Yösyöttöjen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vain tissi kelpaa yöllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vain tissi kelpaa yöllä

Vieras
Miten olette saaneet yösyötöt loppumaan? Meillä vauva yli 9kk ja herää öisin kerran pari tissille ja aamullla vielä tissiä ja seiskalta nousee ylös. Alkaa jo väsyttään nuo yöheräilyt kun on aina ollut huono nukkumaan. Aamuheräämiset ei haittaa, varmaan silloin on jo vähän nälkäkin, mutta tuskin on nälkäinen vielä 2-3 aikaan yöllä! Olen yrittänyt tassutella, ei auta, nousee vain istumaan tai seisomaan. Eikä vesipulloakaan huoli vaan sai kamalat raivarit niin kuin tutistakin. Siis tissi vain kelpaa. En ole viitsinyt huudattaa kun helpommalla päässyt kun tarjoaa tissiä, en haluaisi esikoistakaan herättää vauvan itkuun. Pitää varmaan vain valvoa muutama yö ja koittaa tassutella..?

Meillä oli ennen joulua saman tilanne. Poika oli sillon just saman ikäinen ja heräs perhepedissä vaatimaan maitoa vaikka ei oikeesti ollu nälkä. Siirrettiin pinnikseen nukkumaan ja lopetin maidon tarjoamisen samalla. Tais olla kolme yötä mitkä meni aika vähällä nukkumisella kun poikaa sai tassutella vähän väliä mut sen jälkeen on nukkunu yöt heräämättä.

Eli kannattaa kärsiä sen muutaman yön, vaikka se just silloin tuntuu rankalta.

Sama tilanne, ensi viikolla aloitetaan toden teolla tassuttelu miehen kanssa.
Esikoisella oli sama juttu ja saatiin yösyötöt kokonaan lopetettua unikoululla/tassuttelemalla. Eli kun heräsi huutelemaan tissiä niin isukki rauhoittelemaan lasta, tästä muksu otti tietysti kauheat raivarit ja isä nosti syliin. Kun rauhoittui noin tunnin kuluttua, laski isä sänkyyn. Ei nukahda, no tassutellaan. Ai, raivarit, no muksu taas syliin ja tätä hassuttelua koko aamuyö. Seurauksena uupunut isä. Seuraava yö - kappas kappas muksu nukahti 20 min rauhoitteluun jälkeen kaksi kertaa yön aikana. Ja kolmantena yönä lapsi nukkui kuin murmeli, kuten vihdoin ja viimein myös äiti.

Tällaisen tarinan toivon kirjoittavani teille ensi viikolla, kun tiedetään kuinka kuopuksen unikoulu sujuu.

Ja jos täällä on niitä copypaste-mammoja, joiden elämäntehtävä on valistaa meitä unikoulun vääryydestä niin voi mun puolesta säästää vaivansa. Unta tarvitsee myös äiti. piste.

Onnistusko että mies ois sen muutaman yön vauvan kanssa, että nukut itse eri huoneessa? Vaikka viikonloppuna tai lomalla. Monesti onnistuu paremmin kun ei ole äiti siinä maitotissin tuoksuineen lohduttelemassa. Mutta en voi taata silti kokonaisia öitä, meillä ei vaikuttanut ollenkaan tuo yösyöntien lopetus siihen etteikö ois kuitenkin heräillyt joka yö useamman kerrran vielä seuraavat 2 vuotta.

Meillä meni niin, että minä nukuin olkkarin sohvalla kaksi yötä, ja mies kuunteli vauvan yöhuudot.Tosiaan tuon kauempaa ei tarvittu, kun jo oppi, että öisin ei saa maitoa. Aika pitkään jatkoin ammuimetystä kuitenkin, siis niin, että sängyssä imetin ja jatkettiin vielä vähän aikaa unia. Luulin, että tuo olisi haitannut vauvan sopeutumista uuteen meininkiin, mutta ei haitannut. Vauva kyllä tiesi, koska oli yö ja koska oli aikainen aamu.

Mä en raaskinut vierottaa ennen kuin vuoden iässä, vaikka homma väsyttikin.

Mutta loppujen lopuksi se sujui hyvin, mies hoiti vauvaa pari yötä ja siinä se. Loppujen lopuksi tosi vähällä huudolla päästiin molempien lasten kohdalla. Eka ilta tunti huutoa, toisena iltana puoli tuntia, kolmantena vajaa vartti ja sitten ei mtiään. Yöllä pyöriskelivät aikansa meidän välissä ja sitten nukahtivat...

meillä ei huudatettu ja lopetettu yösyöttöjä pakolla, vaikka fysiologista tarvetta ei joidenkin mielestä enää olisikaan niin yösyötöt tekee vauvan ja äidin unesta raukeampaa ja kehittää aivoja. siis imeminen kehittää aivoja. :-) Yösyötöt loppuivat itsestään yli 1v.

Mä huudatin lapseni joskus 13-kuisena, kun en enää jaksanut itse sitä heräilyä kahdesta lähtien. Tutti ei kelvannut kuten esikoiselle, eikä varsinkaan tassuttelu. Esikoinen ei herännyt, vaikka kuopus huusi eka yönä 1h20min... Oli kyllä tottunut jo silloin siihen, että sisko huusi vatsaansa iltaisin ja öisin. Tokana yönä kuopus huusi alle vartin, ja sen jälkeen alkoi aika hyvin nukkua yönsä aamuviiteen asti, vaikka jatkoin imettämistä aamuisin ja päivisin vielä jonkun kuukauden. Mahavaivat herätteli vielä myöhemminkin, mutta muuten on tosiaan nukkunut hyvin.

Meillä tyttö oli pullolla eli hoidon itse yösyöttöjen lopetuksen. Tietysti kun imetätä ja tuoksut maidolle on varmasti parempi että mies hoitaa sen ainakin ekoina öinä.

Meillä tyttö itki ja raivosi ekana yönä 3h (tassuttelin pinnasängyn vieressä, en ottanut syliin kun ei kuitenkaan mennyt hysteeriseksi itku) ja nukkui loppu yön aamuun asti. Tokana yönä itki huomattavasti vähemmän ja hereillä oltiin 2h. Kolmantena yönä pyöri 1h sängyssään eikä enää itkenyt. Neljäntenä yönä nukkui koko yön ensimmäistä kertaa elämässään putkeen. Ikää oli 10kk, toivottavasti teillä sujuu yhtä helposti!

Yhteistyössä