Hae Anna.fi-sivustolta

Yskänpuuskan jälkeen verta ja kylki kipeänä

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä huolissaan, 02.03.2007.

1. huolissaan Vierailija

Vedin leivänmuruja henkeen ja sain kamalan yskänpuuskan, josta ei tuntunut loppua tulevan ollenkaan. Seuraavana yönä heräsin yhtä kovaan yskänpuuskaan, joka helpottui sitten avaavalla astmalääkkeellä. Menin vessaan ja sylkäisin kurkkuun noussutta limaa lavuaariin, ja huomasin että siinä oli kirkasta verta. Sylkäisin useamman kerran ja verta tuli hieman joka kerralla. Ensin epäilin ientulehdusta, mutta ei sitä kuitenkaan ollut missään ikenessä, joten veri tuli ilmeisesti jostain syvemmältä?

Nyt tuosta on kulunut reilu viikko, ja mulla on siitä asti tuntunut vasemmassa kyljessä kipua suunnilleen kylkiluitten puolivälissä. Se tuntuu erityisesti syvään hengittäessä, yskiessä ja aivastellessa. Olisiko mulla voinut revähtää tai venähtää kyljestä joku lihas yskiessä, ja se nyt kipuilee? Vai voiko kipu olla keuhkoissa? Ainakaan astmalääke siihen ei auta. Lähinnä se veri huolestuttaa, mistä se oikein tuli?

2. Tutkittava on. Mikä siinä on, että kun ihminen saa oireita, jotka voivat olla viitteitä myös vakavammaista sairauksiwsta, tutkimusta aletaan lykätä jos millä verukkeella.

Toki tapauksessasikin on mahdollisuuksia vaikka kuinka monta, vaarattomista vakaviin. Tutkimatta se ei selviä, joten lääkäriin ja pian.

3. gigie Vierailija

Sulla voi olla keuhkokuume. Kipinkapin lääkäriin.

4. huolissaan Vierailija

Ei mulla ole kuumetta, eikä mitään muitakaan oireita, eikä sitä vertakaan ole sen koommin tullut, joten en nyt ihan ylihysteeriseksi alkaisi. Siksi kyselen täältä, koska ajattelin että jos jollain olisi ollut samanlaista vaivaa, niin osaisi kertoa mikä mahdollisesti olisi syynä.

Sitä paitsi ei tässä kaupungissa edes pääse lääkäriin, juuri tämän päivän lehdessä kirjoitettiin että kaupungissa ei ole enää edes päivystävää lääkäriä, eikä vastaanotolle varata ollenkaan aikoja. Ainoastaan vuodeosaston potilaat ja hätätapaukset hoidetaan. Joten se siitä lääkäriin menosta.

5. Lääkäriin Vierailija

Yksi mahdollisuus on että olet yskiessäsi katkaissut kylkiluusi. Toinen saattaa olla esim. ilmarinta, joka voi vaatia leikkaushoitoa.

6. --- Vierailija

Kylläpäs sinua yritetään pelotella täällä :)Onneksi sinä ehdit jo toppuutella aikaisempia vastaajia, sinulla on jalat hyvn maassa :)

Olen kokenut samaa. Yhdistin kuitenkin vaivan voimakkaan yskimisen aiheuttamaksi. Sattumalta seuraavalla viikolla oli lääkäri muista syistä. Päätin sitten huvikseni kysyä asiasta. Teoriani oli, että voimakas yskiminen aiheutti kylkiluiden lähistöllä olevien lihasten ärtymisen ja niin se lääkärinkin mielestä oli. Lisäksi hän epäili, että keuhkotkin olivat vähän ärtyneet yskimisestä (yskiminenhän vaatii paljon fyysistä voimaa ja se on nimenomaan keuhkoja suojaava reaktio). Mutta ei mitään muuta vakavampaa; oireet hävisivät kokonaan parin viikon sisään.

Minulla veri tuli osaksi ihan keuhkoista (syynä se runsas yskiminen) ja henki/ruokatorven päästä saattoi tulla myös (leivänmurut voivat joskus raapia)

aikaisimmille vastaajille vielä hiukan mietittävää: Suurinpiirtein jokainen yksittäinen oire voi kertoa jostain vakavammasta (jopa piereskely), mutta harvemmin ovat mitään vakavaa. Kannattaa siis aina katsella itse oireita vähän aikaa ;).

Lääkäriin on viisasta hakeutua jos oireet pahenee tai olo huononee.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri