Lopetaako sekopäinen koira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piikkiä persuksiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piikkiä persuksiin

Vieras
Eli mulla on sekopäinen pian 5v koira. Koko elämänsä ajan se on ollut hyvin hermoheikko mikä näkyy mm. vinkumisena, ulvomisena ja sekopäisenä edespäin vispaamisena. Jos mennään ulos, koira "sekoo" kieppuu, vinkuu, korvat yms menee tulipunaiseksi ja koira yksinkertaisesti ei kuule/ei näe ja vielä vähemmän ymmärtää mitään. Kun ollaan kävelty hetken, koira rauhoittuu. Sama jos tulee vastaan koira. Ikävissä paikoissa kuten eläinlääkärissä, koira kieppuu hysteerisesti ulko-ovenluona, aivan stressaantunena ja sekopäisenä.

Vielä ikävämpää on se, että koiralla on vahva puolustusvietti, joten sekopäisenä tilanteessa saattaa napata ventovieraita/toisia koiria, mutta ei onneksi meitä omistajia. Muuten koira on vieraille ystävällinen, mutta kierroksia ottaessa, se on äkkiarvaamaton. Kaverikoiriakin on ja niiden kanssa osaa toimia, mutta jos vapaaksi seottuaan pääsee, niin mitä todennäköisesti tappaisi toisen koiran ellei se osaisi puolustaa.

Koiralla on heikot lonkat, kyynereet ja kärsii atooppisesta ihottumasta. Olen miettinyt vakavissani lopettavani koiraa, en suinkaan jatkamaan toisessa kodissa sekopäiselämäänsä. Mitä tehdä? Voiko hyvillä omilla tunnoilla lopettaa sekopäinen koira?

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Älä laita ainakaan kiertoon. Saisitko mistään ammattiapua asiaan?

Ollaan käyty muutamalla kouluttajalla, koira pelaa kentällä hyvin ja on hyvin koulutettava, kun ei tosiaankaan ole sekopäisenä. Koira kuuntelee ja on luotettava kun ei ota kierroksia, MUTTA koira vaan ottaa yksinkertaisesti pultteja aivan yksinkertaisista asioista, jolloin kiltti säyseä lammas muuttaa vaaralliseksi tappokoneeksi ilman korvia tai järkeä.

Yksi vaihtoehto on laittaa ulkotarhaus ja pitää siellä ja mahdollisesti ottaa mukaansa treenattavaksi/lenkkeiltäväksi mahdollisesti maailman syrjimmissä loukuissa.

Onko koiralla kipuja mikä selittäisi tuon käytöksen? ollut teillä aina? Armo piikille veisin minä jos koira kärsii taikka puree. voit hyvällä omalla tunnolla päästää koirasi ikuiseen lepoon.

Sillä on varmaan ihan oikeesti heikko hermorakenne ja saattais olla tuolle koiralle paras lopettaminen. Tuskinpa sekään paljon elämästään nauttii jos on tuollaisessa jatkuvassa stressitilassa, miltä tuo minusta kuulostaa. Lisäksi vielä nuo fyysiset vaivat, niin kyllä mä antaisin hänelle armon, koirahan ei sitä ymmärrä. Lopeta hyvällä omalla tunnolla ennenkuin käy mitään pahempaa.

Olisi pitänyt valita toinen pentu. Kun kävin katsomassa pentu yhtäkkiä kesken tervehtimistilausuutta meni huoneen ovelle ja alkoi vinkumaan ja hyppimään AIVAN samanlailla kuin nytkin esim. ell. ollessa. Ei kuullut eikä nähnyt, mutta oletin, että se olisi ollut sitä, että kasvattajan mies alkoi laittaan ruokia ja pentu havitteli toiseen huoneeseen pääsyä ja syömään.

Ollaan puututtu tuohon jo pennusta asti ja kokeiltu monia vaihtoehtoja. Ollaan toruttu eri vaihtoehdoilla (no ei tietenkään ollut hyvä, koska koira "vuotaakin" päästään) ja nyt rauhoittelen, eli mahdollisesti pysähdytään, laitan koiran istumaan, jos kykenee ja sitten ollaan siinä yksinkertaisesti niin kauan, kun ylimääräinen sekopäisyys lähtee pois, mutta kun lähdetään liikkeelle alkaa taas tuollainen "vuotaminen".

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Onko koiralla kipuja mikä selittäisi tuon käytöksen? ollut teillä aina? Armo piikille veisin minä jos koira kärsii taikka puree. voit hyvällä omalla tunnolla päästää koirasi ikuiseen lepoon.

Koira on ollut ihan pennusta asti meillä. Koiralla on vakava lonkkavika, sekä kyynär 2:t. Eli ei tosiaankaan mikään "terve" paketti edes luustollisesti. Myös kärsii ihottumasta ja on eläinlääkärin seurannassa ja erikoisruokinnalla, jotta saataisiin selvitettyä mikä ihme ihottumaa aiheuttaa.

Koiran käyttäytyminen saattaa johtua myös määrätystä kiputilasta.
Tuo stressaaminen saattaa olla myös opittu tapa, jonka kanssa taatusti joutuu tekemään töitä että sen saa pois, en kuitenkaan sanois että asia olis mahdoton, jos koira on kerran koulutettavissa kuitenkin.

Itse tunnet koirasi parhaiten ja jos sun mielestä koiraa helpottaa lopetus teet sen hyvällä omallatunnolla päätöksen.

Kun koira "vuotaa" päästään, se menee siis tosi ylikierroksille. Korvat helottaa, huuli väpättää, saattaa näpsiä ilmaan (siinä samassa voi osua ihan mihin vaan), kuola valuu, kieppuu ympyrää, vinkuu, silmät "pyörii päässä" ja tosiaan on äkkiarvaamaton ja oikeastikin voi olla vaarallinen, jos pääseekin hihnassa irti. Muuten kelpo koira ja pystyisi kisailemaankin ellei sitten yhtäkkiä saisikin jotain ihme stressitason nousua ja alkaa tuollaiseksi, jolloin ei tietenkään ole mitään toivoa, että saisi koiraan kontaktin.

Mitä jos vahingossa kieppuessaan pääseekin vapaaksi ja tappaa sen pienen puudelin...?

Mä en pysty koskaan lopettamaan yhtäkään koiraa hyvällä omalla tunnolla.

Mutta jos koiran kanssa ei pärjää tai sitä ei enää ns. jaksa, on koiran etu että se lopetetaan.

Jos sekopäisyys rajoittuu tolla tavalla tiettyihin tilanteisiin, niin se kaikki johtuu teistä (elimelliset syyt poislukien, sairaus on toinen juttu).

Te annatte sille tietämättänne sellaisia malleja, että tietyistä asioista hermostutaan ja pakko puolustaa (kun te ette itse osaa). Olette itse sisäisesti hermostuneita, ja koira aistii sen.

Eikö kukaan katso Koirakuiskaajaa? Siitä oppis vähän koiran sielunelämää... se mies laittaa tappotuomionkin saanett kahjot koirat ojennukseen. Kuria ja johtajuutta, sisäistä tyyneyttä ihmiseltä koiralle!!

Ja koira ei suinkaan ole ensimmäinen. Olen koko ikäni ollut koirien kanssa, omia koiria kaksi tätä ennen. Mikään koirista ei ole ollut tuollainen sekopää. Olen aina kuvitellut, että itse toimin väärin, kysellyt neuvoja mitä tehdä, yrittänyt kestää ja sietää, yrittänyt olla "tomerampi", ajatellut, että koira ei vaan yksinkertaisesti kunnioita ja siksi toimii noin, mutta en todellakaa usko, että kyseessä olisi tuo. Nyt olen alkanut rauhoittamaan, mutta sekään ei toimi pidemmän päälle. Mikään aikaisempi koira ei ole edes aloittanut tuollaista toimintaa. Ymmärrän, jos haukkuu toisille koirille tai pyrkii niiden luokse (koulutettavia hommia), mutta en sitä, että koira "sekoo", kuola valkoisena soirona, korvat hehkuu punaisena ja selkeesti on täysin addrenallinin puuskassa ja jonain aivan eri koirana.

Onko koirasi kilpirauhasarvot tutkittu? Kuulostaa todella paljon ystäväni koiralta, jolla oli aivan samanlaisia oireita ihottumista ja niveloireista käytökseen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Jos sekopäisyys rajoittuu tolla tavalla tiettyihin tilanteisiin, niin se kaikki johtuu teistä (elimelliset syyt poislukien, sairaus on toinen juttu).

Te annatte sille tietämättänne sellaisia malleja, että tietyistä asioista hermostutaan ja pakko puolustaa (kun te ette itse osaa). Olette itse sisäisesti hermostuneita, ja koira aistii sen.

Eikö kukaan katso Koirakuiskaajaa? Siitä oppis vähän koiran sielunelämää... se mies laittaa tappotuomionkin saanett kahjot koirat ojennukseen. Kuria ja johtajuutta, sisäistä tyyneyttä ihmiseltä koiralle!!

Toi ei tule esille välttämätt sellaisessa tilanteessa, että koiran pitäisi puolustaa. Se voi tulla esim. rappukäytävässä, autolla ajaessa, kotona kun esim. näkee, että on enemmän ihmisiä, eläinlääkärillä. Myös koiria ohittaessa, saattaa tulla muutenkin aivan oudoissa kävelytilanteissa, ettei ees tajua miksi se alkaa käyttäytyyn niin (ei siis ketään näköpiirissä). Ei tosiaankaan pitäisi olla sellaista "kukkoilua" meitä kohtaan, koska on "nöyrä" koira yleisesti esim. täällä sisällä.

Ja se on totta, että sisäisesti aletaan hermostumaan tuollaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Entäpä jos:
Onko koirasi kilpirauhasarvot tutkittu? Kuulostaa todella paljon ystäväni koiralta, jolla oli aivan samanlaisia oireita ihottumista ja niveloireista käytökseen.

Ei ole tutkittu. On alkanut nyt pissaamaan alleen muutamia kertoja, aivan kuin huomaamattaan.. Mutta olen ajatellut, että koira on juonut ylimääräisen paljon kun nyt ruokakin on vaihtunut.

Perustele? Tutullani on oikeasti hermoheikko koira (tullut noista pelastetaan koirat jutuista) ja menee täysin lukkoon esim. polkupyörän nähdessään, roskapussin lentäessään tai ihan vaan siksi, että puskassa rapsahti. Kuitenkin aina on joku syy, miksi koira menee lukkoon (silläki pyörii silmät, kieppuu tai lamaantuu täysin paikalleen, häntä koipien välissä, mutta ei ole tippaakaan arvaamaton). Tuo ei ainkaaan ole mitenkään omistajien "vikaa", koska normaali koirahan ei edes reagoi nähdessään 50m päässä polkupyörän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei ole tutkittu. On alkanut nyt pissaamaan alleen muutamia kertoja, aivan kuin huomaamattaan.. Mutta olen ajatellut, että koira on juonut ylimääräisen paljon kun nyt ruokakin on vaihtunut.

No mä sairastan ite kilpirauhasen liikatoimintaa ja voisin kuvitella, että aiheuttais koiralle tuommoista. Jos kyse ei kuitenkaan ole siitäkään, niin veisin piikille. Sillä voi olla niin kovat kivutkin, että sekoilu johtuis siitä.

Kannattaisi tsekkauttaa vielä eläinlääkärillä kilpirauhasarvot, sekä samalla varmaan yleisestikin koiran terveydentila tarkemmin syynäten. Ettei tarvitse sitten miettiä jälkeenpäin, että jos jotakin kuitenkin olisi voinut tehdä. Jotenkin kuvauksesi perusteella mulle ainakin tulee ensimmäisenä mieleen sairaus.

Kannattaisi tsekkauttaa vielä eläinlääkärillä kilpirauhasarvot, sekä samalla varmaan yleisestikin koiran terveydentila tarkemmin syynäten. Ettei tarvitse sitten miettiä jälkeenpäin, että jos jotakin kuitenkin olisi voinut tehdä. Jotenkin kuvauksesi perusteella mulle ainakin tulee ensimmäisenä mieleen sairaus.

No siis koiralla on todettu huonot lonkat (D-D) ja kyynervika (2). Saa siihen arthyyliä, mutta koska askel on aika pitkä ja hyvä, eikä onnu, niin ei olla mihinkään kortisoonilinjoille lähdetty.Hiiva ihottuma, jossa sekä vatsa, taipeet, korvat, jalat on ruskeahkon hiivan peitossa. Pestään, laitetaan korva-ainetta ja nyt on ollut tosi niukalla ravinnolla eliminaatiodietillä. Ja ell.maksua paukkuu jatkuvasti. Kun koira vielä käyttäytyy noin ja voi olla jopa vaarallinen, niin pakko sanoa, että voimavarat alkaa oleen heikot. Välillä vihaa koiraa niin ylikaiken, mutta kuitenkin on perheenjäsen ja rakas yksilö.

Ei vaan jaksa ja voi olla parempi, että olisi vallan pois, koska voi tosiaan olla aggressiivinenkin. Sekoaa muuten myös lapsen äänileluista. Entä jos onkin vieras ja äänilelut pärähtää käyntiin ->koira vieraan pohkeessa, kun sekoaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Perustele? Tutullani on oikeasti hermoheikko koira (tullut noista pelastetaan koirat jutuista) ja menee täysin lukkoon esim. polkupyörän nähdessään, roskapussin lentäessään tai ihan vaan siksi, että puskassa rapsahti. Kuitenkin aina on joku syy, miksi koira menee lukkoon (silläki pyörii silmät, kieppuu tai lamaantuu täysin paikalleen, häntä koipien välissä, mutta ei ole tippaakaan arvaamaton). Tuo ei ainkaaan ole mitenkään omistajien "vikaa", koska normaali koirahan ei edes reagoi nähdessään 50m päässä polkupyörän.

On myös pelokkaita koiria, ja siihen ei auta kuin kuntoutus. "Kuntoutusharjoittelussa" ihmisen käytös on ihan A ja O. Koiran käytös peilaa sitä, mitä sen omistaja tekee/elehtii.

Koira täytyy totuttaa niihin pyöriin tms., vaikka se veisi pikkuhiljaa totuttaen kuukausiakin! Mutta mitä olen tuolta mainitsemaltani Koirakuiskaajalta oppinut, niin aggressio on paljon helpompi hoitaa kuin pelko ja hermoheikkous. Sekin on mahdollista kyllä.

Yhteistyössä