Hae Anna.fi-sivustolta

yskän ylläpito

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä keuhkis, 06.04.2006.

1. keuhkis Vierailija

Kuinka kauan kovan flunssan jälkeen yskää ""saa"" pitää ennenkuin menee lääkäriin? Itse yskin niin, että tulee melkein oksennus...oikein kunnon räkäyskä. Kuumetta ei ole enää, mutta nuhaa on vielä. Rintalastassa yskä tuntuu hakkaavana. Tätä on meinaan nyt jo varmaan joka kolmannella chattaajalla!

2. sama juttu Vierailija

Itselläni on ollut toista kuukautta yskää, olen aina ""ensi viikolla"" menossa lääkäriin jos tämä ei lopu ensi viikonloppuun mennessä. Mutta sitten ensi viikolla.

3. t Vierailija

jos yskäsi on puuskittaista ja et itse pysty sitä hallitsemaan,
    vaikka olisi ollut yskää vasta pari viikkoa mene lääkäriin ja pyydä kuuri,
    itse joudun melkein aina ottamaan kuurin yskään,
    joillakin se painuu bakteeriksi hyvinkin pian..........

4. piu Vierailija

..tai viikon parin yskimisen jälkeen napsauta sormesta crp niin antaa vähän suuntaa onko kyseessä sittenkin vain virus... ei kannata antibioottia turhaan popsia.

Pitkittynyt yskä voi viitata myös esimerkiksi poskiontelontuledukseen tai astmaan.

5. Ja Vierailija

Koskaan ei kannata juoda apteekista saatavia limaa irrottavia yskänlääkkeitä, sillä ne kuivattavat ja yskä vain yltyy. Vanha sanonta ""yskä paranee yskimällä ja ..."" (enpä jatkakaan sitä loppua. ;) pitää paikkansa, mutta kyllä lääkäristä kannattaa hakea keskushermoston yskäkeskusta lamauttavaa yskänlääkettä, niin ei tarvitse rykiä keuhkojaan pellolle.

6. piu Vierailija

Tuo on totta ettei kannata ""juoda"" apteekista saatavia limaa irrottavia yskänlääkkeitä, mutta eivät ne suinkaan kuivata! Yskäoireet harvemmin johtuvat mitenkään tuosta limasta ja limaa irrottavia yskänlääkkeitä suositellaan nykyään lähinnä vain kroonisesti keuhkosairaille. Niiden liian pitkäaikainen käyttö saattaa ylläpitää limanmuodostusta. Runsas vedenjuonti on sitä paitsi periaatteessa ihan yhtä hyvä limanirrottaja.

Jos kovasti yskittää ja etenkin yöllä niin kannattaa käyttää yskänärsytystä hillitseviä yskänlääkkeitä. Myös ilman reseptiä saa keskushermoston yskänkeskusta lamaavia lääkkeitä. Todistettua tehoa on lähinnä vain dekstrometorfaanilla (Resilar). Samoja vaikuttavia aineita on reseptilääkkeissäkin, mutta niihin on usein sitten yhdistetty esimerkiksi keuhkoputkia avaavaa lääkettä (josta ei kyllä sinäänsä ole hyötyä kuin lähinnä astmaatikoilla). Reseptilääkkeistä löytyy sitten muitakin morfiinin johdoksia - morfiinihan se yskänkeskusta lamaa :)

7. utd Vierailija

8. keuhkis Vierailija

mut eiks siin keuhkoputkentulehduksessa pistä rintaan? ja rintalasta tunnu jotenkin kovalta?

9. utd Vierailija

Ei mulla ainakaan oo tuntunu muuta kuin yskittää ja tukkoinen olo siis tunne että röörit ei ole ""selkeet"". Ja tietysti kun lääkäri kuunteli kuului kröhinää ja keuhkoputkentulehdustahan se silloin oli.

10. mie Vierailija

Mulla oli pari viikkoa pelkkää kuivaa yskää ja kun kolmena yönä tuli sellaset yskänpuuskat että yrjöt tuli mukana niin marssin lääkäriin. Lääkäri meinas ettei mikään ihme että yskittää kun on kuumeeton keuhkokuume.... Nyt on kuuri menossa ja sain kunnon yskänlääkettä. Toissa yö meni vielä vessaposliinia kattellessa mutta viime yö meni jo ilman vessavisiittiä. Eiköhän tämä tästä. Ja minä kun vaan aattelin että tartten kunnon yskänlääkettä...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri