Ystäväni menee naimisiin ja pitää ex miehensä sukunimen? Tuntuu kummalta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hassua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hassua

Vieras
Eli ystävälläni on lapsia ex miehensä kanssa. Ja nyt kun hän menee uudestaan naimisiin niin tahtoo pitää vanhan nimensä siksi että lapsilla on sama sukunimi kuin hänellä. Hän odottaa uudelle miehelleen vauvaa ja vauva saa myös ex-miehen sukunimen. Minusta jotenkin hassua. Hän kyllä harkitsi että voisi ottaa yhdysnimellä myös uuden miehensä sukunimen. (sukunimi muutettu) Virtannen-kemppainen

En ole kuullut että kenelläkään oisi ex-miehen sukunimi joka on yhdistetty nykyisen miehen sukunimeen? Minä varmaan ottaisin oman tyttönimeni tuossa tilanteessa tai sen uuden miehen sukunimen

minäkin pitäisin exäni sukunimen, sillä haluan että lapsilla on sama sukunimi kanssani. mutta voisin tuota väliviivaa harkita kyllä. (ja lasia en enää halua kenenkään kanssa,joten siitä nimestä ei tulisi vääntöä kuitenkaan)

Jos mä eroisin nyt miehestäni niin pitäisin hänen nimensä. Samoin pitäisin sen silti vaikka menisin uudestaan naimisiin.

Jos näin tekisin vasta silloin kun kaikki lapseni ovat täysi-ikäisiä niin saattaisin ottaa uudelleen naimisiinmennessäni uuden miehen nimen mutta en ole kyllä varma asiasta ja toivottavasti ei ikinä tarvitse miettiäkään asiaa.

Minulla on juuri noin, tahdon, että minulla ja lapsillani on samat sukunimet :) Paljon helpompaa eikä tule sukunimisekoiluja koulussa yms. Tosin nykyiseni kanssa meillä ei ole yhteisiä lapsia, jos olisi, lapsi saisi isänsä sukunimen.

Eli ystävälläni on lapsia ex miehensä kanssa. Ja nyt kun hän menee uudestaan naimisiin niin tahtoo pitää vanhan nimensä siksi että lapsilla on sama sukunimi kuin hänellä. Hän odottaa uudelle miehelleen vauvaa ja vauva saa myös ex-miehen sukunimen. Minusta jotenkin hassua. Hän kyllä harkitsi että voisi ottaa yhdysnimellä myös uuden miehensä sukunimen. (sukunimi muutettu) Virtannen-kemppainen

En ole kuullut että kenelläkään oisi ex-miehen sukunimi joka on yhdistetty nykyisen miehen sukunimeen? Minä varmaan ottaisin oman tyttönimeni tuossa tilanteessa tai sen uuden miehen sukunimen

Minulla ja kaikilla lapsillani (myös jälkimmäisestä liitostani syntyneillä) on ensimmäisen mieheni sukunimi.
:)

• Tykkää
Reactions: emppu75
Ei oo ennenkuulumatonta!

Iha suvussa nainen ja mies eros, nainen piti exän sukunimen. Heillä oli jo lapset jo isoja, lähes täysikäsiä.
Nainen tapas uuden miehen, menivät naimisiin mut edelleen nainen piti exän nimen.
Saivat vauvan ja tällekin tuli naisen exän sukunimi, ei siis oman isän sukunimi.
:O
Tää naisen exä oli aika käärmeissään kun kuuli tästä.

Tiedän henkilön, jolla on yhdistelmänimenä exmiehennimi-nyxännimi ja syynä juuri tuo, että haluaa olla saman niminen sekä ensimmäisestä että toisesta avioliitosta syntyneiden lasten kanssa.

Tarvitaanko ex:än nimen pitämiseen uudelleen avioitumisen jälkeen enää exän suostumusta? Joskus ennen vanhaanhan piti saada lupa exältä.

Oma appiukkoni oli aikanaan tosi loukkaantunut, kun exä sai avomiehelleen lapsen, jonka sukunimi oli appiukon, koska exänkin oli sillä nimellä. Kun ex meni naimisiin avomiehensä kanssa, niin exän ja lapsen nimeksi tuli uuden puolison ja samalla lapsen isän nimi. Tais tulla selitettyä aika monimutkaisesti :-D

[QUOTE="...";23894250]Mä taas tunnen hyvinkin kaksi naista, joilla on ex-miehen sukunimi yhdistettynä väliviivalla nykyisen miehen sukunimeen. Mitä ihmeellistä???[/QUOTE]

Ööh. Kuka sitä ihmetteli?
Lähinnä kai ihmetellään sitä mitä mieltä exä on kun häneltä saatu sukunimi menee myös uuden miehen lapsille.

Mun äiti sai pari vuotta sitten lapsen ja kyllä musta olis ollu outoa, jos lapsen sukunimi olisi ollut sama kuin äidillä, jolla on exänsä (minun isäni) sukunimi. Kyllä sille lapselle tuli isänsä sukunimi. Ja myöhemmin sama sukunimi myös äidille kun meni naimisiin. En ymmärrä miksi kukaan mies antaisi omalle lapselleen vaimon exän sukunimen.

Mitäköhän uusi mies on mieltä siitä että hänen lapsensa saa tämän exän sukunimen?! melko erikoista. ymmärrän kyllä että äiti haluaa saman kuin lapsillaan mutta onhan tuo jo vähän omituista

Minä ymmärrän.
Meillä asuimme äidin kanssa ja äiti otti uudelleen naimisiin mennessään isäpuoleni nimen. Emme olleet missään tekemisissä isämme kanssa ja äiti vaihtoi eronaikana kaikkien meidän sukunimet omaksi tyttönimekseen.
Voin sanoa, että joskus lapsena oli tosi irrallinen olo ja vihasin tilanteita missä piti kertoa vanhempien nimi. En ollut isän enkä äidin sukunimellä, olisi ollut mukavampaa jos äiti olisi ollut edes samalla nimellä.

Jokainen tyylillään, mut minä en pystys sulattamaan naimisiin mennessäni puolisolle jäävän ex-miehensä sukunimen, saatikka yhteisen lapsen sukunimeksi. Exä on historiaa, samoin sen sukunimi.

Sitä en pidä pahana, että lapsella on isänsä (exän) sukunimi. Mullakin on äitini exän sukunimi ja äidilläni tyttösukunimi.

Eikö tuosta tullut haloo, kun Paavo Lipponen meni Päivin kanssa naimisiin. Päivihän piti ensin ex-miehensä nimen kunnes ex nosti asiasta äläkän. Sitten Päivi vaihtoi Lipposeen nimen. Ei hyvän maun mukaista pitää toisen miehen nimeä, jos menee uusiin naimisiin. Tuossahan tulee sitten se tilanne, että miehestä on tosi noloa, kun vaimolla ex-miehen nimi ja omalla lapsellakin on toisen miehen sukunimi.

No ei kai siinä sitten mitään jos mieskin on samaa mieltä asiasta ja sinut asian kanssa. Tuossa tapauksessahan päiväkodeissa yms. paikoissa missä nimet tulee julki ei kukaan tiedä sukunimen alunperin olevan exän nimi joten senkään puolesta asia ei "haittaa" tämä lähinnä siis siksi jos lapsista olisi kiusallista selitellä oman nimensä taustaa.

[QUOTE="tipitii";23894270]Mun äiti sai pari vuotta sitten lapsen ja kyllä musta olis ollu outoa, jos lapsen sukunimi olisi ollut sama kuin äidillä, jolla on exänsä (minun isäni) sukunimi. Kyllä sille lapselle tuli isänsä sukunimi. Ja myöhemmin sama sukunimi myös äidille kun meni naimisiin. En ymmärrä miksi kukaan mies antaisi omalle lapselleen vaimon exän sukunimen.[/QUOTE]

Niitä lapatossumiehiä nähtävästi on olemassa. Minä en ikinä uudelle miehelle edes ehdottaisi että lapsi saa ex miehen nimen. Enkä ikinä haluaisi sellaista miestä joka olisi tuohon suostuvainen!

Mun lapsilla on isiensä sukunimet enkä oo kyllä koskaan kokenut sen vuoksi mitään sekaannuksia kouluissa tai muuallakaan, enkä koe että yhtään vähempää olisivat mun lapsia vaikkei heillä mun kammotussukunimeä olekaan.
Ap:n kuvaama tilanne on mun mielestä outo mutta syynsä kullakin tehdä miten tekee :D

[QUOTE="laura";23894161]Minulla on juuri noin, tahdon, että minulla ja lapsillani on samat sukunimet :) Paljon helpompaa eikä tule sukunimisekoiluja koulussa yms. Tosin nykyiseni kanssa meillä ei ole yhteisiä lapsia, jos olisi, lapsi saisi isänsä sukunimen.[/QUOTE]

no eihän sulla sit ois lasten kanssa samat sukunimet? logiikka ontuu. siis jos saisit lapsen uuden kanssa, niin sille eri nimi kun sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23894346:
Minä ymmärrän.
Meillä asuimme äidin kanssa ja äiti otti uudelleen naimisiin mennessään isäpuoleni nimen. Emme olleet missään tekemisissä isämme kanssa ja äiti vaihtoi eronaikana kaikkien meidän sukunimet omaksi tyttönimekseen.
Voin sanoa, että joskus lapsena oli tosi irrallinen olo ja vihasin tilanteita missä piti kertoa vanhempien nimi. En ollut isän enkä äidin sukunimellä, olisi ollut mukavampaa jos äiti olisi ollut edes samalla nimellä.

Äitisi teki tyhmästi, kun vaihtoi alkuperäiset sukunimenne (isänne sukunimi) omaan tyttönimeensä jos kerran ei itsekään sitä tyttönime ottanut. Minun mielestäni siinä olisi ollut kaksi vaihtoehtoa; lapset pysyvät isän nimessä tai sitten myös äiti ottaa tyttönimensä käyttöön, tuo miten teille kävi oli ihan typerää, mutta ilmeisesti eron hetkellä kosto se on pienikin kosto riippumatta ketä se todellisuudessa eniten koskettaa.

Olen kuullut sellaisiakin tarinoita että äiti on eron jälkeen vaihtanut lasten sukunimet omalle tyttönimelleen ja sen lisäksi lasten etunimet on vaihdettu kun ovat olleet miehen suvun "perinne nimiä". Uskomatonta! Lasten elämä on eron jälkeen muuttunut sitten totaalisesti lähtien nimestä!

Hassulta kuulostaa minustakin tää aloitustilanne, ja muutama muukin vastaava, joka ketjussa tullut esiin. Syy on kylläkin omassa taustassa, meitä kun on 3 täyssisarusta äitin ekasta avioliitosta. Siihen, kun minä, keskimmäinen, täytin 8v, oltiin kaikki isän nimellä. Kun he erosivat, äiti vaihtoi meidän kaikkien 4 eli myös oman sukunimensä takaisin tyttönimeensä, kun halusi kaikille saman sukunimen, eikä katsonut olevansa oikeutettu / haluavansa pitää ex-miehensä nimeä.

Avioliittoon numero 2 mennessä äitin uusi mies vaihtoi sukunimensä äitin tyttönimeen (jota käyttää edelleen, 13v eron jälkeen) ja samalle sukunimelle tuli myös pikkubroidi -95.

Nyt äiti 3 kertaa naimisissa, otti uuden miehen nimen, ja meidän pikkusisko sai isänsä nimen jo heti ristiäisissä. Syntyi -01 ja porukat avioitui -05.

Itse sain 10v sitten pojan, jolle en halunnut isänsä nimeä -aivan kauhee- =) vaan poika sai äitini tyttönimen. Naimisiin menin -06, olisin ottanut miehen nimen, mutta kysyin pojan mielipidettä ja päädyin yhdistelmänimeen (kuljen äitin perheessä väliviivana aina välillä =) ) ja nyt puolivuotias poika on isänsä sukunimellä, joten niin oma kuin yhteinen (tajuatte varmaan ilmaisun) ovat äitinsä nimisiä - tosin vain puoliksi.. :D

Yhteistyössä