Ymmärtääkö pieni lapsi jos isä/äiti ei välitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut kummisetä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut kummisetä

Vieras
Minun hyvä ystäväni erosi tyttöystävästään löydettyään uuden. Heidän tyttärensä on 1,5 vuotta, joka asuu äitinsä kanssa, mutta isä on hoitanut tytärtään satunnaisina viikonloppuina sekä saa tavata lasta aina halutessaan muutenkin.

Nyt tilanne on se, että ystäväni kertoi lapsen äidille, ettei enää haluaisi hoitaa tytärtään. Lapsen äidille tämä oli ok. "Jos isä kerta ei välitä niin mitä suotta pakottamaan". Asia ei muuten suuremmin vaivaisi, mutta lapsi oli paikalla kuulemassa, ettei isä halua ottaa häntä hoitoon enää. Isä myös kertoi perusteluksi, ettei tunne lastaan kohtaan mitään ja uusi tyttöystävä muutenkin loukkaantuu jos lapsesta puhuu.

Lapsi on siis 1,5 vuotias. Onhan hän vielä sen verran pieni, ettei ymmärrä mitä isä sanoi? Minusta tuntuu todella pahalta ja toivon, että ei ymmärtäisi. Äitinsä kuitenkin rakastaa onneks tätä tyttöä yli kaiken uudesta parisuhteesta huolimatta.

miksi lapsi oli paikalla kuulemassa? mitä ystäväsi oikein ajatteli, eikö ollut mitenkään mahdollista kertoa tätä äidille vaikka puhelimessa?

riippuu lapsesta, mutta tuossa iässä lapsi kyllä ymmärtää puhetta. minun toinen lapseni olisi ymmärtänyt noista sanoista aivan kaiken, tosin olisin estänyt häntä tuollaista kuulemasta. toinen lapseni puolestaan kehittyi hitaammin, mutta olisi silti ymmärtänyt mistä puhutaan.

onneksi lapsella on rakastava äiti. vaikea antaa mitään neuvoja, mutta koittaisin kyllä riippuen miten tarkasti lapsi kuuli isän kertovan, että ei tunne mitään lasta kohtaan ja vaikka ei olisi kuullut tarkastikaan niin korostaisin lapselle joka päivä kuinka tärkeä, arvokas ja rakas hän on. että hän on ihana juuri sellaisena kuin on.

tosi kurja tilanne, jota äidin pitäisi kyllä koettaa korjata vaikka näyttäisi siltä että lapsi ei muka mitään vielä ymmärrä. lapsi kyllä ymmärtää ja aistii paljonkin, myös sanomattomia asioita. jos isä ei kuitenkaan mitään lasta kohtaa tunne niin on varmasti myös parempi, että lapsi ei isäänsä näe, se isän tunteettomuus kyllä välittyy lapselle eikä sellaisetkaan kokemukset ole hyviä lapselle.

Luulen, että ymmärtää. Mutta luulen myös, ettei se lasta hirveästi haittaa, sillä hänkään tuskin kovin erityisesti välittää isästään, joka ei pahemmin ole häntä hoitanut. Tuskin lapsellakaan on kovin suuria tunteita tuollaista henkilöä kohtaan, joka ei todennäköisesti ole kummoisia tunteita lasta kohtaan koskaan osoittanut. Tämä on hänelle kuitenkin lähes vieras ihminen. Vähän vanhempana tilanne voi olla toinen, kun tajuaa toisilla olevan läheísemmät isät, mutta ei kaikkia lapsia haittaa edes silloin.

Minä kuitenkin luulen, että lapsen isä oli tässä se, joka ei todella tajunnut mitä sanoi. Aika kuluu ja jonain päivänä isä saattaa hyvinkin kaivata yhteyttä tyttäreensä. Mutta on turha itkeä vanhana, kun tytär ei käy katsomassa. Miksi kävisi? Täysin vierasta ihmistä, joka ei ole hänestä koskaan välittänyt. Tyttärellä on tuolloin ihan muut ihmiset, joista välittää.

Olen nähnyt nimittäin aika vastaavan tapauksen, mutta muutaman vuosikymmentä myöhemmin. Uskon, että se isä menetti kaikkein eniten. Lapsi kyllä pärjäsi, vaikka ehkä olisikin toivonut erilaista isää, mutta ei ole myöskään erityisesti jäänyt kaipaamaan sellaista mitä ei koskaan ollut.

Miksi isä pitää noin lapsellista tyttöystävää, jos ei kerran lapsista välitä? Ymmärtääkö hän itse ollenkaan, miten omituisen valinnan tekee? Miksei hän tunne mitään lasta kohtaan?

Tytön äiti olikin itse pahoillaan siitä, että lapsi oli paikalla kuulemassa, mutta hänelle tuli tämä tieto itselleenkin puun takaa. Kyseessä ei siis ollut sovittu tapaaminen, jossa he käsittelisivät tätä aihetta vaan ystäväni ex tempore ilmoitti tämän asian samalla kun antoi tyttären takaisin äidilleen hoidosta.

Hyvin ajattelematonta ja minun suhteeni häneen kaverinaan kärsi aika pahasti tästä, koska minusta ihmisen täytyy olla kauttaaltaan jäätä, että voi omasta lapsestaan noin sanoa. Vaikka olisikin kuinka rakastunut uuden naisensa kanssa.

mua kiinnostais hirveästi kuulla: näkyikö isässä mielestäs aiemmin merkkejä jäätyneisyydestä? Eli tuliko tämä sulle täysin puun takaa myös? Vai onko hän esim. jotenkin vietävissä olevaa sorttia, niin että pää tosiaan sekoaa uuden naisen takia niin, että mikään ei paina mitään?

Hän on kyllä semmonen "tulisesti rakastuva" mies, joka palvoo tyttöystäviään, mutta lapsen myötä ei voi ajatella vain elävänsä rakkaudesta. Hän oli mielestäni hyvä isä ja ei halunnut esim. lapsen läsnäollessa edes alkoholituotteiden näkyvän missään tai saati, että joku olisi vielä juonut. Minusta se oli jo vastuullista käytöstä. En olisi uskonut tämmöstä tilannetta kohtaavani. Minä en ole koskaan tavannut ihmistä, joka olisi edes leikillään ilmaissut, ettei oma lapsi kiinnosta.

Ehkä uusi nainen sitten manipuloi taitavasti, mutta kyllä se kertoo miehestäkin aika paljon. Mietin vaan tilannetta toisin päin, koska monilla naisilla tilanne on se, että uusi mies saa luvan ottaa naisen ja lapsen "pakettina". Jos lapsi ei siihe pakettiin mahdu miehen mielestä niin useimmiten se mies saa lähtee kävelemään saman tien.

se yleensä menee,että lapsi kuuluu pakettiin.Tiedänpä valitettavasti muutamankin äidin,johon tämä ei päde.Lapset jää isälle,jotta saa rauhan rakkaansa kanssa,eikä vanhat lapset jaksa kiinnostaa.Tehdään siis uudelle uusia.:(

Kyllä lapsi aika pienestä jo ymmärtää jos hänestä ei välitetä. Etenkin kun hän vähän kasvaa, hän alkaa kysellä isästään. Onneksi hän asuu ilmeisesti rakastavan äidin luona, eli hänellä on välittävä huoltaja. Kaameaa olisi jos isä asuisi vielä heidän kanssaan!

mulla oli tuommoinen mieskandidaatti, joka ei tosiasiassa rakastanut ketään, vaikka kuvitteli olevansa hirmu kova rakastumaan ja vaikuttikin oikein herkältä ja kaikkee.

Oikeesti se oli iso lapsi se ihminen, ja se kykeni vain ajattelemaan miten kiva olo on kun on ihastuksissaan uudesta lelusta. Se rakasti siis rakastuneisuutta, ei koskaan niitä kohteita. Oli vain ihastuksissaan kunnes alkoi säikkyä kun todellisuus alkoi särkeä ihannekuvitelmia.

Mutta koska se oli hirmu riippuvainen toisten lämmöstä koska sisäinen lämpö puuttui, se herätti ystävissä ja työkavereissa kovaa suojelunhalua. Oli eksänsä lapselle käsittääkseen hyvä isäpuoli melkein kymmenen vuotta, ymmärtääkseni hienotunteinenkin, mutta eron myötä jätti pojan kuin koira paskansa. Eikä ymmärtänyt keskusteluissakaan, mikä meni väärin. Vaikka siis yritin esittää, että kuuluiskohan olla tekemisissä kuitenkin.

Oiskohan tämä ap:n kaveri samaa sarjaa?

Ankara paukku on kyllä, kun ystävä mokaa tuolla tapaa. Tuntuu ettei sitä ihmistä olekaan, jolla oli iso osa elämässä.

Kuvaus "rakastua rakastuneisuuteen" osuu kyllä nappiin täysin. Toisaalta se taas antaa ihmisestä hyvin itsekkään kuvan, kun muilla ei ole mitään merkitystä. Kunhan vain itse nauttii "rakastumisestaan".

Tämmöisissä tapauksissa ei voi kuin olla tyytyväinen, että lapsi on jäänyt rakastavan osapuolen luokse. Tosin ystävääni en kyllä pysty kohtaamaan enää samalla tavalla..

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut kummisetä;23312678:
Kuvaus "rakastua rakastuneisuuteen" osuu kyllä nappiin täysin. Toisaalta se taas antaa ihmisestä hyvin itsekkään kuvan, kun muilla ei ole mitään merkitystä. Kunhan vain itse nauttii "rakastumisestaan".

Tämmöisissä tapauksissa ei voi kuin olla tyytyväinen, että lapsi on jäänyt rakastavan osapuolen luokse. Tosin ystävääni en kyllä pysty kohtaamaan enää samalla tavalla..

Ehkei itsekäs ole aina täysin oikea termi, vaan itsekeskeinen. Kun ihminen on oikein kovin itsekeskeinen, se ei ymmärrä olevansa sitä itse. Saattaa jopa haluta muille hyvää, mutta oma napa täyttää koko horisontin niin tehokkaasti, ettei muita näy.

Jos joku on oikein pelokas ja itsekeskeinen, niin sen voi olla vaikea ymmärtää muiden syytöstä siksi, että koko ajan mielessä pyörii se pelätty ihminen. Mutta silloinkin minäminä-ajattelu on vallalla. Että miksi se minua noin kiusaa ei ole reilua ei ei ei ei en ole ansainnu tätä. Tai jopa, että voi hurja kun mun on paha mieli kun piti sillälailla tytär hylätä, muttakun eihän tuon tyttöystävän mustasukkaisuutta voisi mitenkään kestää. Sen sijaan että miettisi kertaakaan, mitä olen menny tekemään ja mitä kustannuksia siitä toiselle tulee ja mitä mun olisi pitänyt tehdä toimiakseni oikein ja miten olisin siinä parhaiten onnistunu.

Mutta olet Kummisetä varmaan oikeassa, että lapselle voisi tulla paljon murhetta noin häiriintyneen ihmisen varassa kasvamisesta. Ite olen kolmi-nelikymppisenä taistellu hullun tavalla hyväksyäkseni oman isäni itsekeskeisyyden. Hän on siinämäärin korkean moraalin kannattaja, että minulla sentään oli viikonloppuisä. Hänen itsekeskeisyytensä ei normaalitilanteissa juurikaan tule ilmi. Mutta kun se tulee, paljastuu että hänen lämpönsä on alleviivattua sentimentaalisuutta, eikä hänellä ole resursseja parempaan.

Minun onneni oli, että isäni tunnevamma ei ole niin syvä, että hän olisi ollut täysin kylmä pienelle muuten kuin suuttuessaan. Mutta esimurrosikäni oli hänelle jo liikaa. Suhteemme positiivinen puoli on semmoinen, missä minä edelleen esitän alta kymmenvuotiasta, ja jätän sen pettyneen puolen silloisesta pikkutytöstä piiloon. Ehkä rakentavampi vaihtoehto on sitten se, että leikin hänelle äitiä ja erittäin varovaista terapeuttia (ei edistysvaatimuksia, lähes pelkkää tukemista).

Vieläkin joudun opettelemaan, miten suututaan heittäytymättä hylkääväksi tai masentuneeksi. Vasta oma lapsi on pakottanut onnistumaan. Alan jo useammin onnistua kuin epäonnistua.
Muistan miten rankkaa oli, kun iso mies raivosi nenänpielet valkeina ja täynnä halveksuntaa ja pyhää vihaa, jos tein mitään tyhmää. Hänen sisarensa ihmettelee yhä miksi olin niin helppo lapsi ettei minua tarvinnut edes komentaa. Ehkä isäni raivo selittää osan vaikkei hän sentään lyönyt - äidiltä taas opin varovaisuutta senkin edestä, hän kun löi lämpimikseen muuten vain ärtyessään.

Joten ehkä kummitytölläsi on hyvinkin toivoa, koska minustakin tuli suht koht ihminen, vaikka molemmissa vanhemmissa oli vikaa. Eli niin paljon sun ei tarvitse huolestua, että menettäisit uskosi lapsen tulevaisuuteen. Sillä se on se tärkein lahja jonka lapsi voi saada: nähdä läheisten silmistä, että he suhtautuvat luottavaisesti lapsen pärjäämiseen.

Ja sinä voit tehdä paljon helpottaaksesi kummilapsesi kulkua (kunhan et ala säälistä hemmotella pilalle). Vaikutat myös ihmiseltä joka kykenee siihen!

Niin ja unohtui äskeisestä viestistä: Toivottavasti sulla on muitakin ystäviä, ettei omat sosiaaliset tarpeesi ole kokonaan tämän yhden varassa. Hienoa on jos kykenet kuitenkin yhteyksissä olemaan. Onneton ja kärsivä ihminenhän tuo ystäväsi on, vaikka miten rimpuilee onnen perässä.

Tosi surullinen juttu. Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata kun oma lapsi on vasta vauva. Ap vaikuttaa ihanalta ja fiksulta mieheltä, toisin kuin tämä ystävänsä.

Yhteistyössä