Hae Anna.fi-sivustolta

Yskää ja muljahtelua

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä ???, 27.06.2006.

1. ??? Vierailija

Olen ihan perusterve kolmikymppinen nainen. Jo jonkin aikaa on tuntunut kuivaa yskää, kurkun kutitusta tms. Eli ei ole mitään limaa saati flunssaa, kurkussa vaan sellainen tunne että yskiä pitäisi. Yskiminen ei varsinaisesti auta, mutta tulee sitä jonkin verran tehtyä. (virkayskää..) Mistähän johtuu? (en ole allerginen, ainakaan ollut ennen, ei ole astmaa tai muutakaan, eikä esim. liikunta, hengästyminen tms vaikuta)

Sitten toinen juttu, en tiedä liittyvätkö toisiinsa, ehkä eivät. Eli tuntuu sellaista muljahtelua sydämmen lyönneissä, jonkinlainen rytmihäiriö. Aika usein kun rauhottuu nukkumaan tai vaikka vaan sohvallekin istumaan päivän jälkeen. Esiintyy ehkä sitten väsyneenä enemmän, lyö ehkä kolme lyöntiä, mutta neljäs on sellainen muljahdus, ei normaali tasainen. Mitäs tämä sitten on? (tai siis rytmihäiriö varmaan, mutta voiko köhällä olla vaikutusta, eli ovatko nämä oireet erillisiä vai liittyvätkö toisiinsa?)

Kumpikin oire on sellainen kiusallinen, ei ei kauheasti haittaa arkea, ja esim. liikuntaa pystyy harrastamaan, mutta eivät tunnu kivoilta. Olisiko kenelläkään ideoita mistä voisi olla kyse?

2. köh köh Vierailija

Sama vika rahikaisella. Vaiva (yskä, tosin ilman muljahtelua) kesti pari viikkoa ja sitten hiemen laantui. Kahteen viikkoon en saanut nukuttua kunnolla, kun heräsin useita kertoja yössä karmeaan yskänkohtaukseen. Oli juuri tuollaista kutittava yskää, josta ei meinannut tulla loppua ja päätä särki jatkuvan yskinnän takia. Kävin näyttämässä kurkkuani lääkärille. Keuhoissa ei vikaa, kurkku ärtynyt ja poskiontelontulehdus päällä. Nyt on antobioottikuuri menossa.

3. ap. Vierailija

Ei mun yskä sentään herätä, silloin tällöin vaan yskin, ja voisin ehkä jopa olla yskimättäkin, sellainen pieni kutitus vaan kurkussa. Ei missään tapauksessa sellaista yskää kun joskus flunssan yhteydessä.

Olisiko kenelläkään muita ideoita (ja ennen kaikkea, voiko tuolla rytmihäiriöllä olla yhteys kurkun kutitukseen?)

4. . Vierailija

Mulla oli täydellisesti samat oireet. Yskää ja rytmihäiriön tunnetta. Kävin lääkärillä ja paljastui että oli poskiontelontulehdus (vaikkei nuhaa ole ollenkaan!). Nyt antibioottikuuri päällä.

5. Muljahtelu? Vierailija

Voisiko se olla keuhkoputkien kouristelua?
    Olen kuullut jonkun astmaatikon puhuvan sellaisita, onko kenellään kokemusta?
    Minulla oli syyskuussa samanlaiset oireet yskän kanssa , joka osottautui viikon päästä poskiontelotulehdukseksi.Antibioottikuuri vei usein toistuvat muljahdukset,mutta vieläkin niitä esiintyy harvakseltaan.

6. miettijä_ Vierailija

Löysin tällaisen keskustelun jossa oireet vastaavat omiani jonkin verran. Epäilen siis poskiontelontulehdusta. Toisessa nenäontelossa tuntuu painetta, mutta ei kipua. On tiheää sykettä välillä, huimausta, vilunväreitä.

Miten lääkäri voi todeta poskiontelontulehduksen? Voiko olla näin vähäoireinen, että vain ihan vähän nuhaa, ihan vähän yskää? Kuukausi sitten minulla oli flunssa ja kuume, siitä jäi edellämainittuja oireita.

Olen kiitollinen jos jollain on kokemusta tällaisista oireista tai poskiontelontulehduksesta.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri