Yölliset lihasnykinät

  • Viestiketjun aloittaja ?!?
  • Ensimmäinen viesti
?!?
Esiintyykö kenenkään muun vauvalla lihasnyknöitä raajoissa unen aikana?
Meillä tutkittiin näitä jo vastasyntyneenä, otettiin eeg, aivot ultrattiin yms. eikä mitään syytä löytynyt. Tyttö on nyt 10kk ja ne ei ole enää niin voimakkaita mutta niitä on edelleen. Jalat ja kädet nytkähtelee nukkuessa, mutta ne ei herätä tyttöä. Joskus saattaa nykiä esim.pelkkä ranne. Tänä aamuna katselin pitkään tytön nukkumista ja niitä tuli taas runsaanlaisesti. Kertaakaan ei ole hereillä tullut, puhtaasti unessa. Tutkittu siis on ja heroston kypsymättömyyden piikkiin pistettiin mutta jos ne sitä olisi niin luulisi niiden jo loppuneen. Olisin niin kiitollinen jos joku asiasta tietävä viitsisi vastata! Pelkään jotenkin, että kätkytkuolemariski on isompi kun unen aikana tuollaisia häiriöitä:(
 
jaa-a-a
En osaa sanoa mitään nykimisestä, toivottavasti joku muukin vastaa.

Olen kätkyt-kuolemien osalta kuullut/lukenut, että ne sattuvat yleensä alle puolivuotialle ja täysin ennalta arvaamatta eli vauvoilla ei olisi ollut/todettu mitään unen aikaisia tai muita "häiriöitä".
 
hiip
HEI! Meidän vauvelilla oli myös paljon nytkähtelyä ja heräili usein niihin, sellasta levotonta sätkyilyä.Usein aamuyöt meni tosi sätkytellen. Aivan vauvana oli myös tärinää raajoissa kun ojenteli. Nyt poika yli vuosikas ja ehken vähän vähempänä, mutta kipeänä lisääntyy. Olen huomannut, että hengityskin katkoilee joskus.

Meillä asiaa ei ole tutkittu, sitä raajojen tärinää hieman seurailtiin neuvolassa. Aivosäkökäyrä otettiin 7kk iässä, poika sai 2 epätyypillistä kuumekouristusta. kaikki oli kunnossa pääkopassa. Luulen että tämä sätkyily&kuumekouristukset kertovat vain hermoston kypsymättömyydestä, ajallaan menevät ohi. Muilla lapsilamme ei ole moista ollut.

Onko teidän vauvalla ollut kuumeilua, voimistuuko nytkähtelyt silloin? älä ol huolissasi, kyllä tälläinen on ihan normaalia. Kaikilla ei ole hermosto niin kypsä, reagoi herkemmin sitten.

 
Normaalia kai...
Tiedän aikuisiakin joilla raajat sätkivät tuolla tavoin aika paljon ja joka yö. Ihan kunnollisia, selväjärkisiä ja kouluttautuneita ovat. Ei varmaa kannata liiaksi huolestua.
 
Normaaleja kai..
Voisikohan moinen olla periytyvää? Itse en ole ikinä edes osannut moisesta olla huolissani, itse nimittäin olen tuollainen yösätkijä.. Riippuu aivan siitäkin, millainen vauhti on päivässä, jos on stressiä tai kovasti kiirettä, murhetta, tms. niin se meno jatkuu yölläkin. Meillä yksi lapsistä on myös tällainen sätkijä, eikä tosiaan olla siitä ikinä huolissamme osanneet olla. Vauvana joskus saattoi pärähtääkkin itkuun, ei aina. Nyt reipas koululainen.
 
?!?
Kiitos vastauksista! Onko teidän vauvoilla ollut tätä nykimistä koskaan hereillä?Tyttö on nyt alkanut nykimään myös heräämisen jälkeen kun istuu mun sylissä ja aina välillä muutenkin jalat ja kädet saattaa nykiä vaimeasti. Olen aivan rikki ja mielessä kaikki kauheat sairaudet mukaanlukien INCL joka johtaa kehitysvammaisuuteen ja kuolemaan!!! En saa nukuttua enkä syötyä. Tuntuu että tyttö nykii melkein koko ajan nukkuessaan. Leikkiessä ei nykinää ole vaan jos jalat ja kädet aivan rentona niin saattaa nytkähtää. Tietääkö kukaan tällaisesta? Ollaan menossa huomenna eeg:hen uudestaan kun tyttö oli ekan eeg:n kohdalla vasta 4vkoa vanha. Oikein toivon epilepsiaa ettei olisi ainakaan tuollainen ennalta kuvaamani maailman hirvein sairaus:( Muuten tyttö on normaalista kehittynyt.Jos siis kenelläkään pienintäkään tietoa tällaisesta niin kertokaa!!!
 
  • Tykkää
Reactions: idaleine
jaa-a-a
Mitäs lääkärissä?

Kai sanoit lääkäreille peloistasi noiden sairauksien suhteen, hän voisi heti osata sanoa miksi ei ole se tai se sairaus. Osa sairauksista on varmasta helppo todeta jollain kuvantamismenetelmällä tai veriokokeella ym. ja pääsisit pahimmista peloistasi. Jos et, niin soita vaikka perään.

 
äitsyli vaan
Pikkukakkosella tuli kerran hereillä ollessa säpsy, jota hän itsekin säikähti ja alkoi itkemään. Satuin juuri silloin kuvaamaan häntä nauhalle. Pääsimme heti EEG:hen ja neurologilta sai puhtaat paperit.
 
ketjun aloittaja
Nyt vasta huomasin, että olit kysellyt. Mentiin silloin eeg:hen, missä tuli unessa runsaasti noita nykinöitä, mutta käyrässä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Neurologi myös tutki lapsen, eikä löytänyt mitään vikaa. Nyt lapsi jo 1,5v, kehittynyt normaalisti mutta edelleen unissaan nykii. Se on sellaista pientä raajojen nytkähtelyä, mitä ei kovin pimeässä välttämättä huomaa, mutta siis selvästi tapahtuu liikettä raajoissa. Onko kellään vastaavaa?Ja mielestäni tätä tapahtuu joka unien aikana:( Joskus kun makaa rentona mun sylissä juomassa maitoaan niin silloinkin tuntuu toisinaan kun jalka nytkähtää. Mutta ei ole koskaan tullut kun touhuaa, eikä siis todellakaan huomaa päivisin muuten kuin jos siis raajat ihan rentona mun sylissä. Taidan seuratakin näitä liian tarkkaan kun neurologi oli kerran sitä mieltä ettei jatkoseurantoja tarvita. Mutta mielellään vieläkin kuulisin jos jollain ollut vastaavaa
 
heipo
Meidän lapsi 2,5 v säpäsähteli vauvana ja silloin tutkittiin eeg, päänmagneettikuva, hyvänlaatuista oli, lähti parin kuukauden lääkityksellä kokonaan. Nyt tullut uudestaan yönykinöitä ja päivällä tic-oireita, silmien räpsyttelyä ym. Olen ollut yhteydessä sairaalaan, ja eivät pitäneet niin kiireellisenä että pitäisi mennä heti. lähettävät ajan neurologille.
Lapsi on hyvin kehittynyt, normaali, iloinen leikkivä lapsi. Alkoi puhumaan todella aikaisin, laulaa paljon.. ettei ainakaan ole sille puolen vaikuttanut.
Haluaisin kuulla muilta, ovatko nykinät jatkuneet tai tulleet myöhemmin uudestaan.
 
ko981
Ovatko lastenne nykinät jatkuneet? Mitä lääkärit ovat sanoneet kun on tutkittu?
Kuulisin mielelläni kokemuksianne, kirjoitelkaa jos ehditte. Terv. Parivuotiaan unisäpsätelijän äiti
 
ketjun aloittaja*
Pitkästa aikaa katsoin tänne ja huomasin pari uutta kirjoitusta aiheesta!

Olen jattänyt lapseni jatkuvan seuraamisen yöaikaan pois, mutta tänä aamuna katsellessani hänen nukkumistaan, huomasin kyllä että edelleen tulee nykinöitä raajoissa. Pieniä ja aika hentoja ovat, mutta eivät ole kadonneet. Siis minkätyyppisiä teillä ko981 ovat nämä nykinät? Edelleenkin näitä ihmettelen...mutta lääkärille ei enää aiota kun kerran sanottiin että hyvänlaatuisia ovat.
 
kohta 3
tää ei nyt varmaan auta mitään mut kerron kuitenkin. mun mies (26v) kärsii lihasten"nykimisestä" sitä tapahtuu usein illalla kun on hetken maannut sohvalla ja lihakset alkaa rentoutumaan. toinen on silloin ku on nukahtamassa... mies on itse kertonut että ensin käsi(hänellä nykiminen on lähes poikkeuksetta käden lihaksissa) alkaa särkeä ja hetken päästä saattaa siis oikein lujastikin "nykäistä". miehellä on ollut melko harvinainen sairaus liittyen aivo-selkäydinnesteen kiertoon, ja on operoitu 10 vuotta sitten...
 
1v7kk pojan äiti
Meillä hentoa nytkähtelyä vastasyntyneestä asti. Eka EEG tehtiin 3viikon iässä ja toinen uni-EEG 3kk iässä. Mitään ei löytynyt. Aivot myös ultrattiin yms. Myös epilepsialääkitystä kokeiltiin, mutta se ei vaikuttanut oireisiin mitenkään, joten terveen paperit sai poika lopulta.

Nyt 1v. ja 7kk vanha ja aivan normaalisti kehittynyt poika. Edelleen nytkähtelee raajat nukkuessa ja tänään nukahti pitkästä aikaa syliini päiväunille ja huomasin yhden voimakkaamman nytkähdyksen molemmista jaloista. Roikkui tosin rentona, huonossa asennossa sylissäni.

Olin pitkään valtavan huolissani, mutta ajan myötä pelko on kadonnut, kun poika on kasvanut ja kehittynyt normaalisti. Kuulun silti lapsen unta tarkkaileviin äiteihin. Tutkimukset jätti luultavasti ikuisen arven.

Mutta tämä rohkaisevaksi tarinaksi muille. Kaikki voi siis olla aivan hyvin nykimisistä huolimatta!
 
1v7kk pojan äiti
joku pohti, voisiko olla periytyvää. Meillä ainakin pojan isällä on samanlaisia nytkähdyksiä pitkin yötä. Ei siis vaan lihasten rentoutuessa.

Ja lisäys vielä, meidän pojan nykinät siis vain unen aikana. Vauvana oli muutaman kerran myös tärinää nukahtamisen yhteydessä.
 
tytönäippä
Mun miehellä on tuollaista nykimistä myös juuri nukahtamisen yhteydessä. Siitä aina huomaan että hän on vaipunut uneen kun raajat tai yksittäiset lihakset esim. hauis alkavat nytkähdellä. Itse ei tätä nykimistä huomaa eikä tiedosta, tapahtuu aina unen aikana. Yhtenä päivänä 1v tyttömme nukahti syliini päiväunille ja huomasin, että hänellä raajat nytkähtelivät ihan samalla tavalla kuin isällään. Pistin merkille mutta en osannut huolestua asiasta kun vaikutti ihan harmittomilta nuo nykinät ja siis ilmeisesti isältä perittyä..
 
mtr
Tämä viestiketju tuntui tutulle. Aika pienenä huomasin tätä lihasnykinää pojallani (oli silloin alle vuoden ikäinen). Minun mutulle tuntui oudolta tuollaiset nykinät. Eivät tuntuneet haittaavan pojan unta mitenkään. Ainoastaan minun uni häiriintyi silloin kun poika nukkui vieressäni.

Tätä nykinää kyselin joskus neuvolassa, mutta käytännössä suu auki ihmettelyä aiheutti, ei mitään muuta. Ajattelin, ettei se sitten varmaan ole haitallista.

Sen se aiheutti, etten ottanut poikaa enää niin herkästi viereen nukkumaan, kun se yhteisnukkuminen oli vähän hankalaa.

Nyt 5-vuotiaana oireet ovat poistuneet. Nukahtaa ja lihakset ovat rentona minun mielestä "niin kuin pitääkin".

Aktiivinen poika, joka harrastaa jalkapalloa. Kaikki kehityksen vaiheet todettu normaaliksi. Ihmetyttää vaan, että tästä asiasta löytyy netistä todella vähän tietoa. Taitaa olla ainut viestiketju mikä täsmäsi tähän asiaan mikä minuakin on mietityttänyt.

t. 5-vuotiaan pojan isä
 
Piipu
Vanha ketju, mutta kerronpa nyt kuitenkin, että meillä 1,5-vuotias poika on nykinyt unissaan 6kk:n ikäisestä asti. Saattaa nykiä koko yönkin. On ultrattu ja magneettikuvattu pää, sekä otettu kolme eeg:tä ja liuta verikokeita, mutta mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Ollaan myös videoitu nykinää lastenneurologia varten, ja se sitten todettiinkin hyvänlaatuiseksi nykinäksi. Välillä tulee kausia, jolloin stressaan vieläkin tätä, mutta useimmiten en enää kiinnitä siihen mitään huomiota. Joskus nukahtamisvaiheessa ne nykinät herättävät pojan, mutta öisin ei häiritse mitenkään. Normaalisti on kehittynyt, tosin sanoja ei tule vielä hirveän montaa, mutta sekin on tässä iässä vielä ihan normaalia. :)
 
Yösäpsyjän äiti
Minäkin rupesin aiheesta etsimään tietoa, mutta en sitä löydä. Tämä ketju oli oikeastaan ainoa suoraan aiheeseen. Meillä poika 2,5v ja nyt ruvennut säpsymään. Pari viikkoa sitten huomasin ja pari yötä myöhemmin huolestuin, ku tajusin etteivät nykäykset liittyneet nukahtamiseen tai heräämiseen. Ehkä tarkkailin poikaa tarkemmin ku oli saanut rokotuksia.. En tiedä, mutta vauvasta asti vieressä nukkunut, enkä ole aiemmin huomannut.. Käytiin lääkärillä, ku olin yön valvonut seurannut poikaa. Säpsyt ovat lieviä, poika ei herää niihin. Päivisin oma ihana itsensä. Sattui just lääkärillä kuume nousemaan, ja laittoi ne sen piikkiin. Kuume ei ollu korkea ja laski iltaan mennessä. Mentiin uudestaan seuraavana päivänä ku olin edelleen hyvin huolissaan. Silloin ei enää kuumetta tai lämpöä, eikä ed yönäkään ollu. Silti säpsyi ja nyki. Eri lääkäri, soitti neurolle, mutta ei päästy eeg tai muuallekaan. Verikokeet oli ok. No ollaan kotona ja yöt seuraan poikaa.. Väsynyt olen ja väsymys ei ainakaan rauhoita mieltä.. Mutta poika nukkuu hyvin, vaikka hennosti raajat nytkähtää. Ei näytä pahalle eikä meinaa herätä. Nukkuu 12 h unia ja lisäksi 1,5h päiväunet. On virkeä ja toimelias itsensä. Mutta ihmettelen mitä tämä on, ja miksi alkoi nyt. Meillä ihan rauhallista tavallista elämää eletään. Jos jollakin tietoa, ottaisin kiitollisena vastaan. Nyt menen nukkumaan, kunnes kohta herään, ja alan tarkkailla lapseni unta.. :/
 
Ohi on
Meillä pojalla todettiin Vastasyntyneiden uninykinä. Se ilmeni heti synnärillä ja hän olikin kaksi viikkoa tutkimuksissa sairaalassa. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Oireet olivat todella voimakkaita välillä, etenkin syvän unen aikana. Vuosi vuodelta nykinät ovat kuitenkin hävinneet. Itse ajattelin niiden johtuvan todella nopeasta synnytyksestä, en tiedä mutta olin todella huolissani silloin mutta kun tutkittiin jopa trooppiset taudit pakottauduin luottavaiseksi. Aiheesta löytyy erittäin vähän tietoa, joten toivottavasti myöhäinen viesti lievittäisi huolta ja antaa toivoa. Nyt jo terve 12-vuotias :)
 
eevakaisa
meillä nykii 4 vuotias. en tiedä milloin alkoi. pahimmillaan nykii(olkapää,käsi,jalka) läpi yön tai päikkäreiden.
ongelmia on tasapainossa ja puheessa. kädet myös vapisee..odotetaan aikaa neurologille.
 

Yhteistyössä