yrttivoipatonki

  • Viestiketjun aloittaja tampio
  • Ensimmäinen viesti
tampio
tyhmä kysymys..raskausaikanahan pitäsis välttää yrttijuttuja.ei kai niihin kuulu yrttivoipatonki jossa on persiljaa,tillliä ja ruohosipulia..eihän noitten pitäisi olla mitenkään vaarallisia?hämää vaan tuo "yrttivoipatonki"nimi

 
mm
syö se patonki! Nyt munki tekee mieli...
Luulen että tuolla "yrttikiellolla" tarkoitetaan näitä eri luontaistuotteita jotka sisältävät ties mitä kasveja. Ja kielto siksi, että ei ole tutkittu niiden vaikutusta sikiöön.
Nyt muuten tekee ihan oikeesti mieli semmosta patonkia...
;-)
 
mammaX2
Sori, mut ihan pakko nauraa :) Menee kyllä jo vähän överiks jos raskaana olevat alkavat kaiken ruokamoralisoinnin takia luulemaan että jopa meidän perusyrtit olisivat kiellettyjä! ;)
 
mitä
kyssäreitä tääl heitellään!!!siis uskomattoman uusavuttomia ihmisiä!
"voinko syödä yrttivoipatonkia??"

hääh??täääh??siis missä se järki kulkee?onko koulut käyty?osataanko lukea ja kirjoittaa?
kohta tuo ap kyseleekin täällä jo että:

"apua! söin ruisleivän juustolla,sainko hiv tartunnan?"

hei pakko nauraa jutulle...voiko nykyään olla näin hysteerisiä äitejä\odottajia?
ei raskaus ole sairaus,ei toki.
eikä ole kieltoja ravinnon suhteen vaau SUOSITUKSIA,mutta omia aivoja saanee toki myös käyttää =)

ESIMERKKI:maksa ei ole hyvästä,MUTTA silloin tällöin pieninä määrinä nautittuna siitä ei ole sen suurempaa haittaa sikiölle,useasti ja paljon nautittuna maksaruoat saattavat olla vaarallisa mm.korkean a-vitamiini pitoisuutensa johdosta.


äh ja voih....
 
?
mitä sä hyödyit tuosta kyynisestä kommentista? tuliko hyvä mieli? eikö tuo alkuperäisen ongelma jo tullut aiemmin käsiteltyä, niin tarvitseeko tulla vielä viisastelemaan?
 
!!!!!!!
mitä: jos on kuullut että yrtit voivat olla haitallisia, onko nyt edes ihme että miettii voiko yrttivoipatongin syödä?????????? ja vaikka olisikin naurettavaa kysyä moista, niin on kai parempi kysyä sitä kun miettiä yksinään loppuraskauden ajan, sitä tai mitä muuta tahansa. oletkos kuullut sanontaa, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan!!!!! henkilökohtaisesti pistää ärsyttämään että tällä palstalla on niitä vähän muita viisaampia majailmassa, joilla on jostain syystä vara arvostella muita tai muiden murheita....
 
ihmettelijä
siis ei voi kun ihmetellä miten uusavuttomia tälläkin palstalla pyörii...!!
siis ihan oikeasti..huh huh!
en mene sen enempää asiaa kommentoimaan,mutta kyllä pistää miettimään tuon ap:n kysymys,että liikkuuko siellä päässä mitään ylipäätänsä jos tälläisiä miettii =)
noh,ei se raskaaksitulo älykkyyttä katso ;)
 
josefiina
kaikkea kyllä voi syödä. Ensimmäisessäkin raskaudessa söin homejuustoja, tuorejuustoja, äyriäisiä, graavikalaa, maksalaatikkoa ja yleensäkin kaikkea. Terve lapsi syntyi ja vuoden vanhana vähän vain sairastellut. Nyt viikkoja 26 ja kaikkea taas syönyt eikä ole ongelmia. Onhan ne ihmiset silloin ennen vanhaankin kaikkea syöneet kun eivät ole tällaisista asioista tienneet.
 
josefiinalle
No tuo sinun vastaus oli kyllä ihan aiheeton - ei kannata olla ylireagoiva mutta ei myöskään kannata puolustaa kiellettyjen tuotteiden syömistä omalla esimerkillään. Syö itse mitä lystäät mutta älä sillä tule kehuskelemaan tai kehottamaan niin tekemään! "Kaikkea kyllä voi syödä" mutta kaikkea ei kyllä kannata syödä. Höh sinua.
 
mamma
Kyllä sinä Josefiina olet aikamoinen "tyhmäliini". Luuletko todella että se että sait terveen lapsen, tarkoittaa että kaikkea tuota voi syödä huoletta?! Siis, kysymyshän on siitä että näissä elintarvikkeissa on pieni RISKI, listeria esim. voi aiheuttaa vauvan kuoleman, mutta ei sitä jokaisessa "kielletyssä" suupalassa ole. Siis RISKI on olemassa! Täysin älytön lisäys tuo että lapsesi on ollut terve, ei sillä ole mitään asian kanssa tekemistä. Ja tuo "ennen vanhaan" kommentti: ennen ei oltu vielä asioita tarpeeksi tutkittu, suurimalle osalle ei tapahtunut mitään mutta joillekin tapahtui - ei vaan aina tiedetty että johtui joskus äidin syömisistä! Kyse on riskin ottamisesta: minusta jokainen vastuuntuntoinen äiti haluaa olla riskeeraamatta lapsensa elämän, kun kyse on niin helpoista asioista kun tiettyjen ruokien poisjättämisestä!

Ihan kun jotkut tällä palstalla olisivat eri planeetalta! Luetteko koskaan mitään? Miten voi ymmärtää noin väärin?

Minun tuttavani sai listerian pastöroimattomasta juustosta raskausaikana ja keskenmeno tuli. Ei ollut kiva äidille kun itse oli aiheuttanut vauvansa kuoleman.

 
mamma täälläkin-
voi sentään teitä !miksi tälläinen haloo jostain niin luonnolliseta aiheesta kuin SYÖMINEN ja RAVINTO??
uskomatonta...siis mielestäni ylireagointi ei todellakaan ole hyvästä ja yhdyn myös siihen,että alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä ihan viksuimmista päästä välttämättä ole-tai sitten hän kuuluu ihan niihin niin surullisen kuuluisiin uusavuttomiin immeisryhmään .

kyllä naurattaa nää teidän spekuloinnit täällä näistä raskaudenaikaista ravinnoista mitä saa syödä ja mitä ei...siis voi voi sentään.mikä on "KIELLETTYÄ" =D
yrittäkää nyt ihan normaalisti kuitenkin olla vaikka tiinennä olettekin!sehän on ihan luonnollinen tila ihmisellä!ei raskaus ole sairaus edelleenkään vaan ihan LUONNOLLINEN asia.

"saako syödä yrttivoipatonkia".....huh,mitkä naurut sain tästäkin!
vastaus: ei.älä syö! vauvallesi kasvaa häntä ja kärsä ja ulostaa pelkkiä yrttejä synnyttyään!

mammalle :

älä vaan itse mene missään nimessä symään niitä pasttöroimattomia juustoja ettet saa keskenmenoa!

"Ei ollut kiva äidille kun itse oli aiheuttanut vauvansa kuoleman. "

TODELLA TYPERÄ KOMMENTTI SINULTA!!
tuskimapa se äiti nyt ihan tahalleen halusi keskenmenoa,siis ihan älyttömän typerää sanoa noin!asia tuskimpa oli noin tietoista kuten kuvittelit .


heh,toivottavasti uusavuttomuus ei oel tarttuva sairaus =D



 
mamma
mammatäälläkin: Ei tuo äiti tietenkään halunnut keskenmenoa, ei nyt siitä ollut kyse (hölmö) - ööööh! Mutta hän söi homejuustoa koska SE ON NIIN HYVÄÄ, ei voinut vastustaa sitä - vaikka tiesi että siinä voisi olla pieni riski. Se joka haluaa ottaa riskin jos on niin huono itsekuri, minä en ottaisi.
 
Gilian
kaikkihan me ollaan ihan yhtä JUNTTEJA ku ylipäänsä kommentoidaan tänne yhtään mitään!!! tää palstahan ei missään tapauksessa oo tarkoitettu kysymyksille tai jutuille jotka vaivaa mieltä oli ne sitte tyhmiä tai ei!! yleensähän tänne kirjotellaan vaan kaikkea nerokasta! lukekaa omat kommenttinne ja katsokaa ylpeydellä peiliin
 
taitaa
sinussa sitten elää se pieni pyhhimys sisällä?vai?
kuules,voin valaista sinua sellaisella pienimuotoisella faktalla(toivottavasti et järky paljoa)että,KAIKKI ME VAIN IHMISIÄ OLEMME ja piste.
oli kyse sitten homejuustosta tai piereskelystä.
elä mamma anna sen pipon olla nuin kiriällä!löysää ny hyvä ihminen.
ja edelleenkin,väitteesi oli todella mustavalkoisen julma.
 
nn
No, omapa on lapsesi. Minun puolestani voit syödä ihan mitä haluat!

Kaikille ei se riski esim. listeriasta näköjään ole niin suuri pelko.. Ja tosiaan, onhan se vaan riski!

Ovathan ne tosiaan vaan suosituksia, mitä neuvolasta annetaa, mutta totuus on se, että vauvoja ON KUOLLUT siihen listeriaan!

Vetäkää siitä sitten johtopäätöksenne.. Meitä on moneen junaan ja kaikki taaplaavat tyylillään.

Onhan se autoilukin vaarallista, riskit on kaikessa tekemisessä!

Itse olen kuitenkin aiheuttamatta riskejä omalla toiminnallani, jos vaan suinkin voin.
 
A
Viimeisin suuri listeria epidemia Suomessa muuten sai alkunsa voista, eli eipä se pastörointikaan mitään takaa.

Listeriahan on kaiken kaikkiaan erittäin harvinainen suomalaisissa elintarvikkeissa, taitaa olla suurempi riski jäädä auton alle suojatiellä kuin saada listeria normaali elintarvikkeista...
 
jaana
Voi että, kyllä täällä on porukkaa ;-) Itse olen vältellyt kaikkia ruokia joita ei suositella raskausaikana, koska en halua ottaa pieninitäkään riskiä. Minusta tämä ei ole ollenkaan monimutkaista, eikä vaadi tiukkapipoisuutta. Olen todella onnellinen, rento ja huumointajuinen yksilö :)

Melkein huvittaa että joku homejuusto tai vastaava voisi olla niin tärkeää, ettei siitä voi 9kk pidättäytyä...

 
Minä olen ratkaissut raskausajan ruokaongelmat noudattamalla neuvolasta saatuja ohjeita. Sain kirjallisen listan vältettävistä aineista. Omassa listassani ei ole mitään ohjetta välttää esim.yrttejä tai eri teelaatuja.
 
joo
eikös esim valion aura ole valmistettu pastöroidusta maidosta ja on täysin turvallista ja vielä tuosta listeriasta eräskin kerran sanoi että on yhtä suuri mahdollisuus jäädä auton alle kun saada listeria! mutta kunniottakaamme kanssa sisariemme pidättäväisyyttä tai pidättämättömyyttä sehän on jokaisen oma asia:) kaikille raikasta syksyä
 
joopa joo
Joo ja taas minun listassani ja toisessakin ohjekirjasessa sanotaan ettei yrttiteetä ja luontaistuotteita kannata käyttää, koska niiden vaikutuksista ei olla aina selvillä. Olen päätellyt että tavalliset kaupasta ostettavat yrttiteet nyt varmaan on ihan tarpeeksi tutkittuja ja turvallisia, mutta sitten jotkut überetnische voodooteet luontaistuotekaupasta voi kokeilla raskauden jälkeenkin.

Noin yleensä ottaen on typerää naureskella naisille jotka kyselevät mitä saa syödä. Vai tiesittekö kaikki mammat sitten ilman neuvolaa kaikki kielletyt ruoka-aineet ja muut suositukset? Tuttavapariskunnan vaimo sai salmonellan ravintolaruuasta ja sen seurauksena keskenmenon. Ei tosin tapahtunut Suomessa, mutta osoittaa että varovaisuuteen ON syytä tietyissä tapauksissa.

Itsekin olen yhden keskenmenon saanut enkä mielellään ottaisi tarpeettomia riskejä. Siksi seuraan suosituksia. Jos se jonkun mielestä on naurettavaa tai osoitus alhaisesta älykkyydestä niin bring it on vaan.
 
hanna
No kyllä ilman neuvolan neuvoja pärjää loistavasti. Itse olen saanut kaikki tiedot raskauteen liittyvistä asioista netistä ja kirjoista. Netillä EN tarkoita tätä palstaa - hiukan kriittisemmin täytyy täältä hakea tietoa ;-)
 
Liinu
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
eikös esim valion aura ole valmistettu pastöroidusta maidosta ja on täysin turvallista ja vielä tuosta listeriasta eräskin kerran sanoi että on yhtä suuri mahdollisuus jäädä auton alle kun saada listeria! mutta kunniottakaamme kanssa sisariemme pidättäväisyyttä tai pidättämättömyyttä sehän on jokaisen oma asia:) kaikille raikasta syksyä
Moi!
Näin jo aurajuustoherkkuiltapalan mielessäni, kun luin tekstisi. Menin kuitenkin lukemaan Valion sivuille kyseisestä herkusta ja siellä ikävä kyllä sanottiin, että sitä ei suositella raskaana oleville. Listerian vaara on kuitenkin olemassa. Harmillista!!
 
Taimi
Jaaha, täällä on taas sama joka väliin huutava kirjoittaja haukkumassa kaikkia niitä äitejä, jotka ottavat tosissaan neuvolan ruokasuositukset. Pysyttelisit edes yhden ja saman nicin takana. Ja oikeinkirjoitustakin voisit tarkistaa, jos olet suuna päänä haukkumassa muita yleissivistyksen puutteesta. Live and let live.
 

Yhteistyössä