Ympäri mennään, yhteen tullaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhi_M
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Terhi_M

Vieras
Hassunhauskaa. Oli tuossa luokkakokous ja olipa siellä monenmoista. Itte on aikoinani koulus viihtyny, oli kiire elämään, ei ois vähempää voinu pölyset kirjat kiinnostaa. No tuli sitten mentyy duuniin ja tuli sitten saatua vakipaikkaki. EI mikään maailman paras palkka mutta iha ok. Tuli löydettyy mies ja näin. Nyt on ikää 36v, miehellä hyvä työ, asutaan isos omakotitalos ja meil on 3 lasta.

No tuolla oli sitten ykskin tyttö, oikee hikari. Keskiarvo oli päältä ysin ja lukioon tietty. Sielläkin veti sitten laudaturia sun muuta ja sitten meni korkeekouluun. Siellä sitten vuosikausia ja näin. No se nainen on ny sinkku, ei lapsii ja on työtön. Siihen voi vaan sanoo, että joopajoo.

Ja tunnen moni muitaki tapauksia. Vastaavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;26905221:
Onni on siis omakotitalo, mies ja lapset? Kaikki kun ei edes haluu niitä eikä edes työpaikkaakaan :headwall:

Joo no kannattaako sitte koulussa pinkoilla jos tohon ny pystys ihan kuka vaan muuteski

No ei siinä ole mitään ihmettä että 36 vuotiaalla on lapsia, mies ja talo. Tosi monella alle kolmekymppiselläkin on. Ihan suotta luulet olevasi joku erikoisuus.

[QUOTE="vieras";26905228]No ei siinä ole mitään ihmettä että 36 vuotiaalla on lapsia, mies ja talo. Tosi monella alle kolmekymppiselläkin on. Ihan suotta luulet olevasi joku erikoisuus.[/QUOTE]

Emmää luulekkaa olevani, tosin oli mulla noi jo 10 vuotta sitten. Enkä silti ollu erikoisuus. Mutta tarkotinpa vaan että monelle hikarille käyny vähän toisella tavalla. Ei oo siis mitään. Ei oos hyviä nuoruusmuistoja.

[QUOTE="ap";26905239]Emmää luulekkaa olevani, tosin oli mulla noi jo 10 vuotta sitten. Enkä silti ollu erikoisuus. Mutta tarkotinpa vaan että monelle hikarille käyny vähän toisella tavalla. Ei oo siis mitään. Ei oos hyviä nuoruusmuistoja.[/QUOTE]

Olet hölmö ja ylimielinen.

Mulla oli yläasteen päättötorkka jotain seiska ja menin amikseen. Yks muija mein luokalla oli jotain 9.5 ja se sekos 20v. Ja sit toinen hikaripoika, siit tuli alkoholisti. Ja sit oli viel yks tyttö joka oli tosi hyvä, se sekoili huumeita ja kaikkee ja raiskattiin. Että ei paljoo auta arvosanat jos ei osaa tehä niil mitään.

[QUOTE="vieras";26905257]Olet hölmö ja ylimielinen.[/QUOTE]

Hah hassua kun sanot. Meinaan toi tyttö oli nuorena tosi ylimielinen. Yläasteella laitettiin se kyl muutaman kerran järjestykseen mutta en ikinä unoha kun se tuli kesäduuniin mun duunimestaan. Siis se oli jotain 19v ja niin vitun ylpee ku oli ylioppilas ja aina valitti että vittu mitä paskaa duuni on ja onneks pääsee vittuun jne jne. Et jos joku oli ylimielinen niin se.

Mä olin koulussa hyvä, helppoa oli koulunkäynti, en ollut mikään hikari. Pärjäsin kuuntelemalla. Lukioon joo, hyvät paperit muttei yhtään ällää. Lukiosta amikseen ja töihin kokiksi. Kolme lasta. Avioero. AMK tutkinto. Ei omaa asuntoa. Nyt ylempi AMK. Olen mielestäni pärjännyt hyvin. Lapset fiksuja, minä itsenäinen. Elämä hymyilee.

Ei sitä koulutusta pelkästään työn tai aseman takia hankita. Ainakin minulle merkitsee sivistys, tieto, osaaminen, myös koulutustitteli. Eli itsäänkin varten voi koulutusta hankkia.

[QUOTE="vieras";26905415]Ei sitä koulutusta pelkästään työn tai aseman takia hankita. Ainakin minulle merkitsee sivistys, tieto, osaaminen, myös koulutustitteli. Eli itsäänkin varten voi koulutusta hankkia.[/QUOTE]

Juu kantsii lukee ihan vitusti että voi sitten työttömänä mietiskellä, että mikä meni vikaan. Mä en kyllä tajuu että sitä lukis vaan lukemisen takii. Mitäs sitä sitten ees pitäs maksaa enempi noista lukuammateista jos kerta ihan vaan huvin vuoksi siellä luetaan. Varmana jos ois lukuammateissa samat palkat kuin tavallisissa duuneissa niin eipä moni lukis.

Jonkunlainen katkeruus tai kateus kuultaa läpi ap:n kirjotuksesta.. Ei hirmuista vaadita siihen että 36 tai 26 vuotiaana on lapsia, mies ja talo ja se työpaikkakin. Monilla on jo aiemminkin, ja niissä monissa on niin lukeneita kuin duunaretakin. Jos on älliä lukea, niin silloinhan kannattaa ehdottomasti niin tehdä. Jos taas on niin kiire ja lukeminen ei kiinnosta, niin eihän sillon kannata lukea, eikä noista nyt voi mitenkään eritellä paremmuutta tai onnistumista elämässä. Eikä se sinkkuus ja työttömyyskään aina ole pahasta. Sinkku, lukenut, työtön, on luultavasti itsenäisempi, päättäväisempi, kuin ap, ja jossain vaiheessa ehkäpä hyvään työhön työllistyvä, jos on itselleen hyvät paperit lukenut.

Veikkaisin että keskimäärin noilla korkealle kouluttautuneilla "hikareilla" on paremmat saumat työmarkkinoilla (ja mielenkiintoisempia ja haasteellisempia töitä tarjolla) kuin niillä joita ei surkean peruskoulutodistuksen jälkeen olisi opiskelut voineet vähempää kiinnostaa. Tietty poikkeuksiakin mahtuu joukkoon, kullakin on omat mieltymyksensä jne mutta ihan yleisesti.

Varmaan jokainen tuntee jonkun korkealle kouluttautuneen jolla elämä ei kuitenkaan ole mennyt ihan putkeen, mutta käsi sydämellä; voitteko sanoa ettei niissä joita opiskelut eivät yhtään innostaneet ole joukossa niitä kenen elämässä on sittemmin ollut ongelmia enemmänkin?

Miehen löytäminen, lasten saaminen ja talon hankkiminen nyt ei varmaan ole koulutuksesta kiinni. Ts tuskin se korkea koulutus noita pois sulkee.

Mulla on ehkä huono koulutus, mut toisaalt oon aina ollu duunis ja saanu hyvät työtodistukset. Oon tehny erilaista duunia ja aina pärjänny. Eiköhän 20 vuoden erilaisista duuneista saatu työkokemus korvaa sen että on joku kämänen tutkinto. Ja nyt oon ollu samas duunis 8 vuotta ja viihdyn tosi hyvin. Palkka ei oo mega mutta kumminkin ihan jees. Tässä jatkan eläkäikään. Ja jos firma menee nurin tai muuta paskaa, niin eiköhän uutta löytyis tekevälle.

Mä tiedän monta mun ikästä ihmistä jokka ei oo oikeestaan tehny elämässään päivääkä kunnon töitä. Tai sitten tosi vähän.

[QUOTE="ap";26906047]Mulla on ehkä huono koulutus, mut toisaalt oon aina ollu duunis ja saanu hyvät työtodistukset. Oon tehny erilaista duunia ja aina pärjänny. Eiköhän 20 vuoden erilaisista duuneista saatu työkokemus korvaa sen että on joku kämänen tutkinto. Ja nyt oon ollu samas duunis 8 vuotta ja viihdyn tosi hyvin. Palkka ei oo mega mutta kumminkin ihan jees. Tässä jatkan eläkäikään. Ja jos firma menee nurin tai muuta paskaa, niin eiköhän uutta löytyis tekevälle.

Mä tiedän monta mun ikästä ihmistä jokka ei oo oikeestaan tehny elämässään päivääkä kunnon töitä. Tai sitten tosi vähän.[/QUOTE]

Ilen itse 35v ja omista koulukavereista ne "hikarit" pitkälle kouluttautuneet ovat myös valmistuneet hyvän aikaa sitten ja kerenneet pidempään kerätä työkokemusta kadehdittavilta aloilta. Riippuu tietty mitä haluaa tehdä, varmaan moni lääkäri tai lakimies on tyytyväisempi esim 10v työkokemukseen omalta alalta kuin haikailee 20v työkokemusta eri peruskoulupohjaisilta aloilta.

Ja tosissaan niitä joilta koulut on jääneet kaikki kesken eikä tähän ikään mennessä ole juuri työkokemustakaan kertynyt.

Hassunhauskaa. Oli tuossa luokkakokous ja olipa siellä monenmoista. Itte on aikoinani koulus viihtyny, oli kiire elämään, ei ois vähempää voinu pölyset kirjat kiinnostaa. No tuli sitten mentyy duuniin ja tuli sitten saatua vakipaikkaki. EI mikään maailman paras palkka mutta iha ok. Tuli löydettyy mies ja näin. Nyt on ikää 36v, miehellä hyvä työ, asutaan isos omakotitalos ja meil on 3 lasta.

No tuolla oli sitten ykskin tyttö, oikee hikari. Keskiarvo oli päältä ysin ja lukioon tietty. Sielläkin veti sitten laudaturia sun muuta ja sitten meni korkeekouluun. Siellä sitten vuosikausia ja näin. No se nainen on ny sinkku, ei lapsii ja on työtön. Siihen voi vaan sanoo, että joopajoo.

Ja tunnen moni muitaki tapauksia. Vastaavia.

Mitä sitten? Se että en saanut sitä koulutusta kun olin koulussa. Tietotekniikkaa ei opetettu! Oli mutta surkeet koneet!

Ilen itse 35v ja omista koulukavereista ne "hikarit" pitkälle kouluttautuneet ovat myös valmistuneet hyvän aikaa sitten ja kerenneet pidempään kerätä työkokemusta kadehdittavilta aloilta. Riippuu tietty mitä haluaa tehdä, varmaan moni lääkäri tai lakimies on tyytyväisempi esim 10v työkokemukseen omalta alalta kuin haikailee 20v työkokemusta eri peruskoulupohjaisilta aloilta.

Ja tosissaan niitä joilta koulut on jääneet kaikki kesken eikä tähän ikään mennessä ole juuri työkokemustakaan kertynyt.

en tykkää äidinkielestä! mutta tarviiko on aina näitä miten kone korjaa kirjoitus virheet! Ei ollut oppia mistä oisin ollut kiinnostunut!

No mä olin koulussa hikari. Lukion jälkeen menin lääkikseen ja nyt olen tehnyt näitä lääkärin hommia kymmenisen vuotta. Lääkiksestä tarttui matkaan ortopedimies. Meillä on kaksi lasta ja velaton kämppä. Teen osa-aikatyötä, koska kokopäiväinen työ ei kiinnosta ja se on taloudellisesti loistavasti mahdollista. Jää aikaa hyvin harrastuksille.

Ihan hyvin siis on mennyt, vaikka olinkin koulussa hikari.

[QUOTE="Abc";26906357]No mä olin koulussa hikari. Lukion jälkeen menin lääkikseen ja nyt olen tehnyt näitä lääkärin hommia kymmenisen vuotta. Lääkiksestä tarttui matkaan ortopedimies. Meillä on kaksi lasta ja velaton kämppä. Teen osa-aikatyötä, koska kokopäiväinen työ ei kiinnosta ja se on taloudellisesti loistavasti mahdollista. Jää aikaa hyvin harrastuksille.

Ihan hyvin siis on mennyt, vaikka olinkin koulussa hikari.[/QUOTE]

Nojoo. Aina on näitä korkeakoulujen amiksia, jotka opiskelevat ammattiin suoraan. EI ehkä ihan vertailuna tuohon peruskoulutasoiseen suppeakatseiseen sovi.

En tosin usko, että oot lääkäri. Jos olisit, niin tuskin vaivautuisit vastaamaan tuollaisen ihmisen ala-arvoiseen hähhättelyyn. Mutta unelmissasi kenties...

[QUOTE="Abc";26906357]No mä olin koulussa hikari. Lukion jälkeen menin lääkikseen ja nyt olen tehnyt näitä lääkärin hommia kymmenisen vuotta. Lääkiksestä tarttui matkaan ortopedimies. Meillä on kaksi lasta ja velaton kämppä. Teen osa-aikatyötä, koska kokopäiväinen työ ei kiinnosta ja se on taloudellisesti loistavasti mahdollista. Jää aikaa hyvin harrastuksille.

Ihan hyvin siis on mennyt, vaikka olinkin koulussa hikari.[/QUOTE]

mutta idea rikkaat etsii oikeen ammatin! En vois koskaan olla lääkäri! veri ja sisäelimet! Jos luit lääkäriks se oli kutsunta ammanti!

Kyllä muuten olen, usko tai älä. Tylsyyksissäni tässä koneella roikkuessani naputtelin vastauksen, koska tuo hikari-termin käyttö särähti korvaan. Minuakin nimiteltiin hikariksi kouluaikoina, vaikka ei se mitään varsinaista kiusaamista kuitenkaan ollut. Mutta ärsytti kyllä... Eikö lääkäri saa sitten kommentoida palstan provoihin/hähhättelyyn? Ihmisiä mekin vain ollaan.

Hah, hauska tuo korkeakoulujen amis -nimitys. Yleensä kutsunkin itseäni lääkäriduunariksi.