Se pitäävaan ymmärtää, että se yrittäminen on ennemminkin elämäntapa kuin työ. Siihen yrityksen hoitoon hyvin harvoin riittää se 8 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. Ja lomillekin on vaikee päästä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Työ on mieheni intohimo. Hän on aina töissä, mutta niin kaun kuin pitää tekemästään, en osaa olla asiasta kovin huolissani. Jos hampaat irvessä aamuisin lähtisi kotoa "vain selviämään taloudellisesti", viheltäisin kyllä pelin poikki.
Yrittäjyys on tapa elää. Toki se vaatii minultakin ymmärrystä. Ei ole juurikaan mahdollisuutta ottaa niitä omia harrastuksia, sillä säännöllisiin iltamenoihin on vaikeaa lupautui. Samoin vaikka lasten harrastukset on valittava niin, että kuljetukset onnistuvat yhden aikuisen voimin.
Mutta ajatellaan vaikka niin, että puolisollani olisi työn sijaan intohimona vaikka jokin harrastus. Harrastus, joka veisi kaiken vapaa-ajan ja ehkä huomattavan paljon rahaakin. Hän vaikka pelaisi jääkiekkoa tai treenaisi salilla useampana iltana viikossa. Golffaisi viikonloput ympäri suomea tai rakentaisi moottoripyöriä autotallissa. Saattaisi vetää muijan katkeraksi tuokin.
No miks se pikku perheen isi on siellä töissä??? Lähteekö yllättämään, että pikku perheen isi tekee töitä ruokkiaksen esim. 4 suuta yhden sijaan. Maksaa 4 asukin asuntolainan. Maksaa 4 ihmisen muumimaailmareissusta 300€. Haluaa äidin olevan muksujen kanssa kotona mahdollisimman pitkään. Äiti saa tukiaisia 600€ kuukaudessa, mutta käyttää 2600€. Mistä ylläri 2000€ per kk.tuli käyttöön. Ei ainakaan sossust niin kauan ku minusta on kiinni. Naamakin on perus suomalaisen valkoinen ni olis turhaa vinkua ylinmääräistä joka tapauksessa. No isi on sit vähän enemmän kotona, ni ei tartte mennä muumimaahan ja emännän ei tartte pidentää ripsiään ja kaikkia vituttaa.
Yrittäjyyden vaimoksi voi myös kasvaa. Pari vuotta vastusteltuani sitä vaan turtuu ja alkaa pohtia miten asiat saa järjestettyä. Kun ei päässyt kuntoilemaan, perustin oman kuntoilukeskuksen meidän kotiin. Nyt lapset hyörii siinä samalla ja minä hikoilen. Vapaa-ajan puutteeseenkin tottuu, mies ei ole koskaan kotona niin löytää mahtavia ystäviä joille voi vaikka kirjoitella tai kahvitella.
Kun luopuu siitä uhrin asemasta ja alkaa pohtimaan ratkaisuja tilanteeseen, aukeaa uusi ovi. Minulle treenaaminen kotona on henkireikä, eikä siihen tarvita kalliita kuntosalikortteja ja lapsiparkkeja, tai palkattua lastenhoitajaa. Lapset kyykkäävät kanssani ja kun poljen kuntopyörää, katsovat piirrettyjä.
Teemme lasten kanssa kaiken yhdessä, ja he ovat tykänneet siitä. Vapaa-ajan menetys ei enää harmita kun löytää oman tavan saada se oma hetki päivittäin. Sillä jaksaa taas!
Tosi hyvä, että olet löytänyt itsellesi sopivan ratkaisun. En millään lailla arvostele ratkaisujasi, koska oikeastihan se on tosi hyvä, että teillä kaikki sujuu. Silti puuttuisin tuohon "uhrin asemasta luopumiseen" - tuolla lailla ei voi kuitata sellaista kokemusta, jossa joku toinen puolestaan kokee oman elämänsä kärsivän miehen yrittäjyyden vuoksi (tai voihan se yrittäjä olla nainenkin). Jokaisella on omat haaveensa ja oma elämänsä, ja jos puolison yrittäjyys on esteenä niiden toteutumiselle, ei se ole mitään marttyyriasennetta. Joskus se on realismia. Joskus on ihan fiksu päätös todeta, ettei halua olla yrittäjän puoliso. Kaikkia haaveita ei voi toteuttaa kotona eikä kaikkea elämää voi toteuttaa kotona. Kaikki eivät halua tottua vapaa-ajan puutteeseen, ja se on ihan ok. Yrittäjyyden tukeminen ja sietäminen kun ei ole kenenkään velvollisuus.
Minusta pikemminkin ne yrittäjämiehet päästetään liian helpolla. Moni nainenkin on yrittäjä, mutta saattavat silti joutua sumplimaan yrittäjyyden ja perheen välillä. Miesyrittäjät saavat olla intohimoisia yrittäjiä ja keskittyä siihen yritykseen, ja puoliso tukee ja auttaa vielä omasta ajasta ja omista harrstuksistaan tinkien. Joskus tuntuu, että 24/7-yrittäjyyden kritisointia ei edes oikein hyväksytä, koska siihen on vaan niin totuttu, että mies voi kadota yrityksensä pariin ja vaimon edellytetään mahdollistavan sen. Mitä, jos samaan aikaan sillä naisellakin olisi jotain omia pyrkimyksiä ja tavoitteita?
Täälläkin yksi. Tosin ei katkera, vaan yksinkertaisesti väsynyt. Miehellä on melkoisen pitkiä työpäiviä ja meillä kun on isompien lasten lisäksi myös vauva talossa, niin kotonahan sitä ollaan. Mies pitää työstään ja suhtautuu siihen kunnianhimoisesti, mikä on minusta hienoa. Toivoisin kuitenkin voivani silloin tällöin voivani viettää edes hetken, että tarvii tehdä kotitöitä tai hoitaa ketään. Mutta ei. Mies tulee töistä ja kysyy, onko ok, jos torkahtaa hetkeksi. Myönnyn, koska ei liene hyödyllistä että molemmat väsähtää. Mutta joka tapauksessa mun päiväni vain jatkuu ja jatkuu, pitkästi sen jälkeenkin kun lapset on peitelty yöunille. Vituttaa. En jaksa pyydellä, luulisi näkevän nämä konkreettisimmat tekemisen kohteet mutta eipä taida kiinnostaa. Ei kovin arvostettu olotila ole, kun aloitat joka aamu klo. 6:00 ja lopetat klo. 22:00. Miehen päivä päättyy kotiutumiseen. Mun maailmasta on kadonnut värit, olen liian väsynyt ajattelemaan selkeästi tai edes puhumaan asiasta miehelle.
Tässä eräs vanhan ketjun kirjoittajista. Nykyään olemme eronneet. Yrittäjämiehen lupaukset helpommasta tulevaisuudesta ja paremmasta elämästä osoittautuivat valheiksi. Tein paljon töitä hänen firmansa eteen, säästettiin tuhansia euroja siinä. Hoidin lapset ja räjähdin ulkonäöllisesti kun hoidin yksin kotona koliikkilasta. Yli 2 vuotta olin yksinhuoltajana lapsellemme. Loppu liitolle tuli kun mies lähti yrityskiireiden hellittäessä yksin lomalle. Minä en lomaa tarvinnut koska olin kuulema saanut monta vuotta lomailla lapsen kanssa. Mitään tuestani tai työstäni ei enää muistettu.Mikä teidät saa jaksamaan? Miten vältätte eron? Itse harkitsen vakavasti, tuntuu että olen vain lasten ja kodin hoitaja, jotta toinen saa tehdä sitä mistä tykkää eli töitä