ymparileikkaus

  • Viestiketjun aloittaja sanni
  • Ensimmäinen viesti
aijai
Hankala tilanne... Suomessa useimmat lääkärin katsoo, että ilman lääketieteellistä syytä tehty ympärileikkaus on verrattavissa pysyvän ruumiinvamman tuottamiseen henkilölle, joka ei ole antanut omaa suostumustaan asiaan. Kovin paljon haittoja ammattitaitoisesti tehdyllä ympärileikkauksella ei ole, mutta se on peruuttamaton juttu: kun pippeli on silvottu, niin se on silvottu. Pieni lapsi ei voi edes kertoa mielipidettään asiasta. Ja entä jos lapsesi ei isona haluakaan olla juutalainen?

Mä en missään nimessä suostuisi. Jos poika isompana (esim. teini-iässä) itse haluaa, sen leikkelyn voi suorittaa silloin.
 
Juutalaisillehan tuo on aika tärkeä juttu!
Ei kait siitä mitään haittaa ole, ompahan pippeli puhtaampi, helpompi pestä eikä esinahka aiheuta kireydellä tms mitään ongelmia.
Suomen juutalaisissa piireissä ilmeisesti leikkaus suoritetaan aina yksityisellä lääkäriasemalla (eikä missään naapurin pöydällä :). Kannattaisiko käydä juttelemassa jonkun juutalaisen (tai ei-juutalaisen) lääkärin kanssa asiasta. Hän osaisi ainakin kertoa faktoja.

Ja miehesi varmaan on ympärileikattu, kun juutalainen on, joten kyllä hänkin tietää :)
 
+
Suomessahan nämä asiat taitavat nostattaa aina keskustelua, mutta esim. Pohjois-Amerikassa taitaa poikien ympärileikkaus piakkoin olla enemmän sääntö kuin poikkeus uskontokunnasta huolimatta. Siellä ympärileikkaamattomat pojat voivat tulla koulukiusatuiksi.
Samoin Keski- ja Etelä-Euroopassa ympärileikkaus on aivan luonnollinen asia johtuen suurista muslimi- ja juutalaisyhteisöistä.
Kuten joku jo maintisikin, on ympärileikkaus myös hygieniakysymys.
Olen itsekin raskaana, asun Etelä-Euroopassa ja mieheni on muslimi. Ultran mukaan odotan tyttöä, mutta jos tulokas olisi ollut poika olisi ympärileikkaus ollut ihan luonnollinen valinta ja täällä se olisi kätevästi hoitunut sairaalassa.
Toki teet valintasi itse, mutta itse en epäröisi vaan teettäisin leikkauksen. Ja terveydenhuollon ammattilaisen luona tietysti.
Ja vaikka kantani onkin myönteinen poikien ympärileikkauksen suhteen, tyttöjen ympärileikkaukset tuomitsen täysin.
 
mie
Ympärileikkaus voi myös aiheuttaa terskan yliherkkyyttä, kun pää ei pääse suojaan ikinä. Sitten on vähän puolijäykkä koko ajan ja jotkut miehet ovat sanoneet, että esimerkiksi seksuaalinen stimulointi pitää olla tosi rajua että tuntuu missään. Kyllä sillä pienellä nahanpalalla jotain hommaa on.
 
Helena
Tuskin siitä mitään haittaa on. Onhan tosiaan lähes kaikki uskonnolliset juutalaiset ja muslimit ympärileikattu. Lisäksi lähes kaikki amerikkalaiset miehet! Useissa paikoissa asiaa perustellaan no. hygieniasyillä.

Itse kuitenkin miettisin, miksi ryhtyä sinänsä turhaan leikkaukseen eli onko uskonnollinen vakaumus todella merkittävä toiselle tai molemmille vanhemmille. Kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa on rituaaleja, joita ei välttämättä järkisyin voi perustella. Itse en pystyisi niitä noin vain noudattamaan. Omakin mieheni juutalainen, mutta ei uskonnollinen = ei ympärileikkausta lapselle.
 
just
Mun milestä toi perustelu hygieenisyydellä on kyllä outo. Suomessa ainakin on sen verran hyvä hygienian taso, että ei paikkojen puhtaana pitämiseen mitään nahan palan leikkaamisia tarvita. Muut syyt ovat sitten asia ihan erikseen.
 
****
Menee vähän ohi mutta miksi juutalaiset ympärileikkaavat poikavauvoja. Onko sillä hamassa menneisyydessä haluttu ehkäistä ""itsensä kanssa leikkimistä"" vai mihin tuo perustuu?
 
aksu
Jos penis ympärileikataan, ei esinahan alle pääse kertymään pahan hajuista eritettä. Lämpimissä maissa, jos pesumahdollisuudet ovat huonot, on siitä oma hyötynsäkin. Naisten ympärileikkausta en kyllä ymmärrä. (Tunnen sekä ympärileikattuja miehiä että naisia Afrikasta.)
Miehelle ei tietääkseni ole haittaa siitä, jos se on ammattimaisesti tehty. Paranemisvaiheessa tietysti on särkyä ja tulehdusvaara.
 
vastaus
****,

vastaus selviää vanhasta testamentista. Luultavasti kuitenkin taustalla ovat myös monien mainitsemat hygieniasyyt. Yhdysvalloissa ympärileikataan erittäin yleisesti juuri hygieniasyistä. Esinahka kerää likaa sisälleen.
 
Ateisti
Minun mielestä sukuelimien silpominen on sitä lajia, että ihmisen pitäisi pystyä päättämään siitä itse. Eikö poikanne voisi vaikka 15- vuotiaana tehdä päätöksen itse.
Samaa mieltä olen kaikista kirkkoon liittämisistä, kastejuhlista yms, mutta uskontoahan ihmiset voivat myöhemmin halutessaan vaihtaa, mutta pätkittyä eskaria ei saa takaisin..
Kannattaa harkita tarkkaan ja punnita eri vaihtoehdot.
 
heips
Ja olen kuullut myös, että kun tunto ei ole niin hyvä, niin silloin helposti satuttaa naista liian rajulla seksillä. Hygieniasyitä en ymmärrä, eikös suomalaiset miehet peseydy kuitenkin jokapäivä..
Miehelläni ei ainakaan ole koskaan siellä alla mitään ollut, eikä ole koskaan kyllä haissutkaan. Kyllä sillä nahan palalla tarkoituksensa on.
 
samaa mieltä
Peesaan Ateistia. Peruuttamattomia toimenpiteitä ei mun mielestä ole oikeus tehdä ilman toisen suostumusta minkään uskomuksen nimissä. Eri asia on jos leikkaus on lääkärin suosittelema esim. ahtaan esinahan takia tms., siis että leikkaus on oikeasti lapsen edun mukainen. Päättäköön lapsi itse isompana itse mihin uskontoon liittyy ja mitä osia tahtoo itsestään leikellä!
 
*siri*
pepe1111 laittaisit viitetiedot?
Meilläkin tuleva isä juutalainen, enkä näe ympärileikkauksessa mitään ongelmaa jos saadaan poika, kunhan anestesiasta/kipulääkityksestä huolehditaan tosi huolella (näin ei aina ole ollut). Terveyssyitä on aika paljon, tilastollisesti vähemmän monia sukupuolitauteja, jopa prostatasyöpää.
Tyttöjen 'ympärileikkaus' on täysin eri asia, se on silpomista josta tytölle on vain terveydellistä ja (varsinkin) muutakin haittaa.
 
justjooja jeee
Anna oikeesti lapsesi itse päättää asia kun on siihen kyllin vanha. Esinahan tarkoitushan on suojata terskaa,eikö. Miettikääpä jos itsellänne olisi häpyhuulet kokoajan levällään...
 
Pahvi-76
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Ja olen kuullut myös, että kun tunto ei ole niin hyvä, niin silloin helposti satuttaa naista liian rajulla seksillä.
Oletkos itse ikinä hässinyt ympärileikattua kun noin oletat???
Mulla oli ex. avokki lapsena ympärileikattu lääketieteellisistä syistä ja ihan yhtä rajua / hellää seksiä meillä oli kun muidenkin miesten kanssa. Ympärileikattu "kestää" tai jaksaa vain hiukan pidempään, ehkä... :D

