Ystävä töissä synnärillä

  • Viestiketjun aloittaja minttu-maaria
  • Ensimmäinen viesti
minttu-maaria
Ystäväni sai vakituisen työpaikan synnytyssairaalasta johon minäkin olen menossa synnyttämään. Koen tilanteen jokseenkin hankalana, koska erittäin todennäköisesti hän on työvuorossa myös minun sinne mennessäni. Tilannetta hankaloittaa se, että kohdallani voidaan hyvin päätyä sektioon jos herpes on aktiivisena h-hetkellä ja en todellakaan haluaisi, että hän näkee sen papereista. En haluaisi, että hän näkee papereistani itseasiassa yhtään mitään, en lapsen nimeä enkä mitään. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä, kertokaa hyvät ihmiset?
 
...
Kyllä mun mielestä voi sanoa ettet halua hänen hoitavan sinua sinne kun menet...

Itse hoitoalalla työskentelevänä itsestäni tuntuu "inhottavalta" jos joku tuttu tulee hoidettavaksi. Olen sanonut silloin etten mielelläni hoitaisi häntä juuri sen takia ette minua kiinnosta tuttujeni sairaudet yms...
 
minttu-maaria
Kyllä meinaan sanoakin, että en halua hänen hoitavan meidän asioita. Se varmaan käytäntönä muutenkin tuttujen tapauksissa. Se vaan inhottaa, että paperit kuitenkin on ihan yleisesti kaikkien hoitajien saatavissa ja aivan varmasti lukee siis minunkin kertomuksen :( Varsinkin jos ylläkerrotusta syystä päädytään sektioon. Tiedän, että ei hän tietekään tietoa eteenpäin veisi, mutta olisi kurjaa sen jälkeen palata normaaliin ystävyyteen. Täytyy nyt olla stressaamatta.
 
lkklj
Älä murehdi turhia. Mistä tiedät, vaikka ystävälläsikin olisi herpes. Ei sen teidän ystävyyteen ainakaan pitäisi mitenkään vaikuttaa, vaikka hän sen jotenkin saisi tietää. Eihän kukaan näitä juttuja halua kuuluttaa koko maailmalle.
 
Pikku juttu
Jos hän on sinun ystävä niin yksi herppes ei ystävyyttänne muuta suuntaan tai toiseen! Herppes on vaijettu aihe mutta kuitenkin aika monella se on. Kun ystäväsi on alalla hän tietää sen ja jos on fiksu niin ymmärtää olla hiljaa. Voithan itse ottaa asian puheeksi jo nyt niin sun ei tartte asiaa enää miettiä? Älä nyt kuitenkaan turhaa murehdi, tuo on kuitenkin pikku juttu!
 
näin o
samaa mieltä, toi on ihan pikku juttu!

Ja tottakai sun papereissa lukee KAIKKI oleellinen, ne on tärkeitä asioita sun ja vauvan terveyden takia!

Älä ota pulttia, asias vois olla huonomminkin!
 
kätilö-täti
Ei kannata olla huolissaan. Hoitoalalla näkee ja kuulee jos jonkinmoista. Luulempa, että useimpia kätilöitä eivät edes kiinnosta sellaisten potilaiden asiat, joiden synnytystä eivät itse hoida. Ja yleensä on vielä niin kiirusta, ettei aikaa edes riitä kuin oman synnyttäjän/omien synnyttäjien hoitoon :) !

Tsemppiä synnytykseen! Eiköhän herpes pysy kurissa estolääkityksen avulla!
 
Ei huolta
Herpes on virus muiden virusten joukossa-ja viruksia on tuhansia. Se ei ole häpeän aihe edes, sillä 80%väestöstä kantaa sitä tietämättäänkin. Vaivasi on yleinen eikä se maailmaa kaada tai tee sinusta huonoa ihmistä tai muutakaan. Tämä on vain elämää ei sen kummempaa. Kaikenlaista ihmisillä on ja tulee aina olemaan.Minullakin on herpes..tuli yllättäin ja sen kanssa on oppinut elämään vuosien varrella. Olen vauvakuumeessa ja en aio sen estää sitä onnea kun olen tlanteessasi, älä anna sinäkään. Nauti siitä mihin olet jo päässyt-rakkauden parhaimpaan saavutukseen:)!! Tsemppiä ja onnea synnytykseen.

Keisarinleikkaus on nykypäivänä erittäin hyäksi kehittynyt ja nopea toimenpide..älä huoli siitäkään, toipuminen vaan voi haavan vuoksi olla hieman pidempää kuin alatiesynnytyksessä.
 
!
Kyse tuskin on YSTÄVÄSTÄ, jos noin kamala pelko on. Kätilöt myöski vaihtuu tiheään, joten et voi todellakaan olla varma millon synnyttämään lähdet ja kerkeekö "ystävä" just sun synnytykseen.
 
Vastaus??
Mutta voisitteko vastata alkuperäiseen kysymykseen? Kuulisin mielelläni vastauksen, olen pohtinut samaa.

Itselläkin erittäin tuttu ihminen (ja vanha luokkakaverikin) joka kätilönä sairaalassa, jonne menen synnyttämään. Hän vaan on erittäin epämieluinen henkilö minulle (en mene sen enempää yksityiskohtiin...), eli voinko pyytää ettei hän hoida minua? Tuskin voin. Yleisen terveydenhuollon piirissä tässä kuitenkin ollaan ja ihan taviksia, niin miksi minulla olisi oikeus pyytää etten halua tätä ko. henkilöä?!?
Jo tästäkin syystä jännitän synnytystä ihan liikaa...

Vastatkaa jos tiedätte, kiitos etukäteen!
 
ohikulkeva
mun mielestä vois vaikka vedota siihen että jos synnytyksen aikana tapahtuu jotain ikävää, ei halua että joutuu "syyttämään" siitä ennestään tuttua ihmistä. Muistelisin, että joskus joku kätilö on itse halunnut jäädä pois tuttunsa synnytyksestä ihan vain tämän asian takia.

Alkuperäiselle; uskoisin kyllä että jos "ystäväsi" on kiinnostunut potilastiedoistasi, hän pääsee käsiksi papereihisi, hoiti hän sinua tai ei.
 
kätilö-täti
Kyllä voit kieltäytyä, ettet halua häntä synnytykseesi. Monesti juuri tuttuja ei edes haluta hoitaa, ja kätilö sumplitaan sen mukaan. Eri asia voi tietenkin olla pienemmissä paikoissa, joissa ei vaikka ole kuin yksi kätilö töissä synnytyssalissa. Sanot vain rohkeasti mennessäsi synnyttämään vastaanottavalle kätilölle asiasta, niin uskon asian järjestyvän. Näin synnytyskokemuksesta tulee kaikille mukavampi eikä sinun tarvitse miettiä asiaa etukäteen!
 
Vaitiolosta
Useimmissa sairaanhoitopiireissa kasittaakseni myos sellainen tietojarjestelma, johon jaa jalki jokaisesta tietoja katsoneesta. Jos ystavasi ei hoida sinua, ei hanella ole myoskaan oikeutta lukea papereitasi. Ja toiseksekseen kaikilla hoitoalalla vaitiolovelvollisuus, jonka rikkomisesta voidaan tuomita maksimissaan jopa vankeuteen. Suomalaiset vaan liian vaatimattomia, itse nostaisin syytteen valittomasti, jos joku minua hoitanut lavertelisi asioita eteenpain ja saisin sen tietaa.
 
alleniina
hei, itsellä vähän samanlainen ongelma.. tuttavani työssä neuvolassa ja en halua hänen tietävän asioistani mitään! aiempi raskauteni oli hyvin vaikea ja ongelmallinen, lisäksi asiat eivät sujuneet ollenkaan hyvin. nyt olen uudelleen raskaana enkä halua kenenkään ulkopuolisen tietoon asiaa saattaa..en menneitä, en tulevia. hän ei hoida minua, mutta tiedän hänen kirjoittavan koneelle ylös potilaiden tietoja. mitä voin tehdä?..
 
hoituri***
Kuten edellä moneen kertaan mainitaan, niin kieltäydy ottamasta tuttua hoitajaa vastaan...
Nykyiset potilastiedostot ovat sähköisessä muodossa, synnärille viedään toki mukana paperi versio minkä itse olet täyttänyt, missä on synnytystoiveet ja hätäkastetiedot...
Ystävälläsi on SALASSAPITOVELVOLLISUUS! eli hän ei todellakaan voi puhua herpeksestä yms. asioista.
Jos ystäväsi ei sinua hoida synnärillä tai muussakaan vaiheessa. Hänellä ei ole oikeutta mennä katsomaan edes potilatietojasi. Jos hän käy, niin lokitiedostoihin jää hänen käyntinsä jäljet. Tämän saat tietää, jos haluat tietää kuka potilastietojasi on katsellut! Tsemppiä!
 
hoituri***
Periaatteessa herpestä ei voida jättää kirjaamatta esitietoihin tai muihin hoitoon vaikuttaviin teksteihin vaikka haluaisit sen kieltää. Herpes kuitenkin vaikuttaa terveyteesi/lapsen terveyteen ja tästä syystä hoitohenkilökunta on velvoitettu kirjaamaan asia jollakin lailla potilastietoihin!
 
Myös hoituri
Lisäisin vielä, että jokaisella hoitajallakin on kymmenittäin ystäviä ja tuttuja, en usko että kukaan edes viitsisi alkaa käymään läpi tietokoneelta omien tuttaviensa tietoja, varsinkin kun se on kielletty. Ei ainakaan minua oikeasti kiinnosta tietää kavereitteni sairauksia, jos he eivät itse ota niitä puheeksi.
 
juu..
Alkuperäinen kirjoittaja hoituri***:
Jos ystäväsi ei sinua hoida synnärillä tai muussakaan vaiheessa. Hänellä ei ole oikeutta mennä katsomaan edes potilatietojasi. Jos hän käy, niin lokitiedostoihin jää hänen käyntinsä jäljet. Tämän saat tietää, jos haluat tietää kuka potilastietojasi on katsellut! Tsemppiä!
Juuri näin. Entiseen paperiarkistoaikaan kuka vain hoitaja pystyi mennä tutkimaan saman yksikön potilasarkiston papereita jälkiä jättämättä, mutta ei enää koska tietokoneelle tosiaan jää merkintä.
 

Yhteistyössä