Hae Anna.fi-sivustolta

Yo-juhlissa alkoholitarjoilu?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä hämmentynyt, 29.05.2012.

1. Tässä tulee mieleen se, kuinka joulun alla mammat kuorossa kaakattavat kuinka heidän perheessään ja suvussa ei alkoholia oteta jouluna tippaakaan. Kuitenkin joulu on Alkon suurin myyntipiikki, eli joku ei täsmää tuossa yhtälössä. Isäntä makaa turvoksissa piereskellen sohvalla joulunpyhät uuteenvuoteen asti ja mamma lipittää makeita sidujaan ja suklaita syöden mutta silti "ei meidän perheessämme". Eipä. Ne on vain naapurissa.

2. n35+ Vierailija

Mielestäni kyllä pitäisi ilmottaa. Vieraitahan saattaa muuten jäädä yllärinä enempikin nurkkiin loisimaan, ja täytyy heidän majoittamiseen ja aamupaloihin ym ruokiin varautua. Ja onhan se mukava emännänkin tietää pääseekö itse vaikka loppuillasta tansseihin hengähtämään vai pitääkö jäädä pasteeraamaan kymmenpäistä sukulaisjoukkoa seuraavaan aamuun asti.

En ainakaan itse kehtaisi kuuna kullan valkeana jäädä toisten nurkkiin etukäteen ilmoittamatta loisimaan.

3. Kaak kaaak Vierailija

Missä ne kaakattavat? Ketkä mammat?

4. Häh Vierailija

Oletko nyt ihan tosissasi? Siis jos juhlissa tarjoillaan alkoholia, kaikki ottavat perseet olalle, ja jäävät nurkkiin kuorsaamaan? Jos etukäteen olisi mainittu että tarjoillaan, miten se ottaminen siitä sitten vähenisi? Meinaatko että jos tarjotaan niin on pakko ottaa lärvit? Ei siis voi olla ottamatta? Jos vieraat tulevat tosi kaukaa, kai he sen yöpaikan varaavat joka tapauksessa, olivat sitten aikeissa nauttia alkoholia tai ei.

Itse ainakin ajattelen, että jos järjestämme juhlat, vieraat viipyvät toivottavasti pitkään, jotta ehtii seurustella kaikkien kanssa. En todellakaan suunnittelisi lähteväni illalla johonkin tansseihin. On meitä näköjään kovin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia ajatuksia.

5. N52 Vierailija

Ei kai nyt kuka vaan jää noin vain toisten nurkkiin "loisimaan". Juuri kuten "Häh" tuossa kirjoittaa, ei kai nyt todellakaan aikuiset ihmiset - heti jos alkoholia tarjotaan - vedä kylässä perseitä olalle ja sammu toisten sohville ja odottele vielä aamupalaa.

Vaikka meillä kesti juhlat silloin aamuun, ei meille nukkumaan jäänyt kuin sisareni ja hänen miehensä joiden kanssa siitä oli jo etukäteen sovittu. He ovat usein luonani yötä kun tänne paikkakunnalle tulevat, ei kukaan ylläri-pylläri meille yöksi jää, hotellejakin on olemassa.

6. onhan noita Vierailija

Duunissa, mammakerhoissa, hiekkiksella, nettipalstoilla :D ja vaikka missä.

Viina kuitenkin virtaa jouluisin liukkaasti vaikka kuinka kaakatettaisiin.

7. n 35 + Vierailija

Jos vieras tulee vaikka 100-400 km päästä, ja kutsut olisivat vesilinjalla, niin tietysti sitä lähdettäisi illalla kotiin ajamaan. Mutta jos on miestä väkevämpää tarjolla ja hauskanpitoa ja kivaa seuraa, toki sinne olisi kivaa jäädä pitkäksi illaksi (ja yöksi, jolloin se tapahtuisi automaattisesti siellä juhlintakodissa). Sovinistiperheissähän asia ei ole ongelma vaan asiaan on selkeä ratkaisu: mies vetää perseet olalle ja vaimo otsa kurtussa juo vettä koko illan ja odottaa hermostuneena kotiinpääsyä kun mies pitää hauskaa kyläpaikan helppoja naisia kourien ja vaimo on yöllä juoppokuski miehen oksentaessa ja vaimoaan solvaten koko kotimatkan. Hotellia ei siihen hätään enää saakaan, ja sitä paitsi sinnekin voi olla matkaa paljon ja kuka hullu nyt joidenkin toisten ylppäreiden takia maksaisi itsensä kipeäksi hotelleineen ja taksiajeluineen? Mutta jos sen tarjoilun tietää etukäteen, emäntä tietää varautua yövieraisiin, ja yövieraat tietävät varautua yöpymiseen, sekä hoitavat mahd. lastenhoidot sun muut kotipuolessa kuntoon ja tuovat emännälle tuliaisia ja omat sänkyvaatteet, pyyhkeet ym.

Tiesitkö että tuollaisiin "aikuisten bileisiin" missä viini virtaa ja soitto soi, ei ole niin suositeltavaa ottaa jälkikasvua mukaan suotta näkemään sellaista mikä ei ole vielä tarpeen?

Jos vieras tulee kotikaupungista ja autolla, ei silloinkaan voi kovin paljoa kännäillä ettei syyllisty rattijuoppouteen. Mutta jos tietäisi että alkoholia on tarjolla, voisi tulla vaikka ratikalla tai linja-autolla ja yöllä pois ellei ole sitä yösijamahdollisuutta tai -intoa.

Kyllä se vaan niin on että harva sitä jaksaa tuntikaupalla istua pelkän mehun voimalla hauskaa pitäen mutta jos on sitä ilolientä ja pientä suolaista iltasella, meneehän sitä aika pikkutunneille kuin siivillä. En tiedä menikö perille vieläkään.

"Käytöstavat ja järjenköyttö ei ole pakollista mutta suositeltavaa"

8. hotellin respa Vierailija

...ja kaikkihan asuvat kaupunkien keskustoissa missä on puolityhjillään olevia hotelleita valmistumisviikonloppuna...? Ehkäpä asia ei näin ole.

9. höhhöö Vierailija

Kuka hullu maksaa yli satasen hotellista ja viiskypää taksista sinne siirtymistä varten vain siksi että on jossain tylsissä ylppäreissä juonut pari lasia halpaa laatikkoviiniä? Ei kukaan.

10. toista mieltä Vierailija

Jos tiedossa on pitkä ilta, kuskikin voi ottaa lasin tai pari viiniä, kunhan siirtyy hyvissä ajoin ennen kotiinlähtöä holittomiin juomiin. Eikä holiton juoma tarkoita pelkkää vettä, fiksu emäntä/isäntä panostaa niihinkin ja tekee vaikka alaikäisille/kuskeille/raskaana oleville sopivan boolin.

Yhteinen istuminen pikkutunneille ei aina tarkoita kännäämistä! Kun alkoholia nauttivat käyttävät järkeä eivätkä kisko juomaa kaksin käsin, kaikilla on kivaa. Myös selvinpäin istuvalla kuskilla, jos osallistuu keskusteluun ja seurusteluun eikä istu jossain nurkassa naama norsun veenä ja odota kotiin lähtöä. Tuollaisissa tilanteissa on yleensä joitain pientä suolaista ilta- tai yöpalaa eikä se juominen ole pääasia.

Yo-juhlien ja vastaavien jälkeen iltaa jää yleensä istumaan vain perheen lähipiiri, sellaiseen kuuluva varmaankin osaa varautua illanistujaisiin kysymällä etukäteen isäntäväeltäjuhlien kestoa ja saako jäädä yöksi, tai sitten varaa hotellihuoneen.

Mutta jos teillä juhlinta on sellaista kuin kirjoitat, olisiko syytä pistää mies vaihtoon?

11. Haloo Vierailija

Tämä keskustelu on nyt mennyt ihan raiteiltaan. Nimimerkki n35+ maalailee kuvia jostain hirveistä dokausjuhlista, joissa aikuiset ihmiset vetävät perseet heti kun on alkoholia tarjolla. Hänen maailmassaan miehet ovat sovinisteja jotka kännissä herjaavat vaimojaan.

Minä elän eri maailmassa. Minun maailmassani ihminen voi juoda vaikka neljä lasillista viiniä, ja silti käyttäytyä ihan fiksusti. Minun maailmassani aikuiset ihmiset eivät myöskään koskaan saata itseään sellaiseen tilaan, jossa täytyisi yllättäen jäädä jonnekin yöksi. Joko suunnitellaan etukäteen, että ollaan jäämässä yöksi (jos tullaan kauempaa), tai sitten ei, ja siinä tapauksessa otetaan joko taksi tai sitten pariskunnan toinen osapuoli on juomatta.

Ihan mukavaahan se on, että ylioppilaiden vanhemmat saavat, päähenkilön lähdettyä juhlimaan kavereidensa kanssa, viettää iltaa ystäviensä kanssa. On se vanhemmillekin suuri päivä ja juhlan aihe, että jälkikasvu on saatettu aikuiseksi ja valmistumaan (vaikka kyseessä onkin useimmille vasta välietappi koulutuksessa). Mitä vikaa siinä on, että vanhemmat jäävät ystäviensa kanssa ottamaan vähän viiniä ja viettämään iltaa? Ei se tarkoita, että heti käyttäydyttäisiin kuin jotkut rappioalkoholistit.

Niille, joiden perheessä alkoholi on ongelma, toivon, että vanhemmat tajuavat olla juomatta lastensa valmistujaispäivänä. Jos sitä ei osata käyttää sivistyneesti, on parempi olla ilman. Mutta on ihan turha sen takia moralisoida muiden juomista.

12. Kerrassaan Vierailija

Selvästi huomaa, että joillekin alkoholi on todellinen ongelma. Sen takia ei kuitenkaan kannata täällä moralisoida, koska kaikilla ei todellakaan ole tapana ryypätä humalahakuisesti. Jos lähipiirissä on ihminen, jolle alkoholi on ongelma, on varmasti viisasta järjestää alkoholittomat juhlat. Meille monelle alkoholi ei ole kuitenkaan mikään pääasia, vaan se yhdessäolo, ja alkoholi on nautintoaine siinä missä kahvikin. Missään perhejuhlissa, joissa olen ollut, ei ole ollut ihmisiä, joilla olisi alkoholiongelmia, ainakaan se ei ole juhlissa näkynyt. Jos jollakulla se ongelma on, ja tietää, että juhlissa tarjoilua on, silloin kannattaa juhlat varmaan jättää väliin, jos ei pysty olemaan juomatta itseään humalaan. Surullista on, jos perheessä on tuollainen tilanne kuin tuossa aiemmin kuvailtiin, mutta siitä eivät muut voi ottaa vastuuta kuin se henkilö itse, jolla ongelma on.

Mukavia juhlia kaikille, alkoholilla tai ilman!

13. eräsperäs. Vierailija

Juuri näin.

14. voi pyhä sylvi Vierailija

No voihan siitä tarjotusta viinistä kieltäytyä. Ei sitä kukaan kaada väkisin kurkkuun ja jos siellä ylppäreissä on niin kauhean tylsää niin sittenhän ei ole ongelma lähteä aikaisemmin kotiin.

15. 2hauskaa" Vierailija

monesti vierailla on hauskaa ja isäntäparikin näyttää viihtyvän.
    Meillä yo-juhlat ovat alkaneet klo 14.00.

Olen sosiaalinen ja nauravainen ihminen, tykkään seurustella ja passata, mutta rehellisesti sanoen, itse olen toivonut joka kerran viimeistään klo 19.00 että helvetti, lähtisivät nyt jo kaikki kotiin. Ei se minun naamastani näy, passaan iloisena ja seurustelen suvereenisti. Mutta näin se vaan on, aika aikansa kutakin.
    Meillä on sen verran vähän vieraita ja heitäkin näen keskimäärin 4-10 kertaa vuodessa vähintään, joten mitään uutta ja mullistavaa keskusteltavaa ei ole. Ne ehtii jutella 5 tunnin aikana erittäin hyvin.

Isäntä aina estelee lähteviä vieraita, että eihän tässä nyt mikään kiire ole.
    Minä aattelen mielessäni, että jees nyt ne vihdoinkin lähtee.

Itse olen ennen juhlia siivonnut huushollia viikkotolkulla, pessyt verhot, pessyt ikkunat, silittänyt kymmeniä verhoja, vaatteita, pöytäliinoja, leiponut, koristellut talon, tehnyt kattaukset, tehnyt miljoona muuta pikkuhommaa. Toki meillä mies ja lapsetkin tekee kotiduuneja. Mutta pojat ovat aina poikia. Heidän siivousparhaansa on murto-osa minun parhaastani.

Rehellisesti sanoen olen totaalisen rättiväsynyt siinä vaiheessa kun saan viimeiset vieraat ovesta ulos. On helpotus heittää juhlavaatteet pois, pestä meikit nassusta, käydä suihkussa ja pukea verkkarit ylle. Ja sen jälkeen istua tunniksi pariksi telkkatuoliin ja nostaa jalat ylös.
    Ja nauttia hiljaisuudesta.

16. ot..... Vierailija

Jos pääsee ylioppilaaksi, ei ole valmistunut yhtään mihinkään. Se on vasta kaiken tulevan alku. Mutta jos valmistuu ammattiin, vaikka muurariksi, hän on valmistunut. Kiitos.

17. juoppo sanelee Vierailija

Tosi hauskaa kun yhden juopon takia kukaan ei saa ottaa viinin tippaakaan muusta puhumattakaan. Ettei vaan tule paha mieli juopolle. Että ketuttaa! Ketuttaa koska lähipiirissä on tällainen ison porukan puolesta sanelija. Ja vielä usein käy niin että muu porukka kärvistelee mehulinjalla mutta tällä juopolla on oma pullo povarissa tai takahutlarissa mukana, koska talo ei järjestä tarjoilua. Juoppo ei jää koskaan viinatta, kyllä hän siitä pitää huolen.

Ja loppuillasta vaimo ihmettelee miksi mies on kännissä vaikka tarjolla oli vain mehua ja kahvia.

18. sikamiehistä Vierailija

Luin 35+ :n tekstit ja mielestäni hän ei kyllä missään vaiheessa ilmaissut että hänellä olisi sellainen mies, vaan totesi että sovinistiperheissä se mies on sellainen sikamies. Sellaisia sikamiehiä on kyllä Suomi puolillaan. Peräänkuulutan sisälukutaitoa.

On ollut muuten hauska ketju :D

19. Rakas ihminen Vierailija

Entä jos ottaisit ihan pikkuisen rennommin? Anna miehen hoitaa jotkut hommat omalla tyylillään, keskityt vain joihinkin oleellisiin asioihin valmisteluissa. Monet naiset näännyttävät itsensä ja parisuhteensa, kun kaiken pitää olla niin 'täydellistä'. Ei sinun tarvitse tehdä kaikkea itse. Yritä nauttia juhlista, ihan aidosti.

20. mitä katson Vierailija

Yleensä menen katsomaan ihmisiä, en taloa. Tupaantuliaisissa molempia. Ja toki on kiva nähdä, miten uusi tuttava asuu, jos ensimmäistä kertaa jonnekin kutsutaan.
    En kuitenkaan ole koskaan katsonut verhoja erityisesti. En pese omianikaan joka vuosi. Ikkunoista on yleensä nähnyt läpi. Kotona pesen ikkunat 1-2 kertaa vuodessa ihan itseäni varten, en vieraiden takia. Jos vieraita on vähän, niin pese kunnolla vain olohuoneen verhot,eivät he muualla ehdi niitä katsella. En ole erityisesti koristellut taloa, mukava kattaus on riittänyt. Mukavan ja ruman saa ihan samalla vaivalla. Vierailleni on oikein hyvin riittänyt normaali viikkosiivoukseni.
    ota vähän rennommin, niin voit miehesi ja lastesi kanssa nauttia vieraista vaikka nykyistä useamminkin.

21. 2hauskaa" Vierailija

Tykkään siivota, tykkään tehdä ruokaa, tykkään leipoa, tykkään vieraista, ei se siitä ole kiinni.
    Eli en marmata teillekään. Ei tää ollut se mun viestini pointti.

kyllä minäkin nautin vieraista ja juhlista. Kivaa on.
    En minä sitä valittanut.
    Ainoastaan sitä, että jotkut ihmiset eivät vaan osaa lähteä pois juhlista. Roikkuvat aina viimeisenä. En tiedä onko se tarjoilun, hyvän seuran vai minkä takia.

Mun ruokakuntaan kuuluu monta ihmistä. Pieniä ja isompia lapsia.
    En marmata miehelleni enkä pojilleni siivoamisesta. He tekevät juuri niin hyvin kuin osaavat.
    Mulle kelpaa arkena eteisen kaappiin sikinsokin tungetut kengät, mutta en minä sellaista kaappia vierailleni tykkää juhlapäivänä näyttää. Kyllä se pitää siivota hiekasta, pölyistä, ylimääräisistä kengistä ja vaatteista jne.. Eli siivota kunnolla. Mutta mieheni ja minun kunnolla on aivan ääripäistä. Joten teen sen mieluummin itse kuin arvostelen hänen suoritustaan.
    Sama muun talon kanssa.

Talo ei pysy putsplankkina meidän perheessä. 5 muksua, kaks koiraa ja kissa kantavat oman osansa likaa sisälle. Joten kyllä se aika kokonaisvaltaista on se pölyjen sun muiden pyyhkiminen meillä ennen juhlia. Ei sitä voi tehdä viikkokausia etukäteen. Ja toki lapset auttavat.

Meillä ei ole "tuntemattomia" vieraita vaan kaikki ovat pitkältä ajalta tuttuja. Osa on lapsuuskavereita, osa kouluaikaisia ystäviä, omat sisarukset ja heidän perheensä. Ei minun heidän takiaan tarvitse koskaan pingottaa tai siivota. Heille riittää vähempikin.

Muksujen kaverit ravaavat päivittäin meillä. Saattaa olla samaan aikaan paikalla jopa 12 eri ikäistä poikaa. Eli meillä on kyllä elämää joka ikinen päivä, pyhät arjet.

Samat "vieraat", käyvät meillä keskimäärin parin kuukauden välein normaalistikin kylässä, tosin yksitellen pariskuntana tai lastensa. Viipyvät muutaman tunnin yleensä silloinkin. Nähdään siis muutenkin usein ja tiedetään tasan tarkkaan toistemme kuulumiset.

Minusta olisi kiva myös oman perheen kesken juhlistaa kulloistakin päivänsankaria. Olisi kiva istua illalla yhdessä iltapalalla oman porukan kanssa ilman ulkopuolisia.

Itse en ota kuin korkeintaan lasillisen viiniä illassa, ei vaan alkoholi mulle maistu, eikä ole koskaan maistunut. Ehkä sen takia minusta muidenkaan jutut eivät loputtomiin parane etekään mitä myöhäisempään iltaan mennään.
    Yleensä minua alkaa yksinkertaisesti väsyttää. Kun on ollut jalkeilla aamuvarhaisesta asti, pistänyt juhlakuntoon kodin, 6 "miestä" ja itsensä, niin kyllä siinä kaipaisi 12h jälkeen jo pientä lepoa ilman vieraita.

22. Niinpä Vierailija

Tätähän tässä juuri tarkoitettiin, että ei sitä kukaan ihmettele, että olet väsynyt kaiken tuon jälkeen. Jos ne kaapit kerran mielestäsi on pakko puunata perinpohjin ja verhot pestä ja silittää. Ehkä teidän pitää vaan laittaa kutsuun maininta että juhlat päättyvät siihen ja siihen mennessä. Sitten saatte sen iltarauhan.

23. roikkujat Vierailija

Syyllistymme roikkumiseen.
    Hyvän seuran ja hyvän tarjoilun takia roikumme. Kun viini, musiikki ja pikkusuolainen loppuu, alamme etsiä eteistä. Tämä vinkkinä :D

Tai jos isäntä tai emäntä alkaa etsiä peti vermeitä itselleen. Se ei vielä riitä että emäntä huokailee että täytyy huomenna herätä aikaisin kun pikkulapsi täytyy herättää, ja pukea etc, koska pystymme vielä isännän kanssa juomaan keski-yön konjamiineja vielä hyvän tovin.

24. 2hauskaa" Vierailija

Peruskotikasvatuksen saanut ihminen osaa lähteä pois juhlista ilman, että isäntäväki kutsussaan päättymisaikaa määrittää. Sama pätee virallisiin juhliin, työpaikan juhliin jne. Kyllä niissäkin tietää koska on aika poistua.

Ilmeisesti sinulle ei ole kotona käytöstapoja opetettu.

Enhän minä istu ravintolassakaan sen avaamisesta valomerkkiin saakka vaikka se olisi mahdollista.
    Sinä varmaan istut joka ikinen kerta.

Sovitaan vaikka niin, että minä en ole seurallinen ihminen.

25. Niinpä Vierailija

Nyt menit ihan turhaan sössimään asiallisen keskustelun. Ei kukaan ole väittänyt ettet olisi seurallinen. Ravintolassa ja ystävien luona istuminen on ainakin minulle kaksi ihan eri asiaa. Ravintoloissa tulee istuttua erittäin harvoin, mutta meidän ystäväpiirissä istutaan kyllä aika pitkään silloin kun jonkun kotiin kokoonnutaan. Ihan ymmärrettävää, että jos on pieniä lapsia ja on viikkokaupalla puunannut huushollia, niin varmasti on juhlailtana poikki.

Minusta voitte ihan hyvin ilmoittaa sekä juhlien alkamis- että päättymisajankohdan. Ei siinä ole mitään epäkohteliasta.

Viralliset juhlat ovat täysin eri asia kuin tällaiset perhejuhlat.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri