YT:t - jatkaako hammasta purren vai irtisanoutua?

  • Viestiketjun aloittaja äippä'10
  • Ensimmäinen viesti
äippä'10
Neuvoja kaivataan. Plussasin tällä vkolla ja jo aiemmin töissämme käynnistyi yt:t. Meille tarjotaan työtä (ei kiinnostava, huomattavasti vähemmän palkkaa, ei koulutusta vastaava) tai sitten irtisanotaan. Työehtosopimuksen mukaan saamme 3kk palkan äitiysloman aluksi. Mitä mieltä olette mitä minun kannattaa tehdä? Joka tapauksessa en ole uudessa työssä kuin pari kuukautta. Jos olen työtön niin äitiysloman jälkeen olen taas työttömänä ja saan enemmän rahaa kuin hoitovapaalla ollessani. Kiitokset kaikista kommenteista!
 
Jaa - ah
Alkuperäinen kirjoittaja äippä'10:
Neuvoja kaivataan. Plussasin tällä vkolla ja jo aiemmin töissämme käynnistyi yt:t. Meille tarjotaan työtä (ei kiinnostava, huomattavasti vähemmän palkkaa, ei koulutusta vastaava) tai sitten irtisanotaan. Työehtosopimuksen mukaan saamme 3kk palkan äitiysloman aluksi. Mitä mieltä olette mitä minun kannattaa tehdä? Joka tapauksessa en ole uudessa työssä kuin pari kuukautta. Jos olen työtön niin äitiysloman jälkeen olen taas työttömänä ja saan enemmän rahaa kuin hoitovapaalla ollessani. Kiitokset kaikista kommenteista!
Eikös yleensä joku työ ole parempi kuin ei työtä ollenkaan? Ainahan siinä voi hakea parempaa samalla.

Meillä myös työnantaja maksaa 3 kk palkan äitiysloman jälkeen, mutta sen edellytys on että palaa työhön ko. firmaan. Eli jos otat potkut et tietenkään tuota saa.

Jos suunnittelet jättäytyväsi työttömäksi sen takia että voit olla vanhempainvapaan jälkeen työttömänä hoitovapaan sijaan vaikka tarkoitus olisi hoitaa lasta, ei etsiä töitä, niin on ainakin minusta vähän kyseenalaista tuilla pelaamista.

 
Kynsilakka
Aina kannattaa olla töissä, siitä kertyy eläkettä. Ja mielesi voi muuttua äitiysloman jälkeen ja haluatkin töihin. Silloin on kiva, että on joku paikka mihin palata. Myöhemmin voit harkita alan/työpaikan vaihtoa.
 
????..
Raskautesihan on vasta aivan alussa. Eli mahdollista, ikävä kyllä vielä on ,että se menee kesken. Itse en ainakaan näin laman aikana viitsisi työttömäksi heittäytyä. Taitaa olla työpaikat aika kiven alla. Ja kun työttömänä pitää sitten ottaa mikä tahansa paikka vastaan, mitä työkkäristä tarjotaan. Siinä ei kysellä, mikä Sinulle olisi mieluisinta työtä. Eli mun mielestä ei nyt kannata kovinkaan pitkälle miettiä. Pelkästään äitiysloman alkuun sinulla on 9kk aikaa!!! Voi vielä käydä niinkin, että sinut irtisanotaan ennen sitä.
 
----neito---
Siinä mielessä harmi, että raskautesi on vasta alussa. Jos olisi pidemmällä, niin kannattaisi kertoa pomolle. Niin sinua ei voisi irtisanoa kovin helposti. Työnantajan pitää YT-neuvotteluidenkin aikana pystyä perustelemaan se, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Mikäli esim. samaa hommaa, jota teet, tekee useampi ja vain osa irtisanotaan, niin sinua ei voi irtisanoa. Mutta jos homma, jota teet lopetetaan kokonaan ja kukaan ei sitä enää sinun jälkeesi tule tekemään, niin sitten sinut voidaan irtisanoa raskaanakin.
 
alkuperäinen
Heippa ja kiitoksia vastauksistanne.

Vasta viimeinen näistä oli sitä mitä hain. Siis neuvova eikä liikaa kantaa ottava. Jokainen lienee saava tehdä oman päätöksensä.

Olen täysin tietoinen että kaikki työ on hyvästä mutta en ole ollenkaan varma että pysyn ns. selväjärkisenä jos otan vastaan tämän uuden työn. Työthän ovat luonteeltaan hyvin erilaisia, eri aikoina tapahtuvia jne. Lisäksi palkkani laskee ainakin 30%. Toisekseen käyn työnohella myös yliopistoa (joo todellinen lusmu olen...) eli voisin vaikka hetimmiten jäädä pelkäksi opiskelijaksi. Olen saanut hyvän kotikasvatuksen, jossa on opetettu että töitä pitää tehdä mutta olen myös nähnyt että opiskella kannattaa. Olen lisäksi nähnyt minkälaisia ovat vanhemmat jotka joka aamu heräävät töihin mikä ei voisi heitä vähempää kiinnostaa.... Olen täysin tietoinen, että työttömänä ollessa voi tulla töihin kutsu ja oikeasti sitä myös odotan :). En todellakaan halua kauan olla työttömänä mutta en myöskään halua tehdä "evvk" työtä. Kynsilakka kommentoi eläkettä ja se on aivan totta. Kiitos siitä!

Lisää rakentavia mielipiteitä saa vielä esittää ja erityisesti niiltä jotka ovat olleet ennen samankaltaisessa tilanteessa.
 
ei tajunnut kaikkea tää neiti
Mä en oikein ymmärtänyt koko kysymystä. Enkä varsinkaan sitä, että vain viimeinen kommentti kelpasi vastaukseksi. Ihan totta on, että raskaus on vasta alussa. Kannattaa miettiä myös se realistinen, inho-sellainen, että raskaus ei jatkukaan. Eli mitä tekisi, jos ei olisi raskaana, ottaisiko työn vai eikö ottaisi. Ja milloin sinut irtisanottaisiin? Heti vai myöhemmin? Olisitko työtön äitiyslomaan saakka ja riittäisikö työttömyyskorvaus elämiseen? Jotenkin jäi nuo taustatiedot pikkasen avoimiksi. Itse jäisin työhön, voihan raskausaikana sairastuakin, saisi raskausajan palkan. Jotenkin sitä on minun mielestäni paremmin suojassa ja erilaisten tukien piirissä työssäollessaan. Äitiyslomalla voi sitten tähyillä uusia paikkoja, jos entinen ei kiinnosta. Ja kyllä se työsuhde, mihin palata äippäloman jälkeen on tietty turva näinä aikoina, oli sitten huono työ ja huono palkka, niin parempi kuin ei mitään.
 
Jeps, samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajunnut kaikkea tää neiti:
Mä en oikein ymmärtänyt koko kysymystä. Enkä varsinkaan sitä, että vain viimeinen kommentti kelpasi vastaukseksi. Ihan totta on, että raskaus on vasta alussa. Kannattaa miettiä myös se realistinen, inho-sellainen, että raskaus ei jatkukaan. Eli mitä tekisi, jos ei olisi raskaana, ottaisiko työn vai eikö ottaisi. Ja milloin sinut irtisanottaisiin? Heti vai myöhemmin? Olisitko työtön äitiyslomaan saakka ja riittäisikö työttömyyskorvaus elämiseen? Jotenkin jäi nuo taustatiedot pikkasen avoimiksi. Itse jäisin työhön, voihan raskausaikana sairastuakin, saisi raskausajan palkan. Jotenkin sitä on minun mielestäni paremmin suojassa ja erilaisten tukien piirissä työssäollessaan. Äitiyslomalla voi sitten tähyillä uusia paikkoja, jos entinen ei kiinnosta. Ja kyllä se työsuhde, mihin palata äippäloman jälkeen on tietty turva näinä aikoina, oli sitten huono työ ja huono palkka, niin parempi kuin ei mitään.
Komppaan tätä. Mitä ihmettä täällä huutelet jos jo tiedät mitä aiot tehdä tai vain tietynlaiset vastaukset kelpaavat?

 
Sullaonhyvinasiat
tällaisena aikana vaikka olisi evvk.
Näyttää se lama-ajan jälkeen paremmalta cv:ssä työssä ollut kuin työtön.

Sen 30% huonomman liksankin ottaisin. Parempi sekin kuin työt.korvaukset.
ja kun raskaus toivottavasti jatkuu, niin eihän sun kauaa tarvi kärvistellä.

Mutta toisilla tuntuu olevan tukiverkot niin hyvässä kunnossa, että voi jäädä kotiin ja rahasta niin väliä eikä tarvi tehdä työtä mikä ei kiinnosta.

huh huh!

 

Yhteistyössä