Ystäväperheessä todella aikataulutettua oleminen-vierailu raskasta, miten ilmaisisin asian?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eih!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eih!

Vieras
Taas pyysivät yökylään heille,mutta hyvä ku olen toipunut edellisestä.
Esimerkiksi viime reissu:
10.30:
Saavuimme sovitusti. He olivat ulkoilemassa pihalla ja jäimme siihen
~12.00
sisälle syömään lounasta. Lounaan jälkeen lapset (3v) saivat leikkiä, kun emäntä laittoi ruoat pois ja tiskasi yms. Autoin häntä, sekä valvoin lapsia
13.00
Lapset päikkäreille. Teimme yhdessä emännän kanssa kotitöitä (pyykin viikkausta ja sen sellaista), valmistelimme päivällistä ja joimme kahvit.
15.00
Lapset heräilevät, pientä välipalaa, päivällisen valmistelua ja ulos
15.45
ulkoilemaan. Käymme kävelyllä ja puistossa jne.
18.00
Sisään ja saunomaan.
19.00
Päivällistä. Tämän jälkeen lapset leikkivät minun valvonnassa emännän siivotessa päivällistä pois, tiskatessa, imuroidessa ruokahuoneen, laittaessa pyykkejä kuivumaan jne.
21.00
Lapsille viiliä ja nukkumaan.
21.30-22.30
Perheen lapsi kitisee useaan otteeseen eri syistä: peitto huonosti, vaippa huonosti, kaikki huonosti. Koitamme tässä välissä jutella ja syömme kasviksia ja dippejä. Menemme nukkumaan.

06.30
perheen lapsi herää ja leikkii äidin maatessa sohvalla. Mä loikoilen, ku oma tyttö nukkuu vielä.
7.30
munkin lapsi herää, aamupesuja yms
8.00
aamiainen, jonka jälkeen leikkiä emännän tehdessä kotitöitä ja valmistellessa lounasta. Auttelen vähän ja valvon lapsia.
9.30
Aletaan valmistautua ulkoiluun.

Ulkoilun päälle lounas, päikkärit jne. Olen päiväkodissa töissä,joten vapaa-ajalla kaipaisin vähän rennompaa oleilua, vähemmän kotitöitä, enemmän seurustelua. Heidän lapsi ei ole erityislapsi. Ton jälkeen olin ihan poikki, enkä jaksa ajatellakaan sinne menoa.
nii ja isäntä siis himmaili enimmäkseen omiaan. Jos mieheni on paikalla, viettävät aikaa lasten kanssa, jolloin voin seurustella enemmän emännän kanssa jos katselen/autan häntä kotitöissään. Muuten perhe on tosi kiva, mutta miten ilmaista, et oleilu voisi olla vähän rennompaa?

No kukin tavallaan. Meillä arki menee melko lailla samalla tavalla, jos vähänkään löysää, niin on kaaos valloillaan ja sen selvittämiseen ei todella riitä aikaa eikä energiaa. Ei sillä etteikö oltaisi joskus yritetty himmailla...

Niin mikä tossa tulee sulle yllätyksenä, kotitöitä en nyt kyllä kässää miksi pitää tehdä mutta täytyyhän ne ruoat jonkun laittaa ja ruokailun jäljet korjata pois? Voisko perheiden miehet vahtia jossain välissä lapsia enemmän?

Annettiinko nuo ajat etukäteen vai mikä on ongelma? Kyllä mekin oltiin muksujen kanssa viime viikonloppuna ystävien luona. Ulkoiltiin, syötiin lounas, välipala ja päivällinen, astioita raivattiin, lapsia leikitettiin, imuroitu ei. Lapset herää pienenä kuten arkenakin. Ei ne tiedä kuka on päiväkodissa ja kuka ei. Johonkin aikaanhan nikden asioiden on tapahduttava.

Johan oot jaksanut kirjata ajat ylös :D Mutta silloin kun meillä on (yö)vieraita, en mä mitään pyykkejä kyllä ala viikkailla. Jos lapsi herää kuudelta aamulla kesät talvet, niin minkäs sille teet?

[QUOTE="Jenis";29721870]Johan oot jaksanut kirjata ajat ylös :D Mutta silloin kun meillä on (yö)vieraita, en mä mitään pyykkejä kyllä ala viikkailla. Jos lapsi herää kuudelta aamulla kesät talvet, niin minkäs sille teet?[/QUOTE]

Mun lapsi herää myös, ikää jo 6v eikä nuku enää päiväunia. Niin mielelläni kun nukkuisinkin aamulla pitkään se on ihan mahdotonta. Eikä oikein voi aamulla kuuden- seitsemän aikaan laittaa pihallekaan kun naapurit häiriintyvät äänistä. Eli täytyy vaan yrittää keksiä jotai hiljaista tekemistä sisällä.

Mut jos on sen ikäisiä lapsia jotka nukkuu päiväunet niin mitä tuossa nyt voisi tehdä toisin, paitsi jättää pyykit viikkaamatta?

Normaali rytmi, tosin meillä ei kyllä ihmeemmin siivota tai pyykätä kun on vieraita. Ja joskus jätetään se päivän toinen ulkoilu pois, jos lapsivieraita, voivat sisällä leikkiä keskenään.

Eihän tuossa mitään ihmeellistä oo.... Aikataulutettua tuosta tekee vain se, että oot pistänyt muistiin kellonajat. Ilman noita muistiinlaitettuja kellonaikoja ihan normaali lapsiperheen päivä. Tuollaista meilläkin on jokapäivä. Päivien sisältö on tuota, en vaan kellonaikoja seuraa...

Joo, no ainoa kans mitä en käsitä on kotitöitten teko, sillon kun on vieraita. Ja jos nyt ois aivan välttämätöntä jotain kotityötä silloin tehdä, niin en edes antas vieraiden osallistua, kattosin et niillä ois jotain mukavaa puuhaa siksi aikaa.

Jos on vieraita, niin ruokailuihin ym. tarjottaviin kuluu kyllä aikaa, varsinkin jos vähänkin haluaa panostaa. Tässä ihmetytti eniten miesten näkymättömyys. Heidät olisi voinut passittaa keittiöhommiin, niin naiset saisivat vaihtaa kuulumisia lasten vahtimisen lomassa. Ja isäntäperheenä skippaisin tuon toisen ulkoilun ja pyykit ym. kotityöt.

Ei todellakaan tehdä mitään imurointeja ja pyykkien viikkailuja, kun on vieraita, eivätkä vieraat edes tuon kauemmin viipyneet. Todella epäkohteliasta paahtaa kotitöitä vieraiden kyläillessä. Muutenkin voi aikatauluista esim. ulkoilujen osalta vähän hellittää, jos vieraat eivät nimenomaan ulos halua.

Ei mustakaan tossa niin muuten kummallista ollu kuin että piti jotain pyykejä viikata kun oli vieraita.. Mä kävin joskus lasteni kanssa kylässä, jossa perheen äiti teki aina jotain askaretta kun me oltiin siellä. Pyyhki ovia ja seiniä, viikkas pyykkejä, pesi ikkunoita...ei koskaan voinu istua ja jutella kun lapset leikki keskenään. Lopulta lakkasin käymästä, en mä jaksanu sitä kattoo, tunsi aina olevansa tiellä.

Kutsu ystäväsi lapsineen sun luokse kylään ja tee vaikka ruokaa etukäteen, niin siihen ei mene aikaa. Itse olen myös tarkka ruokarytmistä (8,11,14,17,20) päiväuniajasta (n. puolelta päiviltä), mutta koitan muuten järjestellä kotitöitä sekä ruuanlaittoa niin, ettei jompaa kumpaa tarvitse tehdä heti kun on hetki aikaa.

ahuh mä en jaksais tuollaista. Liian ahdistavaa. Meillä on aina menty tilanteen mukaan,ei kellon mukaan. Tuollainen tyyli sopii rytmisille ihmisille mut meille epärytmisille se on kauhistus. ei minkäänlaista yllätyksellisyyttä eikä luovuutta.

Mä oon varmaan sellainen epärytminen, mutta en todellakaan ymmärrä miksi viikonloppuna kun on vieraita on pakko tehdä hommat kellon mukaan. Lapset siis leikkivät sekä sisällä että ulkona kivoja leikkejä, jotka piti jättää kesken seuraavan ohjelmanumeron takia. Sen lisäksi leikit myös piti kerätä pois, joten niitä ei voinut jatkaa myöhemmin. On myös ikävää, että vietin paljon aikaa vain lasten kanssa ku kaveri siivosi jotain eteistä. On vähän sellainen marttyyriäiti muutenkin.

Lasten heräämisistä ei valitettavaa, ne vaan "kuului tarinaan".

Viimeksi olin yksin tytön kanssa heillä, siksi perheen isä himmaili omiaan. Jos mun mies on mukana on hänen toimestaan lapset enemmän isien kanssa. Perhe käy myös meillä, mikä on mukavampaa, koska tehdään yhdessä ruokaa (siinä ei siis mitään ongelmaa, mut välttis en jaksaisi mitään keittiönkaappeja yhdessä järjestellä..) ja lapset on isien kanssa. Meillä ollessaan kaveriki osaa rentoutua, mut ei vissiin kotonaan. Valitettavasti ei voi kuitenkaan aina olla meilläkään, johan ne alkaisi ihmetellä..

Viikonloppuisin meillä syödään, ulkoillaan ja nukutaan luonnollisessa rytmissä, riippuen et koska herätään ja mitä tehdään. Ahdistun vapaa-ajan aikataulutuksesta. Ilmeisesti tämä on kuitenkin mun oma hölmö ongelma ja pitää oppia sietämään ja sopeutumaan. Mut nyt en kyllä taida kyetä kyläilyyn vähään aikaan.

Niin ja lisättäköön tähän, että kaveri on koko ajan kiireisen oloinen. Hirveellä häslingillä koittaa saada tehtyä maailman valmiiksi ja sit on pinna kireenä, ku vaikka lapsi ei pue. No ei pue ku potuttaa kesken jäänyt kotileikki. Tuntuu hölmöltä, että ku mihinkää ei olla menossa varsinaisesti, niin silti on aina kiire. Ja tulee tunne, et musta on hirveesti vaivaa tai pitäisi tehdä enemmän, ettei kaverilla olisi tuhat hommaa.

Sen mieskin on ihan passattava. Pyytelee jotain kahvia ja sit kaveri menee selittää et "no mulla on tässä tiskit kesken ja perunat kuorittavana ja eteisessä vaatteet kuivumassa, että ihan just nyt en kerkiä". Kuitenki sit keittää kahvin ja jatkaa tulipalokiirettään. Huh ku alko taas ahistaa. :D

Yhteistyössä