Yksityisellä lääkärillä käynti,saako terveyskeskus tietää että kävin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyjä

Vieras
Tarkoitan että onko se julkista tietoa? Ainakin joku sanoi että saa allekirjoitettavaksi paperin jossa voi kieltää tiedän välittämisen eteenpäin,onko totta? Entä jos potilaan terveydentilassa on vaaraa,kertooko yksityinen tiedon eteenpäin silloin? Jos esim sukulainen on lääkäri,saako hän tietää missä kävin?

Enkä mitään kauheuksia ole tekemässä,kunhan ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei saa tietää ellet erikseen anna tk:lle lupaa saada sun tietojasi yksityiseltä. Sama toisinpäin.

Täytyykö siitä erikseen mainita yksityiselle lääkärille, ettei halua tietojaan eteenpäin?

Voit kieltää tiedon luovuttamisen kenellekään. Tämän ainakin pitäisi mennä niin päin, että tietoja saa luovuttaa vain jos olet antanut luvan, mutta voithan vielä tarkistaa asian. Itselleni on sekä yksityisellä että julkisella tullut hyvinkin usein lappu nenän eteen, jolla voi määritellä kenelle tietoja voi luovuttaa.

Jos sukulaisesi on lääkäri samalla lääkäriasemalla, hän saattaa päästä tietoihisi käsiksi, mutta hänelläkään ei pitäisi olla oikeutta niitä katsoa, jos ei hoitamiseesi osallistu tmv.

Eikä se, onko terveydentilassasi vaaraa pitäisi vaikuttaa tiedon luovuttamiseen mitenkään. Ainoastaan jossain poikkeustapauksissa SAATTAA (en ole tästäkään varma) lääkärillä olla oikeus/velvollisuus toimittaa tietoa eteenpäin. Esim. jos sinun epäillään olevan vaarallinen muille, mutta silloin pitää päässä viirata potilaalla jo aika pahasti.

Mikään taho ei saa lähettää sun tietojasi minnekään kysymättä sitä etukäteen sinulta. Yksityinen lääkäriasema pitää omat arkistonsa, he eivät näe sun tk käynneistä eikä tk saa tietää sun yksityisistä käynneistä, jollet itse toimita heille epikriisejä sieltä.

Kuulin tapauksesta jossa nainen kertoi kännipäissään käyneensä mieheltä salaa yksityisellä kierukanpoistossa,tuli raskaaksi ja väitti miehelle kierukan pettäneen.
Ihmettelen miten sellainen voi suomessa olla mahdollista,ettei puolisolle kerrota toimenpiteestä edes kysyttäessä! Kai täällä sitten yksityisyys pelaa?

Jos sukulaisesi on lääkäri samalla lääkäriasemalla, hän saattaa päästä tietoihisi käsiksi, mutta hänelläkään ei pitäisi olla oikeutta niitä katsoa, jos ei hoitamiseesi osallistu tmv.

Tuota minä ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kuulin tapauksesta jossa nainen kertoi kännipäissään käyneensä mieheltä salaa yksityisellä kierukanpoistossa,tuli raskaaksi ja väitti miehelle kierukan pettäneen.
Ihmettelen miten sellainen voi suomessa olla mahdollista,ettei puolisolle kerrota toimenpiteestä edes kysyttäessä! Kai täällä sitten yksityisyys pelaa?
Terveystietoja ei anneta edes puolisolle, jos asianomainen niin haluaa. Ethön sä aina vanhempanakaan saa teini-ikäisen lapsesi tietoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Terveystietoja ei anneta edes puolisolle, jos asianomainen niin haluaa. Ethön sä aina vanhempanakaan saa teini-ikäisen lapsesi tietoja.

Onhan se oikein,vaikka tuollaisessa tapauksessa törkeän huijaamisen makua.

Mun mies on lääkärinä yksityisellä lääkäriasemalla. Kyllä se niin on, että vain niiden potilaiden tietoja saa katsoa, joita hoitaa. Mä itse haluan mun kaikki potilastiedot salattaviksi. Heti vastaanotolle mennessäni käsken lääkäriä laittamaan mun tiedot salaisiksi. Niitä ei pysty kukaan muu näkemään kuin hoitava lääkärini. Toki tässä on se huono puoli jos käy monen erikoisalan lääkärillä. Joku toinen ei saa ehkä tarvitsemaansa tietoa muista sairauksista, jos en itse kerro. Mun käynnit on psykiatrin käyntejä, jotka haluan salata.

voit niin yksityisellä kun julkisellakin kieltää tiedot eteenpäin menon, itse olen normi sairaalassa yhteen paperiin ruksannut ja tietoja en saanut edes luotettavaksi kun niitä tilailin :D

Mä taas en ymmärrä, mitä sinä ihmettelet? :O Eihän kenelläkään ole oikeutta saada puolisonsa (tai vaikkapa täysi-ikäisen lapsensa) potilastietoja. Potilastiedot ovat aina henkilökohtaiset. Omia potisatietojasikaan et saa puhelimessa pyytämällä, vaan sinun täytyy tehdä kirjallinen anomus. Muutenhan kuka tahansa voisi pyytää kenen tahansa potilastiedot.

Yhteistyössä