Hae Anna.fi-sivustolta

Zomig Rapimelt

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Kokemuksia?, 06.04.2006.

1. Kokemuksia? Vierailija

Sain migreenilääkkeeksi Zomig Rapimeltia. Onko käyttökokemuksia? Kuulisin mielelläni!

2. maaria Vierailija

Mulla on tuo ollut käytössä jo useamman vuoden, nykyisin tosin migreenikohtauksia on niin harvoin, etten muista, milloin viimeksi jouduin turvautumaan Zomigiin.

Mulla Zomig auttaa hyvin, varsinkin lepoon yhdistettynä. Sen verran voimakas (väsyttää, tulee höttö olo) se on, että nukun mieluiten sen päälle muutaman tunnin.

Ainoa varsinainen sivuvaikutus on mulla makuaistin ""kipeytyminen"", maistaminen siis yksinkertaisesti tekee kipeää. Sitä kestää suunnilleen vuorokauden Zomigin ottamisen jälkeen. Tässä ei ole eroa, onko ottanut nielaistavan vai suuhun liukenevan tabletin.

3. Pilleri-Pirkko Vierailija

Olen käyttänyt jo kuutisen vuotta (ZR 2,5 mg). Toimii minulla loistavasti - vaikutus kestää yleensä 10-12 tuntia, kun muut triptaanit ""haihtuvat"" jopa puolet aiemmin. Etenkin alussa lääkkeen vaikutus tuntui oudolta: kehoa kihelmöi kaikkialta (kehotan mm. suojaamaan kasvot pakkasella lääkkeen oton jälkeen, sillä pintaverenkierrossa tapahtuu ainakin minulla huomattavia muutoksia), ja happamat ja voimakkaat maut tekivät suorastaan kipeää, mutta nykyisin sivuoireita on vähemmän, tai sitten olen vain tottunut niihin.

Minua lääke ei tee uniseksi, päinvastoin. Migreeni tekee minut kyllä väsyneeksi, mutta lääkkeen oton jälkeen virkistyn aina huomattavasti. Käytän ZR:iä yhdessä Metopram -pahoinvointilääkkeen (suppo) kanssa, joten kohtaukset pysyvät hyvin kurissa, eikä Zomigia ole enää tullut oksennettua ulos kertaakaan.

Kuuden kappaleen Zomig-pakkaus kestää minulla yleensä noin kuukauden, eli kovin usein lääkettä ei tarvitse enää nykyisin ottaa. Muuten: pääsin pahimmista kohtauksistani eroon, kun eri e-pillerimerkkejä kokeiltuani päätin lopulta heittää niillä kokonaan kuikkaa - siirryimme siis kondomiin, ja myöhemmin sainkin sterilisaation.

4. maaria Vierailija

Pilleri-Pirkko, sama täällä, kohtaukset vähenivät huomattavasti kun jätin hormoniehkäisyn pois.

Yhdistelmäpillerit eivät sopineet migreenin kanssa alkuunkaan, minipillereiden kanssa meni joten kuten, mutta kyllä ilman on paras! Kondomia sitten vaan pitää sietää, lapsia ei vielä ole, joten strerilisaatio ei tule kysymykseen.

5. anni Vierailija

Käytin tuota lääkettä parisen vuotta, toimi ihan hyvin, kunnes se maku alkoi etoa niin, etten enää pystynyt syömään niitä, muutenkin kun on pahoinvoiva olo migreenissä. Sitten kokeilin ihan tavallisia Zomigeja, mutteivat tehonneet hyvin. Nyt käytän 10 mg Maxaltia, sillä yleensä saan kohtauksen kuriin.

6. migreenikko Vierailija

hyvin näyttää toimivan tuo suuhun liukeneva tabletti,puolen tunnin päästä alkaa helpottaa ja sivuvaikutus on väsymys mutta tunnin nokosilla sekin ohi.

7. apteekkien-online Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari