yskänlääke

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihreemamba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lasten yskänlääkkeet voivat olla vaarallisia
Julkaistu: 19.6.2008 17:04

stt

Lasten yskänlääkkeet ovat tehottomia tai jopa vaarallisia, väittää lääkäriseura Duodecimin verkkolehdessä julkaistu artikkeli. Professorit Olli Ruuskanen ja Matti Korppi vaativat artikkelissaan, että lapsille tarkoitettujen yskänlääkkeiden myynti tulisi lopettaa Suomessa.

Artikkelissa varoitetaan, että useat yskänlääkkeet vaikuttavat keskushermostoon ja voivat aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä, aistiharhoja ja jopa enkefalopatiaa eli aivotautia.

Ruuskanen ja Korppi perustavat tietonsa useisiin tutkimuksiin, joissa ei ole pystytty osoittamaan yskänlääkkeiden tehoa.

Heidän mukaansa lastenlääkärit ovat tienneet jo pitkään, että lapsille määrättävät yskänlääkkeet ovat tehottomia. Silti niitä myydään Suomessa vuosittain noin 20 miljoonalla eurolla. Alle kolme viikkoa jatkunut akuutti yskä paranee kuitenkin usein ilman hoitoa.

Ruotsissa lääkelaitos kielsi jokin aika sitten yskänlääkkeissä käytettävän dekstrometorfaanin myynnin. Suomessa tätä vaikuttavaa ainetta käytetään alle 12-vuotiaille tarkoitetussa reseptillisissä yskänlääkkeissä.

Yhdysvalloissa lääketeollisuus veti vapaaehtoisesti markkinoilta alle 12-vuotiaille tarkoitetut itsehoitoyskänlääkkeet, kun lääkkeiden tehottomuudesta ja haittavaikutuksista nousi kohu.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lasten+ysk%C3%A4nl%C3%A4%C3%A4kkeet+voivat+olla+vaarallisia/1135237318586

Meillä ei kukaan ole 8 vuoteen yskänlääkettä ottanu, enkä meille niitä aio ostaa. Mä olen ajatellu niitten olevan turhia jo kauan, kuten ne onkin. Näyttöä tehosta ei pahemmin ole, joten meillä mennään höyryttelemällä ja muillaluonnon tuotteilla yskän suhteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Meillä ei kukaan ole 8 vuoteen yskänlääkettä ottanu, enkä meille niitä aio ostaa. Mä olen ajatellu niitten olevan turhia jo kauan, kuten ne onkin. Näyttöä tehosta ei pahemmin ole, joten meillä mennään höyryttelemällä ja muillaluonnon tuotteilla yskän suhteen :)

kertoisitko nää luonnontuotteet?

No sipuli, valkosipuli, koivunlehti tee, vadelmanlehti tee, viinimarja mehu, nokkonen, lehmus, leskenlehti... onhan noita:) varsinkin sipulit, nokkonen, lehmus, ajuruoho ja leskenlehti auttaa lunssaan ja yskään:)

Yhteistyössä