Yöunet

  • Viestiketjun aloittaja Netta
  • Ensimmäinen viesti
Netta
Moikka, rv 13+5 ja yöunet ovat jostain syystä alkaneet pätkiä. Noin 2 viikon ajan olen herännyt joka yö keskellä yötä ja valvon siinä sitten ehkä puolesta tunnista tuntiin. Mistähän moinen voisi johtua? Heräämiselle ei ole mitään syytä, esim. että pitäisi mennä vessaan. Nyt jo ahdistaa iltaisin kun ajattelen, että taas ensi yönä valvotaan...
 
Sopuli
Joku väitti minulle, että se johtuisi naisen ""valmistautumisesta"" imetykseen, vauvan hoitoon ja valvomiseen. Itse olen aina nukkunut yöni pätkinä, joten mitään muutosta en omissa yöunissani ole havainnut.
 
dooris
Sama vika. Herään joskus kolmen aikaan, käyn joskus vessassa mutta uni ei tule enää silmään. Ärsyttää aina yöllä kun havahdun siihen että olen taas hereiilä. Rv 15+4 nyt
 
kiia
Hei,

minä kysyin omista valvomisistani ja unettomuuksistani sekä niiden vaikutuksesta sikiöön lääkäriltäkin. Hän totesi sen johtuvan osittain hormoneista; se on niin kova muutos keholle, että voi vaikuttaa unen laatuun ja määräänkin. Unettomuuteenhan ei raskaana ollessa saa käyttää lääkitystä tai esim. luontaistuotteita, joten on vaan yritettävä pärjätä vähillä unilla.
 
-Tuikku-
Täällä sama ongelma. Aamuyöstä täytyy nousta vessaan ja sen jälkeen ei meinaa uni enää tulla. On kauheaa mennä seitsemäksi töihin jos on nukkunut huonosti :(

Nyt on toinenkin nukkumaongelma, nimittäin yövuoro. Viime yö on valvottu ja sain aamulla nukutuksi 3 tuntia! Pitäisi valvoa vielä ensiyö! Kauhistuttaa jo valmiiksi, että kuinka jaksaa. Eikai tästä kuitenkaan haittaa sikiölle ole?
Rv 13+2
 
piita
Olen vuorotöissä ja huono nukkumaan jo ennen raskautta.
Vapaa päivinä valvottaa usein parikin vuorokautta
putkeen mutta työjaksolla on pakko käyttää unilääkkeitä.
Niitä ON myös sellaisia joita voi satunnaisesti käyttää
raskauden aikana.Ei kai sitä kahdeksaa kuukautta voi olla sairaslomalla uupumuksen takia,vai onko joku ollut?
Ja ne joilla ei ole oma kohtaista kokemusta keskeytymättömästä viisi vuorotyöstä älkööt vaivautuko
laittamaan älyttömiä kommentteja,koska eivät todella
ymmärrä millaista rääkkiä se on.rv 18.
 
uneton
Tai siis unihan maistuisi kyllä..

Alkuraskaudessa valvoin huolehtien elämänmuutoksesta, rv 15 tienoilla tulivat mukaan puutumiset, joihin herää tunnin välein, sitten vauvan potkut ovat valvottaneet rv 20 lähtien.. nyt vasta rv 26 ja kuulemma mitä lähemmäksi synnytys tulee, sitä vähemmän saa nukuttua. Näen myös ihan järjettömiä painajaisia melkein joka yö, johtunevat hormoneista. En ole nukkunut moneen kuukauteen kunnollisia yöunia enkä niitä varmaan tule saamaan moneen vuoteen tästä lähin..
 
*******
Yövuorojahan ei ole pakko tehdä raskausaikana. Muistaakseni siitä on määritelty viikotkin, josta eteenpäin niistä voi kieltäytyä...
Meilläpäin ei tarvi muuta kuin sanoa yötyökielto-toive työvuorolistat tekevälle henkilölle. Raskaus on ihan pätevä peruselu toiveelle. Hoitoalalla olen ja usein töissä on työvuoroja on tyyliin pätkäaamu ja tuplayö. Eihän kukaan pidemmän päälle semmoista raskaana ollessa jaksa.
Ja tuskin työpaikkasi ensimmäinen raskaana oleva työtekijä olet. ota vain asia rohkeasti puheeksi ja jos järkipuhe ei auta, niin uskoisin että lääkäri voi tehdä sellaisen todistuksen jossa yötyö kielletään...
 

Yhteistyössä