Ymmärrättekö miksi lihaksikkaat ihmiset (esim. 169 cm/66 kg nainen) ei voi aina pudottaa painoaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Näitä palstoja ja niiden painoon ja vartaloon liittyviä keskustelunaiheita seuraillessa olen tullut siihen tulokseen, että monen on hyvin vaikea ymmärtää, että ruumiinrakenne vaikuttaa painoon hyvin paljon. Usein tuijotetaan pelkästään vaa`an lukemaa, ja normaalin näköisen naisen käsketään laihduttaa 10-20 kiloa!

Esim. 169 cm/66 kg
Painosta 15 kg on rasvaa (normaali alue 12-19 kg) ja lihasta lähes 29 kg. Rasvaprosentti on alle 22,7 % = ihanteellinen nuorelle naiselle. Luustolihasprosentti 43,9 % (hyvin korkea naiselle).

Jos esimerkin nainen laihduttaa 6 kg, ja paino lähtisi pelkästään rasvasta, rasvan määrä olisi vain 9 kg. Rasvaprosentti 15 %, mikä on monelle vaarallisen alhainen. Jos nainen laihduttaa lihaksia pois, niin painonhallinta on jatkossa aina vain vaikeampaa, eikä lihasmassan hävittäminen tarkoituksella muutenkaan ole järkevää.

Lihaksikkaasta rotevarakenteisesta naisesta, ei koskaan saa ballerinan näköistä (eikä tarvitsekaan), eikä hän siitä huolimatta ole lihava, vaikka ei kaikkien (keskenkasvuisten palstalaisten?) kauneusihanteita täytäkään.

Hiffaatteko pointin?

Hiffaan. Mutta kun aina sanotaan, että luut painaa kaikilla saman, niin voiko se olla muka niin, jos on kaksi samanpituista ihmistä, koilla toisella on paljon isommat kädet ja jalat ja pää? Eikö silloin olis oletettavaa, että painoakin on enemmän vaikkei olisi pulleampi? Sivuraide.

Juuri näin itsehän olen BMI mukaan reippaasti ylipainoinen, ainut ongelma on että kun kukaan ei koskaan usko painoani. Aikoinaan jouduin mennä kolmelle puntarille neuvolassa kuin terkka meinasi että vaaka valehtelee...

Hiffaan. Mutta kun aina sanotaan, että luut painaa kaikilla saman, niin voiko se olla muka niin, jos on kaksi samanpituista ihmistä, koilla toisella on paljon isommat kädet ja jalat ja pää? Eikö silloin olis oletettavaa, että painoakin on enemmän vaikkei olisi pulleampi? Sivuraide.

Luiden painossa ei tosiaan ole kovin suuria eroja ihmisten kesken, mutta eroja toki on. Esim. minulla hanskan koko on 8, jalan koko 40 ja pään koko 57. Kuitenkin vihkisormukseni koko on vain 16,5 mm, sillä minulla on luisevat kädet, joissa ei ylimääräistä löllöä ole. Minulla on useita ystäviä, jotka ovat todella paljon minua pienempiä, hyvän ystäväni vihkisormus on kokoa 15,5 mm, kengät 36 ja pituuttakin alle 160 cm :)

"Lihasten osuus kehon painosta on miehillä keskimäärin 40 % ja naisilla 35 %. Luuston osuus painosta on suunnilleen 15 %" Luut ja lihakset kehon tukipilarina - Ihmiskehon koostumus - Keho- ja liikunta - Hyvinvointiklinikat - Tohtori.fi

Usein puhutaan, että ihmisen luusto painaa 2,5-5 kg, mutta silloin puhutaan vain sen mineraalimassasta.

[QUOTE="Minä vaan";27927264]Juuri näin itsehän olen BMI mukaan reippaasti ylipainoinen, ainut ongelma on että kun kukaan ei koskaan usko painoani. Aikoinaan jouduin mennä kolmelle puntarille neuvolassa kuin terkka meinasi että vaaka valehtelee...[/QUOTE]

Onnellinen.

Mä taas olen itse sitä mieltä että mun vaakani valehtelee....... :D
Tarttis vissiin ostaa uusi.

[QUOTE="Minä vaan";27927264]Juuri näin itsehän olen BMI mukaan reippaasti ylipainoinen, ainut ongelma on että kun kukaan ei koskaan usko painoani. Aikoinaan jouduin mennä kolmelle puntarille neuvolassa kuin terkka meinasi että vaaka valehtelee...[/QUOTE]

Itselläni vähän sama homma, että moni luulee paljon kevyemmäksi kuin mitä olen.
Mutta se ei minua haittaa... Mieluummin näytän 70-kiloisena 60-kiloiselta, kuin päinvastoin :D

Mulla sama juttu. Olen 162 cm pitkä ja laihdutin 82 kilosta -> 66 kiloon ja alkoi läheiset huolestua, että olen liian laiha. Painoani en ole paljastanut kenellekään. Mitään mahamakkaroita mulla ei koskaan ole ollut. Takamus ja reidet on isot.

Jep, tuo "et voi perustella painoasi ruumiinrakenteella sillä luut painavat saman verran" on todella typerä ja ajattelematon heitto. Jep, on totta että itse LUUT eivät paljoa paina, mutta kun kyse onkin siitä että isompi luusto tarvitsee enemmän lihaa peittyäkseen! Muutenhan ihmisen pituuskaan ei "saisi" vaikuttaa painoon, sillä 160 ja 180 senttisen LUUSTON painossa ei juuri eroa ole kuin ehkä muutama sata grammaa.

Tätä voi havainnollistaa niin, että otetaan kaksi alumiiniputkea. Toisen halkaisija on 10cm ja toisen 15cm. Molempien putkien paksuus (siis sen metallin) on 1mm. Putkien painossa on, sanotaan nyt vaikka, 10g ero. Sitten päällystetään molemmat muovailuvahalla niin, että putken päällä on tasainen sentin kerros vahaa. Kas kummaa, se 15 sentin putki painaa huomattavasti enemmän kuin lyhempi putki, vaikka molemmilla on sama kerros muovailuvahaa ja itse putken painoissa ei ollut juuri eroa!

Sama pätee myös ihmisiin. Jos toisella on rotevampi luusto, se tarvitsee peitokseen paljon enemmän lihaa ja nahkaa kuin sirompi luusto. Eli molemmilla voi olla saman verran tavaraa luuston päällä (=molemmat yhtä "läskejä) ja silti se rotevampi painaa huomattavasti enemmän!

Sitten kun mukaan otetaan vielä sen tavaran koostumus, eli paljonko on lihasta (joka painaa tilavuuteen nähden enemmän kuin rasva) ja miten se tavara jakaantuu, on lopputuloksena se että pelkkä paino ja BMI ei kerro suunnilleen yhtään mitään siitä onko joku lihava vai ei. Tai että onko painoa terveyden kannalta liikaa vai ei. Vain ääriarvoista voi tehdä jotain päätelmiä, ts. BMI 15 on harvoin terveellistä, ja samoin BMI 35.

Kun laihtuu, paino ei KOSKAAN lähde pelkästään rasvasta, väkisinkin lihaksia häviää, vaikka kuinka yrittäisi muuta. En muista paljonko, mutta olisiko tuossa 4 kg rasvasta ja 2 kg lihaksesta, tää oli vain summittainen heitto.
Ap:n pointin ymmärrän hyvin siltikin, oli vaam tuohon ihan pakko juuri heränneenä puuttua! :D
Eräskin aktiiviurheilija, nainen, noin minun pituiseni (168 cm) painaa yli 66 kg. Eikä ikinä uskois, näyttää 10 kg kevyemmältä, eli ei lihaksikkaiden naisten edes tarvii laihduttaa, noissa painoissa!

Esimerkkini oli ihan todellisesta elämästä. Olin itse muutama vuosi sitten tuossa kunnossa. Hiihdin talvella 10-20 km lenkkejä 4-6 kertaa viikossa. Kävin kehonkoostumusmittauksessa, josta sain nuo tulokset.

Nyt olen aivan alussa raskaana, painoa on 74 kiloa, mutta en pidä itseäni ihan armottomana läskinä. Painonnousuni näkyy lähinnä takapuolessa ja reisissä, vatsaan on tullut istuessa näkyvä makkara (mutta onneksi se on sitä "parempaa" ihonalaista rasvaa, eikä sisäelinrasvaa). Housukoko on edelleen 30"/34" tai C40, ja paitakoko L, 40 tai 42 (leveät hartiat, leveä rintakehä,siksi isompi yläosa).

Ap

Yhteistyössä