Yrttiteet

  • Viestiketjun aloittaja maria rv12
  • Ensimmäinen viesti
maria rv12
Kuulin vähän aikaa sitten huhun, etta joitain yrttiteitä ei saisi juoda odotusaikana. Tietääkö kukaan mitä yrttiteitä saa juoda ja saako vihreää teetä juoda?

Kiitos vastauksista
maria rv12
 
joo
mulle sanoi neuvolan täti niin, kuulemma koska ei ole tutkittua tietoa riittävästi kaikista yrteistä ja yleensä ne teet ovat sekoituksia. ruusunmarjateetä saa juoda kaiketi, mutta eihän se olekaan yrtti :)
 
Neppis
Olen kuullut, että vihreää teetä ei tulisi juoda raskausaikana, mutta en muista mistä kuulin. En ole myöskään kuullut syytä. Jos joku osaa kertoa, niin kiva olisi:)
 
apua!
vaihdoin kahvin teehen heti kun sain tietää olevani raskaana. Rv nyt 10+5.Olen juonut melkein päivittäin vihreätä teetä!! Onko tosiaan kielletty?Mitä vaikutuksia??
 
Freeda
Jollakin toisella sivustolla tämä vihreän teen ""vaarallisuus"" tyrmättiin vankalla tieteellisellä näytöllä. Itse juon kahvia pari kolme kuppia päivässä ja loppuun kuuman himooni vihreää teetä tai vastaavaa ei-kofeiinipitoista.

Mä luulen, että noiden yrttienkin osalta voi käyttää kohtuullisuusperiaatetta hyväkseen samoin kuin laittilimujenkin: aspartaamihan on todettu sikiöille haitalliseksi jos kiskoisi kevytkokista litratolkulla. Normaalista naukkailusta silloin tällöin ei ole mitään vaaraa.

Luin just Me Naisista, että Taina Kolkkala ei lakkaa varpaankynsiäänkään raskauden takia. Ehkei ihan kaikkea, jossa on joku minimaalinen riski, voi millään välttää. Eihän sitä uskaltaisi nokkaansa ulos laittaa.
 
Jonna
Tosiaan, noista yrttiteistä ei juurikaan saa tietoa ainakaan neuvolasta. Vihreän teen juomista ei suositella sen suuren kofeiinipitoisuuden takia (enemmän kuin mustassa teessä), vaikka sen muut terveyteen vaikuttavat ominaisuudet ovatkin mustaa teetä paremmat. Uskon että kaikkea voi juoda kohtuudella, jotkuthan välttävät kahvin ja teenjuomistakin juuri kofeiinin takia, mutta itse olen juonut näitä päivittäin muutaman kupin.


Tietääkö kukaan mitään tutkimuksia Rooibos pensaasta tehdyistä teejuomista?
Siitähän valmistetaan täysin kofeiinitonta teetä, mutta sisältääkö se jotain vaarallisia ainesosia?
 
Raisa
Siis tuo vihreän teen ""vaarallisuus""han oli pari vuotta sitten pinnalla, mutta oli täysi uutisankka. Muistan vauva-lehdestä ainakin lukeneeni juuri tuosta vankasta tieteellisestä näytöstä.. Ainoa syy olla lipittämättä sitä kovin paljoa on juuri kofeiini, mutta teetähän voi muutaman kupillisen päivässä juoda, koska siinä on vähemmän kofeiinia kuin kahvissa (jonka raja se 3 kuppia).

Rooibosta en ole itse viitsinyt juoda, kun ei ole kuitenkaan sellainen tavallinen yrttitee niinkuin kamomilla tai minttu. Tai siis on aika uusi tulokas Suomen markkinoilla, eli ei siitä varmaa tietoa varmaan voi saadakaan. Tosin en kyllä tykkääkään siitä:)

Earl Grey maistuu ja jopa kahvi, vaikka en sitä ennen raskautta juonutkaan. Outoa. No parempi sekin varmaan kun kukkamullan syöminen..:)
 
huhuu
Jotain yrttejä on myös käytetty raskauden keskeyttämiseen et kannattaa tosiaan kattoo mitä teetä juo!

Jos on yrttiteen ystävä kantsii varmaan mennä kirjastoon lainaamaan yrttiopuksia. Yhessä valittujen palojen kirjassa oli tietoa yrteistä ja kaikista muistakin ruoka-aineista. Harmi vaan etten muista sen nimeä, mut sitä joskus lueskelin ja siinä oli mainittu näitä ""keskenmeno""-yrttejä.

Vihreestä teestä vielä sen verran että muistakaa sitten nestetankkaus jos sitä nautitte. Sehän poistaa nestettä elimistöstä ja raskaana ollessa pitää muutenkin juoda enemmän lisääntyneen verimäärän vuoksi.
 
Janis
Erittäin hyvä pointti Huhuulla! Muistakaa tankata jos juotte kahvia tai teetä. Ne on molemmat diureetteja eli nesteenpoistajia. Yrttiteen kanssa olen itse ollut varovainen, en välttänyt, mutta en juonut montaa kuppia päivässä. Kahvia olen juonut, mutta myös kylmä vesi on maittanut todella paljon. Pullo jatkuvasti työpöydällä. Kuten Huhuu sanoi, muistakaa juoda vettäkin! Janis 12+2
 
Helena
Täällä Keski-Euroopassa taas kehoitetaan välttämään vihreää ja mustaa teetä ja suosimaan yrttitetä. Kofeiini poistaa nestettä ja vaikuttaa kiihdyttävästi sikiöön. Yrttiteitä täällä on taas nautittu iän kaiken, eikä niissä ole yleensä mitään haitallisia aineita. Mikäli jokin yritti todella aiheuttaisi keskenmenoja, olisi siitä pakkauksessa varmasti varoitus. Ostan kuitenkin luotettavia, tehdasvalmisteisia tuotteita. Itse juon juuri Roobois -teetä.
 
xx
Täältä löytyy tietoa paitsi lääkkeistä myös rohdos/yrttivalmisteista (luku 10)
http://www.laakelaitos.fi/uploads/julkaisut/raskausu.pdf

ja täällä on jotain mm. vadelmanlehtiteestä, auringonhatusta, sitruunamelissasta ja kamomillasta joita siis ei tämän mukaan suositella raskaana oleville.
 
Itsellä menossa rv 19.Kuulin yrttitee varoituksesta jo kauan ennen raskaaksituloa,se tuli uudelleen mieleen ensimmäisellä neuvolakäynnillä.Itse kun olen koukussa Liptonin vaniljalla ja kookoksella maustettuun teehen. Terveydenhoitaja sanoi,että kaikkia ns.maitokaupassa myytäviä teelaatuja saa huoletta juoda.Luontaistuotekauppojen erikoisteelaatuja ei kannata raskausaikana juoda.
 
Tee ok
Pari faktaa ohessa, ettei mene ihan mutu -tuntumalle tämä juttu.

Kahvissa on eniten kofeiinia.
Mustassa teessä seuraavaksi eniten. Musta teehän on fermentoitua (oxidized) vihreää teetä, joka lisää kofeiinipitoisuutta ja alentaa hyviä antioksidantteja.
Oolong -teessä on kofeiini kolmanneksi eniten. Oolong tee on tee, jota fermentoidaan hiukan, mutta ei niin paljon kuin mustaa teetä, ja se sisältää antioksidanttien lisäksi joitakin muita aineita, mitä varten se on Aasiassa suosittu (ja kallis) tee.
Vihreässä teessä on vähiten kofeiinia ja eniten antioksidantteja, ja sen on todettu jopa auttavan raskaaksitulossa.
Jos Amerikkalaisiin on uskomista, niin ylipäänsä mitään teetä tai kahvia ei raskauden aikana tule nauttia kofeiinipitoisuuden vuoksi, mutta jos jotain nauttii, niin sitten sitä, missä on vähiten kofeiinia. Lähtökohtaisesti siis musta ja viherä tee on ihan samaa kamaa...
 
Jutta
Mulla on Forsman Tean pussittamaa Rooibos-teetä joka ei siis varsinaisesti ole teetä lainkaan. Pussissa lukee ""myös odottaville äideille"". Ei sisällä kofeiinia ja muutenkin vatsaystävällinen.
 

Yhteistyössä