ystäväni Anopista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammabella

Jäsen
01.06.2007
909
0
16
Mitä mieltä olette?

Poika muistaakseni 9 tai 8 kk. Ystäväni anoppi, pojan hoidossa ollessa antaa tälle lapselle keksejä, eksoottisia hedelmiä (joku anis ja muu, en muista). Täytekakkua ja kaikkea mahd. makeaa.

Ystäväni kertoi myös että oli antanut tälle maitoakin. lapsen äiti juottanut tuttipullosta vettä pojalle, jonka jälkeen lähtenyt käymään ulkona. Takaisin tullessa tuttipullosta oli juotu maitoa.

Mielestäni tässä ei sinänsä pahaa ole, mutta noin nuorelle ei tuollainen sokerimäärä kuulu. Eikä tuossa maidon antamisessakaan muuta ole, kuin se ettei hänen anoppi ollut sanonut siitä mitään. Ja tietysti mahakipu.

Ystäväni ei vielä ole sanonut tälle miehensä äidille asiasta, vaikka kehotin mainitsemaan siinä vaiheessa kun kuulin ettei pojalla ole enää edes ruokahalua. Poika on kummilapseni, joten vähän huolettaakin. Ajatelkaapa itsenne noihin tilanteisiin ja kertokaa sit mitä tekisitte, sanositte, ajattelisitte.

:/

No jos ystäväsi ei ole kieltänyt antamasta herkkuja sun muuta, niin miostä se anoppi voi tietää ettei saa antaa.. Parempi olisi sanoa heti suoraan, ennen kuin tulee ihan tavaksi ja poika oppii siihen, että mummolassa saa aina herkkuja.. Minä olen omalle anopille tehnyt heti alussa selväksi, mitä lapselle ei saa antaa, eihän hän muuten voi tietää.. Turha sitten ruikutella jossain palstoilla, jos ei suutaan saa auki sanoakseen suoraan..

Tuo maidon antaminen kummastuttaa, jos ei ole vila lehmanmaitoa tottunut juomaan. Kurjaa, jos joutuu pikkuinen karsimaan mahakivuista turhaan.

Noihin kekseihin jne ei varmaan maailma kaadu, enka niista nostaisi metelia.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
No jos ystäväsi ei ole kieltänyt antamasta herkkuja sun muuta, niin miostä se anoppi voi tietää ettei saa antaa.. Parempi olisi sanoa heti suoraan, ennen kuin tulee ihan tavaksi ja poika oppii siihen, että mummolassa saa aina herkkuja.. Minä olen omalle anopille tehnyt heti alussa selväksi, mitä lapselle ei saa antaa, eihän hän muuten voi tietää.. Turha sitten ruikutella jossain palstoilla, jos ei suutaan saa auki sanoakseen suoraan..

Ruikutella palstoille :laugh: ei tässä kuule tarvi ruikutella mistään :laugh: täällä kai on monta muutakin ketjua mihin voisit pistää ton kommentin. Kyselen muiden äitien mielipiteitä kummipoikani syömisistä, onko jotain väärää?? Niin ja kyllä norm. maidon antamisessa pitäs tietää, varsinkaan jos se ei ole saanu sitä.

Anoppini voisi tehdä aivan juuri noin. On aina tyrkyttämässä mehua lapselleni,vaikka on tehty selväksi ettei mehua tarvitse tuputtaa niin kauan kuin lapsi on veteen tyytyväinen (juurikin sokerin takia, ehtii ne hampaat "sokeroida" myöhemminkin..). On myöskin salaa syöttänyt esimerkiksi jäätelöä lapselleni ja vielä todennut suoraan minulle että "ei ehdittykkään salaa syödä ennenkuin tulit" (kävin toisessa huoneessa). Kyse ei ole siitä etteikö lapseni saisi jäätelöä, vaan siitä että koska kyseinen anoppi käy ainoastaan parin kuukauden välein katsomassa lapsenlastaan (asuu ihan lähellä) , ei hän voi tietää vaikka lapsi olisi allergisoitunut jollekin. Toiseksi, tämä on periaatekysymys: anoppi kasvatti oman poikansa aikanaan, minulla on oikeus kasvattaa oma lapseni ja anopin kuuluu kunnioittaa lapsen vanhempien kasvatusperiaatteita, oli ne hänen mielestään oikeat tai ei!!Ja olen henkilökohtaisesti tuonut asian julki anopille, mutta akka vaan vähättelee kaikkea mitä on sanottu ja tekee kuitenkin mitä lystää. Siitä syystä lapsemme (1v.3kk) ei ole koskaan ollut anopin luona edes päivähoidossa, eikä yökylässä. Ja voin taata ettei vielä vuosiin tule menemäänkään.

No ehkä ei maailmaa kaada se herkkujen syöttäminen, mutta toisaalta se on täysin turhaa tuon ikäisenä! Saati sitten maidon antaminen, jos ei ole aiemmin saanut edes.
Mutta, eihän anoppi voi tosiaan edes tietää mitä mieltä poikansa perhe tästä on, jos ei sitä ole hälle sanottu.
Eli nyt jos ei tuollaista halua, niin on pakko anopille sanoa. Sen voi tehdä nätistikin. Jos ei ymmärrä, niin sitten tiukemmin ;)

että naisihminen ei tajua ettei saa antaa 8kk täytekakkua tms? :o Että se pitäisi erikseen kieltää? Kristus, sentään eihän tuonikäiselle anneta vielä mitään muuta makeaa kuin hedelmiä. Tiedän kyllä yhden äidin joka antoi 8kk suklaata mutta luulin että se on poikkeus.

Mitäs sitten kun anopille on sanottu tiukastikkin miljoona kertaa, ja rouva vaan tekee silti niinkuin itse haluaa...?? Meidän tapauksessa tuntuu ettei muu auta kuin pitää lapsi poissa anopin läheltä kokonaan.
Ja hän kanssa syötti lapselle kakkua alle vuoden vanhana niin paljon että lapsen vatsa oli sekaisin. Ja oli saanut luvan maistattaa lusikallsen.

kuullostaa tutulta..meillä anoppi ei uskonut ton täytekakun kanssa edes suoraa kieltoa,vaan tokaisi vaan että kerta kiellon päälle ja jatko ka´kun lappamista pojan suuhun,poika tuolloin puolivuotias ja just opeteltiin syömään kiinteitä..sillon kyllä keitti vähän yli,ei vanhempien yli kävellä omaa lasta koskevissa asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
että naisihminen ei tajua ettei saa antaa 8kk täytekakkua tms? :o Että se pitäisi erikseen kieltää? Kristus, sentään eihän tuonikäiselle anneta vielä mitään muuta makeaa kuin hedelmiä. Tiedän kyllä yhden äidin joka antoi 8kk suklaata mutta luulin että se on poikkeus.

Kyllä vaan, monikin naisihminen nimenomaan :whistle: miehet harvemmin vieraiden lapsille tuputtaa ylimääräisiä ja ei ikään sopivia ruokia, mutta tosi moni nainen on kyllä melkein väkisin halunnut antaa lapselle kakkua tms. ja päälle jäkätykset että on se äiti niin ilkeä kun ei muka saa antaa :headwall: ja joillakin siinä oikeasti on henki kyseessä, allergiat ja reaktiot voi olla vakavia.

Sitä mäkin oon mieltä, ettei sellanen sokeri määrä kuulu 8 kk ikäisen syömisiin. Ja luulis tosiaan että se anoppikin tajuais sanomatta tollaset jutut. Mikä siinä on että monilla anopeilla on joku ns. oma oikeus lastenlapsien kanssa. Mitähän siitä tulis jos menisin syöttää jollekkin tutun lapselle jotain, tai vaikka päiväkodissa hoitajat antas lapsille mitä sattuu.

Anoppikin kuulemma kasvattanut 5 lasta, muttei näköjään sit tiedä loppujen lopuks. :|

Alkuperäinen kirjoittaja TheSimpsons:
Alkuperäinen kirjoittaja Starslookers:
Mikä siinä on että monilla anopeilla on joku ns. oma oikeus lastenlapsien kanssa. :|

Mä en yleistäis tätä vain anoppien jutuksi :whistle:

En tarkoittanut että KAIKKI anopit. Mut monesti täälläkin lukee tän tyylisiä juttuja ja yleensä niissä on anoppi mukana. Onhan se tietty sekin, että ennen on ollut todella erilaiset ohjeet lasten ruokkimiseen ja hoitamiseen. Ei edes siitä ole pitkä aika kun piti antaa sokerivettä lapselle.

"eihän lapset ole ennenkään saanu kaikkia vitamiineja ja hyvin ovat pärjänneet" kommentoi se anoppi kun luki lapsen puuropaketin etikettiä. Tästä voisin päätellä että ehkä hän on vielä siinä aikakaudessa :D

Mä oisin suuttunut koska meillä on ollu alusta asti periaate että noin pienen ei tarvitse vielä suurempia herkkuja saada. Kuitenkin yrittettiin mahdollisimman pitkään olla ilman herkkuja. Poika (ny 1v 8kk) syö nykyään kyllä keksiä ja muutakin herkkuja kun on nähny muidenkin lasten syövän niin on sitte halunnut ja vähän on herkkuja annetukin.
Jäätelöstä meidän poitsu ei oikein välitä.
Tuli mieleen tuosta yhdestä kommentista että oli mummo syöttänyt salaa jäätelöä tms, niin jäätelöä saa syödä ihan rauhassa jäätelöstä EI TULE hampaisiin reikiä. Ja tämän asian minulle kertoi hammaslääkäri pojan edellisellä hammalääkäri käynnillä! Itsekin ihan yllätyin.

Tuosta maidon juottamisesta sen verran että kaverisi anopilla ei ole paljoan älyä päässä jos tavan maitoa alkaa juottamaan. Kaverisi kannattaa ehdottomasti sanoa asioista anopilleen!

Minun mielestäni pitää antaa sitä syötävää ja juotavaa mitä lapsen vanhemmat sanoo.Ei olisi saanut antaa tavallista maitoa kysymättä ensin.Eikä makeaa. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Mä oisin suuttunut koska meillä on ollu alusta asti periaate että noin pienen ei tarvitse vielä suurempia herkkuja saada. Kuitenkin yrittettiin mahdollisimman pitkään olla ilman herkkuja. Poika (ny 1v 8kk) syö nykyään kyllä keksiä ja muutakin herkkuja kun on nähny muidenkin lasten syövän niin on sitte halunnut ja vähän on herkkuja annetukin.
Jäätelöstä meidän poitsu ei oikein välitä.
Tuli mieleen tuosta yhdestä kommentista että oli mummo syöttänyt salaa jäätelöä tms, niin jäätelöä saa syödä ihan rauhassa jäätelöstä EI TULE hampaisiin reikiä. Ja tämän asian minulle kertoi hammaslääkäri pojan edellisellä hammalääkäri käynnillä! Itsekin ihan yllätyin.

Tuosta maidon juottamisesta sen verran että kaverisi anopilla ei ole paljoan älyä päässä jos tavan maitoa alkaa juottamaan. Kaverisi kannattaa ehdottomasti sanoa asioista anopilleen!

Aikoo kuulemma sanoa heti hänet tavatessaan. :attn:

Joo ei kannata valittaa, jos ei ole antanut anopille toimintaohjeita selkeästi. Sitten kun on antanut ja jos ei niitä noudata, niin voi nostaa meteliä.
Anopit usein elää siinä ajassa kun oma poika oli vauva ja silloin saattoi neuvolasta olla ohje esim. että antaa sokerivettä pullossa lapselle. Ei ne tajuu että ajat on muuttuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Joo ei kannata valittaa, jos ei ole antanut anopille toimintaohjeita selkeästi. Sitten kun on antanut ja jos ei niitä noudata, niin voi nostaa meteliä.
Anopit usein elää siinä ajassa kun oma poika oli vauva ja silloin saattoi neuvolasta olla ohje esim. että antaa sokerivettä pullossa lapselle. Ei ne tajuu että ajat on muuttuneet.

Valittaa? Järkevää keskusteluahan tässä asiasta käydään. :D

Mun mielestä on täysin päivänselvä asia, että alle 1-vuotiaalle ei anneta mitään makeaa, joten en kyllä koe edes tarpeelliseksi asiasta kenellekkään sanoa. Ja tuo maidon antaminenkin kuulostaa oudolle, toinen niiiiin päivänselvä asia. Enhän mä ainakaan sano anopille, että jos kakassa on vaippa niin vaiha puhdas tilalle. Samanlaisia itsestäänselvyys sekin on. Aikuisen päässä on jotain vialla jos vauvaa pitää ruokkia täytekakulla :/

Ei silti, en anna yli yksi vuotiaallekkaan ja sen olen tuonut kaikille ihmisille selväksi jotka lapsiani ovat hoitaneet. Sen ikäselle taas moni jo herkkuja antaa, joten rajat on hyvä tehdä selväksi.

Yhteistyössä