Yrittäjä-äidit, miten aloitatte äippälomanne?

  • Viestiketjun aloittaja Freelance-mamma
  • Ensimmäinen viesti
Freelance-mamma
Meitä on varmaan muitakin vapailla työajoilla ja työmäärillä touhavia odottajia. Teen kevyttä kirjoitustyötä kotona olevassa työhuoneessa ja olen vähän äimänä; maaliskuun alkuun sijoittuva laskettu aika "heittää" minut äitiyslomalle jo tammikuun lopussa, mikä tuntuu kovin varhaiselta. Peukaloitako sitten pyörittelen vai...?

Kysyin Kelasta, eikä aloitusta voi lykätä mutta jos tuona aikana tekee töitä, siinä yksinkertaisesti menettää ansiosidonnaisen päivärahan ja saa minimirahaa ja sitäkin korkeammalla ennakonpidätyksellä. Toisin sanoen, työtä tehdessä vaihtaisi ilmaisen (tai no, YEL-maksuina hankitun) etuuden omalla työpanoksella hankittuun tuloon.Tämä kaikki on täysin ymmärrettävää ja oikeudenmukaista, mutta yllätti minut jäykkyydessään. Olin virheellisesti kuvitellut, että myöhemmin aloitettu äippäloma vastaavasti jatkuisi loppupäässä.

Jäävätkö kaikki odottajat tosiaan äitiyslomalle nakutettuna 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa? En ole työhullu, mutta pidän luovasta työstäni, enkä koe sitä rasittavana raskaudenkaan aikana. Kuinka te muut olette toimineet?
 
Freelance-mamma
Vielä sunnuntaityöstä, onko jolla kulla kokemusta, minkä mukaan sunnuntaityö verotetaan? Normaalisti maksan toiminimeni ennakkoveroja, mutta sitten kun äitiysrahoista pidätetään verot kaiketi verokortin mukaan, menevätkö sunnuntaityön verot verokortin sivutyöprosentin mukaan?
 
mimi#
edelliselle:sunnuntaisin saa tienata "mitä vaan" koska äitiysrahaa ei käsittääkseni makseta sunnuntaina. mutta jos on vähääkään työtuloja ma-la, saa ainoastaan sen minimiäitiysrahan (jokaiselta työpäivältä siis) se on vissiin jotain 15euroa/päivä, muilta päiviltä saa silti ansiosidonnaisista äitiysrahaa. öh, menipä sekavaksi:)
 
30 päivää...
Olen molemmista raskauksista ajatellut jääväni vasta lähempänä synnytystä äitiyslomalle, mutta itse asiassa tuo 30 päivää on kuta kuinkin se, jonka jälkeen en ole jaksanut töitä tehdä. Teen myös kirjoitushommia kotona ja ne hommat kyllä tyssäsi aika pitkälti siihen päivään. (Ajatus ei enää luista ja istumisesta tulee hankalaa.). Mutta muutamia rästijuttuja ja juoksevia asioita olen hoitanut mammalomaltakin ja merkinnyt ne sunnuntaityöksi. Sunnuntaitöistä käytän freelancer-korttia, kuten yleensäkin (?), joten vero on sama kaikista töistä. Kelalle kannattaa tilata tuloihin sovitettu verokortti sosiaalietuutta varten.
 
Freelance-mamma
Kiitos vastauksista, ja kiitos varsinkin nimimerkille "30 päivää" - voi olla että minullakin työt tyssäävät ihan "määräajassa", joinakin päivinä merkkejä on jo havaittavissa!! :)

Pitää selvittää asiaa vielä kirjanpitäjän/verotoimiston kanssa, päätyössäni ei tuo freelancer-kortti toimi, koska kaikki tulo on ulkomaantuloa (käännöstyötä, laskutan ulkomaisia asiakkaita) josta maksan verot ennakkoverolipuilla. Oikeammin nimimerkkini olisikin T:mi-mamma.
 
Samat sanat
Ihan samat fiilikset kuin nimimerkillä "30 päivää", käännöstöitä itsekin teen, mutta nyt rv 36 tuntuu olevan motivaatio ja jaksaminen jo sen verran hukassa, että hyvä kun just ja just saa viimeiset rästihommat tehtyä. Sunnuntaityönä ja freelance-verokortilla yritän ne pakertaa vielä...
 
Hihmova tuuli
Meillä mieheni kanssa yhteinen yritys - olin töissä viikkoa ennen synnytystä asti. Ja myös äitiyslomalla ..... eli juoksi palkka + äitiyspäiväraha. Välillä myös mieheni oli
vanhempainrahakaudella - koska hän sai paremmat päivärahat.
 
Anni67
Hihmova tuuli--voiko siis yrittäjänä tehdä töitä äitiysloman aikana menettämättä äitiyspäivärahaa?
Jos tekee noita sunnuntaitöitä, niin miten se todistetaan (että on työskennellyt vain sunnuntaisin) ja vaikuttaako siitä saatu tulo äitiyspäivärahaan?
Olen yksinäinen odottaja, joten ei ole varaa tehdä virheitä näissä asioissa tai jää lainat maksamatta...
 
yrittäjä,
Kuka vaan voi tehdä töitä äippälomalla, mutta silloin maksetaan vain miniäippäraha. Vain sunnuntai ei vaikuta äippärahaan. Yrittäjähän voi maksaa palkkaa mitä vain itselleen ja merkata työpäivät sunnuntaille. Ei sitä erikseen tarvitse millään todistaa.
 
Samat sanat
Luulen, että siinä katsotaan vähän myös tulojen määrää, eli jos on pieniä tuloja, niin se on melko uskottavaa, että töitä on tehnyt vain sunnuntaisin, mutta jos on isot tulot niin luulen että joutuu kyllä jotain selvityksiä tekemään (en tosin tiedä varmasti, koska itselläni vain hyvin pieniä työtuloja äitiyslomien ajalta). Sunnuntai ei vaikuta päivärahaan siksi, että sunnuntailtahan ei päivärahaa makseta ollenkaan. Eli samana päivän jos saa palkkaa ja päivärahaa, niin päiväraha on siltä päivältä vain minimi 15e, kuten joku jo totesi.
 
yrittäjä,
Annille67, Kyllä, vain siltä päivältä kun olet töissä, tulee se minimi äippäraha. Siitä täytetään joka kuukuasi oma lappunsa (ainakin yrittäjät), siis selvitys onko ollut kyseisenä aikana töissä ja mitkä päivät.
 
yrittäjämami
Joo mäkin ajattelin aiemmin että hitsiläinen mitäs sitä tekee äippälomalla ku on pakko jäädä jo 30 päivää ennen... Tuon kaltaisia ajatuksia pyöri siis silloin viikolle 32 asti mutta kyllä se äitiysloman tarve kehittyi ihan itsestään siinä ennen loman alkua :)
 
Freelanceri
Mistä "lappusesta" vieraileva yrittäjä puhuu yllä? Olen freelance ja palkkani saan ansiotulona, ilman yritystä, enkä täytä mitään muuta kuin veroilmoituksen vuosittain. Aion siis jatkaa töitäni sunnuntaisin, ainakin vielä hetken vaikka äityispäiväraha jo alkaakin. Pitäähän sunnuntaisinkin syödä...

Kiitos vastauksista!

"Kyllä, vain siltä päivältä kun olet töissä, tulee se minimi äippäraha. Siitä täytetään joka kuukuasi oma lappunsa (ainakin yrittäjät), siis selvitys onko ollut kyseisenä aikana töissä ja mitkä päivät."
 
ap Freelance-mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Freelanceri:
Mistä "lappusesta" vieraileva yrittäjä puhuu yllä? Olen freelance ja palkkani saan ansiotulona, ilman yritystä, enkä täytä mitään muuta kuin veroilmoituksen vuosittain. Aion siis jatkaa töitäni sunnuntaisin, ainakin vielä hetken vaikka äityispäiväraha jo alkaakin. Pitäähän sunnuntaisinkin syödä...

Kiitos vastauksista!

"Kyllä, vain siltä päivältä kun olet töissä, tulee se minimi äippäraha. Siitä täytetään joka kuukuasi oma lappunsa (ainakin yrittäjät), siis selvitys onko ollut kyseisenä aikana töissä ja mitkä päivät."
Mulle ainakin tuli Kelan äitiysrahapäätöksen yhteydessä tällainen "lappunen". Lappu on varustettu nimelläni ja henkilötunnuksellani ja sen palautettava osa on otsikoitu "Ilmoittaminen työnteosta/opintorahan saamisesta".

 
yrittäjä,
Mulle tosiaan tulee joka äippärahan maksun yhteydessä lappu,mikä pitää palauttaa kelaan. Siis ilmoittaminen työnteosta aikajaksolla, mistä palkaa maksaa. Olen kyllä yel:n piitiin kuuluva, joten en tiedä, miten on toiminimen tai freelance-kortin kanssa asian laita.
 
yrittäjä äiti myös..
Edelliseen, eli tuleeko sinulle joka kuukausi kelasta lappu, johon merkataan, onko tehnyt töitä? Olen nimittäin itse pähkäillyt tuota työntekoa äitiyslomalla, olen myös yrittäjä ja yel:n piiriin kuuluva, mutta ei minulle ole tullut mitään sen kummempia lappusia kelasta. (Ei muuta kuin ilmoitus maksetusta äitiyspäivärahasta)

Aihe kiinnostaa, koska kevään mittaan minulla olisi työprojekti, jossa menisi pari päivää..
 
Samat sanat
Luulen, että sen lapun saa Kelasta ihan kun vaan pyytää. Eivät ehkä viitsi lähettää sitä varmuuden vuoksi kaikille, kun suurin osa ei kuitenkaan äippälomalla töitä tee, niin että tulisi iso määrä hukkapostia.
 
yrittäjä,
Jep, mulle tuli heti ensimmäisestä äippärahasta lappu, missä pitää tehdä selvitys onko ollut työssä/opiskellut aikajaksona. Ja joka kuukausi tulee lappu täytettäväksi, ennen kun saan vanhempainrahan tilille. Itsekin ihmettelin tällaista käytäntöä, koska en ole tällaisesta ennen kuullutkaan. Olisko tää kanssa kuntakohtaista? Tosin siinä on myös kohta opintotuen nostosta ja sinä vuonna kun raskauduin, sain myös opintotukea.

Ja sunnuntain voi tehdä töitä niin, että sitä ei tarvitse kelalle ilmoittaa. Eli jos työprojektisi on mahdollista kirjata sunnuntaille, siitä ei tipu minimi äippärahalle.
 

Yhteistyössä