Yskänlääke, jota voisi käyttää???

  • Viestiketjun aloittaja Peppiina74
  • Ensimmäinen viesti
Peppiina74
Apua, tietääkö joku jonkun yskänlääkkeen, jota voisi käyttää raskausaikana? Mulle tulee hirveä, kuiva ärsytysyskä kun menen makuulle. Päivällä kyllä pärjään, mutta öisin en saa nukuttua eikä muukaan perhe.

Tiedosta kiitollisena
Peppiina
 
Brogan*
Mä muistaakseni kysyin tuota apteekissa alkuraskaudessa ja ne meinas ettei sellasta olekaan. Suosittelen juomaan paljon vettä ja harrastamaan höyryhengittelyä, auttaa yllättävän hyvin.

Tsemppiä yskän nujertamiseen.
 
hinajaista
ne yskänlääkkeet on oikeesti ihan hölynpölyä! Eivät auta yskään millään lailla, keitä itsellesi kupillinen vettä ja laita sinne teelusikallinen hunajaa.

Auttaa ihan taatusti paremmin kun ykskään yskänlääke
 
koitettujuttu
Iso kattilallinen kiehuvaa vettä, siihen teelusikallinen VIKS- salvaa ( apteekista )
Ja höyryhengittelet sitä pyyhkeen alla.
( Ja hei; Silmät vuotaa, jos et pidä niitä kiinni )
Tällä saat röörit puhtaiksi eikä ärsytysyskää pitäis ainakaan kovin paljon tulla.

Olen itse käyttänyt raskausaikana tätä vanhaa, hyväksi havaittua kikkaa.
Kannattaa kuitenkin tehdä jo noin tunti ennen nukkuma-aikaa,
että on aikaa valuttaa sitten röörit puhtaiksi...
Tehoaa törkeessä räkäflunssassa myös erittäin hyvin !
 
Rykijä
Mulla ollut nyt myös samanlainen kuiva ärsytysyskä, jolta en saanut nukuttua. Kävin maanantaina apteekissa ja kysyin, voiko jotain yskänlääkettä käyttää raskausaikana ja Resilar ainakin on yskänlääke, jota voi myös raskauden aikana käyttää tilapäisesti. Ja mulla tuo kyllä myös auttoi.
 
Ei edes ei-raskaana...
Itse en käyttäisi Resilarin kaltaista dekstromtorfaanivalmistetta edes ei-raskaana ollessani! Aine vaikuttaa keskushermostoon - ja tätähän käytetään päihtymistarkoituksessa juuri em. syystä. Että höyryhengitystä vaan ja teen juontia!
 
misai82
Minulla on käytössä lääkäriltä reseptillä saatu cocillana-niminen yskänlääke, joka on punainen kolmiolääke. Lääkettä olen saanut ottaa vain 5ml ja 12 raskausviikkoa pitäisi olla täynnä ennen kuin lääkettä ottaa.

Olen siis saanut lääkäriltä luvan kyseisen lääkkeen käyttöön, kun itselläkin kauhea yskä. Ja tietysti mahdollisimman vähällä olen yrittänyt pärjätä.
 
Taikatuu
Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiirillä (HUS) on Teratologinen tietopalvelu http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437, josta voi kysyä puhelimitse kaikista raskaudenaikaisista lääkkeistä arkisin klo 9-12 p. (09) 471 76 500.

Itselleni sieltä suositeltiin sitkeään yskääni mieluummin Resilaria kuin (neuvolan terveydenhoitajan "sallimaa") Toclasea. Syy, miksi Toclasesta ei tietopalvelussa tykätty, on sen alkoholipitoisuus. Itse olen kyllä sitä mieltä, että (huom. olen rv 30+) yskänlääkkeen pikkiriikkisellä alkoholimäärällä ei ole merkitystä, kun muuten ei käytä alkoholia raskauden aikana lainkaan.

Kokemuksesta olen kuitenkin vähän samoilla linjoilla kuin muut kirjoittajat, eli yskänlääkkeistä ei ole juuri apua (tehoavat korkeintaan oireeseen, eivät syyhyn eli eivät "paranna" yskää). Neuvolalääkärini suositteli hunajaa, höyryhengitys varmaan myös hyvä keino, ja vesilasi sängyn vieressä yskänkohtauksia varten.
 
hunajasta kans
Tässä esim yheltä sivulta löytämäni juttu:



"Antibakteerisuutensa takia hunaja on myös tehokas ja luonnonmu-
kainen tapa hoitaa vammoja ja sairauksia: hunajaa voidaan käyttää
ulkoisesti haavojen, palovammojen, hiertymien ja ihosairauksien
hoitoon sekä kauneudenhoitoon. Sisäisesti nautittuna hunaja soveltuu
infektiotautien ehkäisyyn ja hoitoon sekä ruuansulatuksen parantamiseen.

Hunajassa on terveellistä siitepölyä, joka muun muassa vahvistaa
ja palauttaa elimistön tasapainoa, tasoittaa hormonitoimintaa, auttaa
eturauhasvaivoihin ja lisää hedelmällisyyttä sekä imettävien äitien
maidontuotantoa."
 
Lumette
Alkuperäinen kirjoittaja Lumette:
Mulle lääkäri suositteli Expigeniä raskausaikana. Sitä saa kuulemma käyttää. On ihan ok yskänlääke kyllä.
Muoks. Ei siis lääkäri suositellut, vaan apteekin setä, jolta kysyin mitä saapi käyttää raskausaikana. Ei ole siis reseptilääke tuo.
 
ölkjölkjlökjlö
Heh minä olen ottanut Vana TAllinkia tiedän että se on alkoholi mutta pieni kulaus ajaa saman asian kuin reseptivapaat yskänlääkkeet. Ja ei yhdestä nielaisusta mitään haittaa ole
 
sama vaiva
Kävin lekurissa ja hän sanoi että voin käyttää Toclase S nimistä yskänlääkettä seuraavasti: 2,5ml ja kaksi kertaa päivässä kurlataan. Eli tavaraa ei niellä ollenkaan vaan sylkästään viemäriin kurlauksen jälkeen. Tämän lisäksi käytän bacufin mint nimisiä imeskelytabuja, ne vähän puuduttaa kurkkua. Ei pääse se yskänkohtaus alkamaan niin pahana.

Nyt olen saanut nukuttua ja hengityskin kulkee öisin :) Tosin nukun aika monen tyynyn päällä niin että pää on hieman koholla.
 
yskijä
Alkuperäinen kirjoittaja sama vaiva:
Tämän lisäksi käytän bacufin mint nimisiä imeskelytabuja, ne vähän puuduttaa kurkkua. Ei pääse se yskänkohtaus alkamaan niin pahana.
Näistä on kyllä niin kirjavaa käytäntöä liikkeellä. Mulla apteekissä farmaseutti kielsi just tuon bacufinin käytön sen puuduttavan vaikutuksen takia, tarkistettiin ihan pharmaca fennicasta.
 
Älä käytä
Tässä pätevää tietoa lääkkeistä, myös yskänlääkkeistä:

http://www.laakelaitos.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/laakelaitos/embeds/raskaus2r.pdf

Käytännössä siis niistä ei ole mitään oikeaa apua, ehkä vian helpottavat oloa. Juo vaikka teetä.


 
sama vaiva
Mulla kyllä lääkäri tarkisti että bacufinia voi käyttää! Katsoi koneeltaan ennen kuin antoi luvan. Varmaan jos sitä käyttäisi monta viikkoa niin jotain haittaa voisi(ilmavaivoja) tulla mutta mulla käyttö ennen nukkumaan menoa auttoi. Ja todellakin pakkauksessa lukee että puuduttaa paikallisesti eli ei se puuduttava aine minnekään leviä jos käyttää tabletteja ohjeen mukaan!
 

Yhteistyössä