Hae Anna.fi-sivustolta

~ Yskä ja limaneritys heti ruokailun jälkeen? ~

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Allergiaa, lisäaineista johtuvaa?, 24.12.2007.

1. Miten ihmeessä minua alkaa yskittämään heti ruokailun jälkeen, varsinkin jos syön työpaikkamme ruokalassa? Kurkkuun nousee välittömästi sitkeää limaa. Tätä on esiintynyt noin vuoden.

Minulla ei ole todettu mitään allegioita. Lievä astma vaivaa mutta kun vältän karvaisia & hilseisiä lemmikkieläimiä ja voimakkaita hajuja esim. puhdistusaineissa niin asia kunnossa.

Syön hyvin vähän maitotuotteita, hieman luonnonjogurttia vaan ja joskus vähän maitoa kahviin, tuolloin ainoastaan puhdasta luomumaitoa. Yritän välttää vehnää ja sokeria.

Toisaalta jos käyn Mäkkärissä syömässä BigMac-aterian ranskalaisilla ja pirtelöllä niin näitä yskä&limaoireita ei tule.

2. rasvari Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vika on noissa suuren saatanan big maceissa ja pirtelöissä. Koska ne eivät ole puhdasta luomua, niistä puuttuvat arvokkaat suojaravintoaineet ja siksi ei elimistölle välttämättömiä ysköksiä saada aikaan. Luomuruoka on paras terveyden takaaja.

3. OM3NA Vierailija

ei todellakaan ole normaalia saada yskäkohtauksia ja limaa kurkkuun ruokailun jälkeen.

4. rasvari Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä kun huomasit sarkasmini. Ameriikkalaisen suuren saatanan pöperöt ovat parhaita ja luomu on suurinta humpuukia, mitä maa päällään kantaa.

5. IP syyniin! Vierailija

Nimim. rasvarista on tehtyy ilmoitus ylläpidolle, hän kirjoittaa epäasiattomuuksia muunmuassa Sensuelleihin.

6. Asta Vierailija

Itsellä astma,ruispalat saavat itselläni aikaan kovat yskänpuuskat ja kutinan,niissähän on irtojauhoja päällä/pohjapuolella.

7. Niin mistä se voisi johtua? Itseä yskittää myös ruuan jälkeen vaikken olisi syönyt mitään jauhoja.

8. ollo Vierailija

Itse valittelin samaa vaivaa jokin aika sitten lääkärille. Olen siitä jo jonkun vuoden kärsinyt, mutta nyt paheni niin, että koko ajan joutui rykimään limaa kurkusta.
    Minä jouduin aina ruokailun jälkeen rykimään jatkuvasti koska kurkussa oli jatkuva liman tunne.
    Lääkäri määräsi reseptivapaan ja suhteellisen edullisen lääkkeen millä lähettiin tätä vaivaa kartoittamaan ennen muita toimenpiteitä.
    Minulla on ongelmana se, että ruokailun jälkeen nousee mahasta happoja jotka ärsyttää kurkunpäätä ja siten aiheuttaa limaa kurkunpäähän. Närästystä se ei ole. Lääke auttoi ja ilmeisesti joudun sitä käyttämään aina kun tarvetta on.
    Lääkkeen nimi on Gaviscon.

9. ALLEGIAAKO???? Vierailija

Entä jos ei ole närästyksiä ja vatsavaivoja mutta silti limaa nousee ruuan jälkeen. Onko allergiaa jollekin tietylle ruoka-aineelle?

10. helmerix Vierailija

Jotkuthan sanovat, että maitotuotteiden käyttö lisäisi limaneritystä.

11. puhet Vierailija

Mulla ollut melkolailla koko aikuisikäni tuota. Ihan sama mitä syön, kunhan se on kunnon safka, lämmintäkin, alkaa limaa nousta ja pitää ehkä muutaman kerran yskästä. Kaiketi lämpimän ruoan liike ruokatorvessa stimuloi jostainsyystä laiskoja keuhkoputkia tms. jolloin ne alkavat toimia kuten pitääkin.
    Toki jotkut ruoka-aineet lisäävät limaisuutta toisilla mm maitotuotteet tosin itselläni melkolailla sama, lähinnä tuo kunnon syöminen vain stimuloi hengitysteitä.
    Astmaa ei ole, mutta jonkintyyppistä hengitystieongelmaa ollut aina, ei mitään ikinä selvinnyt. Itseäasissa isäni kuulostaa aikapaljn samalta, häntä tutkittu vanhemmiten enemmän asian tiimoilta, mutta mitään ei ole löytynyt. Tästä onkin tullut meille perheenkeskeinen vitsi, että henkistähän tää on :D , sehän selittää kaiken ;) .
    No, vakavissani...eipä itseäni kamalasti haittaa rykiminen, lähinnä on haitta ympäristölle.

12. Se voisi johtua myös viljatuotteista, nimimerkki kokemuksen syvä rintaääni. Keliakiaa minulla ei ole, mutta en kestä viljatuotteita. Välttämällä viljatuotteita, on limaisuus kurkussa historiaa. Samoin suolistovaivat pysyvät viljattomalla ruokavaliolla poissa. Kannattaa tarkkailla oloa myös runsaasti tärkkelystä sisältävien ruokien syönnin jälkeen, sillä niinpä vain nekin voivat vaikuttaa limaisuuteen.

13. Jani Vierailija

Mulla tämä vaiva alko tuossa 6 vuotta sitten pienen yskä/flunssa episodin päätteeksi.. ja on pysynyt siitä lähtien. Aina on pieni yskä päällä.. ja ruokailun jälkeen limaa alkaa kurkkuun kertymään ja yskittää voimakkaasti seuraavat 30-45 min. Kokeilin joskus närästyslääkettä ja se auttoi.. mutta närästyslääkkeen käyttäminen jäi jostain syystä jota en enään muista. Täytyy varmaan kokeilla taas ja olis kyl mukavaa päästä lopullisesti eroon tästä vaivasta.

14. Milkman Vierailija

Itse olen tehnyt kokeiluja yskäni helpottamiseksi ja olen havainnut, että kun en juo lainkaan maitoa, vaiva helpottaa päivässä. Jatkan kokeilua ja huomenna juon litran maitoa ja katson palaako yskä ja hillitön limaneritys.

15. Randomman Vierailija

Meillä kaikki rykii töissä ruokailun jälkeen, kotona ei yskitä. Usko ilmiön johtuvan liian nopeasta syömisestä jota töissä harrastetaan toisin kuin kotona.

16. allelumpeidenjäin Vierailija

Aina ruokailun jälkeen alkaa rykiminen. Parisen kertaa join Vichyä ennen ruokailua ja se tuntui hiukan rauhoittavan rykimistä. Tässä pohdiskelin mitä suuhuni laittelen niin ruokavaliooni kuuluu melko paljon maitotuotteita ja viljaa ja perunaa... esim. aamupalani; maitokaakaota, Vaasan Isopaahtoleipää (graham) ja oivariini vähärasvaisempi voi, makkaraviipale ja oltermannijuustoa.. Tämänkin jälkeen heti aamusta alkaa rykiminen... Ja melko varmasti melkein joka lounaalla on perunaa (jos ei ota pelkkää salaattia tai keittoa) niin alkaa sama rykäsoitto... Välillä se on vähäistä vällilä sitä jatkuu jo melkein tunnin verran.. Lääkärille en ole maininnut asiasta. Todella pahaan yskään kyllä määräsi kerran närästyslääkettä, ja ihmettelin sitä että mitä ihmettä se oikein sekoilee... Närästystä tämä ei ole. Ja on kuulemma myös suvussakin.. Sukurasite ;) Ehkä ei sentään.. Joku uusi "villitys" tämä kyllä on kun en muista että silloin joskus nuorena olisi kenelläkään ollut moista "vaivaa" Juuri lounaalta tulleena tässä röhkin ja köhin. Toivottavasati saataisiin selvitys tälle "vaivalle" kun todella monella näyttää vaivaavan.

17. leikkaamaton Vierailija

Köhin myös melkein aina ruokailun jälkeen. Olen huomannut että mitä terveellisempää ruokaa, sitä vähemmän tai ei ollenkaan köhintää. Ajattelinkin aina ennen kun räin pari lönttiä ruoan jälkeen, että sieltä ne e-aineet tulee ulos.
    Kävin tutkituttamassa kurkkuni eri syystä, ja sain tietää että nielurisani ovat hyvin repaleiset, eli ne keräävät helposti ruoantähteitä. Luulenkin että sinne nielun ympäristöön kertyy vähän jotakin mössöä, joka kutittaa ja aiheuttaa noin 30 sekuntin köhän.

Joku taisi tuossa aikaisemmin mainita että maitotuotteilla on tapana aiheuttaa tällaista.
    Muistaakseni luin myös muualta että hyvin kalsium-pitoinen ruoka kertyy helposti nielurisoihin.

Ota taskulamppu ja kurkkaa suuhusi. Yllättävän harva tietää että nielurisoihin kertyy monella ns. proppuja (toncil-stones), jotka saa kyllä noukittua pois vaikka pumpulitikulla.
    Nämä proput aiheuttavat nimenomaan pahanhajuisen hengityksen jos niitä on paljon. Ne ovat sellaisia nuppineulan pään kokoisia tai hieman suurempia bakteerikertymiä.
    Oma hengitykseni ei haise, mutta siellä niitä silti on.

Jos kyse on jostakin muusta, niin uskoisi myös kupillisen teetä rauhoittavan asiaa.

18. HenriikkaII Vierailija

Peruna sen limaisuuden aiheuttaa. Itse lopetin perunan syönnin kokonaan eikä ole limaisuus sen jälkeen vaivannut. Ei ole ihmisen ruokaa tuo peruna vaikka iät ja ajat niin on suomessa väitetty.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri