miksi raskaanaolevat jäävät turhaan sairaslomalle kovin helposti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
Alkuperäinen kirjoittaja 2lapsenäiti:
olen törmännyt tähän ilmiöön niin monen kohdalla. Heti kun tullaan raskaaksi, työmotivaatio loppuu välittömästi ja valitetaan pienistäkin asioista jotta päästään kotiin kasvattamaan mahaa. tuntuu ettei ihmiset voi raskaana enää tehdä mitään!

tuorein minkä kuulin tutultani on, että hän on sairaslomalla koska vauva potkii öisin niin kovasti ettei hän saa nukuttua?! Kyllähän vauvat potkii, aamuin, illoin, öisin, päivisin ja toki ne voi vaikuttaa uniinkin mutta herranjumala. Heti kun liikkeet alkavat tuntua niin pitääkö sen takia jäädä sairaslomalle kun ei enää "jakseta" raskauden takia hoitaa töitä tunnollisesti?

yhdestä supistuksestakin haetaan sairaslomaa "vauvan parhaaksi" vaikka harjoitussupistuksetkin on varsin normaaleja.

en vähättele ihmisiä joilla oikeasti on riski ennenaikaiseen synnytykseen tai muuta todellista vaivaa mutta nämä jotka itsekin tietävät että laiskuuttaan jäävät kotiin....

mitenköhän hyvin työt sujuu ilman unia? Kaikki on erilaisia ja raskaudet on erilaisia, et sä voi sanoa kuka jää kotiin laiskuuttaan ja minkälaisia oireita kenelläkin on... joillakin oireet voivat olla todella rankkoja, mutta eivät jaksa jokaiselle erikseen selittää niitä, vaan kertoo esim. suurimman syyn, vaikka ton yöunien puutteen.

lähes jokaisen raskaanaolevan pitäisi jäädä kotiin jos syy olisi se että vauva potkii öisin. kenen vauva ei potki?

Mun mielestä ainakin jokaisen joka ei syystä tai toisesta saa öisin nukuttua pitäisi jäädä kotiin.

Luojan kiitos en ole sun työnantaja

Kuinka monta vuorokautta putkeen valvoneen kätilön haluat synnytykseesi? tai sairaanhoitajan vastaamaan osastolla olevan lapsesi lääkityksestä?

Alkuperäinen kirjoittaja 2xäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No on kahdenlaisia odottajia! Toiset elää normaalia elämää mahd. mukaan ja toiset on heti plussan jälkeen nin raskaana, eli tekevät siitä sairauden jonka aikana ei kykene yhtään mihinkään! Ja tämä on täysi totuus, sanokaa mitä sanotte...

Se on sun totuus se.

no miten sinä voit sanoa kaikkien ihmisten puolesta tuon oman kantasi=?

No oikeesti, ettkö ole muka huomannu. Enkä tässä syyllistä ketään kellä oikeesti hankala raskaus, sitä just meinasin et mahd. mukaan. Ymmärrän täysin sen jos on pahoinvointia ym. Mut ku jotku ihmiset on oikeesti ihan kykenemättömiä yhtään mihinkäänn vaikka oikeesti ei mitään ongelmia raskaudessa.

siis oon sun kanssa samoilla linjoilla ehdottomasti että on kahdenlaisia odottajia. mutta rukoilijasirkan mielestä tämä ei pidä paikkansa ;)

Mä en nyt muuten tähän kommentoi, siis raskaudet on erilaisia ja sitä rataa, mutta eräs tuttuni on raskaana ja ihan etukäteen suunnitellut että "jään sitten sairaslomalle ennenkuin äippäloma alkaa niin ehtii järkätä kaikki hommat..." ja siis takuuvarmasti tällä naisella ei ole mitään SYYTÄ jäädä saikulle, muu kuin se että haluaa lomalle :) Mutta enpä minä häntäkään tuomitse, jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee, mutta itte en voisi jäädä saikulle ilman todellista syytä, tulis niin huono omatunto...

No on kahdenlaisia odottajia! Toiset elää normaalia elämää mahd. mukaan ja toiset on heti plussan jälkeen nin raskaana, eli tekevät siitä sairauden jonka aikana ei kykene yhtään mihinkään! Ja tämä on täysi totuus, sanokaa mitä sanotte...

Siis tosiaanko näin? Onko sun mielestä sitten jokainen sairasloma raskaana tehty/keksitty?

Kumpaan mä sitten mahdun kun joudun jo raskauden puolesta välistä pakkolepoon enkä sit töihin enää päässyt?

Mä jäin sairaslomalle sen takia, kun selkä oli niin kipeä (iskias), etten itse saanut edes pikkuhousuja jalkaan :xmas: Jäinköhän silloinkin turhaan sairaslomalle ja kotiin? Töihin olisi varmaan pitänyt mennä silloinkin, ilman housuja :headwall:

Ethän sä oikeesti tiedä niiden ihmisten tilanteita ja montako kertaa niitä esimerkiksi supistaa.

no tiedänhän jos he itse kertovat?

Niin että kun luulet, että kertovat sulle ihan kaiken? Ehkä eivät viitsi valittaa, kun sinä et sitä sairauslomaa kuitenkaan varmaan myönnä.

no ystävät kyllä kertovat ihan tasan tarkkaan montako supistusta päivässä tulee ja voivottelevat oloansa kun supistaa 2 krt päivässä!

onko sulla ap:n päivystävä supistuspuhelin, jonne he soittavat jokaikisen supistuksen ja jokaikisen vaivan ja muun? Outoa...

Se on sun totuus se.

No oikeesti, ettkö ole muka huomannu. Enkä tässä syyllistä ketään kellä oikeesti hankala raskaus, sitä just meinasin et mahd. mukaan. Ymmärrän täysin sen jos on pahoinvointia ym. Mut ku jotku ihmiset on oikeesti ihan kykenemättömiä yhtään mihinkäänn vaikka oikeesti ei mitään ongelmia raskaudessa.

siis oon sun kanssa samoilla linjoilla ehdottomasti että on kahdenlaisia odottajia. mutta rukoilijasirkan mielestä tämä ei pidä paikkansa ;)

Raskauksia on erilaisia.

Ethän sä oikeesti tiedä niiden ihmisten tilanteita ja montako kertaa niitä esimerkiksi supistaa.

no tiedänhän jos he itse kertovat?

Siis nää sun kaverit on kertoneet että heitä supistaa sillälailla pikkusen muutaman kerran päivässä ja sen takia jäivät sairaslomille????

nimenomaan!!! voivottelevat että "Kunhan ei syntyis etuajassa kun supistaa (tietyn määrän) päivässä"

Tuolla perusteella sitten lääkäri määrää sairaslomaa? Erikoista, täytyy myöntää. Luulisi että pian sellaisella lääkärillä olisi kanssa seliteltävää.

jahas, varmasti riippuu työstä mitä tekee.. itse henk.koht. olin sairaslomalla pahoinvoinnintakia, sitten väsymyksen takia.. johtuen siitä että pahoinvointi oli 24/7, ja autoa on varsin nihkeä ajaa jos oksettaa.. ja sitten myöhemmin olin kun en saanu nukkua, närästystä 24/7, suonenvetoja, vessahätä, vauva potki, nukuin parin tunnin pätkissä maksimissaan, ja lisäksi lopulta havaitsin että sen mahan kanssa autosta ulos pomppiminen 100 kertaa yössä ei ollutkaan enää niin kovin helppoa... kun sain vaihdettua päivätöihin 6kk jälkeeen niin loppui myöskin saikut...

juuri tätä tarkoitan!

juujuu, toisilla raskaus on normaalia elämää ja toisilla se rajottaa elämää. Joillakin myös toinen raskaus voi olla ihan erilainen ku edellinen raskaus. Jos yks raskaus on sujunu täysin ongelmitta, saattaa se seuraava raskaus olla todella vaikee.
Mulla oli ensimmäinen odotus niin helppo, että en voinu edes kuvitella millasta on joillaki joiden raskaus on hankala. Toista ku rupesin odottamaan, oli täysi työ päästä kävelemään 300 metrin matka kauppaan, koska jalat meinas mennä alta. Öitä en todellakaan nukkunu, koska olin kipee... Teinkö ite toisesta raskaudesta hankalan vai miten se nyt oikeen meni...? :saint:

Se on sun totuus se.

Raskauksia on erilaisia.

Nimenomaan, erilaisia, ei vain kahdenlaisia!

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Mä en nyt muuten tähän kommentoi, siis raskaudet on erilaisia ja sitä rataa, mutta eräs tuttuni on raskaana ja ihan etukäteen suunnitellut että "jään sitten sairaslomalle ennenkuin äippäloma alkaa niin ehtii järkätä kaikki hommat..." ja siis takuuvarmasti tällä naisella ei ole mitään SYYTÄ jäädä saikulle, muu kuin se että haluaa lomalle :) Mutta enpä minä häntäkään tuomitse, jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee, mutta itte en voisi jäädä saikulle ilman todellista syytä, tulis niin huono omatunto...

Varmaan tällaisia tapauksia löytyy ja taitavat olla vielä samoja jotka jäävät sopivan paikan tullen sairaslomalle ilman raskauttakin (ja sitä sairautta tietty).....

Te nyt otitte tän niin, että syyllistän KAIKKI raskaanaolevat jotka ovat sairaslomalla mutta tarkoitin tasan niitä, jotka oikeasti jäävät vain "huvikseen".

Näitäkin on, ette voi toisin väittää! :D

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:

Varmaan tällaisia tapauksia löytyy ja taitavat olla vielä samoja jotka jäävät sopivan paikan tullen sairaslomalle ilman raskauttakin (ja sitä sairautta tietty).....

Noh..mun kolme raskautta on ollu erittäin supisteluherkkiä. Toinen saatiin pysymään just laskettuun aikaan masussa saikulla ja kolmas syntyi enneaikojaan, vaikka olin saikulla ..Tietty kaikille raskaus ja vaivat on erilaisia ja ei kenenkään kokemuksia ja tuntemuksia voi vähätellä. Raskaus ei sairaus, mutta kannatan saikkua jos vaavin terveys sillä pystytään turvaamaan ja äidin hyvä olo sekä kunto edesauttaa sitä, vaikka kyse olisi vain nukkumisesta.

voi kun itte olisin ollu sen verran vähempi kunnianhimoinen ja oisin ottanu tosiaan sitä saikkua...

alkuraskaus oli kamalaa aikaa...nukuin kaiken vapaa-aikani ja ruokahetket töissä oli kamalia

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Siis tosiaanko näin? Onko sun mielestä sitten jokainen sairasloma raskaana tehty/keksitty?

Kumpaan mä sitten mahdun kun joudun jo raskauden puolesta välistä pakkolepoon enkä sit töihin enää päässyt?

Juuri tota yritän selittää että toiset yrittää elää normi elämää, mutta ei kaikki siihen pysty, toisilla on alusta asti hankalaa, eikä sille voi mitään. MUTTA toiset on sairaita vaikka kaikki olisi hyvin, maha pieni, ei pahoinvointia... siltikään ei mihinkään pysty koska ollaan RASKAANA!

Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Noh..mun kolme raskautta on ollu erittäin supisteluherkkiä. Toinen saatiin pysymään just laskettuun aikaan masussa saikulla ja kolmas syntyi enneaikojaan, vaikka olin saikulla ..Tietty kaikille raskaus ja vaivat on erilaisia ja ei kenenkään kokemuksia ja tuntemuksia voi vähätellä. Raskaus ei sairaus, mutta kannatan saikkua jos vaavin terveys sillä pystytään turvaamaan ja äidin hyvä olo sekä kunto edesauttaa sitä, vaikka kyse olisi vain nukkumisesta.

enhän ole tätä väittänytkään?

vaan nimenomaan ihmettelin sitä, kun jotkut jäävät TIETOISESTI ilman MITÄÄN syytä sairaslomalle "lorvimaan"

jestas kun te nyt väännätte nää asiat väärin :D

olen törmännyt tähän ilmiöön niin monen kohdalla. Heti kun tullaan raskaaksi, työmotivaatio loppuu välittömästi ja valitetaan pienistäkin asioista jotta päästään kotiin kasvattamaan mahaa. tuntuu ettei ihmiset voi raskaana enää tehdä mitään!

tuorein minkä kuulin tutultani on, että hän on sairaslomalla koska vauva potkii öisin niin kovasti ettei hän saa nukuttua?! Kyllähän vauvat potkii, aamuin, illoin, öisin, päivisin ja toki ne voi vaikuttaa uniinkin mutta herranjumala. Heti kun liikkeet alkavat tuntua niin pitääkö sen takia jäädä sairaslomalle kun ei enää "jakseta" raskauden takia hoitaa töitä tunnollisesti?

yhdestä supistuksestakin haetaan sairaslomaa "vauvan parhaaksi" vaikka harjoitussupistuksetkin on varsin normaaleja.

en vähättele ihmisiä joilla oikeasti on riski ennenaikaiseen synnytykseen tai muuta todellista vaivaa mutta nämä jotka itsekin tietävät että laiskuuttaan jäävät kotiin....

mitenköhän hyvin työt sujuu ilman unia? Kaikki on erilaisia ja raskaudet on erilaisia, et sä voi sanoa kuka jää kotiin laiskuuttaan ja minkälaisia oireita kenelläkin on... joillakin oireet voivat olla todella rankkoja, mutta eivät jaksa jokaiselle erikseen selittää niitä, vaan kertoo esim. suurimman syyn, vaikka ton yöunien puutteen.

lähes jokaisen raskaanaolevan pitäisi jäädä kotiin jos syy olisi se että vauva potkii öisin. kenen vauva ei potki?

Mä en oo koskaan herännyt siihen, että vauva potkii ja olen neljä täysaikaista lasta synnyttänyt.

Kuule kun sitä on niin vaikea toisen sanoa, mitä kelläkin on. Vaikka itse olisit ollut raskaana, et tiedä, mitä se voi toisella olla. Jotkut tuntee kroppansa muutokset tuhat kertaa kovempina kuin taas toinen.

Itse oon ollu vähän pitkin raskautta saikulla. Syynä a) verenvuodot ja b) ennenaikaiset supparit (ei mitkään kivuttomat harjoitussupparit vaan kunnon viiltelyt). Mulla ei häiritse vauvan potkut, mutta ymmärrän kyllä, että jos oot herkkäuninen ja vauva on oikein kova potkimaan + sattuu olemaan vähän parempi tuntoaisti tuossa vatsanseudulla, siinä voi mennä pidempikin aika, ennen kuin unta saa. Mun yhdellä kaverilla oli näin, enkä kyllä yhtään menisi vähättelemään hänen tuntemuksiaan.

Joten onnea sulle, sulla on ilmeisestikin ollut helppo raskaus. Kaikilla meillä tämä ei ole mitään ruusunpunaista ihanuutta, vaan suorastaan vain kipua, tuskaa ja stressiä yksi toisensa perään.

Alkuperäinen kirjoittaja mirah:

niin, raskaus ei ole sairaus, mutta toisaalta raskaus ei myöskään poissulje sairauden mahdollisuutta. Kyllä raskaanaolevalla on oikeus jäädä sairaslomalle ihan samoista syistä kuin muidenkin.

kun ette tajua niin ette tajua. Oikeat sairasloma tilanteet tietenkin ymmärrän mutta että ne jotka itsekin tiedostavat että jäävät turhaan koska eivät jaksa tehdä töitä! huhhuh teidän kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Mä en oo koskaan herännyt siihen, että vauva potkii ja olen neljä täysaikaista lasta synnyttänyt.

Onnea teille. Ei voi muuta sanoa.

kun ette tajua niin ette tajua. Oikeat sairasloma tilanteet tietenkin ymmärrän mutta että ne jotka itsekin tiedostavat että jäävät turhaan koska eivät jaksa tehdä töitä! huhhuh teidän kanssa!

Sä et tajua. Mistä sä voit mennä sanomaan kenenkin tuntemuksista, kun et niitä omissa nahoissasi tunne? :)

Yhteistyössä