miksi raskaanaolevat jäävät turhaan sairaslomalle kovin helposti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olin molemmista sairaslomalla varmaan viikosta 28-30 alkaen.. joo olen siis lusmu. mutta eipä musta olis paljon ollu hyötyä työpaikalla selkä kipeänä ja kamalien liitoskipujen kanssa. olen huono ihminen. hyi minua.
mut oikeesti kukaan ei voi tietää toisen tilannetta ja on turha siis arvostella ketään.

Ymmärrän että sinua kismittää, jos joudut tuuraamaan työkaveria - varsinkin raskaana olevaa, sillä raskaus ei ole sairaus. Mutta raskaus voi tuoda mukanaan joitakin hankaluuksia. Miten sinä voit päättää toisen puolesta, mikä on TURHAA kotiin jäämistä? Epäiletkö ettei lääkäri osaa päättää kuka saa jäädä kotiin? Mitä tulee siihen kotiin jäämisen helppouteen, se taas on järkevyyttä: että käydään lääkärillä tai terveydenhoitajalla heti kun siihen nähdään aihetta. Ellei itsestään huolehdi ajoissa, niin se kostautuu aikanaan tuplasti.

Kerroit tuttavastasi joka on joutunut jäämään kotiin unettomuuden takia. Se että sinä katsot syyn olevan pelkkä laiskuus, on sinun oma spekulaatiosi. Miksi spekuloit, ja miksi asia ärsyttää sinua? Olen nimittäin sitä mieltä, että ärsyyntyminen kertoo aina jotain ihmisen omasta heikkoudesta. Puhut tunnollisuudesta töissä, mutta unohdat tunnollisuuden vielä tärkeämmässä asiassa: oman jaksamisen huolehtimisesta ja sitä kautta vastuun kantamisesta sikiön hyvinvoinnista.

Olen raskaana ja turhaan sairaslomalla, myönnän. Olen raskaana kolmatta kertaa ja ekasta raskaudesta en ollut yhtään saikulla, tokasta oli pakko jäädä vähän ennen äitiyslomaa. En olisi jäänyt, mutta lääkäri pakotti, koska työni on fyysisesti raskasta ja supistelu oli rankkaa.

Tästä raskaudesta hain sairaslomaa, koska oikeasti oli supistelua ja kipuilua, mutta olisin voinut olla töissä ja tehdä niitä kevyempiä hommia, mutta koska sukset menivät ristiin pomon kanssa tosi pahasti, hain sairaslomaa pari kertaa ja nyt olen lomalla äitiyslomaan asti. Ilman todellisia oireita tuskin olisi pokka kestänyt hakea saikkua, vaan olisin jatkanut niin pitkään kuin mahdollista ja koittanut kestää veemäisen pomon.

ei kai kukaan voi sanoa noin, että jää turhaan saikulle. ei sitä nykysin varmaan edes turhasta saa. joutuu töihin melkein pää kainalossa. mustakin varmaan sanottiin, että jäin sairaslomalle navetasta ihan turhaan viikolla 18. mutta mä vaan kertakaikkiaan olin niin väsynyt, että en jaksanut kuin itkun kanssa töitä tehdä

Jäin työn takia saikulle rv 30 koska työnantajalla ei ollut tarjota kevyempiä hommia, jos oisin jatkanut töissä niin varmasti olisi etuajassa syntynyt, sen verran supisteli!!!

Alkuperäinen kirjoittaja tarinaa:
Minut laitettiin yllättäen sairaslomalle, kun odotin keskimmäistä.

Olin töissä vanhainkodissa ja nostelin, kääntelin ja vääntelin asukkaita. Fyysisesti suht vaativaa siis. Tein tuplavuorojakin sijaisten puutteen tähden ja usein vapaapäivätkin menivät töissä. Raskausviikkoja oli takana noin 30. En ollut itse huomannut mitään supistuksia (kohtu oli kyllä töissä lähes jatkuvalla syötöllä "kova", jälkeenpäin ajatellen olisi siitä pitänyt huomata asiantila), mutta kohdunsuuni oli turhan aikaisin avautunut jo liian paljon. Sain jotain estävää lääkitystä supistuksiin (verenpainelääkettä ) ja makoilin kotona noin 5-6 viikkoa ennen äitiysloman alkua.

Näinkin voi käydä, ellei riittävästi kuuntele kroppaansa.

mulla hiukan vastaava kokemus. oli toissa loppuraskaudesta aika ikava olo koko ajan ja paata sarki. ajattelin etten turhista hae saikkua. no yllattaen neuvola reissulla huomattiin, etta verenpaine oli vaarallisen korkea ja samantien osastolle sisaan raskausmyrkytyksen takia. synnytys lopulta kaynnistettiin ja kaikki meni onneksi hyvin. Eli omaa kehoa kannattaa kuunnella.

Mutta olen kylla osittainen AP:n kanssa samaa mielta turhista sairaslomista. tiedan muutaman jotka suunnittelee etukateen kuinka kauan jaksavat tehda toita raskaana ollessaan. Yksikin sanoi, etta jos nyt rakenneultraan jaksaisi toissa kayda. Mutta tahdon tassa myos korostaa, etta raskaudet ovat kaikki erilaisia ja se mika minusta tuntuu olevan toiselle helppoa ja laiskuutta ei sita valttamatta ole. jokainen kestaa kipua ja vasymysta eritavoin. raskaana ollessa taytyy myos ajatella lasta ja omia voimiaan synnytyksen jalkeen.

Juuri tän asian takia raskaana olevat pitäisi saada erottaa. Työt kärsii ja tulee yritykselle kalliiksi. Ja kaikenlisäksi pienessä yrityksessä ilmapiiri kiristyy, ku ikinä ei tiiä, koska taas ollaan pois jostain pikku asiasta ja muiden pitää olla ns valmiustilassa tulee töihin paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Juuri tän asian takia raskaana olevat pitäisi saada erottaa. Työt kärsii ja tulee yritykselle kalliiksi. Ja kaikenlisäksi pienessä yrityksessä ilmapiiri kiristyy, ku ikinä ei tiiä, koska taas ollaan pois jostain pikku asiasta ja muiden pitää olla ns valmiustilassa tulee töihin paikkaa.

ok. sullahan on kivat ja katevat mielipiteet. saisko samalla menetelmalla erottaa kaikki yli 40 v. mahdollisten sairauslomien takia? Ja kaikki alle 30 v. mahdollisten biletysiltojen takia, jokahan voi eksya vaikka keskiviikkona keikalle... Ja mites pienten lasten vanhemmat? lapsethan voi vaikka sairastella. :laugh:

Muita vastauksia lukematta:

Mitäs sä sitä ihmettelet? Kaivaako se sun napaa jotenkin? :D

Kyllä mä vaan jäisin heti saikulle (ja sitä hakisin ) heti kun pienimmänkin syyn saisin jos en olis nyt kotiäitinä =) Kasvattelisin mahaa, rentoutuisin ja lepäisin ja keskittyisin siihen olennaiseen :heart:

Esikkoa odottaessa sain väsymyksen takia rv 10 muutaman viikon saikkua ja silloin kyllä rentouduin! Nyt kun alkumetreillä odotan toista niin tuota edellä mainittua ei paljon ehdi taaperon kanssa tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Muita vastauksia lukematta:

Mitäs sä sitä ihmettelet? Kaivaako se sun napaa jotenkin? :D

Kyllä mä vaan jäisin heti saikulle (ja sitä hakisin ) heti kun pienimmänkin syyn saisin jos en olis nyt kotiäitinä =) Kasvattelisin mahaa, rentoutuisin ja lepäisin ja keskittyisin siihen olennaiseen :heart:

Esikkoa odottaessa sain väsymyksen takia rv 10 muutaman viikon saikkua ja silloin kyllä rentouduin! Nyt kun alkumetreillä odotan toista niin tuota edellä mainittua ei paljon ehdi taaperon kanssa tehdä...

Lisäämpä tähän vielä, että olis aivan IIIHAANAA jos mies vois jäädä kotiin taaperoa hoitamaan naisen ollessa raskaana :D Eikä tää oo provo, ois ihana lököillä vaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:

ok. sullahan on kivat ja katevat mielipiteet. saisko samalla menetelmalla erottaa kaikki yli 40 v. mahdollisten sairauslomien takia? Ja kaikki alle 30 v. mahdollisten biletysiltojen takia, jokahan voi eksya vaikka keskiviikkona keikalle... Ja mites pienten lasten vanhemmat? lapsethan voi vaikka sairastella. :laugh:

Oletkos itse törmännyt tilanteeseen, jossa makselet palkkaa raskaana olevalle? Työt ei kiinnosta, ainainen paha olo, väsyttää, huimaa jne. Mitä helvettiä yritys telkee sellaisella työntekijällä? Ei mitn. Ja miks helkkaris pitäisi odottaa sit kolmisen vuotta, että saa tulla takas taloon, kun taas hankkiudutaan paksuksi ja sama kaava toistuu, mut suojatyöpaikka säilyy, ku ei saa erottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kun ette tajua niin ette tajua. Oikeat sairasloma tilanteet tietenkin ymmärrän mutta että ne jotka itsekin tiedostavat että jäävät turhaan koska eivät jaksa tehdä töitä! huhhuh teidän kanssa!

Sä et tajua. Mistä sä voit mennä sanomaan kenenkin tuntemuksista, kun et niitä omissa nahoissasi tunne? :)

jos he itse kertovat että jäävät kahdesta supistuksesta/päivä saikulle niin kyllä mä nyt vion siitä tulkita jotain!!

Jos itse kertovat... Meillä kävi ilmi, että mieheni oli kertonut äidillensä mun sairasloman syyksi sen, että olen niin väsynyt. Töissä olin ollut pahoinvoinnin aikana, väsyneenä yms. Mutta sairasloma tuli kyllä vasta sitten kun kohdunkaula oli supistusten takia lyhentynyt ja pehmentynyt ja ennenaikaisen synnytyksen vaara oli ilmeinen. Kaikki eivät ehkä halua kertoa jostain syystä oikeaa syytä sairaslomaansa ja siihen heillä on toki oikeus. Voivat he sanoa, että ovat väsyneitä, vaikka syy olisi muukin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen raskaana ja turhaan sairaslomalla, myönnän. Olen raskaana kolmatta kertaa ja ekasta raskaudesta en ollut yhtään saikulla, tokasta oli pakko jäädä vähän ennen äitiyslomaa. En olisi jäänyt, mutta lääkäri pakotti, koska työni on fyysisesti raskasta ja supistelu oli rankkaa.

Tästä raskaudesta hain sairaslomaa, koska oikeasti oli supistelua ja kipuilua, mutta olisin voinut olla töissä ja tehdä niitä kevyempiä hommia, mutta koska sukset menivät ristiin pomon kanssa tosi pahasti, hain sairaslomaa pari kertaa ja nyt olen lomalla äitiyslomaan asti. Ilman todellisia oireita tuskin olisi pokka kestänyt hakea saikkua, vaan olisin jatkanut niin pitkään kuin mahdollista ja koittanut kestää veemäisen pomon.

Ensinnäkin, kukaan ei ole pitkällä sairaslomalla turhaan. Siihen on aina joku terveysalan ammattilaisen toteama syy, oli se mikä tahansa. Se että edelliseen raskauteesi liittyi kipuilua vaikuttaa siihen että sait nyt lomaa: jos sinulla on taipumusta rankkaan supisteluun, olisi älytöntä ottaa riskiä. Kipuilu on vältettävä asia raskaudessa, eikä terkkari tai lääkäri ota vastuulleen rehkimisestä aiheutuvia komplikaatioita.

Työsi on fyysistä etkä pysty tekemään sitä kunnolla, joten miksi sinua edes haluttaisiin sinne. Sitä vaan ihmettelen, kun kerroit ettet olisi halunnut jäädä saikkarille tokasta raskaudesta mutta lääkäri pakotti, koska työsi on fyysisesti raskasta ja supistelu oli rankkaa. Oletko valehdellut ja liioitellut vaivojasi? Vai olitko ainoastaan tietämätön riskeistä? Vai oliko jokin muu syy, esim. työstatuksen parantaminen kaiken muun kustannuksella? Oli motiivisi mikä tahansa - fyysinen tai psyykkinen - se on kuitenkin tauon ja mietinnän paikka.

Mielestäni sanot saikkariasi turhaksi siksi, että se tuntuu suloiselta kostolta inhottavaa pomoa kohtaan. Sanot "Olen raskaana ja turhaan sairaslomalla, myönnän." ja sanot myös "Ilman todellisia oireita tuskin olisi pokka kestänyt hakea saikkua," Tuohan on ristiriitaista!

Mä ymmärrän aloittajan pointin. Itselläni kaikki kolme raskautta ovat olleet enemmän tai vähemmän hanakalia. Kyllä se nyppii kun kaveri sanoo:"
- Taidampa hakee pari viikkoo saikkuu ku tarttis laittaa se tapetti kuntoon".
- Taidan hakee saikkuu ku ei kiinnosta mennä töihin ku siellä kiire on.
- Joo en mä pääse oon töissä, mutta juu mä käyn hakee saikkuu ja lähen mukaan.
- En mä muuten olis ehtiny pitään leipoo ja laittaa mutta ku mä hain viikon saikkuu niin sain kaikki kuntoon.
:headwall:

Minista noista ei ole oikea syy hakea saikkua. Sitä en sitten tiiä mitä lääkärille satuilivat jotta saikun saivat.

Ymmärrän ja tiedän että on olemassa oikeastia vaikeita raskauksia, sikki nyppiikin noi muka-kipeet. Mä olisin ollut onneni kukkuloilla jos yhdenkin raskauden olisin ollut kunnossa ja terve tai edes pysytny olee töissä äippäloman alkauun, mutta ei. Jus noi muka-kipeet äidit pilaavat kaikilta odottajilta mahdollisuudet ja maineen.

mä jäin ite sairaslomalle ihan puhtaasti pelon takia. :ashamed: olin töissä päiväkotiryhmässä, johon oli siunaantunut useampi "vaarallinen" tapaus, siis lapsia jotka saivat päivittäin sellaisia raivareita että kiinni oli pidettävä etteivät olis satuttaneet itseään ja muita. ja kun näitä tapauksia oli vielä useampi niin ei mitenkään voinut olettaa että aina olis ollut joku muu aikuinen hoitamassa ne tilanteet mun puolesta. mua pelotti pitää sylissä niitä riehuvia, purevia ja potkivia lapsia ja toisaalta olin myös ryhmän aikuisille "taakka" kun en voinut yksin jäädä joka tilanteeseen mahani kanssa. katsoin parhaimmaksi hakea sairaslomaa viikolta 30 alkaen, jotta ryhmään saatiin pidempiaikainen sijainen ja minä pääsin kotiin turvaan. :|

Oletkos itse törmännyt tilanteeseen, jossa makselet palkkaa raskaana olevalle? Työt ei kiinnosta, ainainen paha olo, väsyttää, huimaa jne. Mitä helvettiä yritys telkee sellaisella työntekijällä? Ei mitn. Ja miks helkkaris pitäisi odottaa sit kolmisen vuotta, että saa tulla takas taloon, kun taas hankkiudutaan paksuksi ja sama kaava toistuu, mut suojatyöpaikka säilyy, ku ei saa erottaa.

:o

sulla ei vissiin ole lapsia eikä vaimoa kun latelet tämmöisiä "totuuksia"? tai sitten olet täysin kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan ja näet muut ihmiset vain oman hyvinvointisi välineinä. eikös semmoista ihmistä kutsuta myös narsistiksi tai jopa psykopaatiksi *muistelee palstalta lukemaansa*

Noin minäkin olisin voinut ajatella ekan loistavan raskauden jälkeen. Mutta toinen olikin sitten aivan toista maata. Aluksi olin pöljä, kun en vaan jäänyt saikulle. Olin asiakaspalvelutyössä ja väänsin purilaisia sun muita ja asiakkaiden välissä kävin oksentamassa ( kymmeniä kertoja työvuoron aikana ) Nam, haluaisitko itse asioida tällaisessa paikassa? Rv 20 alkaen sitten olinkin saikulla loppuun asti ja kerroin syyksi selkäkivun, jotka oli todellisuudessa kohdunsuuta avaavia supistuksia mutta en halunnut huolestuttaa muita. Mistä sinä siis tiedät, että he varmasti ovat kertoneet totuuden?

Alkuperäinen kirjoittaja :o:

:o

sulla ei vissiin ole lapsia eikä vaimoa kun latelet tämmöisiä "totuuksia"? tai sitten olet täysin kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan ja näet muut ihmiset vain oman hyvinvointisi välineinä. eikös semmoista ihmistä kutsuta myös narsistiksi tai jopa psykopaatiksi *muistelee palstalta lukemaansa*

Juu. Psykopaattihan se mie :wave:

On vaimo ja on lapsi, mut se ei muuta sitä asiaa, että olen yhdelle tälläiselle maksellut ihan tarpeeksi raskauden aikana turhasta. Paskaa saa pyytämättäkin. Ja mitä asiaan tulee, niin tiedän, että moni yrittäjä(myös nainen) olisi erittäin iloinen, mikäli saisi erottaa raskaana olevan ja palkata töihin takaisin, kun on valmis palaamaan hommiin, toki puntaroinnin jälkeen, että onko työpanos ja motivaatio tarpeeksi hyvä hommaan, vai pidetäänkö töissä sittenki se varalla tuuraamassa ollut vaihtoehto, joka voisikin osottautua paremmaksi vaihtoehdoksi.

että täällaista asiaa pitää täältä kysyä? luulisi vähän heikkolahjaisemmankin ymmärtävän, et jos ihminen hakee saikkua oli sitten raskaana tahi ei niin ilman todellista syytä, hän hakee sen siksi et pääsee kotiin makoilemaan täydellä palkalla. hän on laiska, vastuuntunnoton ja luuseri. mut sitä pidän tosiaan erikoisena et tollanen asia ei ole ap:lle selvä, vaan täytyy sitä muilta kysellä. en viitsinyt lukea ainoatakaan vastausta, olipa niin omaa luokkaa taas kysymys. tuntuu ihmeeltä, et ihminen joka ei ton vertaa tajua, voi itse huolehtia asioistaan ja toimeentulostaan. niin, ja en ole ollut raskauksien takia päivääkään saikulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei lääkäri myönnä saikkua, jos ei ole tarvetta sille.

Ai ei vai...lekurithan kirjottaa saikkua just siten, miten niille puhuu. En tosiaan ymmärrä tätä raskaus on sairaus -menttaliteettia nykyään. Saikkulappu kiikutetaan pomolle ja sen jälkeen aletaan lenkkeilemään ja ravaamaan kylillä kahviloissa ja lastenvaateliikkeissä. Työkuntoisiahan ei kuitenkaan olla...?!

Niin, mun mielestä jotain konkreettista pitäisi olla tapahtunut, että saikulle voi jäädä.
Esim. kohdunkaula lyhentynyt. Selkäkipu, supparit, liitoskivut jne. ei sellaisinaan sais riittää saikun syyksi koska moni valittaa juurikin aivan turhasta.

Mä oon ollut ekasta ääkärineuvolasta asti saikulla. En omasta halustani vaan lääkäri määräsi ehdottoman työkiellon ja sitä saikkua pistettiin sitten suoraan ä-loman alkuun asti.
Mulla on yks krooninen sairaus, joka olis voinut aiheuttaa raskausdessa komplikaatioita niin ne vähän niinku ennakoi sen ja antoi saikkua ennen ku tuli mitään ongelmia.
Itse sanoin et voin töissä käydä niin kauan ku hyvältä tuntuu mut lääkäri sanoi et ei tuu kuuloonkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Mä ymmärrän aloittajan pointin. Itselläni kaikki kolme raskautta ovat olleet enemmän tai vähemmän hanakalia. Kyllä se nyppii kun kaveri sanoo:"
- Taidampa hakee pari viikkoo saikkuu ku tarttis laittaa se tapetti kuntoon".
- Taidan hakee saikkuu ku ei kiinnosta mennä töihin ku siellä kiire on.
- Joo en mä pääse oon töissä, mutta juu mä käyn hakee saikkuu ja lähen mukaan.
- En mä muuten olis ehtiny pitään leipoo ja laittaa mutta ku mä hain viikon saikkuu niin sain kaikki kuntoon.
:headwall:

Minista noista ei ole oikea syy hakea saikkua. Sitä en sitten tiiä mitä lääkärille satuilivat jotta saikun saivat.

Ymmärrän ja tiedän että on olemassa oikeastia vaikeita raskauksia, sikki nyppiikin noi muka-kipeet. Mä olisin ollut onneni kukkuloilla jos yhdenkin raskauden olisin ollut kunnossa ja terve tai edes pysytny olee töissä äippäloman alkauun, mutta ei. Jus noi muka-kipeet äidit pilaavat kaikilta odottajilta mahdollisuudet ja maineen.

Mä peesailen tätä!
Vaikka olenkin itse ollut sairaslomalla esikoista odottaessa selän takia niin en koe tarvetta sitä tässä todistella, mutta itsekin tiedän NIIN paljon tapauksia joissa ollaan just noista samoista "hälläväliä" syistä kotona! Onneksi tässä raskaudessa ei ole ollut mitään vaivaa :) eikä ole kyllä yhtään sellainen olokaan että ois kiire kotiin!

Minä ilmoittaudun juuri tuollaiseksi kuvailemaksi tapaukseksi!

*avaa sateenvarjon*

Mulla katos täydellisesti työmotivaatio plussan saatuani. Neljä vuotta kyllä teinkin kaikkien lomat ilman omia, sijaista kun ei tarvitse lomille päästää vaan sen lomat poltetaan heti mahdolisuuden tullen. Noh, sainpahan sitten vakituisen työpaikan yöhoitajana (mikä oli enemmän kuin ihanaa itsenäistä työtä! ), kaksi viikkoa sen jälkeen kun kerroin töissä raskaudestani niin työnkuvaani muutettiin siten että minulla ei ole mahdollísuutta palata yötyöhön. Kaiken huipuksi työpaikkallani koen olevani kiusattu tai ainakaan en ole kahdessa vuodessa sopeutunut siihen puljuun. Kiinnostaa kun kilo paskaa palata ja yritänkin saada miehen kanssa sovittua niin että kun pitäisi palata niin ruvettaisiin suht nopeeta yrittää toista lasta...

Sitten kun on lapset "tehty" niin uusi työpaikka tai uusi ammatti! UGH! Kaikella on syynsä, minullakin inhota omaa työpaikkaani kiitos ah niin ihanien työkavereiden ja pomon!

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Mä en nyt muuten tähän kommentoi, siis raskaudet on erilaisia ja sitä rataa, mutta eräs tuttuni on raskaana ja ihan etukäteen suunnitellut että "jään sitten sairaslomalle ennenkuin äippäloma alkaa niin ehtii järkätä kaikki hommat..." ja siis takuuvarmasti tällä naisella ei ole mitään SYYTÄ jäädä saikulle, muu kuin se että haluaa lomalle :) Mutta enpä minä häntäkään tuomitse, jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee, mutta itte en voisi jäädä saikulle ilman todellista syytä, tulis niin huono omatunto...

Mä olen kans saanut kuulla noita kommentteja muutamilta työkavereilta.. yks perusteli silleen, että "enhän mä oo tässä raskaudessa vielä saikulla ollutkaan".. noo, kukin tyylillään. ymmärrän ehdottomasti saikun, jos on ongelmia raskaudessa, mut noita en voi ymmärtää.

Yhteistyössä