yöhikoilu

  • Viestiketjun aloittaja iiris
  • Ensimmäinen viesti
iiris
Olen alkanut hikoilla aivan valtavasti öisin, normaalisti tätä tapahtuu vain pilleritauolla, mutta nyt jatkuvasti. Voisiko syynä olla pillerimerkkien vaihto Diane Nova -->Yasmin? eli tavallaan sivuoire. Olen syönyt 1 1/2 liuskaa Yasmineja. Muutama finnikin on puskenut 10v. finnittömyyden jälkeen. (olen silloin syönyt Roaccutan kuurin akneen) Voiko yöhikoilun syytä jotenkin tutkia? Verikoe? Onko kellään kokemusta?
 
et
Voi johtua pillerimerkin vaihtamisesta.

Mikä on ikäsi? Et ainakaan epäile menopaussin läheisyyttä, vaikka se ilmeisesti jossain häämöttää, kun yöhikoilua on pilleritauon aikana.

Oletko muuttanut muita elämäntapojasi. Alkoholi lisää yöhikoilua.

Liikuntaa ei kannata harrastaa juuri ennen nukkumaanmenoa, koska sekin lisää yöhikoilua. Sama vaikutus on saunomisella juuri ennen nukkumista.

Oletko muuttanut ruokavaliotasi mausteisemmaksi? Voimakkaat mausteet vilkastuttavat aineenvaihduntaa ja lisäävät hikoilua.
 
iiris
Ikää on pian 30, joten menopaussi lienee poissuljettu.
Alkoholia käytän todella satunnaisesti ja urheilu harrastukseni sijoittuvat alkuiltaan.
Ruokavalioni on pysynyt entisellään.
Pillereiden vaihdon jälkeen paino tipahti pari kiloa, alkoi ällöttävä jatkuva etova olo ja hiukset tippuu niputtain. Siksi epäilen yöhikoilun johtuvan myös pillerivaihdosta ja ajattelin kysyä löytyykö saman kokeneita.
 
menopaussi
Valitettavasti menopaussi voi alkaa myös nuorella iällä. Itselläni vähän yli kolmekymppisenä. Tosin monenlaisia hormonivalmisteita kokeilleena tiedän, että myös niillä voi olla mitä omituisempia sivuoireita. Minulla ei tosin hikoilua. Hormoniarvot on kyllä helppo tutkia verikokeilla ja kannattaa tutkituttaa myös kilpirauhanen. Sekin voi hikoiluttaa jos ei toimi oikein.
 
samma här
Mullakin on alkanut esiintyä yöhikoilua...aikaisemmin ei koskaan mitään. Kiva herätä aamuisin aina hiukset ihan pystyssä ja selkä ja kaikki taipeet litimärkinä. Ikää minulla vasta 23.
 
Sama...
..vaiva mullakin, ikää 26. Välillä herään yölläkin siihen, että olen aivan hiestä märkä. Olen kyllä lopettanut juuri e-pillerit (Femoden), joten saattaa johtua siitäkin.
 
Mya
Sama ongelma täällä noin 20 vuotiaasta lähtien. Nyt olen 28v. Ensiksi hikoilin vain kuukautisten aikaan öisin, nykyään viikko ennen kuukautisia ja viikko niiden jälkeen! Onko kukaan saanut vaivaan apua? Mitään ehkäisypillereitä en migreenin vuoksi ole voinut käyttää. Hormonihoidotkin varmaan vaan pahentaisi migreeniä, koska lääkärien mukaan mulla on hormoonaalinen migreeni.

Tätä nykyä nukun pyyhe tai taluspaperirulla vieressä, että voin välillä kuitavata itseni :D. Ja joskus joudun vaihtamaan vaatteet kolmekin kertaa yössä. Muuten en koskaan ole tuntenut oloani kuumaksi, päin vastoin olen melkoinen vilukissa. Painoni on normaalin alarajalla. En hirveästi urheile, pyöräily töihin joka päivä riittää.
 
yasministi
Luultavasti johtuu Yasmineista. Minulla myös tuli niiden aloittamisen jälkeen yöhikoilua, joka kyllä lähti pois jo ensimmäisen laatan aikana, mutta ehkä sinulla vain kestää tottuminen pidempään tai sitten merkki on sopimaton.
 
Kira27
Minulla on ollut ehkä teini-ikäisestä saakka taipumusta hikoilla todella rajusti öisin. Sitä ei onneksi satu mitenkään joka yö, vaan lähinnä silloin tällöin. Saatan hikoilla niin paljon, että täkki on käännettävä ympäri, koska se on ihan läpimärkä toiselta puolelta. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta jotain yhteyttä olen huomannut ajoittaiseen huolestuneisuuteen eli kun tuppaan stressaamaan jostain asiasta, niin silloin yleensä hikoiluttaa ja uni saattaa olla levotonta.
 
33 vee
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Olen alkanut hikoilla aivan valtavasti öisin, normaalisti tätä tapahtuu vain pilleritauolla, mutta nyt jatkuvasti. Voisiko syynä olla pillerimerkkien vaihto Diane Nova -->Yasmin? eli tavallaan sivuoire. Olen syönyt 1 1/2 liuskaa Yasmineja. Muutama finnikin on puskenut 10v. finnittömyyden jälkeen. (olen silloin syönyt Roaccutan kuurin akneen) Voiko yöhikoilun syytä jotenkin tutkia? Verikoe? Onko kellään kokemusta?
Söin Yasminia 1-3 kk ja hikoilin öisin niin että yöpaita ja tyyny sekä puoli peittoa märkänä. Migreeniä melkein koko ajan. Lopetin käytön 4 kk:n jälkeen ja yöhikoilu loppui kuin seinää.

Ei ollut diabetesta eikä kilpisrauhavajaa toimintaa näkynyt verikokeissa.
 

Yhteistyössä