Yöheräilyt 7,5 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ja tyttö

Vieras
Aiheesta on varmaan ollut paljonkin ketjuja mutta kyselen nyt kumminkin.

Eli meillä tyttö 7,5 kk. Ekat puoli vuotta nukkui tosi hyvin, heräsi syömään, mutta nukahti sen jälkeen samantien uudestaan. Aikaisin on aina herännyt, ehkä keskimäärin klo 7.

Kun tyttö oli vähän alle 6 kk, siirrettiin hänet omaan huoneeseen nukkumaan. Ekat yöt nukkui tosi hyvin, Nukahti klo 20, heräsi syömään n. klo 03-04 ja nukkui n. klo 7 asti. Nyt sitten noin kuukauden verran on ollut yhtä hulinaa. Heräilee monta kertaa yössä, yleensä kun annan tutin niin kääntyy kyljelleen ja nukahtaa. Mutta välillä saattaa jäädä valvomaan tunniksi, pahimmillaan kahdeksi. On vain ihan pirteä, kääntyy sängyssä vatsalleen ja harjoittelee ryömimistä, juttelee ym. ja jossain vaiheessa alkaa huutamaan. Huoneeseen kun menee niin yleensä lopettaa. Olen yrittänyt tassutteluja ja ties mitä, mutta miten tassuttelet lasta joka alkaa vain leikkiä äidin kädellä... Heti kun huoneesta poistuu alkaa karmiva huuto, saattaa hetkeksi lopettaa, jutella hetken ja taas huutaa. Yösyötön jätin pois kokonaan n. viikko sitten, koska totesin että tytöllä ei ole nälkä. Aamulla kun imetän niin ei syö niin ahnaasti että olisi mitenkään hirveän nälissään. Ja totesin että imettäminen yöllä ei myöskään tuohon hereilläolemiseen vaikuttanut, vaikka imetin niin jatkoi silti hereilläoloa.

Onko muilla ollut vastaavaa? Nykyään siis herää keskimäärin 4-5 kertaa yössä, joista 3-4 kertaa nukahtaa kun annan tutin ja yleensä kerran, joskus kaksi kertaa jää pitkäksi aikaa kukkumaan. Huudattaminen on vähän vaikeaa kun miehen pitää herätä aamulla klo 5 töihin, enkä nyt muutenkaan kyllä sille linjalle halua lähteä että annan 2 tuntia huutaa... Niin ja nykyään myös herää vielä aiemmin kuin yleensä, joskus jo klo 6.

Päikkärit nukkuu hyvin, yleensä ulkona kahdet päikkärit, yhteensä n. 3 h. Samoin iltaunille nukahtaa hyvin. Saa puuron, maidon ja on samantien unessa. Eka herääminen on kuitenkin jo noin 1,5 tunnin päästä nukahtamisesta.

Meillä on pian 8,5kk tyttö, joka alkoi yöhulinoinnin siinä 5,5kk iässä, sitä jatkui ainakin tähän päivään.. nyt on mennyt viikko paremmin (kopkop). Juuri tuollaistakin on ollut, et yöllä saatetaan valvoa tunti tai pari. Sitten heräilyjä on ollut meillä pahimmillaan n.15 (eli puolen tunnin välein puol tuntia nukahtamisesta, jossain vaiheessa yötä ehkä tunnin tai puolentoista "pitkä" pätkä), ja alle 5 heräämistä ilman valvomista on "hyvä yö" - jollaisia on nyt siis ollut n. viikon - pisin pätkä tuon 5kk jälkeen. Luulen, et noi hulinoinnit ovat ainakin meillä liittyneet liikkumisen harjoitteluun. Meillä tankataan yöllä välillä, välillä ei. Nyt olemme huomanneet, että tällä hetkelläkin tyttö havahtuu edelleen hereille esim. tunti nukkumaan menosta, mutta kenties etsii itse tutin ja nukahtaa omin avuin uudelleen itsekseen. Paras keino meillä onkin ollut se, että tutteja on monta sängyssä, jotta neiti mahdollisesti löytäisi tutin itse (toimii joskus, ei aina). Muuten olen luottanut siihen, että aika lopettais nää hulinoinnit... tyttö nukkuu päikkäritkin yleensä aika levottomasti. SAmoin aamuherätykset ovat meiläkin ihan äsken aikaistuneet n. tunnilla tai puolella tunnilla. Ehkä unimäärä vaan vähenee sitten. Eli hirveästi en osaa neuvoa, miten tästä tilanteesta pois pääsisi - mutta tuttua on heräilyt :)

Yhteistyössä