 
No huh!
Oli miten oli on ympärileikkaus raju toimenpide, jonka tekemistä pikkuvauvalle miettisin tarkoin. Terveydelliset haitat eivät ole suuria, mutta mitä jos poikasi ei aikuisena tahdokaan olla juutalainen? Leikellyt penikset juutalaisen, islamilaisen ja amerikkalaisen kulttuuripiirin ulkopuolella ovat harvinaisuus, joten ainakin Suomessa ja Euroopassa poikasi erottuu aina joukosta. Ei ole myöskään tuulesta temmattua, että leikelty penis ei ole yhtä herkkä kuin luomu. On siis hyvin eri asia leikelläänkö vauvaa, vai esim. teini-ikäistä tai aikuista joka voi itse päättää asiasta. Toimenpide kun on peruuttamaton. On myös eri asia leikelläänkö Suomessa, vai maassa jossa toimenpide on yleisempi eikä asiaa ehkä pidetä kovinkaan kummoisena.

Itse en koskaan suostuisi tärvelemään lastani minkään uskonnon tai muun ei-lääketieteellisen seikan takia. Päättäköön aikuisena itse mitä haluaa.
 
äiti83
mun entinen poikakaveri (oltiin silloin 17v) oli leikattu just ton liian kireen nahan takia.. kärsi koulussa pilkkaa ja kiusaamista toisilta pojilta asian takia..

omaa lastani en siis rupeaisi leikkelemaan kovin helposti vaikka olisi terveydellinenkin syy.. hygieniasta luulisi jokaisen osaavan huolehtia.. opeta poika huolehtimaan puhtaudestaan ja vanhempana saa sitten itse päättää haluaako toimen piteen..

suomessa tosiaan luterilaisuus yleisin uskonto elikkä ei niitä leikattuja "uskonveljiä" joka puolella vastaan tule..
 
sdfa
miksi pitäsi haluta esinahkaa takaisin?
se kerää likaa ja jos suomessa esim. peset pojan 7 vuotiaan pippeliä saat syytteen seksuaalisuudesta. no se esinahan alta kun lapsi ei kunnolla peseydy. minä nään ainakin järkevänä ton ihan vaan hygienia syistä. monen esinahan alla muhii paskat ja niitä ei hoideta kunnolla. yök. tiedän monia niin suomalaisia lapsia joilta on jouduttu sen takia poistamaan koska vaikka muka hygienia taso suomessa on hyvä ei se ole kaikissa perheissä.......
jos mie odottaisin poikaa niin mie poistaisin.


Alkuperäinen kirjoittaja Ateisti:
Minun mielestä sukuelimien silpominen on sitä lajia, että ihmisen pitäisi pystyä päättämään siitä itse. Eikö poikanne voisi vaikka 15- vuotiaana tehdä päätöksen itse.
Samaa mieltä olen kaikista kirkkoon liittämisistä, kastejuhlista yms, mutta uskontoahan ihmiset voivat myöhemmin halutessaan vaihtaa, mutta pätkittyä eskaria ei saa takaisin..
Kannattaa harkita tarkkaan ja punnita eri vaihtoehdot.
 
Minttumaaria74
Meillä 7v pojalla on ongelmia esinahan puhdistamisen kanssa. Nahka on kireä ja sinne kertyy likaa ja poika ei oikein saa sitä itse pestyä mutta ei myöskään halua että kukaan muukaan sinne koskee ja auttaa vaikka mieheni siinä tarjoutuukin häntä auttamaan. Pippeli on ärtynyt ja välillä tulehtunut. Olenkin alkanut miettiä että jos hänet ympärileikattaisiin niin säästyttäisiin monilta ongelmilta mutta toisaalta olen myös sitä mieltä että se on tavallaan väärin mennä pieneltä pojalta silpomaan sukukalleuksia. En ole pojan kanssa asiasta puhunut, miehen kanssa välillä kylläkin.
Odotamme toista lasta joka on myös poika ja luultavasti saa samat ongelmat (miehelläni ollut myös pienenä tulehduksia ja peniksensä on melko pieni ja hän epäileekin että se johtuisi tulehduksista että jäänyt melko pieneksi vaikka erektiossa kylläkin on ihan sopivan kokoinen minun mielestäni)
Olen pohtinut että mitä pitäisi tehdä uuden vauvan kanssa, olisiko asioita helpottavaa jos jo melko pienenä ympärileikattaisiin vai kannattaako katsoa miten asia kehittyy kun on vähän isompi...
 

Yhteistyössä