Yrittäjäksi ryhtyminen, toiminimen perustaminen, verot, vakuutukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakkee

Vieras
Huoh... Nyt tarvittaisiin käytännön tietoja teikäläisiltä jotka olette perustaneet toiminimen.

Ajattelin ruveta tekeen toiminimellä töitä ja ihmettelen mm. seuraavia asioita:

1. Ennakkovero? Millä periaatteella verohallinto määrää minulle aloittelevana yrittäjänä ennakoverot jotka pitää maksaa vaikka ei tietoa kuina yritystoiminta käynnistyy? Eli voivatko lätkäistä jonkun hillittömän summan veroja mulle vai mihin ne perustuu? Kysyykö ne jotain arviota liikevaihdosta tms?

2. Yel? Voinko käytännössä itse päättää oman työtuloni vai pitääkö sen vastata edes jonkun verran sitä mitä joku muu saisi siitä työstä jos esim tuuraisi minua?

3. Miten olette pärjänneet ekan vuoden kun pitää kuitenkin maksaa ennakkoveroja ja yrittäjän eläkettä...? Ja pitääkö vielä jotain muutakin maksaa? No alv tietty, mutta siis muutakin?

menes nyt hyvänen aika jollekin yrittäjäksiryhtymiskurssille ennen kuin aloitat tuota toiminimihommelia, ellei sulla ole noista perusasioista mitään tietoa. työkkäri esim. järjestää niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hihi:
menes nyt hyvänen aika jollekin yrittäjäksiryhtymiskurssille ennen kuin aloitat tuota toiminimihommelia, ellei sulla ole noista perusasioista mitään tietoa. työkkäri esim. järjestää niitä.

No kyllä mulla on kuule koulutukset sun muut jotka mahdollistaa yrittäjänä toimimisen mutta rakas palstatoverini, olisit ollut koulussa paikalla kun opeteltiin sisälukutaitoa... Vai opeteltiinkohan sitä, ehkä jotkut vaan osaa sen ja jotkut ei.

Haenkin tässä ihmisten henkilökohtaisia kokemuksia, niiden perään kuulutan.

Arvio verotettavasta tulosta sun täytyy itse ilmoittaa, ja ennakkovero tulee sen mukaan. Sitten kun alkaa selvitä todelliset tulot, sitä kannattaa tietty tarkistaa. YEL:ä varten valitset itse sen summan, josta haluat maksaa. Siihen on minimi ja se löytyy kyllä netistä. Mitä pienempää YEL:ä maksat, sitä vähemmän kertyy tietenkin eläkettä, mutta alkavan yrittäjän ei kannata ihan sitä suurintakaan ottaa kun on muitakin kuluja. Ei kuitenkaan ihan sitä pienintäkään.

Mulla on nyt vuosi mennyt ja ennakkoveroja oon maksanut vasta kerran, tosin oon sitten siirtänyt saaduista rahoista jemmaan veroprosenttini verran.

Muoks. Niin ja siihen toimeentuloon alussa auttoi kyllä starttirahakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Arethusa:
Arvio verotettavasta tulosta sun täytyy itse ilmoittaa, ja ennakkovero tulee sen mukaan. Sitten kun alkaa selvitä todelliset tulot, sitä kannattaa tietty tarkistaa. YEL:ä varten valitset itse sen summan, josta haluat maksaa. Siihen on minimi ja se löytyy kyllä netistä. Mitä pienempää YEL:ä maksat, sitä vähemmän kertyy tietenkin eläkettä, mutta alkavan yrittäjän ei kannata ihan sitä suurintakaan ottaa kun on muitakin kuluja. Ei kuitenkaan ihan sitä pienintäkään.

Mulla on nyt vuosi mennyt ja ennakkoveroja oon maksanut vasta kerran, tosin oon sitten siirtänyt saaduista rahoista jemmaan veroprosenttini verran.

Muoks. Niin ja siihen toimeentuloon alussa auttoi kyllä starttirahakin.

Ok. No näin olen ajatellutkin. Totta tosiaan, en halua maksaa sitä minimaallista yeliä mutta en hirveen suuratkaan haluaisi. Tarkoitus olisi kuitenkin ola pitkäikäinen yrittäjä ja silloin pitää sitä eläkenäkökulmaakin pohtia...hmm

Kyllä tuosta sinun alkuperäisestä tekstistä käy ilmi että jotain yrittäjäkurssia vielä kaipaat. Kyllä siellä yelit sun muut kerrotaan. Ei niistä henk kohta tapaukset mitään auta esim.

1. Ennakkovero
Kun perustat toiminimen, lomakkeessa kysytään ensimmäisen vuoden liikevaihtoa, sekä toiminimen tulosta. Kun tähän lykkää arvion, niin verottajahan haluaa lähettää välittömästi ennakkoverolaput, vaikket olisi penniäkään tienannut. Suosittelen tämän kohdan täyttämistä maltillisesti ja seuraamaan tilanteen kehitystä muutaman kuukauden ja joko maksamaan oma-aloitteisesti veroja, taikka pyytämällä verovirastoa sitten laskemaan tuo ennakkovero.
Lopullinen verotushan tapahtuu henkilökohtaisten, mahdollisesti muiden tulojen kanssa.

2.YEL, lakisääteinen ja perustuu työtuloon;

Helpoiten ymmärrettävissä sillä mitä maksaisit ulkopuoliselle, palkatulle työntekijälle siitä työstä, jonka yrittäjän teet. Tässähän täytyy huomioida että työntekijästä maksetaan palkan päälle sosiaalikulut yms. muut kulut.
Rahapalkka *1,5 = työntekijäkustannus (yleispätevä määritelmä lomakorvauksineen yms)
Tästä sitten laskemaan työtuloa ja YELliä.
Sitten toki huomioita että sairaspäiväraha määräytyy tuon työtulon mukaan, eikä suinkaan yrityksen tuloksen mukaan.

3. Miten pärjätä?
Riippuu toki toiminnasta ja mahdollisista olemassaolevista varoista. Ennakkoveron määrään voi ja täytyykin itse vaikuttaa, eli miettiä oikea summa - ja pitää huolta ettei turhaan ilmoita liian suuria summia sekä jos tulot kasvavat, niin muistaa korjata niitä ennakoita.

Yel- mitoittaa sopivaksi alkuun ja korottaa toiminnan kasvaessa. Aloittava yritys saa alkuun siitä alennustakin

ALV= läpikulkuerä jonka asiakkaat maksavat. Eli laskemalla sopivan hinnan tuotteilleen/palveluilleen ja laittamalla siihen alvin päälle.

Hinnoittelua täytyy toki hieman opetella, ja huomioda kaikki kustannukset jotka yritykselle mahdollisesti tulevat;

Netti, puhelin, toimistotarvikkeet, vuokrat (työhuonevähennyksen kautta saa osan verotuksessa), mahdolliset asiakaskäyntien aiheuttamat kulut, kilometrikorvaukset, päivärahat, yms. listaa voi jatkaa loputtomasti kunkin yrittäjän tarpeen mukaan

Yrittäjäkurssilla tulee kaikki nämä tiedot esiin ja saat nipun papereita ja muuta infoa mappiisi mistä voit asioita tarkistella. Että jos olet kurssin käynyt, tarkista sieltä. Tosin luulen kysymystesi perusteella ettet kurssia ole käynyt

Alkuperäinen kirjoittaja Arethusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ekana vuonna ei mene ennakkoveroja

Siis ei välttämättä makseta ekana vuonna, mutta kyllä niistä ekan vuoden tuloista vero menee. Eli joka kuukausi vaan sivuun sopiva siivu odottamaan myöhempää maksua.

kyllä ennakot pitää maksaa ekana vuonnakin
ite jätin ilmoittamatta tulos tavoitteen verotoimistoon ja sitte loppuvuonna kävin lasketuttamassa verotoimistos ennakot ja sitte saikin maksaa ihan per.eleen ison laskun eli kannattaa keksiä joku tulos tavoite ja seurata sitä kirjanpitäjän kaas ja sitä mukaa nostaa ennakkoja se on paljon mukavampaa maksaa pienempiä laskuja usein ku loppuvuonna 15000

maksa pientä yeliä ja lisäksi vapaaehtoista eläkevakuutusta - joustavampaa sulle, kuitenkin saat vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa.

Vakuutusyhtiöön vain soitto, neuvovat kyllä mielellään näissä.

Tosin kaiken oppii matkalla. En minäkään mitää tienny ku rykäsin toiminimen pystöön ja aloin heilumaan sen kanssa jo opiskeuaikana. Yhtäkkiä ku tajusi, että pitää selvittää asia x, y ja z niin se tapahtuikin paljon nopeammin, kun oli jo toiminimi alla. Ei jäänyt aikaa arpoa ku piti saada tietää heti ja sainkin.

Voin suositella esimerkiksi verottajan puhelinpalvelua tosi lämpimästi.

Muuta toiminimen verotukseen liittyvää löytyyä vaikka täältä http://yrityksen-perustaminen.net/toiminimen-verotus/

Yhteistyössä