Hae Anna.fi-sivustolta

Yskiminen

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Keuhkotautinen, 09.07.2006.

1. Keuhkotautinen Vierailija

Olen herännyt jo yli kaksi kuukautta joka yö noin kolmen aikaan kovaan yskimiseen. Vaihdoin pois höyhentyynyt ja -peitot, mutta sekään ei auttanut.
    Tupakoin. Kun nousen yskimisen vuoksi sängystä, yskiminen loppuu. Jos menen takaisin nukkumaan, herään taas vähän ajan kuluttua yskimään.

Onko minulla
    -keuhkoahtauma
    -keuhkosyöpä
    -astma
    -sydämen vajaatoiminta
    -luulotauti

Nämä oireeni ovat erittäin kiusallisia ja yöunet jäävät vajaiksi, koska en saa enää unta yskimisen jälkeen ja päivällä tietysti väsyttää kovasti.

2. kohinää Vierailija

Sinulla voi olla kaikki nuo taudit toki, mutta oireet voivat johtua myös tupakoinnin aiheuttaman liman valumisesta keuhkorakkulapinnalla yön aikana. Valveilla ollessasi yskit ja köhit huomaamatta limaa pois, ehkä syljetkin.
    Levossa asento muuttuu ja tiivis lima tukkii hengitystiet, joita koitat yskimisellä vapauttaa. Lopeta tupakointi, keuhkoahtaumatauti odottaa varmasti jatkossa.

3. Keuhkotautinen Vierailija

Kiitos vastauksestasi. Tupakkayskän toki tiedän, mutta tämä ei nyt vaikuta siltä. Veljelläni on astma ja olen kauhuissani jos olen itsekin saanut sen. Tupakointi ei varmasti ainakaan auta asiaa. Jokainen tupakoija tietää, miten vaikeaa lopettaminen on. Olen kuin heroiinikoukussa nikotiiniin.

Häpeän tupakointiani kovasti ja tiedän, että sairastutan sillä itseni ennen pitkää. Järkeni kyllä sanoo, että pitäisi lopettaa ja olen koko ajan huolestunut tupakointini seurauksista. Olen yrittänyt lopettaa satoja kertoja epäonnistuen. Olen polttanut noin 30 vuotta, joten olen kai sitten ansainnut keuhkosyövän.

Nyt ahdistaa! En uskalla edes mennä lääkäriin, koska pelkään tietoa jostakin vakavasta sairaudesta. Eikö kuulostakin järkevältä?! On helpompi "pistää pää pensaaseen" ja uskotella itselleen, ettei se mitään vakavaa ole.

Voi kun saisin sen hetken takaisin, kun ryhdyin polttamaan! En taatusti koskisikaan tupakkaan!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri