Yövierotus rinnasta 10 kk: n iässä, neuvoja kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
10 kk: n ikäinen vauvani herää tissuttelemaan 1-2 h välein joka yö, eli yöt ovat todella katkonaisia ja äiti alkaa olla tosi väsynyt ja kireä. Isommat alpset saavat ihan liian vähän huomiota väsyneeltä äidiltää. Voisinkohan jo vierottaa yösyötöt? Vauva paibnaa 9,2 kg. Syö kiinteitä aika vähän päivisinkin on tissuttelija. Mietin onko liian aikaista yövierottaa. Voiko olla nälkäinen öisin? Voisini vierottaa osan yötä?

Päätät aikavälin, jonka aikana et imetä, esim. klo 24-06. Sitä ennen ja sen jälkeen voit imettää. Tuona aikavälinä vauvalle lohdutusta muulla tavoin, silitystä, sylittelyä, mitä vaan. Olet päättäväinen, mutta hellä - et menetä malttiasi, vaikka vauva varmasti protestoi tätä muutosta. Annat hänelle muulla tavoin läheisyyttä ja hellyyttä, lohdutat toista tässä suuressa mullistuksessa. ÄLÄ jätä yksin itkemään äläkä suutu vauvalle itkemisestä.

Vauva varmasti siis huutaa, mutta vähitellen hän tottuu ajatukseen ja saatte paremmat unet. Pitää olla kärsivällinen, voit varautua siihen, että se ottaa aikansa: päiviä, viikkoja, kukapa tietää.

Jotkut suosittelevat isää vieroitukseen, mutta mieti tarkkaan: jos isä on yhtään hermostuvaa tyyppiä (eli suuttuisi vauvalle ja olisi kovakourainen väsyneenä), niin kannattaa tehdä se itse.

Mä kyllästyin kuopuksen yösyöminkeihin, kun oli 11kk. Aloin sitten antaa vettä pullosta yöllä. Kaksi yötä poika vaivautui heräämään juomaan ja sen jälkeen on nukkunut yönsä.

mulle kans kepaa vinkit! meillä ihan sama tilanne. kauankos vaavii saa huudattaa sie omas pedissä? ennenkuin menee silittelee. miten saa nukutettua päikyille ilman tissiä? aaapuvaa!

Minä lopetin lasten imettämisen sillain, että siirryin nukkumaan toiseen huoneeseen ja mies hoiti yöheräämiset. Lapsi tajusi heti, ettei tuolta maitoa tule ja yöheräämiset loppuivat nopeasti. Ja minä sain palata yöksi omalle paikalleni

Alkuperäinen kirjoittaja samajutsku:
mulle kans kepaa vinkit! meillä ihan sama tilanne. kauankos vaavii saa huudattaa sie omas pedissä? ennenkuin menee silittelee. miten saa nukutettua päikyille ilman tissiä? aaapuvaa!

Vauvaa ei saa jättää yksin huutamaan!!! Rauhoitat sylissä, sitten takaisin sänkyyn. JOs alkaa huutaa, uusi rauhoitus. JOs rauhoittuu paremmin viereen, niin rauhoita alkuun siihen ja myöhemmin sitten se omaan sänkyyn laitto.

Alkuperäinen kirjoittaja muutamia vinkkejä:
Päätät aikavälin, jonka aikana et imetä, esim. klo 24-06. Sitä ennen ja sen jälkeen voit imettää. Tuona aikavälinä vauvalle lohdutusta muulla tavoin, silitystä, sylittelyä, mitä vaan. Olet päättäväinen, mutta hellä - et menetä malttiasi, vaikka vauva varmasti protestoi tätä muutosta. Annat hänelle muulla tavoin läheisyyttä ja hellyyttä, lohdutat toista tässä suuressa mullistuksessa. ÄLÄ jätä yksin itkemään äläkä suutu vauvalle itkemisestä.

Vauva varmasti siis huutaa, mutta vähitellen hän tottuu ajatukseen ja saatte paremmat unet. Pitää olla kärsivällinen, voit varautua siihen, että se ottaa aikansa: päiviä, viikkoja, kukapa tietää.

Jotkut suosittelevat isää vieroitukseen, mutta mieti tarkkaan: jos isä on yhtään hermostuvaa tyyppiä (eli suuttuisi vauvalle ja olisi kovakourainen väsyneenä), niin kannattaa tehdä se itse.

Nämä ovat hyviä vinkkejä, ja muista, että vauvasi ei enää tarvitse yösyöntiä, se on vain tapa johon hän on tottunut. Muista, että protestointi on vain sitä, lapsellä ei ole hätää ja kun sinä/isä tai molemmat olette turvallisesti vieressä ja lohdutatte, vauvaa ei pelota, suututtaa vain. Ja viikon päästä saatatkin nukkua kokonaisia yöunia. Toisaalta, homman voi myös jättää kesken ja siirtää muutaman kuukauden päähän, jos se tuntuu ylivoimaiselta. Kannattaa kuitenkin ottaa joku tavoite, esim. 3 yötä on PAKKO jaksaa, oli millaista vaan. Jos senkin jälkeen vielä haluaa lopettaa, niin sitten vaan lopettaa. Mutta takapakkiahan siitä tulee runsaasti. Ja toisaalta, yövieroitus ei välttämättä edes ole niin rankaa kuin luulisi.

Yhteistyössä