, niin ilmoita heille, niin he auttavat mielellään.

Ystävät ovat olleet ihan ""normaaleja"" tähän asti, ihmettelee vain, kun jaksan mennä paikasta toiseen ja tehdä vaikka mitä. Baariin he eivät ole enään kyllä kutsunut, mutta yleisiin illan viettoihin kyllä :)
 

Yhteistyössä