Hae Anna.fi-sivustolta

yökastelu teini-iässä

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Minna, 10.06.2005.

1. Minna Vierailija

Täällä on ollut yökastelusta keskutelua jo aiemminkin ja olen itsekin joskus kirjoittanut tänne. Meillä on tytär joka on jo 15v ja täyttää 16 tänä vuonna ja vieläkin yökastelua tapahtuu useamman kerran viikossa. Ollaan kokeiltua kaikkea, Minirinit ja hälytysmatot ym. Tyttöä tietysti hävettää ja asia rajoittaa luonnollisesti hänen elämäänsä jonkun verran.

Tyttö itse haluaa ehdottomasti pitää vaippoja öisin jotta ei sänky kastu, mutta olemme lukeneet että vaippojen käyttö voi jopa vaikuttaa siten että kroppa tottuu jotenkin kasteluun. Ollaan kuitenkin päätetty että hän saa käyttää vaippoja jos haluaa. Muita samassa tilanteessa tai neuvoja?

2. Öh Vierailija

3. JaJu Vierailija

Itselläni on myös ollut hankalaa yökastelua.
    Onko varma että Minirinin annostus on riittävän suuri?
    Itse otan tällä hetkellä iltaisin 4x 0,2mg tbl ja vieläkin saisi hiukan nostaa niin alkaa olla kastelu voitettu kanta. Perussyy, eli miksei herää virtsaamistarpeeseen, on edelleen hämärän peitossa. Lääkkeen käytön lopettaminen voi muuten vähänkin pidemmällä kokeiluajalla tehdä sen, että elimistö on jo tottunut otettuun lääkkeeseen ja sen oma hormonituotanto onkin vähentynyt joten ei aina pitäisi noin vain lopettaa. Tosin oireet kyllä pahenee kun lääkkeen käyttö lopetetaan.
    Itsellä ei vaipoista ole ollut juurikaan edes apua. Mitä lie mahtaa olla oisin tapahtunut...
    Taitaa olla jo aikansa elänyt käsitys että vaipan käytöstä vauvaiän jälkeen olisi haittaa. Niin että antakaa käyttää vaippaa vaan, sänky ei kastu ja selviää vähemmällä aamu-ja pyykipesullakin. Ja mikä tärkeintä, taatusti on aamulla positiivisempi ilme kun on aamulla kuiva sänky ja iho.
    Toivottavasti puolin ja toisin tämä ongelma (sanoisin jopa helvetin kiusallinen) kokonaisuudessaan ratkeaisi jo lähivuosina. Itselläni enuresis alkoi noin 13v (ei muuten lainkaan aiemmin lapsuudessa) on ollut jo yli 10 vuotta.

4. tille Vierailija

mielenkiintoista kuulla että näinkin voi käydä...kahdella lapsellani on ollut kastelua ja vanhempi heistä ""parantui"" murrosikäisenä ja nuoremmalla tilanne on edelleen päällä. onneksi hän on hyvin lunkki asian suhteen ja olenkin toiveissa, että kastelu loppuu. ei kuulosta kovinkaan helpolta ratkaisulta, että joutuu turvautumaan miniriniin koko ikänsä. onko mitään toivoa? jotakin uutta?

5. Meillä 15 vuotias poika joka on kastellut jo noin 5 vuotta.Mitkään lääkkeet ei auta ja hälytinpatja ie herätä lasta.Ja vaikka herättäisimme pojan vessaan niin hän kastelee kuitenkin sänkynsä.Meillä myös 2 nuorempaa poikaa 12 ja 11 vuotiaat joilla ei samaa ongelmaa.Poika käyttä vaippoja öisin ja osittain myös päivisin.Eteenkin silloin kun menemme johonkin kyläilemään.Tutuille olemme kertoneet asiasta ja se on ok.Tosin pojalla vain muutama kaveri.
    Olemme ajatelleet että aikaansa kutakin ja lääkärit ovat sanoneet että pitäisi loppuman kun olisi täysiikäinen.Mutta siihen asti joudumme hankkimaan vaipat itse.Tosin nettikaupasta Tenalta saa edullisemmin.

6. JaJu Vierailija

Onko mitään erityistä seikkaa minkä jälkeen kastelu alkoi?
    Millaisia määriä öisin arviolta tulee?
    Onko jokaöistä?
    Jos kastelua esiintyy myös päivisin, pitäisi lääkäreiden kyllä kunnon asenteella selvittää asioita. Onko inkontinenssi päivisin jatkuvaa?
    Minkä verran poikasi juo vrk:ssa?
    Alkoivatko päivä-ja yökastelu samoihin aikoihin?

7. JaJu Vierailija

Piti vielä mainita että itsellä on ollut samantyyppistä ongelmaa. No minulla todettiin diabetes insipidus (hdi), johon lääkityksenä Minirin. Ollut paljon apua.
    Yökastelua ei käytännössä juurikaan enää ole kunhan vaan katsoo mitä illalla syö ja juo. Perussyy kuitenkin edelleen hämärän peitossa.

8. Kastelu alkoi noin 10v.Elämässä ei ollut tapahtunut mitään suurempaa ja koulu menestys oli keskitasoa.Asumme pienehkössä maalaiskunnassa.Pojalla muutama ystävä.Poika muutoin täysin terve.Aluksi alkoi ""pissaamaan""päivisin enemmän.Ja lopuksi ei saanut pidätettyä yhtään ja jatkui myös yökasteluna.Lääkäri on ehdottanut että se liittyy myöhästyneeseen murrosikään.Sitä voisi nopeuttaa hormoonihoidoilla mutta olemme ajatelleet vanhempina että aikaansa kutakin ja käyttäköön vaippoja jos haluaa.Pojan juomisesta että ei tykkää laisinkaan makeista juomisista juo vettä tai hyla maitoa(lievä laktoosi-intorelanssi).Jou mielestämme normaalisti.

9. JaJu Vierailija

Itselläni alkoi toisin päin eli noin 13v yökasteluna, pikkuhiljaa pahentuen. Vähitellen alkoi päivällä pidätys käydä yhä hankalammaksi ja tuli tihentynyttä tarvetta kunnes ei enää aina pystynyt pidättämään. Ei kuitenkaan ole ollut hirmuisen suuria virtsamääriä.
    Murrosikään viittaavia kommentteja pidän lähinnä tietämättömän lääkärin hätävalheenomaisena selityksenä.
    Tässä pitäisi lähteä analyyttisesti tutkimaan asioita. Mikäli juuri mitään ei ole tehty, mittaisin verestä sokerin, adh:n ja osmolaliteetin joka myös virtsasta. Lisäksi pitäisi ultrata virtsaelimet mm rakenteellisten virheiden poissulkemiseksi, rakon tähystys ja toimintatutkimus myös pitäisi tehdä. Nämä ei ole kovinkaan kalliita kunhan vaan löytyisi asiaan paneutuva lääkäri. Mielestäni selkäytimen vauriokin olisi mahdollinen.
    Itselläni on taustalla mitä todennäköisimmin aivotärähdyksen seurauksena tullut hypotalamus-vaurio ja antidiureettinen hormoni on alkanut pikkuhiljaa vähetä.
    Yökastelu alkoi jonkin verran aivotärähdyksen (useampiakin) jälkeen ja sitten vähitellen muut.
    Oliko silloin 10v ikäisenä tapahtunut mitään pään tai selän loukkaamisia tai jotain isoja tulehduksia?

10. Käyttäkö hän lasten vaippoja vai joudutteko kanssa hankkimaan muualta vaipat vai saatteko terveyskeskuksesta nuo vaipat.Itse joudumme hankkimaan koska terveyskeskus ei anna kuulemma näin ""vanhalle"" vaippoja???

11. JaJu Vierailija

Niin aluksi pieni selvennös. Siis olen koko ajan kertonut juuri itsestäni.
    Itsepä tulee hankittua eräästä pienestä yksityisestä liikkeestä. Tk:sta olen myös kysynyt mutta ei. Määrärahat on kortilla niin kaikenlaisia selityksiä ne varmaan sanoo. Ikä sinänsä ei suinkaan pitäisi olla peruste vaan oireiden vaikeus ja kroonisuus. Ilman muuta tyttäresikin pitäisi saada jos kerran jatkuvaa yökastelua mutta minkäs teet...
    Itse käytän Tenan housuvaippaa, plussaa (käytännössä tämä yleensä päivisin) tai superia. Ovat helppokäyttöisiä ja pysyvät hyvin paikallaan. Hinta hiukan kalliimpi mutta ei mielestäni merkittävä. Itsellä on se tilanne vaippakaan ei tahdo yöllä riittää. Kai olen jotenkin levoton nukkuja ja välillä virtsamäärätkin on ollut melko suuret.
    Kannattaisi muuten kysyä KELA:kin onko sitä kautta mahdollista saada jotain. Jotkut ovat ainakin ovat joskus saaneet ja muistaakseni vammaistuen nimellä on korvattu. Tosin ei KELA on myös tiukentanut rahahanoja kuten muutkin joten...

12. Hei!! En tiedä miten muilla kastelijoilla mutta poikamme on alkanut myös öisin kakkaamaan vaippaan.Hän sanoo että ei herää yhtään vessa hätään samalla myös kastelee alleen.Olemme hankkineet lisävaipan tenalta teippivaipan lisukkeeksi,jotta ulosteet pysyisivät vaipan sisällä.AAmuisin kun hän herää niin hän menee kylpyhuoneeseen ja laittaa vaipan roskikseen ja pesee itsensä mutta kuitenkin jää kakan haju iholle mutta hän käyttä vahvan tuoksuisia hajuvesiä.

13. JaJu Vierailija

En ole kuullutkaan vastaavaa. Itsellä ole koskaan yöllä tullut paskaa noin eikä päivälläkään sitten vauvaiän. Tosin itselläni on kyllä hyvin lievää anaali-inkontinenssia päivällä josta seuraa lähinnä hajuhaittaa (tosi ikävää). Syy vähän hämärän peitossa. Aivotärähdysten seurauksena ilmeisesti jotain tapahtunut kuten muutakin siis esim. tämä insipidus.
    Nyt kyllä poikasi kannattaa mennä ilman muuta lääkärin juttusille mahdollisimman pian. EI kannata jäädä odottelemaan josko menisi ohi, ei varsinkaan enää 15 vuotiaana.
    Muuten kauanko poikanne on ollut yökastelija? Onko ollut koko ikänsä vai alkoiko vasta jonkin jälkeen?

14. siis MITÄ? Vierailija

Toivottavasti toi kakkajuttu oli joku pila. Jos ei se ollu erikoista huumoria, niin on kyllä kiire lääkäriin. Tehdäänhän aikuisille naisillekki korjausleikkauksia alapäähän. Huh, huh.

15. äityli Vierailija

Itse olin yökastelija nuorena.Loppui n.12-vuotiaana, näin vain unta että olin vessassa, heräsin joskus yöllä ja joskus vasta aamulla, piilottelin lakanoita kun hävetti (lääkäri sanoi silloin että stressi ja erilaiset pelkotilat teettävät herkille ihmisille sitä) Vaiva oli kiusallinen, mutta myös isäni ollut nuorena yökastelija (perinnöllistä??) omilla lapsilla ei sitä onneksi ole. Voimia kaikille vanhemmille.

16. Hei,meillä edelleenkin poika edelleen kastelee päivin ja öin.Käytössä pienimmät aikuisten teippivaipat ja yöksi lisävaippa.Viimeisin yritys kuivaksi on akupunktio tuohon vaivaan.Yritämme olla ottamatta stressiä asiasta,mutta poikaa välillä masentaa suuresti kun ei pysy kuivana.

17. Merike Vierailija

Oisko murrosikäisen lapsen yökastelun taustalla jotain psyykkistä? Itse kastelin murrosikäisenä, syynä oli tosi kurjat kotiolot. Olen yksinäisenä lapsena syntynyt, se salattiin minulta ja kodin ilmapiiri oli aina erittäin sairas. Aikuisiällä ei moista vaivaa ole koskaan ollut. Murrosikäisen ongelmiin tulee suhtautua vakavasti. Pitkittyessään ongelmat tuppaa vaan pahenemaan. Myös rakenteelliset viat tulee tutkituttaa. Kasteluongelma on erittäin haavoittava ja itsetuntoa syövä ongelma.

18. Pojallamme on ilmeisesti tullut keskivaikea masennus näistä kastelu ongelmista,johonka hän saa lievää masennus lääkitystä ja kahden viikon välein psykoterapiaa.Asumme maaseudulla parilla tuttava perheen lapsella kanssa kasteluongelmaa.Jotenka pojalla muutama hyvää kaveria joidenka kanssa puhua asiasta.

19. kastelupojan äiti Vierailija

Oma poikani 11 v, on myös yökastelija ollut koko ikänsä. Kastelupatjalla saamme vaivan hellittämään aina vähäksi aikaa.

Psykologi on sanonut, ettei vika ole vanhemmissa, kotioloissa, joten ulkopuolisia asioita on turha syyllistää. Yksinkertaisesti yökastelijoilla ei tiettyä hormoonia kehity, siksi eivät herää yöllä pissalle.

20. Meillä alkoi poika säännöllisesti kastelemaan noin 9 vuotiaana,jotenka terveyskeskuksesta ei ainakaan saa vaippoja eikä sängynsuojia.Itse hankimme kyseiset tuotteet netin kautta.saamme kelalta korotettua hoitotukea,mutta kyllä vaippoihin ja sängynsuojiin menee enemmän kuin hoitotuki on.lääkkeet auttavat jonkin verran mutta ei kokonaan.lapsemme ei saa kelalta erityis hoitotukea kun ei ole mitään todellista vammaa tai vaikeata sairautta...

21. Tyttö87 Vierailija

Hei,
    Itse kastelin 16-vuotiaaksi, eli siihen asti kunnes muutin kotoa pois. Sitten kastelu loppui kuin seinään ja minä uskon, että syy saattoi olla kotioloissa + siinä oli mukana ihan oikeaa ongelmaa, sillä vaiva syntymästä asti. Nyt minulla 1v tyttö ja pelkään, että hänelle on periytynyt tämä... myös äidilläni oli ollut kastelua.

22. Jenni Vierailija

Hei,

olen kirjoittamassa artikkelia yökastelusta ja sen aiheuttamista hankaluuksista kesämenojen suhteen. Eli siitä, miten lapsi tai nuori ei voi/halua osallistua kesäleirille jossa nukutaan yhteisissä tiloissa (koulun tai harrastuksen puitteissa), koska ei halua vaivan selviävän muille.

Olisin iloinen, jos saisin kuulla vaikkapa Sinulta Minna tai tyttö87 - toki keneltä tahansa muultakin, kenellä on asiasta kokemuksia itse tai vanhempana - kommentteja/palautetta siitä, miten yökastelu on rajoittanut osallistumista kesäyöpymisiin. Miten/kenen toimesta asia otettiin puheeksi, miltä nuoresta tuntui, jos ja kun yöleireilystä piti luopua (vai järjestettiinkö mahdollisuus erilliseen yöpymiseen), ja mihin ratkaisuun lopulta päädyttiin? Vaikutti se harrastukseen jatkamiseen tai siinä kehittymiseen jotenkin?

Kiitos vastanneille etukäteen, hyvää kevään jatkoa kaikille.

23. Minna Vierailija

Hei. Tottakai tyttäremme yökastelu on rajoittanut yöpymistä muualla eri yhteyksissä. Esim rippikoulua hän ei käynyt leirillä vaan kävi iltariparia. Sellaisia harrastuksia hänellä ei juuri ole ollut, jotka olisivat edellyttäneet yöpymistä, joten hänen ei ole tarvinnut luopua mistään harrastuksesta kastelun takia.

Tyttäremme on jo 16v ja täyttää 17 loppuvuodesta ja valitettavasti yökastelu jatkuu vielä. On hiukan vähentynyt mutta tapahtuu vielä viikottain ja tyttö käyttää vielä vaippoja öisin. Toivomme kuitenkin että pian loppuisi.

24. Hei meillä kanssa saman ikäinen poika jolla kanssa kastelu ongelma ollut jo vuosia.Tähän asti pärjätty lasten kokoisilla tenan vaipoilla mutta nyt on siirrytty isompi kokoisempiin vaippoihin kun pienemmisssä vaipoissa ei enää pito riitä.Ainut ongelma on kun isoimmissa vaipoissa vaikka ovat teippivaipat niin eivät oikein istu lapsen päällä hyvin ja olemme laittaneet yöksi lisä vaipan ja niin istuvat paremmin ja päivisin voi vaihtaa useimmin vaippaa (käyttää päivisin pienempää kokoa).Ja myös aloitettu masennuslääkitys ja saa psykoloogista kuntoutusta masennukseen.

25. -Donna- Vierailija

Oon lapsi ja oon kohta 10vuotta. Tapahtuma on käynyt kaks kertaa ja en oikeen tiiä pitäskö olla huolissaan vai ei. Äiti sano että olis lukenu jostain että se olis mun ikäselle normaalia. Oon kaikenlisäks aika ujo enkä oikeen uskalla puhuu asiasta. En halua kuitenkaan herätä siihen kun mahan alueeni on aivan märkä...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri