Hae Anna.fi-sivustolta

1. Palvelimen ylläpitotöiden johdosta foorumi ei ole käytettävissä perjantaina 19.7. noin klo 06.00 - 07.00 välisenä aikana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Pyrimme pitämään tauon mahdollisimman lyhyenä.

Annan toimitus
    Dismiss Notice

yökastelu teini-iässä

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Minna, 10.06.2005.

1. olololololol Vierailija

2. kaljamaha169 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    minä olen 13v en uskalla kertoa vanhemmile että minulla on yö kastelua minä joudun ostamaa itse vaippoja miten voisin kertoa vanhemmille että minulla on yö kastelua
    kertokaa miten voin kertoa vanhemmille että pissin viellä vaippaa joudun käymää lähes tulkoo joka päivä terkarilla vaihtamassa vaipan teippi vaippa on paha laitta minä tykkään kakata vaippaa kiitos etukäteen

3. Liikaauneksiva Vierailija

Tiedä sitten lukeeko tätä keskustelua enää kukaan ja osa viesteistä on varmaankin aika asiattomia, mutta pakko tästä on jollekin kertoa ja kun ei elävälle ihmiselle pysty... Olen 16-vuotias nuori nainen enkä ole ikinä, milloinkaan, koskaan kastellut sänkyäni. En edes 3-vuotiaana pikkutyttönä...

Kunnes sitten viime yönä. Näin jotain ihan kummallista unta, mutta en oikeastaan muista siitä sen enempää kuin että olin jossain metsässä, jossa oli käymälä.. Noh, menin sitten sinne istumaan ja yhtäkkiä heräsin sänky ja alushousut litimärkinä. Kyllä nolotti, vaikka ei ihmisiä ollut samassa huoneessa. Ainoastaan koira, joka haisteli hetken lätäkköä ja käpertyi sitten takaisin viereeni niin kuin mitään ei muka olisi tapahtunut. Heitin sitten tietenkin lakanat pyykkiin ja sijauspatjan pois pestäkseni sen aamulla eikä siinä sen ihmeempää.. Mutta mistä tällainen johtuu!?? Olen aina pystynyt pidättämään joka tilanteessa ja kestänyt pitkiäkin päiviä ilman vessaa. En ikinä ole käynyt edes kesken oppitunnin vessassa, siis en oikeasti kertaakaan.. :D

Syvää unta oon tosin aina nukkunut, läpi yön ja sikeästi ja nähnyt toinen toistaan oudompia ja inhottavampia unia. Yleensä niissä lentää joku. Tornadoja, kuumailmapalloja, helikoptereita, hävittäjiä, Sir Gustav punaisessa laatikossaan kertoen aikeistaan räjäyttää Uusimaa ilmaan, paisuvia Saturnuksia tai tappelevia hevosia pilven päällä. Itse en koskaan lennä, useimmiten pakenen uimapatjalla saareen ja hyppelen kyykäärmeiden yli tai juoksen paikasta toiseen.. Tai jotain muuta vastaavaa. Unissani en tietääkseni oo kuitenkaan koskaan puhunut enkä juuri kävellytkään. Korkeintaan kerran herännyt toisesta paikasta kuin minne menin nukkumaan, mutta siitä on jo joku vuosi aikaa.

Nukuin muutenkin ihan liian pitkään, vaikka oon tosin aina ollut sellanen yökuukeli, joka valvoo pitkään eikä millään jaksa nousta aamulla sängystä ja myöhästyy joka hemmetin aamu. Nyt pelkään, että tämä pissiminen toistuu. Mitä jos tästä lähtien näin käy joka yö??? Lähden ensi viikolla Englantiin kielikurssille.. En halua herätä vieraassa perheessä sänky märkänä. Olen lähes aikuinen. Kuinka noloa!! Onko sänkyyn kuseksimisella tapana toistua?? Mistä tämä johtuu?

4. miten vaihdoit vaipat koulussa sitten koska minun pitäisi kanssa vaihtaa vaipat koulussa mutta en tiedä miten vaihtaisin koulussa vaipan

5. vaippatyttö Vierailija

minulla on kaksi vuotias pikku veli olen itse 15v tyttö pikkujeljeni on oppinutjo yökuivaksi. minä en meillä on lastenhoito pyötä ja äiti pakottaa mennä siihen alasti ja hän vaihtaa vaipat minulle mikään lääke tai mikään muukaan ei tehonnut se on vain niin noloa sanoo äitille et nyt on vaippa märkä sit mun pitää mennä siihe hoito pöyälle ja ottaa housut pois kerra mun poikaystävä vaihto mulle vaipat se halus vaitaa ne se oli noloo!

6. pian 16 Vierailija

Wow, mulla ei ole jatkuvaa... joskus viimeksi kävi kyllä josai 10-13 vuotiaana... näin unta, että kuukautiset alkoivat ja niitä tuli ja tuli kunnes herään kasteltuani sängyn. Nyt pian 16v ja viimeyönä pakoilin opettajaa etten saa jälki-istuntoa ja pakenin vessaan, jjossa pissin, ja vähän väliä , kuitenkin lopuksi heräsin että pissasiin oikeasti! klo oli jo yli klo2 voikohan siitä ja ongelmmaisest elämästöni, ja pelkoa all the time. mutta nyt nolottaa enkä tosiaan mene äidilleni kertomaan!

hahhahhaaa.. luin et "esikastele" xDDD

7. vaippa örkki Vierailija

Ite oon ai´nakin tai vaihdan vessassa kuljetan vaippoja piilossa .sitte laitan vaipan roskikseen muitten roskien alle

8. 15v tyttö Vierailija

joo siis mullaki tulee aika usei päiväl kakka ja pissa housuu... joskus koulussaki... mul käytetää vaippoi päivisin vaik en haluis käyttää niit... mul on nytki varmaa kakkat vaipassa mut kukaa i ehdi vaihtamaa... aina ku mul on kakka tullu nii mä alan itkemää ja sit mut vaihdetaa kuivii ja laitetaa kotoo nukkumaa. koulus mut vaa laitetaa vaipan vaihtoon... pissan jälkee nolottaaa iha niinku kakkankin jälkee ja sit tulee sellane ällötys siit hyvästä.

9. yökastelua kokenut Vierailija

Kun olin noin 10-vuotias muistan nähneeni unen, jossa uiskentelin jossain Välimeren syvyyksissä Turkin ja Kyproksen eteläpuolella jokusen merenneidon kanssa. Jossain vaiheessa uiskentelua mulle tuli virtsaamisen tarve, ja merenneidot osasivat jotenkin vaistota hätäni. Nämä merenneidot sitten vain kehottivat mua virtsaamaan. Pikkusen siinä pääsin pois unen tasolta ja tajusin olevani sängyssä, jonka tähden ei olisi kannattanut virtsata. Koska olin kuitenkin sen verran vahvasti unen tasolla, en sitten sen enempää pidätellyt, vaan annoin virtsan vain tulla. Kun virtsan tulo lakkasi, heräsin vähän ajan kuluttua ja huomasin pedin ja vaatteiden olleen märkinä.

Tämä siis tapahtui joskus noin 10 vuotta sitten. Olen jäänyt miettimään, mistä olen saanut merenneidot ja Välimeren uneeni varsinkin tuolloin, kun mielestäni en sen enempää niitä ajatellut kyseisen unen aikoihin. Jos jolla kulla on tarjota joitain teorioita tähän uneen, olisi kiva tietää. :)

Nykyisin mulla siis ei todennäköisesti ole enää yökastelua, koska näistä vahingoista on jo sen verran monta vuotta aikaa. Poikamiehenä sitä toisaalta on tullut pohdittua mahdollista tulevaisuuden seurustelusuhdetta. Jos tyttöystävän saisin, olen miettinyt kannattaisiko kertoa. Koska vaivaa ei siis todennäköisesti ole enää, en tiedä kannattaako asiasta sen puoleen kantaa stressiä. Toisaalta en jostain syystä uskalla olla 100-varma asiasta. Sen tähden on pyörinyt mielessä, jos vaikkapa sanoisin, että mulla on ainakin kokemusta siitä. Asia tietysti siinä mielessä jännittää, koska en tiedä kuinka mahdollinen tyttöystäväni siihen suhtautuisi. Tietysti toivoisin saavani sitä ymmärrystä ja tukea ja näin.

Tuli taas vähän "avauduttua" ainakin tossa lopussa, mutta toivottavasti kukaan ei hermostu tai mitään vastaavaa. :)

10. onneksi ohi Vierailija

Olen nyt 17-vuotias tyttö ja olen viettänyt yli puolet elämästäni yökastelijana.
    Minirin, hälytinpatja eikä mitkään muutkaan konstit auttaneet.
    Vaiva loppui vasta yläasteelle mennessä, ja on jättänyt syvät arvet itsetuntoon ja olemukseen.
    Esimerkiksi vanhempani eivät hyväksyneet asiaa, ja olivat minulle siitä hyvin vihaisia, vaikken tietysti voinut sille mitään. Pienenpänä tyttönä jopa salailin kastunutta sänkyä peittämällä hajua kun en uskaltanut viedä lakanoita pyykkiin. Lopulta aina paljastuin ja minulle oltiin entistä vihaisempia. Asian muistelu järkyttää minua, tuntuu kuin se olisi ollut eri elämää. Luulen että vaivakin olisi loppunut aiemmin, jos kotonani olisi ollut parempi ja kannustavampi suhtautuminen asiaan, etten olisi joutunut pelkäämään aina
    Muistan epätoivon tunteen kun luulin ettei vaiva koskaan lopu. Mietein jo että aikuisenakin vielä pissaan ekä voisi koskaan seurustella. Nyt seurustelen mitä ihanimman pojan kanssa jolle olen avautunut asiasta, eikä hän tuominnut ollenkaan. Kerroin läheisille kavereille ala-asteella asiasta, mutta kun joku kertoi siitä eteenpäin, tuli kouluelämästä pilkantäyteistä.
    Vaikeaa siis on ollut, mutta loppuihan se lopulta kuitenkin.
    Silloin tällöin, ehkä pari kertaa vuodessa näen unta että olen vessassa ja herään siihen että olen kastellut hieman. Toivon ettei pysyvä vaiva kuitenkaan koskaan palaa takaisin! Toivon myös ettei tulevat lapseni peri tätä vihuliasta ominaisuutta minulta.
    tsemppiä kaikillle jotka joutuvat samojen asioiden kanssa kamppailla!

11. tytsy97 Vierailija

olen nyt siis 15 vuotiasja edelleen tulee yöllä ja aika usein päivällä pissa housuun. Tää on ollu syntymästä asti ja ikinä en oo oppinu kuivaks. Kakat opin hyvin nuorena tekemään pottaan ja sen jälkee kokeiltii pönttöä mut sinne en saa mitään aikaseksi.
    Nyt on alkanut tulla sellasta ongelmaa että kakkaa en pysty pidättämään vaan heti lösähtää kasat housuun. se on tosi kiusallista ja noloa koulussa. nyt mut siirrettiin erityis kouluun koska koulumenestyskin huono. oon jo kahdesti jääny luokalle.

Tänään oli liikkatunti ja suihkussatietenki kävin sen jälkee. Sit yhtäkkiä mulle tuli kauhee pissahätä siis ihan tajuton ja päätin pissata siihe suihkun lattialle. Yks toinen tyttö tuli just silloi sinne ja näki. Sen jälkee menin vetää äkkii vaatteet päälle ja sit se kaikkein kauhein tapahtu: mulle tuli kauhee kakka hätä ja kakka tuli housuu ku mua ei päästetty vessaa.

12. Miten käy Vierailija

Onko joku ollut ongelman kanssa armeijassa, miten muut suhtautuivat?

13. yökastelua kokenut Vierailija

Itse ainakin sain vapautuksen, ja yhtenä perusteena oli yökastelu 12. ikävuoden jälkeen. Mulla tosin oli muitakin syitä vapautuksen taustalla, joten en tiedä riittääkö yökastelu yksinään vapautuksen. Ja tosiaan, yökastelu ilmeisesti huomioidaan yhdeksi vapauden perusteeksi lähinnä silloin, jos vapautusta hakeva on kokenut sitä sen jälkeen, kun täytti 12 vuotta. Ainakin mulla oli niin, kun täytin papereita, jossa piti arvioida, kykenenkö omasta mielestäni suorittamaan asevelvollisuuden. Jos merkkaa kohdan "ei", täytyy valita alapuolisesta listasta kohdat, joiden takia asevelvollisuuden suorittaminen ei onnistu.

Kenties aika sekava vastaus, mutta toivottavasti on jotain apua! :)

14. teini Vierailija

Elikkä olen 16 vuotias jasun jo omassa asunnossa. Ongelmat alkoi sen jälkeen ku muutin omaan asuntoon.
    Ongelmani on tämä: Ensin tuli ekoina öinä pissa sänkyyn ja housuu. Aattelin vaa et se on jännitystä ja stressii. Sitten meni n.3 kuukaut ja aina se pissa vaa tuli housuu öisin. Sitte se paheni nii et tuli keskel kauppakeskusta tost noin vaa housuu. Sitte tunsin et tulee jotai muutaki ja lähdin vessaan. No en ehtiny ja tuli kakka housuun. (Tarkennuksena että kertaakaan ei sitä ennen vauvaiän jälkee oo tullu housuu kumpikaa.) Ja se kakka oli sellane iha reippaan kokonen köntti eikä vaa mikää "jarrutus jälki" . Häpesin ja lähdin kotii. Kakka ja pissa yhä housussani koska vessassa ei tyhjää koppia. Bussissa mä nukahdin ja heräsin siihe et yks tyttö mun naapurist sano et hei sä pissasit just alles et jäädää täs pois ja kävellää loppumatka.
    Seuraavana yönä taas housuu pissa ja tällä kertaa myös kakka. Heräsin siihen ku äkistin unissani kakkaa. Lopetin ja silti se vaan valu ulos. Menin kouluun ja ruuan jälkee menin vessaa ja huomasin et olin ihan huomaamattani kakannut taas housuuni. Lähdin sit kesken päivää kotii ja tilasin vaippoi jotka tuli seuraavana päivänä. Nyt joudun käyttämään vaippaa koko ajan koska hätä tulee heti housuun.
    Onko muuten normaalia että jos menen pöntölle sen jälkee ku on jo tullu osa nii sit ku äkistän loput nii saan sen jälkee kauhee pissasuihkun. Kakan koostumus aika kova ja välillä pitkiä ummetus kausia mut yleensä se pissa ja kakka tulee heti ku on hätä. Edes minuuttia ei siinä välissä mene

15. kakkahousu Vierailija

olen siis 16 vuottta ja asun yksin. Kotona asuessa ei kertaakaan 4 ikävuoden jälkeen tullu kakkoja housuun eikä pissojakaan kun kerraan pienessä humalassa. Kun yksin muutin yksin asumaan alkoi ensin muutaman kerra öisin pissat sänkyyn ja sit pahentuen myös on tullut kakkoja sänkyyn ja housuun päivisin. aina kun nukun nii tulee molemmat housuu, päiväunilla ja öisin. vaippoja käytän öisin ja päivisin. koulussa vähän pelottaa kun tajuun et eikä mul tuli just kakka ja pissa. kaverit alkaneet ihmetellä miks nii harvoin käyn vessas... välil jos tullu iso ja löysä kakka nii haju on voimakas ja haisee vähän vaipan ulkopuolel. ja pelkään et ne vaipat näkyy läpi housuist ja liikka tunnil en koskaa vaihda housui vaa laitan ne valmiiks.

onko normaalia et kakkani on sellast kun pikkulapsil on? entä et pissa on sellast punertavaa

16. tiia-maria Vierailija

mulle tuli tänäään pöksyyn pissa ja kakka joskus teen sitä tahallani

17. kakkija Vierailija

eli oon 16 ja asun kotona. Ennen ei koskaa tullu vauva iän jälkee kumpikaa housuu mut nyt on tilanne eri. eli sen jälkee ku mun äitipuoli muutti meille nii oon alkanu kakkaa housuu ainaki 3 kertaa päiväs vähintää jokatoinen päivä. mun iskä ei tiä asiast vaa ainostaa mun äitipuoli. tää alko räs kesän alus ja pelottaa et miten käy ens vuonna amiksessa. mun äitipuoli odottaa lasta ja nyt se on alkanu harjotella mulla vaipan vaihtoo ja sellasii juttui. mä en siis pysty yhtää pidättää enää mun kakkaa.
    mä kyl annoin mun poika kaverin panna mua peppuun et voik sil olla tekemist tän asian kanssa? tätä tapahtu ehkä jotai 3-4 kertaa... pystynkö mä enää koskaa pidättää kakkaa va tuunko olemaa ikuisesti sellane joka kakkaa housuun , lattial tai vaippaa riippuen mitä on alla silloi ku tule?

18. essi k Vierailija

mullakin tulee joskus ihan tahalleenkin housuun vieä kerrotko lisää kokemuksistasi

19. tiinu Vierailija

mullakin tuli usein pöksyyn ja tulee vieläkin joskus ja se on kivaa kun on samanlaisia kavereita joilla on samanlaisia tunteita tv pikkupöksyt (triumph,actuelle,passionata,michelle) PS äiskä on alusasuedustaja

20. 12w poika Vierailija

Moi! Olen siis 12 w poika joka kastelee yöllä sänkysä. Minulla on ollut kyseinen vaiva aina ja se hieman pelottaa. Jos aikuisiässä tämä ongelma vielä olisi niin miten selittäisi tyttöystä älle? Miten hoitaisi vierailut? Miten voi nukkua missään pelkäämättä että aamula sänky on taas märkä. Koulussa minulta kysytään miksi haisen niin pahalle joinan aamuina! Se tuntuu älyttömän pahalle! Mulla on ollut kolme minirin kuuria joista viimeisellä on hiema helpottunut määrä! Ei tullut täysin kuivaksi. Olen erittäin sikeä uninen ja ongelma on geeneissä. Minä käytän normaaleja vaippoja.
    Voimia teille muille! :(

21. M-21 Vierailija

Mä oon ollu ja tottakai muo pilkattiin ja kerran kun unohin vaipat kotiin lomilla ja pissasin punkkaa siitä se iloalko vasta, mutta sitten kerroin että en voi sille mitään että tulee pissat housuun öisin ja joudun sen takia käyttämään vaippaa niin sitten loppui pilkkaaminen ja muut ymmärsi ihan hyvin. Nykyään pissailu on siirtynyt päiväänkin ja käytän töissäkin vaippaa. Siellä kukaan ei tiedä/ ole huomannut että käytän vaippaa. Laita vaipat vaan kun menet armeijaan vaikka olisi kuinka kiusallista. Olen itse 21- vuotias mies

22. jessica Vierailija

mulla on tullut myös pissa ja kakkavahikoja oon koht 16 joskus se tuntuu ihan kivaltakin antaa tulla este ihan pikkasen ja sit oikein kunnolla vaihdan pikkuhousuja useasti ihan päivittäin tykkään päästää joskus kireisiin nahkaleggareihin tai ratsastushousuihin kun ne tuntuu pitää kivalta saan melkein aina orkut jos mulla on tullut silleen ihan tahallaan pöksyihin käytän usein myös sukkiksien kanssa housuliivejä kun ne on silleen tukevat lainnaan joskus äiskältä sen pöksyjä onks sulla samanlaisia kokemuksia

23. carola Vierailija

mä päästän joskus kakat housuun pikkarit ja sukkahousut ylläni kerran tuli ihan vahingos mulla oli silloin hiihtarit vaihdan pöksyjä sit kun se tuntuu niin hyvältä

24. Tytteli12345678910 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mun elämää yökastelu ei ainakaan ole pilannut. Oon 13.v tyttö ja mulla on monta kaveria ja voin mennä yökyläänkin. Sujautan vain vaipan wc:ssä tai makuupussisa.

25. Tytteli12345678910 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miks 14 v nuoret ei laita ite vaippaa!!?:OO mä vaan aamulla laitan märän pois ja illalla uuden itte ja oon 13. Ja on kyllä aika kummaa jos teini rimpuilee ku vaippaa laittaa et kannatta vähä miettii et minkä ikäne on ku vauvat rimpuilee ja niil vaihdetaa vaippa..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri