Hae Anna.fi-sivustolta

Yölliset helvetilliset paniikkikohtaukset

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä 35v mies, 26.01.2014.

1. 35v mies Vierailija

Olen 35v, eronnut mies ja ongelmani on 10 vuotta jatkuneet, nyt jo kai kuusi kertaa tapahtuneet yölliset aivan helvetilliset kauhu/paniikkikohtaukset.

Tapahtuman kulku on yleensä seuraava: On ihan normaali päivä ja menen normaalisti nukkumaan. Saan unta normaalisti, ennen nukahtamista en pelkää mitään, en ajattele töitä tms. Siis ihan normaali nukahtamistilanne. Nukun yön ihan normaalisti, mutta auta armias jos yöllä tapahtuu jotain säikäyttävää, on helvetti melko kirjaimellisesti irti. Siltä se ainakin minusta tuntuu. Ennen järjetöntä huutoa herään unesta ja olen selvästi hereillä, mutta se tunne.. Sitä ei voi edes kuvailla. Se on täydellinen kauhu, pahinta mitä olen elämässäni kokenut. Ikäänkin jokainen solusi huutaa käsittämättömästä kauhusta. En näe hirviöitä tai mitään sellaista, mutta silti säikähdän järjettömästi.

Tapahtuman katalyytti on yleensö mikä tahansa säikähtämistä aiheuttava tapahtuma, mutta kaikkein vahvin on toisen ihmisen näkeminen. Parhain esimerkki on lähelläni seisova ihmishahmo. Esimerkiksi viime yönä (siksi kirjoita nyt, mittani on aivan täysi) heräsin kun lapseni oli kävellyt huoneestaan, seisoi metrin päässä sängystäni koska halusi tulla viereeni. Tämä laukaisi kohtauksen ja niissä huudan kurkku suorana, niin paljon kuin ihminen pystyy. Tämän seurauksena kurkkuuni sattuu ja hetkeksi voi lähteä jopa ääni. Tämä intensiivisin kauhun ja huudon vaihe kestää muutaman sekunnin, mutta on ilmeisesti täysin kiinni siitä kuinka nopeasti pääsen halaamaan jotain läheistä ihmistä. Olen jostain syystä kokoajan tietoinen tapahtumasta jopa sen intensiivisimmässä kohdassa ja tajuan että minun on välittömästi halattava jotakin ihmistä, siksi minä yleensä ryntään jonkun luokse heti halaamaan häntä, niinkuin esimerkiksi viime yönä kävi. Näissä tapahtumissa en ole koskaan väkivaltainen, enkä ole sitä normaalistikaan. Onneksi en ole vielä kokenut tätä yksin, en tiedä miten selivytyisin siitä tilanteesta.

Vaikka kokemus on itselleni hyvin traumaattinen, ikävintä tapahtumassa on sivullisten mahdollisesti kokemat henkiset kärsimykset. Ei ole kovin mukavaa tajuta, mitä hemmettiä naapurit ajattelevat tapahtumasta saatikka omia lapsiaan jotka voivat (ja ovat olleetkin) tapahtumassa hyvin läheisessä keskiössä.

Pahinta tilanteessani on se, että tämä ikäänkuin "pahentuu". Tällä tarkoitan sitä, että tällainen tunnetila tuntuu hiipivän pikkuhiljaa myös hereilläoloelämääni! Minusta on tullut melko säikky, ja vihaan ja kartan säikähtämistä hereilläoloaikanakin. Vältän kaikki kauhuleffoja ja muutenkin tilanteita jotka voivan edes mahdollisesti laukaista tällaisen tunnetilan.

En tajua miten tällaista voi käydä minulle. Käsittääkseni olen henkisesti vahva ihminen, fiksu, rationaalinen, väkivallaton, empaattinen. Mielenterveyden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmaa, joskin lapsuuteni oli melko paskaa ja (ilmeisesti siksi) minulla on esiintynyt masennusta jo vuosia (vaikkakin olen ulkoisesti hyvin iloinen ja elävä ihminen). Avioliittoni meni puihin ja ero oli melko helvettiä. Kokemukseni alkoi muutama vuosi ennen eroa kun meillä jo meni melko huonosti.

Olenko yksin ongelmani kanssa vai onko täällä ihmisiä joilla on samoja kokemuksia? Olisi helpottava tietää edes mistä tällainen johtuu ja ennenkaikkea miten sen saisi pois.

Lääkkeitä kartan elämässäni ja niitä en aio tähän vaivaan edes kokeilla.

Kiitos kaikille avusta ja järkevistä mielipiteistä :)

2. miisa Vierailija

Kyllä tuo kuulostaa paniikkihäiriöltä. Mene hyvä ihminen lääkäriin diagnosia varten, vastaavat oireet voivat nimittäin johtua muustakin kuten kilpirauhasen liikatoiminnasta tms. Tärkeä siis varmistaa mikä on kyseessä että saat oikeaa hoitoa.

3. Pampam Vierailija

Sun mielesi on jostain syystä yliherkillä. Kannattaisi käydä tosiaan jossain psykologilla, ehkä sulle on lapsuudessa tapahtunut jotain ja toi avioero toi sen reaktiona pintaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri