Hae Anna.fi-sivustolta

yökastelu teini-iässä

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Minna, 10.06.2005.

1. marjis Vierailija

hei, meillä on kolme ja puolivuotias tytär joka ollut jo noin puoli vuotta yökuiva. muutaman viikon ajan hiljattain kasteli sänkynsä kuitenkin joka yö. meitä vanhempia asia ei sen enempää hetkauttanut, ja rauhoittelimme vain lasta kaikin mahdollisin "ei se haittaa mitään"-kommentein mutta lasta itseään asia kovasti askarrutti joten lueskelin sitten erilaisia artikkeleita ja kommentteja aiheesta: eräässä homeopatiakirjassa mainittiin hunaja vanhana kotikeinona yökastelua vastaan. me sitten kokeilimme ja nyt on tyttö ollut kuukauden kastelematta. siis teelusikallinen hunajaa (kotimaista luomua) iltaisin. en tiedä onko vaikutus psykologinen mutta kannattaa kokeilla. ei maksa paljon!

2. SulloSipi Vierailija

Itse lopetin yökastelun vasta noin 12 - 13 vuotiaana, mutta nyt kun olen 16 tapahtui Espanian matkalla näinkin ikävä homma että tuli kasteltua sänky. Omaksi onnekseni tyttöystäväni oli tässä vieressä nukumassa :(. Sain tilanteen hoidettua huomaamattomasti, mutta nyt tuskin uskallan mennä tyttöystäväni luokse nukkumaan jos näin kävisi taas. En ole kastellut sänkyjä 3-4 vuoteen ja nyt yhtä-äkkiä näin vain pääsi käymään ? Tämän jälkeen en taaskaan ole kastellut sänkyäni. ( kulunut pari kuukautta viimehetkestä ).

3. 12w poika Vierailija

Minä käytän miniriniä ja otan yleensä 2 tablettiä / yö. Ainakaan minun vanhemmillani ei ole kyseistä yökastelua ollut. Lääkärit vain sanonut että nukun niin hirveän sikeästi, että en herää millään vessaan.

4. tena-_ Vierailija

mitä vaippoja käytätte öisin?

5. kokemusta Vierailija

älkää antako juomista pariin päivään ni kyllä pitäs helpottaa, vai miten se oli ?

6. Kaiken se...ottaa. Vierailija

Poikkean aiheesta vähän...Voin kertoa että sulla saa roikkua alapäästä lasten tekemisen jälkeen puoliksi kohdunnapukka pihalla, pissaa saa lirahdella housuun reippaastikin, ulostaminen saa sujua erittäin hankalasti, ennenkuin julkinen terveydenhoito edes ottaa sinua lääkäriin! Sittenkään ei verovaroin alapäätäsi korjata. Eli karkeasti voisi yleistää että uusien veronmaksajien tekeminen tähän yhteiskuntaan on toivottua mutta sen jälkeen ei tarvitse synnytyskoneistoa huoltaa mitenkään! Edellämainittujen päivittäisten oireiden lisäksi seksielämäkin on pilalla, alapää on löysä ja mies kaikkoaa. Ainoa mitä lääkäri tähän sanoo on : tee lantionpohjalihasten jumppaa! Oh god....sillähän ne laskeumat lähteekin :/
    Jos miehille aiheutuisi lasten tekemisen takia elinikäisiä vammoja kehoon, olen varma että yhteiskunta olisi korvannut ne jo vuosikymmenten ajan. Todennäköisesti myös keisarinleikkaukset olisivat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
    Keskustelua asiasta!

Repsahtanein terveisin: 3 lapsen Äiti

7. poika13v Vierailija

"tauti" on pilannut mun koko elämän alusta tähän saakka ja luultavasti loppuunkin.

8. iiduli Vierailija

olen 13vuotias tyttö ja mull oli monta vuotta yökastelua mut nyt se on loppunut kun olin viikon kaverilla ilman mitään suojia tai mitään nukuin kaverin vieressä ja oli vaan pakko herätä vessaan yöllä nyt herään joka yö vessaan monta kertaa se auttoi minulla kannattaa kokeilla

9. j.c.e. Vierailija

Donna, ymmärrän tilanteesi. Syö aika taval itsetuntoo toi yökastelu. Uskalla silti puhuu asiast vaik kouluterveydenhoitajalle tai koulukuraattorille tai vanhemmille ( tai ne varmaa tietääki jo) mut jollee kumminki. Itelläni autto tosi paljo =D

10. iiduli Vierailija

Moikka! Oon 14vuotias mul on ollu yökastelu jo monta vuotta ja se loppukin jossain vaiheessa ja alko uudestaan käytän vaippoja en niin mielellään mut aamul on tosi v:ee mäist herätä märästä sängystä n. vuos sitte mul oli ihan älyttömän paha masennus yökastelusta ja joka ilta ku käyn nukkumaan ni mietin et miten mä en voi herätä =( mut päiväkerrallaan. lääkärit sanoo et´nukun vaan niiin sikeesti etten herää siihen mul on ollu hälytys patja ja monii eri lääkkeit mut ei oo auttanu äitil oli pienen kanssa yökastelua kesällä tää jo vähän helpotti kun olin yötä kavereilla niin oli vaan pakko herätä vesssaan

11. mirkkulainen Vierailija

Eli siis. Mulla tulee päivällä ja yöllä kakka ja pissa housuun. Se on kamala ongelma. Ollaan kokeiltu kaikkea koska en haluaisi pitää vaippaa, mutta kun mikään ei tehonnut päätin etten mahda muuta. Silti yöllä kakka ja pissa ei meinaa pysyä vaipassa. Minun pitää yleensä yöllä laittaa kaksi vaippaa päällekkäin koska mikään muu ei auta. Laitan siis ensin paksun vaipan ja vetäisen sen päälle toisen hieman pienemmän vaipan. Tuntuu hyvin epämukavalta, mutta kaikkien yritysten jälkeen olen huomannut ettei muu auta. Päiväni on taas yhtä helvettiä. Nolottaa pitää vaippaa koulussa. Minulla on valtavat vaipat ja pelkään että ne näkyvät läpi. Oikeastaan olen varma siitä. Tiedättekö keinoa jota ei tarvitsisi hävetä niin paljoa?

12. Jemppa Vierailija

Minä olen pari kertaa yökastellut (viimeksi eilen ja toka kerta oli n. puol vuotta sitten) pelkään että yökastelen taas, mutta jos se voi stressistä johtua niin en ihmettele, sillä minulla on tänään luonnontiedonkoe,lääkärintarkastus ja sit mennään viel uimahalliin (minö ja kolme kamuu) ja sinne tulee sit kans meiän luokalt kaks tyttöö jotka haukkuu mua aina...

13. Make Vierailija

Minulla Alkoi yökastelu 20 vuotiaana. Olen käynyt kaikissa mahdollisissa testeissä ja kokeissa eikä vikaa löydy. Lääkärit vain sanoo että nukut liika sikeästi että elimistösi ei reakoi virtsa rakon täyttymiseen, joten lihakset päästävät läpi.
    Käytän tena vaippoja kun mikään lääke ei auta.

14. jukka Vierailija

olen lievästi kehitysvammainen nuori aina kun mulle laitetaan teippivaipat ja lisävaipat niin rimpuilen aina vastaan rimpuileeko muut teinit vastaan haluisin tietää

15. hmmmmmmmm. Vierailija

Minä aloitin ejakuloinnin suunnilleen tuossa 14v:n korvilla. Unissanikin.

16. vaippamörkö Vierailija

Mulla on kastelua ja vielä varsin runsastakin. Mä aina rimpuilen koska en tykkää vaipoista. Mun mielestä on tosi noloo joutua pitämään vaippaa. Kaiken lisäks mut pakotetaa makaa vaipanhaihtopatjalla kun mun vanhemmatn vaihtaa mun vaipat. Tietysti rimpuilen ja vaikka oonki 14v. Nytteki vaipat on jalassa ettei tuu housuu. Pivällä mulle laitetaa jalkaan tena flex maxi vaipat ja yöllä samat, mutta lisävaippa myös.

17. häkeltynyt Vierailija

Kolauttaa kyllä psyykettä kun herää kylmästä ja märästä pedistä. Kastelin johonkin 12 vuotiaaksi asti. Sitten rupesin käyttämään jotain lääkettä. Kun sen valmistaminen loppui, niin oli pakko selvitä ilman sitä. Olin 13 kun kastelu sitten loppui samalla kun jätin lääkkeetkin. Lääkkeiden lopettamisen jälkeen olen kastelut ehkä iha muutaman kerran vaan, hyvin harvakseltaan. Nyt olen siis 20. Tänä aamun kuitenkin heräsin sänky märkänä. V*tutti niin paljon että huhhuh. Jotenkin todella äimistynyt fiilis että iha yht'äkkiä vaan käy tuollain. Mietityttää onko vaiva tulossa takaisin? Olisi kiva tietää tuollaisen syytä. Tosin olin humalassa ja sammunut täysin, eli se saattoi olla syynä. Mietityttää vaan juuri tuo että entä jos vaiva palaa takaisin?

18. jukka Vierailija

joudutaanko sua pitämään kiinni kun sulle laitetaan vaipat mua joudutaan pitelemään kiinni odotan vastausta

19. va Vierailija

Miks et käytä koulussa pienempiä vaippoja tai ohuempi ja imy kykyisempiä jotka eivät näkyisi.

20. Höh Vierailija

Olen nyt 13, ja kastelen housuni päivisin sekä öisin. Vanhempani joutuvat aina väkisin vaihtamaan minulle vaipat. Tottakai rimpuilen, ja minua hävettää homma kovasti. Yöllä housuun laitetaan tena maxit, ja niihin vielä lisävaippa. Päivällä en suostu lisävaippaa pitämään vaikka pitäisi. Koulussakin voi yhtäkkiä vain tulla kakka tai pissa housuun kesken tunnin. Ei muuta kuin vessaan vaippaa vaihtamaan. On ikävää kantaa koululaukussa vaippoja siltä varalta jos tarvitsee vaihtaa. Voiko asialle tehdä mitään?

21. jukka Vierailija

voiko vaippojen kanssa odottaa vähän aikaa jos haluu pitää vähän aikaa jalkoja kiinni kuinka kauan voi odottaa vaippojen kanssa kädessä odotan vastausta

22. yökastelua kokenut Vierailija

Olen vuonna 2010 18 vuotta täyttänyt poikamies, jolla on ainakin kokemusta yökastelusta. Viimeisimmästä suuremmasta kasteluvahingosta on varmaankin jo aikaa 2-3 vuotta, jonka takia olen uskaltanut veikata vaivan olevan ohi. Varma en osaa olla, koska ennenkin on ollut pitkähköjä taukoja isompien vahinkojen kohdalla, tosin ei varmaankaan niin pitkää pätkää kuin nyt on ollut. Ulostuksen pidättelyssä ei ole koskaan ollut ongelmia, kuten ei myöskään päiväsaikaisessa virtsan pidättelyssä. Vaippoja en ole käyttänyt vauvaiän jälkeen, mutta yökastelulakanoita ja Minirinejä olen käyttänyt. Ne ovat kylläkin jo jääneet pois jokunen vuosi sitten, koska suurempia vahinkoja ei ole sattunut. Olen aina toivonut, että pääsisin eroon yökastelusta, koska se ei ole mustakaan mukavaa herätä märkiin vaatteisiin ja petiin. Samalla siitä on helposti tullut pikkuisen syyllinen olo, vaikka tietääkin sen olleen pelkkä vahinko. Tyttöystävää en siis ole saanut vielä yhtäkään, mutta jos saan, olen miettinyt kertomista. Perusteluna olen pitänyt, etten voi olla itsekään täysin varma, onko se loppunut vai ei. Samalla olen ajatellut, että tyttöystäväni olisi mieluisempaa tietää asiasta etukäteen kuin vasta sitten, kun mahdollinen vahinko olisi jo sattunut. Ajatus kertomisesta tietysti jännittää, koska en tiedä, kuinka mahdollinen tyttöystäväni suhtautuisi asiaan. Toivoisin saavani ymmärrystä, koska enhän nyt tietenkään tahallani ole koskaan kastellut petiäni ja vaatteitani. Toiveena olisi myös, ettei suhteemme kaatuisi siihen, vaan että pystyisimme elämään mahdollisimman hyvää parisuhde-elämää todennäköisesti päättyneestä vaivastani huolimatta.

23. yökastelua kokenut Vierailija

Olen vuonna 2010 18 vuotta täyttänyt poikamies, jolla on ainakin ollut yökastelua. Viimeisimmästä suuremmasta kasteluvahingosta on varmaankin jo aikaa 2-3 vuotta, jonka takia olen uskaltanut veikata vaivan olevan ohi. Varma en osaa olla, koska ennenkin on ollut pitkähköjä taukoja isompien vahinkojen kohdalla, tosin ei varmaankaan niin pitkää pätkää kuin nyt on ollut. Ulostuksen pidättelyssä ei ole koskaan ollut ongelmia, kuten ei myöskään päiväsaikaisessa virtsan pidättelyssä. Vaippoja en ole käyttänyt vauvaiän jälkeen, mutta yökastelulakanoita ja Minirinejä olen käyttänyt. Ne ovat kylläkin jo jääneet pois jokunen vuosi sitten, koska suurempia vahinkoja ei ole sattunut. Olen aina toivonut, että pääsisin eroon yökastelusta, koska se ei ole mustakaan mukavaa herätä märkiin vaatteisiin ja petiin. Samalla siitä on helposti tullut pikkuisen syyllinen olo, vaikka tietääkin sen olleen pelkkä vahinko. Tyttöystävää en siis ole saanut vielä yhtäkään, mutta jos saan, olen miettinyt kertomista. Perusteluna olen pitänyt, etten voi olla itsekään täysin varma, onko se loppunut vai ei. Samalla olen ajatellut, että tyttöystäväni olisi mieluisempaa tietää asiasta etukäteen kuin vasta sitten, kun mahdollinen vahinko olisi jo sattunut. Ajatus kertomisesta tietysti jännittää, koska en tiedä, kuinka mahdollinen tyttöystäväni suhtautuisi asiaan. Toivoisin saavani ymmärrystä, koska enhän nyt tietenkään tahallani ole koskaan kastellut petiäni ja vaatteitani. Toiveena olisi myös, ettei suhteemme kaatuisi siihen, vaan että pystyisimme elämään mahdollisimman hyvää parisuhde-elämää todennäköisesti päättyneestä vaivastani huolimatta.

24. yökastelua kokenut Vierailija

Mulla tuli siis toi teksti vahingossa kaksi kertaa, tosin alku hieman eri tavalla ilmaistuna. Mutta jälkeisempi on se ns. virallisempi teksti multa.

25. Onpas ollut viisas lääkäri, itseäni kiusattiin lapsena yökastelusta. Tuo lääkärin arvio pelkotiloista ja stessistä sopivat ainakin minuun. Huono yleiskunto ja alhainen hemoglobiini lisäävät lapsella pelkoja. Suosittelenkin reipasta liikuntaa ja hikoilua päivän aikana ja yöksi lämmintä vuodetta. Olen pannut merkille, että kylmyys makuuhuoneessa lisää virtsan eritystä, ja juoksuttaa vielä aikuisenakin öisin vessassa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri