Hae Anna.fi-sivustolta

Yo-juhliin kutsut???

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä iltarusko67, 29.03.2007.

1. iltarusko67 Vierailija

Kaksospojat kirjoittivat ylioppilaaksi, läpi pitäisi mennä. Numerot lähti sellaisena että nyt uskaltaa alkaa suunittelemaan juhlia :))
    Laitetaanko kutsut kirjallisena??? Pyydetäänkö vastausta???
    Juhliin tulee vieraita kaukaakin eli onko tökeröä tarjota myös lämmintä ruokaa juhlissa??? On jo kello sen verran kun tulemme kylältä juhlapäivänä että varmaan on nälkä vierailla...
    Onpa ihan alkaa järjestämään juhlia!!!!

2. aamurusko1 Vierailija

Yleensä lakkiaisiin ei lähetetä kutsuja, vaan lakkiaiset ovat ns. juhlat joihin saa kuka tahansa tulla. Tähän on tottakai olemassa myös muita tapoja. Aikoinaan minun juhliin laitettiin lehteen kutsu, tämä on myös hyvin yleistä. Siinä mainittiin että tervetuloa XX:N lakkiaisiin Lauantaina kello XX alkaen ja sunnuntaina XX alkaen. Moni kavereista ei laittanut kutsua mihinkään, vaan kutsuminen kulki ns. suusta suuhun. Kutsuja varsinaisesti ihmisille ei kannata lähettää jos moni tietää tulevista juhlista ja ne ovat teillä kotona. Lehteen laitettava ilmoitus on hyvä, jotta ihmiset tietävät mihin kellonaikaan on sopivaa tulla ja onko juhlia mahdollisesti sielä sunnuntaina, kaikki eivät aina pääse lauantaina juhliin kun niitä on niin monia. Ruokaa voi tarjoilla, mutta ota huomioon että se aiheuttaa ns. lisähommaa. MInusta ruuan tarjoileminen on aina vähän niin ja näin. Kunnon suolaiset ja makeat leivonnaiset riittävät. Voileipäkakkuja, riisipiirakoita, suolaisia piirakoita jne. Kannattaa myös miettiä mitä voisi tilata valmiina, minä ainakain olen alkanut hyödyntää hyviä leipomoliikkeitä tai vastaavia enkä aherra kaikkea tehdä itse. Kannattaa myös miettiä hankkiiko keittöön ns. apua, itse olen hoitanut yhdet lakkiaiset ja yhdet ristiäiset. Vanhemmat saivat itse myös nauttia rauhassa juhlista.

3. Ilman muuta kannattaa kutsut laittaa mistä muuten tietäisi kuinka monelle tarjottavaa varataan. Vp:kään ei olisi pahitteeksi. Kaikilla, kun ei ole varaa koko kaupunkia/kylää kestitä.

4. kutsu ja tarjoa Vierailija

Paikkakunnittain on erilaisia käytäntöjä.
    Aina on hyvä lähettää kutsu. Kertoa, mitä juhlitaan, koska ja missä.
    Vastauspyynnön voi toki laittaa, mutta niihin vastaaminen on Suomessa vähän sitä sun tätä. Lisäksi ylioppilasjuhliin voi pistäytyä ilman kutsua, tosin tämä joukko on jäämässä vähemmistöön. Voisin kuitenkin kuvitella, että vien naapurin pojalle ruusun yms. Sitten on isäntäväen kohteliasta kutsua tarjoilupöydän ääreen.

Tarjoiluksi ylioppilasjuhlissa on hyvä olla ruokaa, koska esimerkiksi juuri monet sukulaiset voivat tulla kaukaa. Joka tapauksessa hyvät suolaiset on tarpeen.

Kutsuilla voit lisäksi vähän säädellä ruuhkaa. Lähisuku ensin, ystäviä ja naapureita vähän myöhemmin. Kannattaa siis olla hyvin joustava kutsuaika.

Osa vieraista viipyy ylioppilasjuhlissa 45 minuuttia, koska käyvät jopa viidessäkin paikassa samana päivänä juhlimassa valkolakkisia. Isovanhemmat ja muut läheiset sen sijaan voivat istua vielä turisemassa, kun juhlakalut ovat lähteneet illaksi nuorten rientoihin.

5. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Meillä on ollut jokaiselle lapset oikein isot yo-juhlat. Kirjallinen kutsu on lähetetty merkinnällä R.s.v.p ja tarjolla on ollut laaja buffettipöytä, jossa myös lämmintä ruokaa.

6. Panu T Vierailija

Miten voi ihminen joka on jo niin kypsässä iässä että lapsetkin on jo vähintään 19 vuotta kirjoittaa näin lapsellisesti:::))))????!!!!! Tosi ihq jee jee!!!

7. Heimo1958 Vierailija

Mikähän se selleinen merkintä mahtaa olla?? Ei ainakaan ole meikäläiselle ikuna tullut vastaan! Taitaa olla taas jotain hienosto rouvien metkuja! Ei S*****a!

8. 46gr Vierailija

Tuo tarkoittaa, että vastausta pyydetään. Ei ole mitään hienostelua pyytää kutsuun vastausta.

9. n47 Vierailija

Me laitettiin kortit lähimmille sukulaisille, jotta tietäisivät moneltako tulevat. Monet kyselikin puhelimessa että tuleeko juhlat ja sitten sovittiin. Lehdissähän on kaikki ylioppilaat, ja tulla ja mennä saa kylään ilman kutsuakin. Näitä poikkeaa jonkun verran, etenkin nuoren omia kavereita tulee ruusun kanssa, samoin naapurit ainakin.

Lakitukseen koululle ei tulleet kuin isovanhemmat ja oma perhe, ei sinne yleensä mahdu. Muut vieraat tulivat sitten kotiin. Kotonani oli työkaveri laittanut kaiken valmiiksi. Itse katoin jo edellisenä päivänä osan noutopöytää ja järjestelin huonekaluja, jotta mahdollisimman monen istuimen vieressä olisi paikka johon laskea lautasensa ja kuppinsa. Työpaikan keittiöstä lainasin astiat, kynttilänjalat, pöytäliinat ym. Juomille "rakensin" pöydän erikseen. Apulainen oli tosi tarpeen, hän huolehti että kaikkea riittää pöydässä, keitteli ja kaateli kahvia ym

Soitin "kyliltä" työkaverille, että kohta tullaan. Meillä oli hiukan aikaa fiilistellä perheen kesken ja ottaa maljat ennen muiden tuloa.

Tarjolla oli suolaisia piirakanpaloja, pizzanpaloja, wrappejä, oliiveja, suolakurkkuja, juustoja, patonkia, vihanneksia ym. mistä jokainen sai kerätä itselleen sopivaa syötävää. Ja sitten oli kahta erilaista täytekakkua ym, pullaa ja kakkua kahvin kanssa.

Pakastimesta saa nykyään nopsasti mikron kautta tarjottavaa pöytään, joten ei sitä vierasmäärää niin tarkoin tarvitse selvittää.

Ja meillä oli juuri olleet yhdet synttärit, jossa tarjoilimme ruokaa ja vieraat oli lähes samoja, joten nyt päädyttiin vain tällaiseen purtavaan. Ruoka on varmaan ihan paikallaan.

10. Nordenstreng Vierailija

Tavat vaihtelevat paikkakunnittain: Pohjanmaalla kaikki ylioppilaat laittavat paikallislehteen kutsun "Tervetuloa lakkiaisiini lauantaina XX klo XX alkaen...". Itä-Suomessa tai esim. isommissa kaupungeissa ei tätä tapaa ole. Itse en ole koskaan saanut varsinaista kirjallista kutsua ylioppilasjuhliin, vaan kutsu on tullut tietoon muuta kautta, lähinnä suullisesti kutsuttu.

11. pohjoisessa Vierailija

Pohjoisessa puolestaan ihmiset tulevat ilman kutsua. Usein on juhlatalon tienvarteen pystytetty kyltti, jossa lukee ylioppilaan nimi ja toivotetaan vieraat tervetulleiksi. Omiin lakkiaisiini n. 10 vuotta sitten tuli yhteensä noin parisataa vierasta (keskivertomäärä), mutta onneksi eri aikoihin niin mahtuivat kaikki taloon. Kaikki olivat siis tuttuja: sukulaisia, ystäviä, opettajiani, vanhempien ystäviä jne. Oli oikein mukavaa :)

12. sidi. Vierailija

Helsingissä (ainakin meidän perhe- ja tuttavapiirissä) laitetaan kutsut postitse, ja vastauspyyntö mukaan. Yleensä kaikki vastaavatkin.

Muutama ylioppilaan kaveri saattaa piipahtaa kutsumattakin, mutta aika harvassa ovat. Ruokaa/tarjoiltavaa kannattaa kuitenkin varata hieman "yli tarpeen".

Minusta ihan kunnon ruokatarjoilu on todella hyvä vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus. Ensinnäkin voi olla näitä kaukaa tulevia sukulaisia; toisaalta, jotkut kiertävät samana päivänä vaikka viidet yo-juhlat, jolloin se kakku alkaa jo pursuta korvista ja alkaa ehkä verensokerikin vaatimaan kunnon ruokaa.

Lämpimässä ruuassa vaan on ongelmansa: mm. juuri se lämpimänä pitäminen! Lisäksi ylppärit ovat usein juhlia, jossa ihmiset tulevat silloin kun edellisistä juhlista kerkeävät, joten ruuan pitää tavallaan olla melkein koko ajan "syöntivalmista"... (Vrt. esim. päivälliskutsuihin, jonne kaikki saapuvat kello 18.)

Tuo vieraitten "aikajakaminen" (eli esim. lähisuku ensin, muut myöhemmin) on järkevää mikäli mahdollista: sillä varmistat mm. sen, että sankarit ehtivät ottaa kunnolla tervetuliais-/onnittelumaljan jokaisen saapuvan perheen kanssa, kun kaikki eivät saavu samaan aikaan... Eikä pöytäänkään kerry samalla tavalla jonoa.

Ja noista lehdistä... Riippuu paikkakunnasta. Ei täällä Helsingissä ainakaan kukaan noita lehtiä pahemmin tiiraile, kun populaa on niin kamalasti. Mutta "maassa" maan tavalla... Etiketin mukaisesti käsittääkseni ylioppilasjuhliin saa piipahtaa ilman kutsuakin.

Niin, ja tuo "keittäjä" on must!! Se on "pakko" olla: muuten missaat itse koko juhlapäivän! Palkkaa vaikka joku sukulaistyttö, tai vaikka naapurista, tai työkaveri tai joku, juuri keittelemään kahvia ja pitämään ruoka lämpimänä jos siis ruokaa tarjoat... (Meillä itse ruuat teki pitopalvelu, josta saatiin astiatkin vuokraan. "Avustaja löytyi" sitten tuttavapiiristä.)

Onnea äidille! Muistutahan poikia, että ostavat Sinulle ansaitut lyyrat! ;)

13. tami Vierailija

Eikö nuo lyyrat ole jo aikansa elänyt juttu? Kuulostaa typerältä lykätä juhlapuvun rintamukseen joku lyyra. Ja mitä se tekee jossain laatikossa pölyttymässä. En olisi ainakaan moista halunnut, onneksi lapseni eivät ole myöskään sellaisesta mitään aikoinaan puhuneet. Tuskin ainakaan meilläpäin on enää käytäntönä.

14. -niin- Vierailija

Oma äitini oli sitä mieltä, että lyyra äidille ei tule, jos äitikin on ylioppilas. Muutenkin tuntuu tosi turhalta ko. käytäntö. Aikaansa elänyt juttu. Eihän sitä tule käytettyä kuin vain kerran...

Kun mulla oli lakkiaiset, niin lähetimme kutsun. (asumme pk-seudulla) ja kutsuja olemme saaneet myös muilta sukulaisilta ja tutuilta. Tai sitten soitto. Mutta ei meidän piireissä ainakaan kenellekään ole kutsumatta menty. Kaikissa lakkiaisissa missä itse olen ollut on tarjoilu ollut seisova pöytä, jossa on ollut jotain suolaista ja makeata. Yleensä voileipäkakkua, riisipiirakoita, pastejoita, pieniä leipiä, joissa päällä esim. graavilohta, paprikaa, kurkkua, tms. ja makeita tarjoiltavia on ollut kakut, keksit, pulla tms.

Jos porukkaa tulee kaukaa, niin olisi varmaan hyvä tarjota vähän vankeempaakin. Mutta jos porukka tulee läheltä ja kiertää useissa juhlissa, niin ruokatarjoilu on liioiteltu. Yleensä lakkiaisissa porukka on vain n. tunnin puoltoista paikalla ja jatkaa sitten matkaa... Näin ainakin meillä päin. Itse olen ollut useimmiten useissa juhlissa samana päivänä, eikä sitä kerkeä olla yhdessä paikassa kovinkaan pitkää aikaa.

15. täti leelia Vierailija

Kyllä äidit voivat käyttää sitä lyyraa (tai useampia yhteenliitettynä) muuallakin kuin sen lapsosensa yo-juhlissa. Nimittäin muiden nuorten yo-juhlissa. Minun äidilläni on kaksi lyyraa, jotka on kultasepänliikkeessä kiinnitetty toisiinsa. Äitini käyttää sitä rintakoruna muissa yo-juhlissa.

Meille tulee tänä keväänä sukulais- ja tuttavapiirissä kahdet yo-juhlat. Käytännössä siis tarkoittaa, että emme välttämättä pääse niihin juuri sinä ajankohtana kuin kutsuja ehkä toivoisi (lisäksi näiden juhlapaikkojen välillä on 60 km, joten matkustamiseenkin menee aikansa). Mutta näinhän näissä juhlissa usein käy. Siksi tuollainen buffet-pöytä on yo-juhlissa hyvä vaihtoehto. Ihmisiä tulee eriaikoina, sille ei voi mitään. (Meidän perheemme ei ainakaan laita näitä juhlijoita eriarvoiseen asemaan niin, että jättäisimme sitten toisen juhlan väliin aikataulusyistä.)

16. sidi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin no, eihän ap:n (tai kenenkään) tarvitse käyttää lyyraa jos ei halua. Meidän suvussa lyyrat ei kuitenkaan ole "aikansa elänyt juttu"... Äiti, tädit ja mummi kantaa omiaan ylpeitä, ja toivottavasti kannan jonain päivänä minäkin :) Mä tykkään tollasista pienistä perinteistä... Jos joku ei niistä pidä, ei se tarkoita, etteikö joku muu voisi pitää (ja tietenkin toisinpäin, jos ei joku sitä lyyraa halua, ei ole pakko käyttää/hankkia).

17. Ylppä Vierailija

Itse kirjoitin kymmenen vuotta sitten Länsi-Suomesta pienestä lukiosta ja ainakin silloin ja siellä lyyran antaminen äidille oli yksi osa juhlaa, oma erillinen juhlanumeronsa: Kun ylioppilaat olivat rivissä painaneet lakin päähänsä ja Gaudeamus Igitur kajautettu ilmoille, äidit tulivat onnittelemaan ensimmäisinä uusia ylioppilaita ja siellä edessä esiintymislavalla kiinnitettiin lyyrat äitien rintapieliin. Ihan kaunis tapa ja liikuttava hetki ainakin minulle ja äidilleni. Oma äitini käyttää kahta lyyraansa ylioppilasjuhliin mennessään, ei muualla.

18. yks vaan Vierailija

Yo-juhliin ei lähetetä kutsuja vaan yo-juhlat ovat sellaiset, joihin kuka vain saa tulla. Yleensä kyllä lähimmät sukulaiset ja ystävät tietävät tulla onnittelemaan juhlakalua ilman kutsuakin ja nehän tulevat jotka haluavat tulla.

19. MinervaK Vierailija

No tuo nyt taas koske perhejuhlia. Kutsut voi "lähettää" puhelinsoitolla, ei kait sinne nyt ihan uppo-outoja ihmisiä edes odoteta!
    Nuo vastauta pyydetään-jutut kuuluvat ihan eri yhteyksiin eli ns. virallisiin tilaisuuksiin.

Kyllä näyttää maailma olevan pullollaan mistään tietämättömiä ihmisiä!! Valitettavasti.

20. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Huh-heijaa. R.s.v.p kutsun voi kyllä lähettää myös epävirallisiin tilaisuuksiin, kun kutsuttuja on paljon ja ruokaa pitäisi osata varata. Näin maailmalla menetellään, ehkä ei sitten Suomessa? Tai no, kyllä meillä oli jo aikoinaan Suomessa näitä kutsuja, kun vieraita tuli enemmän, joten meidän tapoihimme se on kuulunut aina. Kuten ystäviemmekin.

Kuten kirjoitin, meillä oli isot yo-juhlat, vieraita taisi olla lähemmäs sata ja ruoka tarjottiin, joten ilman r.s.v.p:tä olisi voinut tulla tenkkapoo ruokien ja juomisen suhteen.

21. tietämätön 2 Vierailija

Mtä ne r ja s siis tarkoittavat?

22. Ranskaa Vierailija

R.s.v.p on kansainvälinen lyhenne, ranskaa, Repondez s´il vous plait. Vastatkaa, olkaa hyvä.
    Tuosta ranskan tekstistä puuttuu heittomerkkejä

23. aino100 Vierailija

Ei tämä nyt varmaan ole sääntö.

Perheemme on kutsuttu kaksiin lakkiaisiin tänä vuonna. Siis kutsuttu. Toinen kutsu tuli kutsukorttina postin välityksellä ja toinen kutsu esitettiin suullisesti puhelimessa.

Muitakin lakkiaisia tuttavapiirissä on, mutta emme ole ajatelleet mennä kuokkimaan, vaikka noita lakkiaisia, johon kutsun olemme saaneet, ei olisikaan.

24. kummit Vierailija

Ainakin kummit yleensä kutsutaan mutta mitänä kirjallisat kutsua ei välttämättä tarbi laittaa.

25. savon elli Vierailija

Itse olen savosta kotoisin, ja sielläpäin on yleinen tapa kutsua lehti-ilmoituksella.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri