Ystäväni äärifeministi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heelo

Vieras
On ollut huvittavaa seurata kuinka äärifeministi ystävästäni on kuoriutunut hellä äiti joka rakastaa pientä poikaansa yli kaiken. Muistan kun käytiin keskusteluja, että lapsen pitää olla ehdottomasti tyttö ja olen sivusta seurannut hänen joskus lähes kiihkomieliseksi menevää feminismiään.

Niin se elämä vain opettaa, ystäväni on löytänyt vierelleen mahtavan miehen ja lapsikin on tullut taloon. Nuorena feminismi vei ystäväni mennessään ja kaikki miehet ovat pahoja juttuja sai kuulla tuon tuostakin.

Nuorena sitä etsii itseään ja kun tulee vanhemmaksi toivottavasti ääriajattelu katoaa ja päähänkin tulee enemmän järkeä, malttia. Voidaan ottaa ystävääni kuvatessa tuo äärifeministi ilmaisu pois ja sanoa, että hän on nykyään vain feministi ja aika maltillinen sellainen.

4fef64dbe497b2f30cd54a3fa42b6f8b55504a3b05f26738557bb00a3d4206ea.jpg

Siis mikä tämän jutun pointti oli? Niin siinä tuppaa käymään, että ikääntyessä perspektiivi laajenee ja idealismi vähenee (mikä toisaalta on myös hieman surullista). Vai etkö itse ole muuttunut nuoruudestasi lainkaan? Pelottavaa.

Niin... vanhetessa mielipiteet usein vähän tasaantuu... ja useinmiten ihan hyvä niin, mutta miten tuo "kaikki miehet ovat pahoja" liittyy (ääri)feminismiin.

Sellainen olo tuli että hän yleisti liikaa ja ei pystynyt näkemään mitään hyvää miehissä. Ne ihmiset vei minun mielestä mennessään kenen kanssa hän hengaili, heillä oli paljon tätä ajattelua kuinka miehissä ei ole mitään hyvää ja miehillä ei ole tunteita, siis ihan ihmeellistä juttua.

Mun mielestä jos ihminen menee liian syvälle jonkun pienen piirin juttuun, niin elämänkatsomuksesta ja näkemyksistä tulee todella ahdasmielisiä ja kapeakatseisia, ei nähdä metsää puilta niinkuin tavataan sanoa.

Sitten kun piirit vaihtuivat, niin hänestä tuli paljon rennompi ja minun mielestä antoi ihmisille mahdollisuuden yksilöinä eikä kohdellut esim miehiä jonain stereotyyppisenä massana ja tätä kautta löysi hienon miehenkin rinnalleen.

Alkuperäinen kirjoittaja öööhhh;29691018:
Siis mikä tämän jutun pointti oli? Niin siinä tuppaa käymään, että ikääntyessä perspektiivi laajenee ja idealismi vähenee (mikä toisaalta on myös hieman surullista). Vai etkö itse ole muuttunut nuoruudestasi lainkaan? Pelottavaa.

Mä olen iloinen, että ystävällä on nyt hyvä olla ja asiat hyvin. Eikös tämä ole keskustelufoorumi ja ajattelin täällä keskustella tästä asiasta. Minun mielestä hän ei voinut kovin hyvin kun oli liian syvällä tuossa aatteessa, paljon oli vihaa.

Sellainen olo tuli että hän yleisti liikaa ja ei pystynyt näkemään mitään hyvää miehissä. Ne ihmiset vei minun mielestä mennessään kenen kanssa hän hengaili, heillä oli paljon tätä ajattelua kuinka miehissä ei ole mitään hyvää ja miehillä ei ole tunteita, siis ihan ihmeellistä juttua.

Mun mielestä jos ihminen menee liian syvälle jonkun pienen piirin juttuun, niin elämänkatsomuksesta ja näkemyksistä tulee todella ahdasmielisiä ja kapeakatseisia, ei nähdä metsää puilta niinkuin tavataan sanoa.

Sitten kun piirit vaihtuivat, niin hänestä tuli paljon rennompi ja minun mielestä antoi ihmisille mahdollisuuden yksilöinä eikä kohdellut esim miehiä jonain stereotyyppisenä massana ja tätä kautta löysi hienon miehenkin rinnalleen.

Ymmärrän kyllä että jotkut ajattelee "kaikki miehet on pahoja" tai jotakin muuta vastaavaa yleistävää asiaa, joka toisinaan johtuu siitä missä seurassa he liikkuvat, mutta feminismiin en tuota yleistystä en noin suoraan yhdistäisi.

Mikä on äärifeministi, kun feministi termi jo itsessään on "ääri". Onko se sitten ääri-ääri-naismielinen miesvihaaja?

Jos minulta kysytään, niin äärifeminismi on vihaa miehiä kohtaan, sen kuuli jutuista ja juuri sellaista ihmeellistä yleistämistä, kaikki miehet on sellaisia ja tuollaisia. Feminismi voi taas olla hyvinkin maltillista ja feministeissä on myös paljon sellaisia ihmisiä jotka ovat huollissaan myös miesten tasa-arvo asioista ja haluavat niihinkin parannusta.

Äärifeministi? En tunnista tuollaisia ajatuksia millään lailla omikseni, mitä kerroit ystäväsi noudattaneen. Hän oli ehkä vain hurahtanut johonkin, omasta mielestään järkevään ideologiaan, jota luuli feminismiksi.

Oikea feminismi on tasa-arvon kannattamista kaikin tavoin, ei siinä yritetä enempää naisten, kuin miestenkään ylivaltaa. Minä vastustan esimerkiksi pakollista asepalvelusta miehille, koska se toteuttaa mielestäni sukupuoleen perustuvaa epätasa-arvoisuutta.

[QUOTE="feministi";29691210]Äärifeministi? En tunnista tuollaisia ajatuksia millään lailla omikseni, mitä kerroit ystäväsi noudattaneen. Hän oli ehkä vain hurahtanut johonkin, omasta mielestään järkevään ideologiaan, jota luuli feminismiksi.

Oikea feminismi on tasa-arvon kannattamista kaikin tavoin, ei siinä yritetä enempää naisten, kuin miestenkään ylivaltaa. Minä vastustan esimerkiksi pakollista asepalvelusta miehille, koska se toteuttaa mielestäni sukupuoleen perustuvaa epätasa-arvoisuutta.[/QUOTE]

Lue kommentti 9.

Aito feminismi ei tarkoita että miehet olisivat pahoja, vaan että ihmiset ovat yhtä arvokkaita ja ansaitsevat yhtä arvokkaan kohtelun sukupuolestaan riippumatta.

Tuo kuvaamasi ystävän nuoruusvaiheen asenne on jonkinlaista käänteistä chauvinismia, ei feminismiä.