Hae Anna.fi-sivustolta

yötyöläiselle vinkkejä

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä nni, 20.12.2008.

  1. nni Vierailija

    Aloitin juuri kolmivuorotyön. Vuoroissa ei ole mitään säännöllistä kiertoa joten aamut ja illat sekä yöt menee vähän sekaisin milloin mitenkin. Saisinko vinkkejä miten totuttaa elimistöä esimerkiksi yövuoroihin ettei ihan sekaisin mene? Tein juuri ensimmäisen yövuoroni ikinä ja huomasin että vatsa meni aika sekaisin, turvotti jne. Taisin siinä yöllä juoda mehua, vettä ja kahvia ja yhden banaanin söin. Ennen töitä söin jugurttia ja leipää.
    Miten kannattaa siis syödä/nukkua/ajoittaa lenkkeily ja muu liikunta?
    Kiitos :)
     
  2. ex-kolmivuorolainen Vierailija

    En tiedä voiko elimistöä varsinaisesti edes totuttaa yövuoroon... Se nimittäin on semmonen homma, että toisille sopii, toisille ei.

    Itse tein puoli vuotta kolmivuoroa tyylillä aamuviikko (ma-pe yht. 40 h)-yöviikko (alkoi su-iltana ja päättyi to-aamuna yht. 29,8 h)-iltaviikko (ma-pe yht. 40 h). Yövuoron aikana söin jokaisella tauolla jotain pientä. Nukkumaan menin yövuorosta päästyäni. Harrastin liikuntaa jaksamisen mukaan, matalilla tehoilla.

    Aluksi meni ihan ok, mutta vähitellen oireet alkoivat pahentua - jatkuva pääkipu, vatsa sekaisin ja unettomuus vaivasi, rytmi meni täysin sekaisin. En ehtinyt palautua edellisestä vuorosta, kun jo piti taas vaihtaa vuoroa.

    Juttelin asiasta työnantajan ja työterveyslääkärin kanssa. Siirryin lopulta takaisin normaaliin 2-vuoroon. Kaikista parhaiten kroppani toimisi pelkkää aamuvuoroa tehdessä (olen aamun virkku, illan torkku)...
     
  3. nni Vierailija

    Nyt on muutama yövuoro tehty. Ainoa oire jonka tähän mennessä olen huomannut, on että maha menee sekaisin. Mitenköhän sen saisi pidettyä rauhallisena? Olisikohan tietyt kellonajat kun ei pitäisi syödä mitään? Tai tietyt ruoat joita pitäisi välttää/suosia?
    Luulen, että unihalvaukset yleistyvät myös ajan myötä, nyt ovat olleet aika harvassa. Mutta niin kauan kun tiedän, ettei se ole vaarallista niin ei se ehkä haittaa niin paljoa..
     
  4. yötyöntekijä... Vierailija

    Heippa vaan! Itse teen siis pelkkää yötyötä, jonka koen helpompana kuin kolmivuorotyön. Teen 14-16 yötä kuukaudessa, yövuoro on 10tuntia.

    Yötyössä on monta vinkkiä. Ensimmäisenä korvatulpat ja pimennysverhot! Ihan ehdottomat. Sitten hyvä ottaa mukavat rutiinit kun tulee aamulla kotiin. Käy suihkussa, vaihtaa yöpuvun päälle. Keittää nopeasti puuron (tärkeä!) lukaisee vaikka sanomalehden siinä. Sen jälkeen korvatulpat korviin, pimennysverhot alas ja peiton alle. Ennen nukkumaan menoa on hyvä vielä tuulettaa hetki, niin saa viileässä huoneessa koisia.

    Tärkeimpiä seikkoja joita olen huomannut on syöminen. Jos ei syö aamulla, ei uni riitä kovin pitkälle, vaan herää liian aikaisin. Lisäksi herätessä on paha olo jos ei ole syönyt ja verensokerit laskee. Joku kunnon puuro on hyvä, pitää näläntunteen poissa kauaa, on terveellistä ja pitää verensokeritkin tasaisempina.

    Töissä kannattaa syödä myös, muuten tulee paha olo. Hedelmiä on hyvä syövä, keittoja, ruisleipää, salaatteja jne...Pääasia, ettei koko yötä kahvin voimilla mene. Moni valitettavasti menee siten.

    Maitohappobakteerit saattavat auttaa mahan kanssa. Tosin tuo mahan sekaisin meno on yleistä yövuoroissa. Itselläni jotenkin kiihtyy aineenvaihduta. Menee kai energiaa niin paljon valvomiseen? Jokatapauksessa pissillä saa käydä tosi usein.

    Hyvä fyysinen kunto on myös aika iso osa. Ulkoile raittiissa ilmassa, pidä itsesi kunnossa. Puhelin ilmanmuuta äänettömällä kun nukkuu.

    ja yövuorojen aika ei saisi unohtaa lämpimiä aterioita ja elellä pelkällä leivällä. Varmasti tulee paha olo! Syö tasaisesti, pidä verensokerit tasaisena ja aamulla kunnon satsi puuroa auttaa nukkumaan pidempään ja nukahtamaan nopeammin.

    Kääntää rituaalit toisinpäin, eli omat tutut iltarituaalit (hammaspesut, suihkut jne) tekeekin aamulla.

    Itse nukun näillä keinoilla keskeytymättömästi klo. 09-18 ja klo. 18 herätyskello alkaa pirisemään. Sitten nousen ylös, huuhdon naaman kylmällä, heräilen hetken ja käyn mahdollisesti vähän ulkoilemassa. Syön ns. aamupalan.

    Jos nukun ilman tulppia, ilman verhoja ja etenkin liian vähän syöneenä en saa hyvin nukuttua. Uni on heti katkonaista, tulee krapulainen olo.

    Nämä on minun henkilökohtaisia ohjeitani :)
     
  5. Itse olen tehnyt nyt kolmivuoro-työtä n. 10kk. Olen huomannut, ettei itselleni tämä työrytmien vaihtelu sovi ollenkaan. Aina väsyttää nukkuisin miten vaan, työ vuoroni heittelevät ihan miten sattuu. Komessa viikossa teen 4 yövuoroa ja joka yössä vatsaani koskee kamalasti, päätä särkee ja maha menee täysin sekaisin. Saan juoksennella vessassa vähän väliä. Tästä syystä johtunee myös haavaumat peräaukon seudulla. Joudun ajamaan aamulla yövuoron jälkeen vielä kotiin n.40km ja se aivan kamalaa! Olen kuin erittäon kovassa humalassa koko ajan ja huomaan itsekin olevani "vaarallinen" liikenteessä, reaktio kyky on heikentynyt erittäin paljon ja tunnen olevani koko ajan kuin puoli unessa. Toisille sopii, toisille ei. Ollaan kaikki erilaisia. Itse olen nyt seuraillut avoimia työpaikkoja ja päättänyt vaihtaa jonnekin muuas. Olen alkanut myös sairastelemaan erilaisia tulehduksia nyt alta alvariinsa, ei hyvä. Niin kuin joku jollain palstalla sanoikin, mikään raha ei korvaa niitä menetettyjä elinvuosia, terveyttä ja tunnetta että elät. Voin sanoa, että oma sosiaalinen elämäni on täysin kuollut kolmivuoro-työn takia. Ystävät ja kaverit jääneet sivuun ja olen vain herännyt siihen, ettei niitä enää ole. Tuntuu myös, ettei mitään muuta minulla tässä elämässä olekaan kuin työt, en ehdi edes kotonani siivoamaan. Tosin opiskelemaan en voi lähteä lainanlyhennyksen ja muiden menojen vuoksi. Mut toivotan sulle onnea ja jaksamista! Itse oon juonu yövuoroissa energia juomia (en juo kahvia ollenkaan), syönyt kevyesti, haukannut välillä ulko ilmaa ja aamulla nukkumaan mennessä tulisi olla samat rutiinit, kuin yöunillekin käytäessä. Ja tietty heti nukkumaan vaan ko mahollista. Viimosen yö vuoron jälkeen kannattaa nukkua vain 3-4h, et pystyy seuraavana yönä nukkumaan ja taas kokeilemaan sitä rytmin vaihtoa.
     
  6. päppylä Uusi jäsen

    liittynyt:
    20.04.2009
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä olen tehnyt yötyötä jo n.kahdeksan vuotta ja se sopii mulle.Valvon 5-6 yön putkia,jonka jälk.yleensä 4-7vapaa päivää peräk.Kun valvon viimeisen yön ni valvon koko päivän ja meen illalla n.klo 19 nukkuun,niin saan norm.rytmin käyntiin.Yövuoron alkaessa syön ruuan ja yöllä vain vettä,kahvia sitten aamuyöstä puuro tai salaattia leivän kera.olen huomannut että tämä rytmi sopii mulle.Mutta on ihmisiä joille yötyö ei sovi eli jos voi kannattaa tehdä kaksivuoro työtä.En vaihtais päivävuoroon,olen tyytyväinen työhöni.Iloista kevättä kaikille!!!!!!!!!!1
     
  7. kohiojjpkl Vierailija

    toi aamupuuro on ihan ehdoton juttu! mulla samat ongelmat verensokerien kanssa! tärkeää toi aamusyöminen ja ennenkaikkea puuro on siihen hetkeen parasta!

    työviikolla ei sais hirveästi illalla rehkiä ylimäärästä.ite koitan nyt alkaa taas liikkumaan lenkkeilemään ja käymään uimassa,salilla yms... kattoo miten kroppa sitä kestää.
     
  8. kfjeto Vierailija

     
  9. Karnar-4 Vierailija

    Kannattaa syödä ennen töihin menoa kunnon ateria,mutta ei mitään oikein rasvaista ja sitten yötöissä ota kevyttä välipalaa,kuten jugurttia,hedelmiä ja vaikka muutama ruisleipäviipale,pari kahvikuppiakaan ei tee pahaa ja aamulla,kun tuut kotiin niin puurot naamaan ja nukkuun,ite oon tehny vuoroa jo komekymmentävuotta ja ei ongelmia missään
     
  10. Amanda Vierailija

    en ole tehny yötöitä mutta muuan hyvä ystävä tekee jatkuvaa yövalvomista 3-4 pv viikosssa.
    Hänen tapansa on, aloitan kotiin tulo aamusta: töistä 7 maissa tekee normi aamupalan, hoitaa kotiskareet, käy pienellä lenkillä, syö lämpimän aterian päivällä ja vähän kevyemmän aterian ennen nukkuumaan menoa. Eli hän ei mene nukkumaan yövouron jälkeen vaan nukkuu iltäpäivä-ilta. Näinhän me teemme normaalistikin kuin tullaan iltapäivällä kotia. Nukutaan ennen töihin lähtöä. Töissä hän syö yhden tukevemman aterian ja 1 välipalan.
     
  11. Mursu Vierailija


    Olen tehnyt kolmivuorotyötä yli 8 vuotta. Olen tottunut eri vuoroihin ja tässä on mielestäni hyvänä puolena vaihtelevuus ja arkivapaat sekä työvuorojen vaihtamisen helppous. Negatiivista on se, että 40 täytettyäni yövuoroista palautuminen kestää kauemmin kuin nuorempana. Lisäksi yövuoroista seuraa kaikenlaisia fyysisiä oireita, kuten esim. sydämen rytmihäiriöt (lieviä ja ohimeneviä), iho-ongelmat, joskus selkävaivat. Minulla on rutiini: ennen ensimmäistä yövuoroa vietän lepopäivän ja vähennän aktiviteetit minimiin. Syön tavallisen aterian n. 17 maissa. Töissä syön ainoastaan kerran n. 23 aikaan pari leipää ja teetä / kaakaota. Kahvia en juo lainkaan yövuorossa, koska maha menee sekaisin. Aamulla kotiin tultuani juon 1 kupillisen kahvia ja syön vähän aamupalaa, koska silloin pystyn nukkumaan pidempään. En tee mitään muuta aamulla vaan yritän mennä mahdollisimman suorinta tietä nukkumaan ja suljen kännykän ja ikkunaverhot. Yövuorojen välipäivinä en yleensä suunnittele mitään. Liikun vähän ja rauhallisesti esim. kävelylenkki metsässä tai tunti uima-altaassa. Nukun normaalisti klo 8-15 päivällä. Viimeisen yövuoron jälkeen nukun vaan klo 8-12 ja illalla on taivaallista mennä omaan sänkyyn nukkumaan. Rytmi palautuu yleensä parin päivän aikana normaaliksi. Tsemppiä vaan yövuoroihin!
     
  12. nni Vierailija

    Heippa taas!

    Vanha ketju näköjään kaivautunut esille. Kiitos vastanneille.

    Samassa työssä jatkan edelleen. Vatsa menee vieläkin sekaisin, jos on ollut taukoa yövuoroissa yli viikon verran, mutta se kestää vain yhden yön.

    Rytmini on niin, että ennen töitä noin klo 19 syön ruoan, töissä syön klo 01-03 jotain, yleensä leipää ja pitkin yötä hedelmiä sekä 06 aikoihin aamiainen, yleensä puuroa. Kotona suorinta tietä sänkyyn ja herään klo 15-17, en yleensä laita herätystä yöputken aikana, vaan nukun tasan niin kauan kuin nukuttaa. Herättyäni syön raejuustoa tms ja/tai hedelmän ja juon kahvia. Kahvia tekisi mieli juoda enemmänkin, mutta tulen ihan hyperaktiiviseksi jos juon kahvia herätessäni JA ennen töihinlähtöä. Yleensä juon kahvit työvuoron aluksi ja silloin tällöin yöllä kupillisen.

    Minä pidän kolmivuorotyöstä ja yövuoroista (ne ovat näin asiakaspalvelussa taivaallista aikaa varsinkin hektisen päivävuoroputken jälkeen :)) ja siitä, miten joustavasti saa vapaita ja nimen omaan ARKIvapaita. Ainoa, mikä ärsyttää, on se ettei ennen ilta-/yövuoroa huvita tehdä mitään ihmeellistä. Lenkille onneksi on pakko koiran kanssa mennä. Ajattelumallini näköjään on, että ei kannata ennen työvuoroa tehdä mitään kivaa ;D
     
  13. nni Vierailija

    NIIN! ja lisäksi kotimatka kun on 50km, on vaikeuksia pysytellä hereillä suoraa tietä kun ajelee :/
     
  14. yövuorossa Vierailija

    Minä olen tehnyt n. vuoden yövuoroa sekaisin päivävuoron kanssa ja se sopii minulle.
    Korvatulpat, puhelin äänettömälle, pimennysverhot, silmälaput ja vatsa täynnä niin pystyy nukkumaan tosi pitkään. Käyn kyllä välillä vessassa ja saan heti unen päästä kiinni.
    En juo kahvia enkä energiajuomia, mutta syön tasaisesti ja juon kofeiinitonta teetä yöllä. Käyn silloin tällöin vetämässä happea ulkona ja pyrin jaloittelemaan. Yöllä pitää olla jotain mielenkiintoista tehtävää, niille hetkille, kun mitään ei tapahdu.
    Suhtauminen ja asenne vaikuttaa myös siihen, miten yövuoron kokee. Jos sinne menee, että jippii, mä pääsin yövuoroon, on olokin paljon parempi.
    Olen kuullut, että ikäisilläni yli 50-vuotiailla olisi ollut rytmihäiriöitä, vaikeuksia ajaa aamulla ns. puolihumalassa töihin jne. Niihin kannattaa suhtautua vakavasti ja harkita päivävuoroon siirtymistä.
     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti