yökuiva 1 v 2 kk!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaalehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaalehmu

Vieras
Mä olen vähän hämmentynyt, kun olen tällä viikolla tajunnut ettei poika pissaa yöllä. Menee nukkumaan iltakymmeneltä (koko ikänsä tehnyt näin) ja ensimmäiset tuhinat tulevat klo 5.00 - 7.30 riippuen vähän siitä, kuinka väsyttää ja miten nälättää tai ilmeisesti myös: kuinka pissattaa.

Mä olen niin aamuntorkku ihminen (ja yökyöpeli :D), että olen vain yrittänyt tutilla vaientaa toista, mutta väliin myhnääminen on melkoista. Tällä viikolla on ollut menoa, joten kun poika on herännyt on sitten noustu ylös. Koska omakin aamu alkaa vessaistunnolla, niin poika on tullut potalleen istumaan ja vaippa on ollut ihan kuiva. Pottasaaliina valtava pissa 2 - 3 dl.

Poika ei puhu, ei päivällä kerro mitenkään pissahädästä (tai mä en tajua sen merkkejä?) Meidän esikkokin oppi hirmu varhain yökuivaksi, tosin lähti hoitoonkin jo puolivuotiaana, jolloin yleensä aamuisin jouduin herättämään tytön ja kannoin potalle. En tajunnut (tyhmä) aiemmin, että poikakin on samanlainen. Ihmettelin vain, kun toiset valittavat ettei vaipoissa riitä imukyky ja peti on märkänä.

Onko muita varhaisia yökuivia? Vai onko mun lapsi ihan seko...

lapset oppivat useammin ekana yökuivaksi kuin päiväkuivaksi!
eli ihan normaalia se on.
lapsi kun nukku sitä virtsan erityshormonia ei erity, eikä kovin paljon myös pissaa. lapsi kun sitten herää alkaa hormonia erittyä ja pissaa myös. joillain lapsilla tämä hormonin erittyminen alkaa aamuyöstä kun lapsi alkaa hiukan heräillä, ja jos lapsi ei pääse potalle yms niin pissat tulee kaikki vaippaan jolloin tosiaan vaipa voi tulla yli.

eli ei muuta kun reippasti joka aamu lapsi potalle niin siitä se lähtee. mitäpä sitä housuun pissimään kun kerran osaa potalle tehdä =)

Olipa mielenkiintoista uutta tietoa tuossa edellisessä! Meillä kyllä ovat oppineet kaikki ensin päiväkuivaksi eikä 4-vuotias näytä mitään merkkejä yökuivuudesta vaikka hänet aina nostetaan potalle kun itse mennään nukkumaan - ja siis sattumalta joskus saadaan liraus talteen. Hän nukkuu niin sikeästi ettei muista aamulla mitään... Meillä päiväunivaipatkaan ei aina isommilla pysy kuivina, että jännä juttu tuo hormonihomma jos tosiaan on noin.

Mutta onnittelut jos lapsi oppii noin nopeasti kuivaksi javascript:emoticon(':flower:')
Se on taas iso säästö vaipoissa - luonnolle ja kukkarolle:)
Kun tämmöinen neuvola olen luonteeltani, niin ehdottaisin, että jos et käytä kestovaippoja niin nyt voisi olla hyvä tilaisuus kokeilla yövaippana :)

Meillä on tällä kakkosella ollutkin kestot jostain 2,5 kk:n iästä käytössä, että rahansäästöä meille ei juuri tulisikaan, vaikka poika oppisi ihan täyskuivaksi. Mä menettäisin vaan ainoan harrastukseni - vaippojen vertailun, oston ja ompelun =) .

Tänä aamuna oli pikkuisen puuvillan pinnassa kosteaa, mutta ymmärsin nousta ylös kun poika hytkytteli seisten pinnasängyssä ja kuikuili ovelle päin. Saaliiksi saimme ne valtavat pissat ja kakan!

Nyt tunnen itseni tosi tyhmäksi, sillä poika on ehkä kiukunnutkin aika vauvasta lähtien aamuisin pissahätäänsä. Tyhmä mutsi ei vaan tajua! laiskana tahtoisi vain nukkua aamulla. Juuri nyt on usko korkealla siihen teoriaan että me opetamme vauvat pissaamaan vaippaan, vaikka itse voisivat olla valmiit opetelemaan potalle pissaamiset. Eka kerran kun täsät joskus talvella kuulin, niin pidin ihan utopiana. ei sit taida ollakaan, vaan vaipattomuus voisi olla oikeasti vaihtoehto!!! Ehkä seuraavalla lapsella yritän :p , jos jaksan ja viitsin :whistle: :ashamed:

jeps. se sama hormoni vaikuttaa yökastelijoilla. eli sellaisilla isommilla lapsilla joilla esiintyy yökastelua, tätä hormonia erittyy öisinkin enenpi. sitä yökastelua hoidetaan pahimmissa tapauksissa lääkityksellä joka estää tuon kyseisen hormonin erityksen yöaikaan.. tosin monilla yökasteljoilla se hormonitoiminta kyllä normalisoituu aikaa myöten itsestään, vaan kun tietää että se on hormoneist kiinni ei oppimisesta niin vahingot on helpompi ymmärtää..

useat lapset tosiaan ei nukkuessaan pissi vaan siinä vaiheessa kun alkaa aamuyöstä havahtua. ja silloin tulee enenpi kerralla.

tosin on lapsen hormonitoiminnasta kiinni milloin tämä tapahtuu.

vauvoilla tuota virtsaa erittävää hormonia ehittyy yötä päivää jolloin pissuiäkin tulee yötä päivää. joillain alkaa sitten elimistö univaiheessa säädellä jo hyvin varhain pissan eritystä jolloin yövaippa pysyy kuivana aamuun asti. jotkut vauvat taas heräävät esim yöllä pissimään ja nukahtavat uudelleen.

eli ihan vaan hormonitoiminnasta kiinni millä lapsella alkaa kuinka pian se yökuivuus. ja vaikuttaa toki sekin että jos äiti on paikalla heti kun lapsi herää niin vaippa on ehkä kuiva, mutta jos lapsi herää hiljakseen ja äiti havahtuu lapsen heräämiseen vasta 5-10 min päästä niin pissat on jo tulleet.

tähän hormonitoimintaan ei voi ite vaikuttaa, eikä noin pienellä toki tarvettakaan.. jos noita yökasteluongelmnia on sitten vielä koulu iässä niin sitten saattaa lääkäri tosiaan määrätä lääkkeitä.

ja tuo yökuivuus juttu ei periaatteessa kyllä vaikuta kuivaksi oppimiseen vaan on tosiaan ihan hormonaalinen juttu ja toki jos on nopsa ja viitseliäs äiti niin potalle vaan.

sori nyt on pakko korjata itseäni.

eli se hormonihomma meneekin niinpäin että yön aikana pitäsis erittyä hormonia joka vähentää virtsan eritystä, ja tätä hormonia annetaan yökasteljoille jos muut keinot eivät auta

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/artikkelit.shtml/170595?Lasten_y)kastelu

no tämä menee kyllä jo ihan aiheen viereen. kun eihän pienillä lapsilla edes puhuta yökastelusta vaan vanhempana. mutta tosiaan se hormonijuttu oli näinpäin..

kiitti Dieselmom noista tiedosta!!! Meillä kai sitten tuon hormonin erittyminen alkaa jo tosi varhain. Ja tuo hormonijuttu selittää hyvin sitäkin, että poika ei mielestäni päivällä mitenkään ilmaise pissahätäänsä.

Mä olen laiska äiti, että katsotaan nyt kuinka jaksan asennoitua tähän tajuamaani asiaan. Poika ainakin oli ihan älyttömän tyytyväinen aamulla kun pääsi potalle töröttämään, ilme oli vähän siihen malliin, että viimeinkin äiti tajusi :D Pitää vissiin ymmärtää mennä ajoissa nukkumaan...

Yhteistyössä