Hae Anna.fi-sivustolta

Yöunista

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä nainen 47 v,, 10.02.2006.

1. nainen 47 v, Vierailija

Kuinka pitkiä yöunia te nautitte?
    Tuntuu, että olen aina väsynyt. Nukun yössä n. 5-6 h.

2. nainen 47 v Vierailija

On ok ja kaikki muutkin arvot. Tarkistettu on.

3. Nukkumatti Vierailija

Kokeile joskus esim. lomasi aikana, mihin aikaan heräät ilman herätyskelloa. Eli nukut niin kauan, kunnes heräät itsestäsi siihen, että olet saanut nukuttua riittävästi. Kannattaa myös mennä suht säännöllisesti nukkumaan tällöinkin, jotta vuorokausirytmi ei mene sekaisin. Tuolla keimolla näkee, paljonko unta tarvitset oikeasti.

Tuo 5-6 tuntia kuulostaa minusta ainakin tosi vähältä. Jos itse nukkuisin tuon verran, olisin täysin kuutamolla. Muistaakseni aikuinen ihminen tarvitsee n. 8 tuntia unta yössä. Itse kokeilin tota, että heräsin ilman herätyskelloa ja terveenä ollessa unentarpeeni on ollut suunnilleen sen 8 tuntia. Unentarvetta muuttavat mm. erilaiset sairaustilat, esim. ihan pelkkä flunssakin.

4. 45v. Vierailija

tarvitsen 8 tunnin yöunet

5. 44 v. Vierailija

Nukut liian vahan, itse tarvitsen vahintaan 7, mieluummin 8 tuntia. Ja tiedathan, ettei unta voi varastoida, eli viikonloppuna enemman nukkumalla et saa siita apua seuravaan viikkoon.

6. sama vaiva Vierailija

Minä nukun myös jatkuvasti liian vähän, 5-6 tuntia yössä. Ongelmana on se, että en saa unta millään, pyörin aina sängyssä 2-3 tuntia enkä oikeastaan koskaan nukahda ennen kahta yöllä. Tähän ei siis vaikuta se monelta herään, koska herätys on joka aamu samaan aikaan. Kaapissa on unilääkkeitä, mutta kun ei niitäkään joka ilta viitsi ottaa. Olen siis päivät pitkät kuutamolla töissä..

7. Katinka Vierailija

Ihmiselle on ehdottomasti pienempi paha käyttää nukahtamiseen ja unen ylläpitämiseen lääkärin kanssa yhdessä neuvoteltua lääkintää, kuin nukkua liian vähän. Unen puutteesta seuraa jo lyhyellä aikavälillä, puhumattakaan pitemmästä jaksosta tai jopa jatkuvasta vähäunisuudesta, vaurioita terveyteen. Unenpuute sairastuttaa sekä mielen, että ruumiin.
    Nykyään uniongelmiin on monenmoisia lääkkeitä eli jokaiselle löytyy varmasti sopiva ja myös pitemmällä tähtäimellä tarkoituksenmukainen apu.
    Lääkintä tulee tietysti ottaa käyttöön vasta kun todetaan, että esim. unettomuutta aiheuttavaa fyysistä sairautta ei ole ja uniongelmat eivät ole jokaiselle joskus eteentulevia satunnaisia valvottuja öitä.
    Toki voi olla ihmisiä, jotka eivät tarvitse unta kuin esim. mainitut 5-6 tuntia, mutta he eivät silloin myöskään ole lyhyen yöunensa jälkeen väsyneitä. Jos joku normaalisti hereillä ollessaan ei ole pirteä ja levännyt, hän nukkuu liian vähän, ja se on paljon pahempi asia kuin nukkumislääkkeitten käyttö.

8. 31-v. Vierailija

9 tuntia ilman herätystä.

9. 28-vee N Vierailija

8-10 tuntia tarvin unta per yö.

Työterveydenhoitaja sanoi, että vähempikin riittäis.

Mulle tää tuntimäärä on hyvä. Yöunen tarve on yksilöllistä.

10. hmm Vierailija

Menopaussi tai vaihdevuodet. Silloin on unihäiriöitä joillakin. Johtuupi hormooneista.

11. Suvi Vierailija

Jos uni ei tule, ei kannata jäädä väkisin yrittämään sitä sänkyyn. Olen itse havainnut parhaimmaksi keinoksi nousta sängystä ja tehdä kertakaikkiaan jotain ihan muuta, kuin pyöriä ja stressata sängyssä sitä ettei unta tule ja huomenna on tärkeä päivä, pakko saada nukuttua.. Siitä ei tule yhtää mitään. Tee jotain muuta, vaikka nouset lukemaan kirjaa tai tekemään käsitöitä tms. kivaa hommaa. Sitten kun alkaa nukuttamaan, mene vuoteeseen.

Kannattaa myös huolehtia siitä, että huone on puhdas villakoirista ym. ja raitis. Mulla on melkein aina ikkuna vähän raollaan, talvellakin.

12. nainen 47 v Vierailija

En kyllä ole missään viestissäni sanonut etten saisi unta. Unirytmini on vain muodostunut tuollaiseksi 5-6 h ja koska olen aina väsynyt , ajattelin, että onkohan se liian vähän. Siksipä tässä nyt kyselen muiden kokemuksia.

13. nainen 46 v. Vierailija

Minä nukun 8 tuntia yössä.Viikonloppuna saattaa mennä 10 tuntia.

14. tuuli Vierailija

Nukun keskimäärin 5-7 h. Melko huonosti senkin, kun on noita vaihtarijuttuja. Missään tapauksessa ei yli 7 tuntia, tai sitten en saa nukuttua. Illalla on valvotta aika myöhään, että pystyy nukkumaan ainakin tuon 5 tuntia. Kyllä päivällä vähän väsyttää, mutta minkäs mahtaa.

15. olen Vierailija

olen 26v nainen. Kuukautiskiertoni on 30pv saannollisesti, en syo pillereita. Nukun tavallisesti heraamatta 8 tuntia ja oloni on pirtea. Mutta noin 8 paivaa ennen kuukautisia nukun huonosti kuukautisten alkuun saakka. Eli 8 unetonta yota/kuukausi. Aluksi en ymmartanyt syy-yhteytta, mutta kun tata on jatkunut useita vuosia ""saannollisesti"", alan vahitellen uskomaan hormonien vaikutukseen. Nuo unettomat yot on sellaista 3-5 tuntia ja nekin huonosti:( Mitakohan mulle tapahtuu vaihdevuosi-iassa?

16. siis täh? Vierailija

Jos sinulla ei kerran ole ongelmia unen saamisessa, miksi et koita nukkua pidempiä yöunia ja katso sitten oletko yhtä väsynyt vai et. Äly hoi, älä jätä! Missä maalaisjärki? Luulisi että terve järki sanoo että koitanpa nukkua enemmän kun aina väsyttää...

17. Nainen 47 v Vierailija

Kiitos paljon ystävällisestä vastauksestasi.
    Kerrataan vielä, jotta noinkin järkevä ihminen kuin sinä olet, ymmärtäisi: elämäntilanteeni on sellainen etten tällä hetkellä pysty ottamaan pidempiä yöunia. Joillekin tällaiset sopivat, minulle kenties eivät. Halusin vain tiedustella, että kuinka paljon yleensä muut nukkuvat. ENkö olisi niin saanut tehdä???
    Vielä kerran: vastauksesi todella antoi selvennystä ongelmaani.

18. Martta Vierailija

Ja siellä taas joku tyhjäpää pilaamassa asiallisen ketjun ilmapiiriä. Jos sinulla on mahdollisuus lorvia pitkiä päiväunia niin älä silti oleta, että kaikilla olisi näin.
    Osaan asettua ap:n asemaan sillä olen itse yrittäjä ja kolmen pienen lapsen äiti ja on sula mahdottomuus ottaa 8-9 h unia. Yleensä se jää tuohon 6 h ja väsyttää - todella väsyttää.

19. siis täh? Vierailija

Unentarvehan on täysin yksilöllistä!
    Jos mä nyt vastaan nukkuvani 9 tuntia ja se on riittävästi niin alatko sä nukkua saman verran?
    Miksi ylipäänsä kyselet jos sulla ei ole mahdollisuutta nukkua niin pitkiä unia kuin muut nukkuvat?

20. siis täh? Vierailija

Sehän on vaan valintakysymys montako lasta tekee ja millaista työtä. Itse olen lapseton ja päivät töissä n. 8-16. En todellakaan lorvi päivisin. Illalla harrastan liikuntaa ja mitä milloinkin, tapaan kavereita, käyn leffassa, ostoksilla yms. Saunon ja menen n. klo 22 nukkumaan. Aamulla herätys klo 7 ja kas, yhdeksän tunnin yöunet takana. Ei se sen kummempaa ole.

21. ? Vierailija

Ehkäpä ap ei tarkottanutkaan että alkaa noudattamaan just sun ohjetta vaan ihan mielenkiinnosta kyselee.

22. Luna Vierailija

Nukun yleensä 8-10 tuntia yössä ja hyvin nukunkin. Tällä unimäärällä olen pirteä kuin peipponen ja päivän työt sujuu sukkelaan. Joskus joku lyhyempi yöuni ei juurikaan haittaa, mutta minulle ovat tärkeitä nämä hyvin nukutut yöt. Olen nainen 48 v.

23. siis täh ? Vierailija

Anteeksi tämä sekoiluni. Olen unohtanut ottaa mielialalääkkeeni ja nyt viiraa päästä niin vimmatusti. En enää tajua kuka olen ja mistä tulen. Paskansin äsken housunikin, kun en ymmärtänyt pidätellä torttua.

24. hodari Vierailija

Vaikutat tyhmältä ihmiseltä. Suorastaan yksinkertaiselta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri