Yökyöpeliini

  • Viestiketjun aloittaja Miez
  • Ensimmäinen viesti
Miez
Onko täällä muita kohtalotovereita. Olen nyt pari viikkoa herännyt yöllä noin 03.00-05.00 välisenä aikana enkä saa enään unta. Käyn vessassa ja sitten kun pääsen takaisin sänkyyn, niin uni ei tule ja seuraavaksi alkaa vaavi riehumaan massussa. Alan olla melko puhki, vaikka tiedän tämän osaksi johtuvan siitä että keho totuttaa äitiä yöheräämisiin. Onko hyvää univinkkiä vai onko ainut konsti halolla otsaan. Rv 28 on nyt menossa. Kiitos jos joku viitsii antaa asiallisen vinkin tai vastauksen.
 
Lauraemilia rv 38
Et ole ainoa... Ja se vaan pahenee kun raskaus etenee.

Pidemmälle tultaessa tulee kaiken maailman kremppaa kehoon etkä siksikään enää saa nukuttua. Tässä vaiheessa mua alkanut vaivaamaan lonkkakipu öisin. Kyljellään nukkuminen yhtä tuskaa vaikka se on ainoa asento missä ylipäänsä voi loppuraskaudessa nukkua :-( puolen tunnin välein joutuu kääntämään kylkeä. Lisänä supistelut ja menkkakivut, ei ole helppoa. Öisin tulee nukuttua n. 4 h. Päiväunia on siis pakko ottaa.
 
hunajakana
Hei,

Minulla on ollut ihan samanlaisia univaikeuksia. Nyt viime aikoina, tänään menossa rv 33+5, nukkuminen on sujunut jo hieman paremmin. Tuolloin aamuyöllä vatsassa käy tosiaan aikamoinen melske ja jotenkin se pitää hereillä - vaikka minusta se ei edes tunnu kovin häiritsevältä tai ikävältä. Onhan se tavallaan hyvä, että äidillä ja lapsella on samanlainen vuorokausirytmi, mutta ei sen ihan näin varhain tarvitsisi alkaa...

En ole kyllä keksinyt mitään erityistä nukahtamisjippoa, mutta usein auttaa, jos siirtyy sohvalle lukemaan jotain tylsähköä tai vaikeaselkoista kirjaa. Tai sitten voi kuunnella hiljaisella rauhallista musiikkia ja keskittyä laulun sanoihin. Kirjan pariin nukahtaa helposti uudestaan, jos uni on tullakseen. Tietysti kirjaa voi lukea sängyssäkin, mutta sitten häiriintyy kumppaninkin unet. Nukun töiden jälkeen pienet, max tunnin päiväunet, jos edellisen yön unet ovat jääneet todella lyhyiksi. Päiväunet eivät minulla vaikeuta nukahtamista varsinaiseen nukkumaanmenoaikaan.
 
Titta
Jep!
Tuttua täälläkin. Minulla myös 28 rv ja olen jo jonkin aikaa heräillyt aamuyön tunteina. Joskus tosi turhauttavaa, kun töihin pitää herätä kello kuusi ja on juuri ehkä ehtinyt nukahtaa uudelleen.

Aikani pyörin sängyssä ja sitten menen sohvalle. Siinä nukahdan jotenkin paremmin. Ja aamulla mies ihmettelee, että taasko kuorsasin =)
 
Ompula
Joo! Täällä on aivan samaa vaivaa, taisi alkaa suht samoilla viikoilla kuin sinulla. Välillä on parempia öitä, välillä huonompia. Itse olen tosin aina ollut suhteellisen huono nukkuja, ilman raskauttakin. Yöllinen unettomuus paheni, kun jäin äitiyslomalle, ehkä silloin ei enää uuvuttanut itseään edes töillä uneen...

Ei kannata stressaantua. Täytyy pitää vaan mielessä, että raskaus on nyt pääasia ja löytää aikaa päiväunille. Äitiyslomalla on sitten helpompaa, kun voi nukkua vaikka koko päivän ;) Tosin yöt on kyllä valvoessa tylsiä. Nettiin sitten vaan jutskailemaan :)

Valitettavasti ei suoranaista poppaskonstia ole kertoa. Iltainen kävelylenkki auttaa välillä ja samoin se, että ei ole nälkäinen.
 
Maria
Mulla nuo nukkumisvaikeudet ovat alkaneet jo nyt (16+4), vaikken vielä tunne edes likkeitä. Ei yhtään lohduta, että ne tästä vain pahenee... Olen aikaisemminkin ollut herkkä nukkuja ja nyt viimeiset pari viikkoa yöt ovat menneet todella levottomasti. Lähes joka yö herään aamuyöstä klo 2-4, enkä välttämättä saa sen jälkeen enää unta ollenkaan. Joka kerran valvon vähintään kuitenkin tunnin. Mitkään poppakonstit eivät ole auttaneet...
 
Miez
Kiitos kaikille vastanneille; huokaus..on se hyvä etten ole ainut. Mutta joka tapauksessa haluan toivottaa aivan kaikille tasapuolisesti oikein mukavaa ja rauhaisaa joulua...voikaamme paksusti!
 
mm
Täällä ilmoittautuu vielä yksi samanlainen, oon viikolla 26... joskus auttaa pieni yöpalan ottaminen, joskus vaatetuksen lisääminen, joskus keskittymistä vaativan kirjan lukemisen yrittäminen, joskus ei mikään!

No, onneksi alkaa joululoma, niin sitten voi ottaa niitä päiväuniakin.
 
Karina
Hei vaan.

Positiivisia uutisia meikäläiselle sitten... Mulla alkoi vastaava viikolla 5, siis herääminen klo 3-4 aikaan, otan sitten vielä uuden pyrähdyksen noin 6 aikaan ja jos on mennyt ajoissa nukkumaan, noin klo 22 niin herään kerran siinä 1 kieppeissä eli parin kolmen tunnin välein... Nyt olen viikolla 14, joten en sitten varmaan voi odottaa hyviä yöunia jatkossakaan...
 
susa
minäkin ilmoittaudun joukkoon, ikävä kyllä jo nyt.
vasta riviviikko 8 aluillaan ja olen jo pidemmän aikaa nukkunut huonosti, heräilen useamman kerran yössä, useimmiten mahakipuun, joskus nukahdan heti, joskus en. toivottavasti helpottaisi edes keskiraskauden ajaksi..
 
Elina
Itse herään usein yöllä joskus kahden, kolmen seudulla. En oo enää sen jälkeen jääny keppuroimaan sänkyyn, vaan nousen ylös, juon kupillisen lämmintä kaakaota ja luen jotain lehteä tai kirjaa. Saanpahan kerrankin olla omassa rauhassa yksikseni ja saapahan pikkuinen siinä samalla kun minä luen, temmeltää aivan rauhassa. Sängyssä keppuroimisesta ei ole mitä hyötyä. Rupeaa vaan ahdistamaan kun on vaikea olla ja unta ei tule. Sitten kun rupeaa nukuttamaan, menen nukkumaan Yleensä uni tulee, kun on mieli rauhottunut hetken aikaa.
 
Miez
Tää on näköjään todella yleistä. Mietin tuossa kaverini sanomisia, että hänellä oli sama juttu noitten heräämisten kanssa ja sitten kun vauva syntyi niin heräsi tissille samoihin aikoihin silloinkin. Jaa-a saas nähdä!
 

Yhteistyössä