Hae Anna.fi-sivustolta

Yöhikoilua

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä kääk!, 29.03.2006.

1. kääk! Vierailija

Olen viimeiset 2 viikkoa herännyt siihen, että hikoilen ihan järjettömästi juuri yöllä. Päivisin ei ole mitään, mutta heti yöllä herään siihen että yöpaita on ihan märkä.
    Vaihdoin peiton ihan ohueen kesäpeittoon, mutta se ei auta... HIV on täysin pois suljettu...ikää 45-v ei kait nämä ole niitä vaihdevuosien ennakkojuttuja?? Olen laihduttanut 17 kg viimeisen puolen vuoden aikana, nyt olen normaalipainoinen. Tuntuu että kaikki alkoi krempata kun laihduin, vaikkakin painonvartijoissa, eli en millään poppakonstilla. Sydänkin alkoi takoa ihan omaan tahtiinsa...
    Onko teillä ollut tällaisia oireita??

2. ?? Vierailija

Olisko kilppari epätasapainossa ja aineenvaihdunta siksi sekaisin? käypä otattamassa arvot lääkärissä.

3. Sisko Vierailija

Kilpirauhanen??
    Itse aloin syömään hormoonilääkitystä jo 44 vuoden iässä. Estrogentesti näytti nollaa, joten kaikki mahdollista, jos olet vielä kovin laihakin.

4. Liikatoim. vm-60 Vierailija

Kyllä kilpparin toiminnassa voi aivan hyvin olla häikkää, noilla oireilla ja tietysti verikokeella minut diagnosoitiin liikatoimintaiseksi. Onneksi oikea diagnoosi osui kerralla

5. heli Vierailija

Hormonit, mitä suuremmalla todennäköisyydellä. 17 kg puolessa vuodessa on sen verran paljon, että se on voinut sekoittaa hormonitoiminnan. Miten muuten, onko kuukautiset pysyneet ennallaan jne?

Itse sain samat oireet kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn (pillerit). Ikää on vasta 25, joten vaihdevuodet poissuljettu. Parin kuukauden sisällä onneksi helpotti. Kaverilla on taas samat oireet raskausaikana.

Jos ei ala helpottaa tai asia muuten vaivaa, mene lääkäriin. Siellä testataan hormonit ja varmaan myös kilpirauhasarvotkin. Tsemppiä!

6. voihan se olla Vierailija

Mulla ikää 47 ja vaihtarivaivat alkoivat n. 2 vuotta sitten juuri tuollaisilla oireilla kuin sinullakin.
    Saattaahan tuo painon pudotuskin vaikuttaa siihen, mutta voi myös olla, että nuo ennakoivat vaihdevuosioireet vain sattuivat juuri samaan aikaan. Aika nopea painonpudotushan tuo 17kg/puolessa vuodessa on.
    Mutta niin tutun kuuloisia ovat nuo oireet, että veikkaisin v-oireiksi.
    Parasta varmaan mennä vaan ihan tavan lääkärille ja selittää kaikki nuo mainitsemasi asiat, niin eiköhän se siitä suttaaannu.

7. muotiko Vierailija

Onko nykyään muotia sairastaa kilpirauhasta, sitä kun tarjotaan joka ainoaan ongelmaan?
    Jos vaihtarit alkaa mitä pelättävää siinä on, maailman luonnollisin asia, mielestäni nainen olisi sitten kipeä ellei saisi mitään vaihtarivaivoja.

Kasvakaa aikuisiksi, ei vaihtarit ole tarttuva kuolemaan johtava sairaus, ja uskokaa pois, kaikki vanhenee, vaikka kuinka leikkisi nuorekasta. se on biologinen tosiasia.

8. voihan se olla Vierailija

”Jos vaihtarit alkaa mitä pelättävää siinä on, maailman luonnollisin asia, mielestäni nainen olisi sitten kipeä ellei saisi mitään vaihtarivaivoja.”, ”muotiko” kirjoitteli.

No luonnollista voi olla, mutta siinä mielessä luonnotonta, että vaikuttaa niin perskeleesti elämisen laatuun.
    Yöunet huononee jo pelkän hikoilun takia, täytyy vaihtaa lakanoita/yöpukua jne. keskellä yötä, aamulla käytävä suihkussa vaikka just illalla ois käynyt.
    Kasvot punottaa ja kesken palaverin saattaa hiki alkaa valuu pitkin naamaa. Sydän hakkaa hullunaan, mielialat vaihtelee, niveliä kolottaa, seksi ei enää niin kauheesti huvita ym. ym.
    Pitää miettiä, ottaako korvaushoitoa, ja jos ottaa, niin tuleeko siitä rintasyöpää joskus, miten kauan uskaltaa käyttää ja jos lopettaa, niin sitten tulee vaivat taas uudestaan. JNE.

On siinä maailman luonnollisinta asiaa kerrakseen.

Aina vaihtarit ovat olleet, mutta äitini kyllä sanoi, että jos vain olisi voinut omiensa aikaan saada hoitoja, niin olisi ottanut.
    Mutta kun niissä on ne omat riskinsä olleet silloin ja ovat nyt. Kaikki eivät sitäpaitsi voi käyttää korvaushoitoja.

Et siinä sitä on kasvettava itse kunkin aikuiseksi.
    Ehkä ”muotikolla” itsellään ei ole ollut vielä oireita tai sitten niitä eivät ole tulleet niin voimakkaina, me ihmiset kun olemme niin erilaisia.

Ei kukaan sairastele muodin vuoksi.

9. Jaana Vierailija

Kiitos kaikille valaisevista ja asiallisista vastauksista. Kilpirauhasen voisi mennä testaamaan ja samalla veren sokerin, mutta jos näissä ei vikaa löydy eikä muutakaan, niin kait se on sitten niin että vanhaks on tultu. Kuukautiset on vielä ihan säännölliset, joten tämä voi olla pientä vinkkiä ... eilen testasin sen kun menin nukkumaan kauanko voin olla peitto korvissa ennen kuin tulee hiki, niin ei siinä montaa minuuttia mennyt kun luovuin ""testistä""
    Täytyy varmaan nukkua pelkällä pussilakanalla.

Mukavaa kevättä teille kaikille ja kiitos vielä vastaajille.

10. Rose Vierailija

Estrogeeni varastoituu rasvaan joten painon pudotuksesi varmaan johti estrogeenitason alentumiseen ja se on nyt epatasainen johtaen hikoiluihin, joka on niin tuttua meille vaihdevuotisille. Uskon etta se tasoittuu kun aineenvaihduntasi muuten tasoittuu. Ei ole tuskallista, ei siihen kuole. VArmista vaan etta saat tarpeeksi vitamiineja ja mineraaleja seka tarpeellisia rasvoja. Kay luontaishoitajalla hankkimassa varustuksia. Sydamen tykytys/hyppely voi olla magnesiumin puute, ainakin minun kohdallani muljuttelu loppui kun aloin syomaan magnesium tabletteja.

11. Vieras Vierailija

Mulla on ollut samankaltaisia oireita. Synnytin juuri 3 kk sitten ja ikää mulla on 45. Olen laihtunut synnytyksen jälkeen normaaleihin mittoihin eli 53 kg. Laihduin lapsen synnyttyä 14 kg. Jos olis vaihtarit en olisi edes tullut luomusti raskaaksi.

12. muotiko taas Vierailija

Sopisi lukea oikein. Kirjoitin että onko kilpirauhasen sairastaminen muotia, ei vaihtarit.

Missään vaiheessa en ole kiistänyt vaihtareiden tuomia vaivoja, myönnän kaikki hikoilut, ärtymiset, univaikeudet ja masennuksen.,olen sitä mieltä että parempi käyttää hormoneja, kuin menettää monta hyvää vuotta vaihtari-iässä. Suon sen kaikille että voi elää normaalia hyvää elämää.

Siis, vaihtarit ei ole kuolemaan johtava sairaus, ei siinä ole mitään pelättävää,eikä se tule yllätyksenä, muuta kuin se ,kun toiset naiset kuvittelevat olevansa aina vain nuoria.Se on pakon sanelema juttu että me kaikki vanhenemme joka päivä, vaikka kuinka pistäisi vastaan. Vaihtareista johtuvia vaivoja voidaan ja pitää lääkitä aivan samoin tavoin kuin muitakin vaivoja hoidetaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri