YT-neuvottelut ja mammalomalle siirtyminen

  • Viestiketjun aloittaja Kyselijä.
  • Ensimmäinen viesti
Kyselijä.
Putosi sellainen pommi täällä töissä että YT-neuvottelut käynnistyy ensi viikolla. Minulla on enää kolme viikkoa töitä ja sitten jään äitiyslomalle. Eli siis nimet on selvillä sitten kun olen jo kotona. Jos en olisi raskaana, olisin varmasti eräs irtisanotuista, sillä työni ovat vähitellen vähentyneet. Mutta olenko nyt turvassa? Ja mitä jos oikeesti minut voitaisiinkin irtisanoa, niin vaikuttaisiko se miten Kelalta tuleviin rahoihin? Paperit Kelaan on jo lähteneet, ja äitiysloma-ajan rahani määräytyvät viimeisen puolen vuoden mukaan. Sitä olen kyllä ajatellut että voi olla ettei mulla ole enää paluuta tähän paikkaan sitten mahd 2-3 vuoden päästä. Mutta olisiko heillä hyötyä irtisanoa minut nyt, kun muutenkin olen jäämässä kotiin. Työanantajani ei maksaisi muutenkaan ekaa kolmea kuukautta, vaan heti tulisi rahat Kelalta.

Kokemuksia?
 
maagi
Mun käsityksen mukaan sua ei voida irtisanoa ku vasta sitten ku palaat mammalomalta/hoitov
apaalta. Esikoisen aikaan ku jäin mammalomalle, meilläkin oli neuvottelut käynnissä. Meidän yksikkö lopetettiin kokonaan, mutta silti pysyin firman listoilla, kunnes sanoin itseni irti ollessani hoitovapaalla. Minulla tosin tilanne, että olin tavallaan "ostettu" henkilöstö, joka oli toisen firman palkkalistoilla ja tein töitä toisen toimipisteessä, toisen omistamilla laitteilla... Tässä on lain suoja, että raskaana olevaa ei voida irtisanoa, tai siis toki voidaan, mutta siitä voi nostaa sitten kanteen syrjinnästä... Näin luulisin :)
 

Yhteistyössä